Časy prehriatych škodoviek na dovolenkových cestách sú nenávratne preč. Neznamená to však, že modernému motoru nemôžete v prudkých stúpaniach ublížiť alebo ho uvariť nízkymi otáčkami.
Lepšie sú vyššie otáčky
Motor sa na nízkych otáčkach v stúpaní trápi, súčiastky prenášajú oveľa väčšie sily, ako keby pracoval v stredných otáčkach a na nižšom prevodovom stupni. V stredných otáčkach sa motor lepšie chladí, pretože olej aj chladiaca kvapalina rýchlejšie cirkulujú. Do kopca by sme mali ísť na takom rýchlostnom stupni, aby bol motor schopný po pridaní plynu ešte zrýchliť. Dvojnásobne to platí pri plne naloženom a obsadenom aute.
Mýtus o neutrále
Dole kopcom veľa motoristov schádza na neutrále, ale po prudkej záťaži sa motor lepšie vychladí ak necháme zaradenú rýchlosť. Moderné motory vtedy odpoja palivo a valce s katalyzátorom sa lepšie vychladia. Jazda na rýchlostnom stupni dole kopcom šetrí brzdy.
Autor: rch