Stočené kilometre sú u nás legálne

Manipuláciu so stavom tachometra slovenské právo nezakazuje. Predávajúci však je povinný oznámiť kupcovi auta skutočný stav. Ak vás oklame, súďte sa.

Digitálne tachometre dlho odolávali manipulácii. Dnes sú ľahkou korisťou s možnosťou zahladenia stôp.(Zdroj: Autor)

Chcete vedieť koľko kilometrov už prešlo ojazdené auto, ktoré kupujete? Nespoliehajte sa na tachometer. Vďaka stáčaniu kilometrov sa v priebehu hodiny až dvoch môže opotrebované služobné auto zmeniť na zachovalé vozidlo používané len cez víkend dôchodcom, doktorom alebo právnikom, ako hlási veľká časť inzerátov. Podľa ankety internetovej stránky www.auto.sme.sk až 57 percent motoristov kúpilo auto s umelo zníženým počtom kilometrov.

Nič nelegálne

V niektorých krajinách sa neoprávnená manipulácia s najazdenými kilometrami považuje za porušenie zákona. Na Slovensku to tak nie je. Protiprávne koná len ten, kto pri predaji auta neoznámi zmeny v stave kilometrov kupujúcemu. Služby na úpravu tachometra sa bežne inzerujú v novinách a časopisoch, ale aj na internete.

Aby nedošlo k porušeniu zákona, dozviete sa tam, že všetky zmeny a nastavenia sa vykonávajú len na servisné účely a že tachometer nie je štátom ciachované meradlo a možno s ním ľubovoľne manipulovať. Pri zázračnom omladení auta sa v priloženom letáku ku faktúre dozviete, že zmeny v stave kilometrov ste povinný nahlásiť kupcovi.

Nedajte sa

Dokazovanie manipulácie s tachometrom je veľmi zložité. Napriek tomu veľa podvedených motoristov vyhralo súd s predávajúcim. Ak nemáte chuť a financie na súdne spory, buďte opatrní pri kúpe alebo sa zmierte s tým, že patríte medzi ľudí, ktorí si kúpili umelo omladené auto.

Aby sa tak nestalo, pri kúpe vyžadujte originál servisnej knižky a venujte veľkú pozornosť technickému stavu auta. V bazároch, ktoré vykupujú autá, žiadajte notárom overený podpis predchádzajúceho majiteľa o počte najazdených kilometrov.

Novinka

11_tachometer1_big.jpgNa internetovej stránke kontroly originality (www.ko.sk) pribudli údaje o stave najazdených kilometrov každého skontrolovaného auta. Históriu najazdených kilometrov postupne doplnia údaje z technických a emisných kontrol, od poisťovní, leasingových spoločností, servisných sietí a iných zdrojov. Zatiaľ si môžete overiť iba počet kilometrov, ktoré malo auto počas kontroly. Ak má v čase predaja nižší počet kilometrov, tak medzi kontrolou a predajom podstúpilo omladzovaciu kúru.

V prípade zavedenia kontroly originality pred zmenou vlastníctva vozidla si budú môcť kupujúci overiť históriu vozidla už od prvého majiteľa. Dokumenty o histórii auta sú podstatne presnejšie ako spätné technické odhaľovanie skutočných kilometrov.

V autorizovanom servise danej značky si overte informácie o ponúkanom aute prostredníctvom VIN čísla. Zástupca značky vám môže, ale nemusí prezradiť, pre ktorý trh bolo auto vyrobené, kde opravované a aký bol stav tachometra pri jednotlivých záručných prehliadkach.

Nedostatky prezradia

Chýbajúca servisná knižka, vytečené tlmiče, opotrebovaný interiér, olej na bloku motora, vôľa v riadení alebo iné technické nedostatky napovedajú, že ponúkané auto má viac ako sto tisíc kilometrov. Niektoré autoservisy ponúkajú za poplatok zistenie skutočného stavu kilometrov. Odhalia však iba prácu amatéra.

Odborník zahladí stopy vo všetkých centrách riadiacich jednotiek auta. Peniaze investujte radšej do kontroly technického stavu auta, bŕzd tlmičov, tlakov v motore alebo geometrie podvozka. Napokon pre bezproblémové jazdenie je dôležitý technický stav auta a nie kilometre.

Sledujte technický stav auta, nie údaje na tachometri

Číselný údaj na tachometri nemusí zodpovedať realite, ale opotrebovaný interiér áno. Ak je napríklad na tachometri stotisíc kilometrov a ide o desaťročné auto, sedačka je vysedená, volant, pedále a riadiaca páka viditeľne opotrebované, je zrejmé, že údaj na tachometri je nereálny.

"Interiér Škody Fabia pri najazdených do stotisíc kilometrov pôsobí takmer ako nový, pri stave tachometra nad 150-tisíc kilometrov je opotrebovanie najviac viditeľné na volante," povedala Miroslava Ryšková z AAA Auto. Volant na novom aute je pórovitý, ale opotrebovaním sa jeho povrch mení na hladký.

Automobil s viac ako 300-tisíc najazdenými kilometrami spoznáte podľa značne opotrebovaného interiéru - miznú čísla na radiacej páke, sedačka vodiča je vysedená, často sa dá až nahmatať kovová konštrukcia, prípadne je poškodený, či roztrhaný materiál sedačky, brzdový a spojkový pedál sú značne zodraté.

Na digitálnom tachometri nie je možné odhaliť stočenie kilometrov, na počítadlovom tachometri sa dá spoznať podľa nerovnomerných číslic - nie sú v jednej rovine, rozhádzané, pôsobia nedôveryhodne.

Kedy má auto veľa najazdené
* opotrebované pedály
* ošúchaný volant a radiaca páka
* vysedené sedadlo
* roztrhnutá manžeta radiacej páky

* nerovnomerné číslice na počítadle

* hučiace ložiská
* vytečené tlmiče
* olej na bloku motora
* zlý chod radiacej páky
* vôľa v riadení
* vybité čapy riadenia tlmičov
* hlučné brzdy
* vyblednutý lak
* predná kapota obitá od kamienkov
Kde overovať skutočný stav
  • v autorizovaných servisoch
  • v servisnej knižke
  • v databáze kontroly originality

Servisy a značky si informácie vymieňajú

Stočenie kilometrov sa dá zistiť u novších typov vozidiel cez diagnostiku riadiacej jednotky v servise. Každá predajňa má svoj autorizovaný servis, ktorý si eviduje databázu klientov a zároveň má údaje, pri akom počte najazdených kilometrov bolo vozidlo naposledy v servise. Niektoré servisy si za službu účtujú poplatky ale nie vždy vedia pomôcť. Profesionáli dokážu v elektronike zahladiť stopy a zmenu najazdených kilometrov je veľmi ťažko odhaliť. Oveľa účinnejšie je objasniť históriu auta a jeho opráv.

r04_big.jpgDatabázy jednotlivých servisov sú prepojené po celej Európe. Ak idete do servisu Peugeot a vozidlo bolo opravované v rakúskom Peugeote, ich vnútorná databáza Vám vie zistiť údaje o uskutočnených opravách a zároveň stave tachometra v čase vykonávania servisnej prehliadky či servisného úkonu. Na získanie informácií nemáte nárok a je iba na dobrovoľnosti servisu , či ich poskytne.

Niektoré drahšie vozidlá majú viac riadiacich jednotiek, ktoré zaznamenávajú skutočný stav najazdených kilometrov. Ich načítanie sa ale nezaobíde bez príslušnej drahej počítačovej diagnostiky.

Ak máte nejaké skúsenosti so stočenými kilometrami, napíšte nám o nich do diskusie. Ďakujeme.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 991
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 255
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 538
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 900
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 438
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 333
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 716

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.