SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Stočené kilometre sú u nás legálne

Manipuláciu so stavom tachometra slovenské právo nezakazuje. Predávajúci však je povinný oznámiť kupcovi auta skutočný stav. Ak vás oklame, súďte sa.

Digitálne tachometre dlho odolávali manipulácii. Dnes sú ľahkou korisťou s možnosťou zahladenia stôp.Digitálne tachometre dlho odolávali manipulácii. Dnes sú ľahkou korisťou s možnosťou zahladenia stôp. (Zdroj: Autor)

Chcete vedieť koľko kilometrov už prešlo ojazdené auto, ktoré kupujete? Nespoliehajte sa na tachometer. Vďaka stáčaniu kilometrov sa v priebehu hodiny až dvoch môže opotrebované služobné auto zmeniť na zachovalé vozidlo používané len cez víkend dôchodcom, doktorom alebo právnikom, ako hlási veľká časť inzerátov. Podľa ankety internetovej stránky www.auto.sme.sk až 57 percent motoristov kúpilo auto s umelo zníženým počtom kilometrov.

Nič nelegálne

V niektorých krajinách sa neoprávnená manipulácia s najazdenými kilometrami považuje za porušenie zákona. Na Slovensku to tak nie je. Protiprávne koná len ten, kto pri predaji auta neoznámi zmeny v stave kilometrov kupujúcemu. Služby na úpravu tachometra sa bežne inzerujú v novinách a časopisoch, ale aj na internete.

Aby nedošlo k porušeniu zákona, dozviete sa tam, že všetky zmeny a nastavenia sa vykonávajú len na servisné účely a že tachometer nie je štátom ciachované meradlo a možno s ním ľubovoľne manipulovať. Pri zázračnom omladení auta sa v priloženom letáku ku faktúre dozviete, že zmeny v stave kilometrov ste povinný nahlásiť kupcovi.

Nedajte sa

Dokazovanie manipulácie s tachometrom je veľmi zložité. Napriek tomu veľa podvedených motoristov vyhralo súd s predávajúcim. Ak nemáte chuť a financie na súdne spory, buďte opatrní pri kúpe alebo sa zmierte s tým, že patríte medzi ľudí, ktorí si kúpili umelo omladené auto.

Aby sa tak nestalo, pri kúpe vyžadujte originál servisnej knižky a venujte veľkú pozornosť technickému stavu auta. V bazároch, ktoré vykupujú autá, žiadajte notárom overený podpis predchádzajúceho majiteľa o počte najazdených kilometrov.

Novinka

11_tachometer1_big.jpgNa internetovej stránke kontroly originality (www.ko.sk) pribudli údaje o stave najazdených kilometrov každého skontrolovaného auta. Históriu najazdených kilometrov postupne doplnia údaje z technických a emisných kontrol, od poisťovní, leasingových spoločností, servisných sietí a iných zdrojov. Zatiaľ si môžete overiť iba počet kilometrov, ktoré malo auto počas kontroly. Ak má v čase predaja nižší počet kilometrov, tak medzi kontrolou a predajom podstúpilo omladzovaciu kúru.

V prípade zavedenia kontroly originality pred zmenou vlastníctva vozidla si budú môcť kupujúci overiť históriu vozidla už od prvého majiteľa. Dokumenty o histórii auta sú podstatne presnejšie ako spätné technické odhaľovanie skutočných kilometrov.

V autorizovanom servise danej značky si overte informácie o ponúkanom aute prostredníctvom VIN čísla. Zástupca značky vám môže, ale nemusí prezradiť, pre ktorý trh bolo auto vyrobené, kde opravované a aký bol stav tachometra pri jednotlivých záručných prehliadkach.

Nedostatky prezradia

Chýbajúca servisná knižka, vytečené tlmiče, opotrebovaný interiér, olej na bloku motora, vôľa v riadení alebo iné technické nedostatky napovedajú, že ponúkané auto má viac ako sto tisíc kilometrov. Niektoré autoservisy ponúkajú za poplatok zistenie skutočného stavu kilometrov. Odhalia však iba prácu amatéra.

Odborník zahladí stopy vo všetkých centrách riadiacich jednotiek auta. Peniaze investujte radšej do kontroly technického stavu auta, bŕzd tlmičov, tlakov v motore alebo geometrie podvozka. Napokon pre bezproblémové jazdenie je dôležitý technický stav auta a nie kilometre.

Sledujte technický stav auta, nie údaje na tachometri

Číselný údaj na tachometri nemusí zodpovedať realite, ale opotrebovaný interiér áno. Ak je napríklad na tachometri stotisíc kilometrov a ide o desaťročné auto, sedačka je vysedená, volant, pedále a riadiaca páka viditeľne opotrebované, je zrejmé, že údaj na tachometri je nereálny.

"Interiér Škody Fabia pri najazdených do stotisíc kilometrov pôsobí takmer ako nový, pri stave tachometra nad 150-tisíc kilometrov je opotrebovanie najviac viditeľné na volante," povedala Miroslava Ryšková z AAA Auto. Volant na novom aute je pórovitý, ale opotrebovaním sa jeho povrch mení na hladký.

Automobil s viac ako 300-tisíc najazdenými kilometrami spoznáte podľa značne opotrebovaného interiéru - miznú čísla na radiacej páke, sedačka vodiča je vysedená, často sa dá až nahmatať kovová konštrukcia, prípadne je poškodený, či roztrhaný materiál sedačky, brzdový a spojkový pedál sú značne zodraté.

Na digitálnom tachometri nie je možné odhaliť stočenie kilometrov, na počítadlovom tachometri sa dá spoznať podľa nerovnomerných číslic - nie sú v jednej rovine, rozhádzané, pôsobia nedôveryhodne.

Kedy má auto veľa najazdené
* opotrebované pedály
* ošúchaný volant a radiaca páka
* vysedené sedadlo
* roztrhnutá manžeta radiacej páky

* nerovnomerné číslice na počítadle

* hučiace ložiská
* vytečené tlmiče
* olej na bloku motora
* zlý chod radiacej páky
* vôľa v riadení
* vybité čapy riadenia tlmičov
* hlučné brzdy
* vyblednutý lak
* predná kapota obitá od kamienkov
Kde overovať skutočný stav
  • v autorizovaných servisoch
  • v servisnej knižke
  • v databáze kontroly originality

Servisy a značky si informácie vymieňajú

Stočenie kilometrov sa dá zistiť u novších typov vozidiel cez diagnostiku riadiacej jednotky v servise. Každá predajňa má svoj autorizovaný servis, ktorý si eviduje databázu klientov a zároveň má údaje, pri akom počte najazdených kilometrov bolo vozidlo naposledy v servise. Niektoré servisy si za službu účtujú poplatky ale nie vždy vedia pomôcť. Profesionáli dokážu v elektronike zahladiť stopy a zmenu najazdených kilometrov je veľmi ťažko odhaliť. Oveľa účinnejšie je objasniť históriu auta a jeho opráv.

r04_big.jpgDatabázy jednotlivých servisov sú prepojené po celej Európe. Ak idete do servisu Peugeot a vozidlo bolo opravované v rakúskom Peugeote, ich vnútorná databáza Vám vie zistiť údaje o uskutočnených opravách a zároveň stave tachometra v čase vykonávania servisnej prehliadky či servisného úkonu. Na získanie informácií nemáte nárok a je iba na dobrovoľnosti servisu , či ich poskytne.

Niektoré drahšie vozidlá majú viac riadiacich jednotiek, ktoré zaznamenávajú skutočný stav najazdených kilometrov. Ich načítanie sa ale nezaobíde bez príslušnej drahej počítačovej diagnostiky.

Ak máte nejaké skúsenosti so stočenými kilometrami, napíšte nám o nich do diskusie. Ďakujeme.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 204
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 420
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 776
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 536
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 412
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 234
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 307
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 266
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 178
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranárka: Keby bola jediná voľná sanitka, išla by skôr k infarktu, ako ku covidu

V službe sa nenajeme aj dvanásť hodín, na toaletu sa dostaneme po piatich hodinách.

Koronavírus na Slovensku: Vláda stále rokuje o testovaní (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračná fotografia.

Zo Slovenska chceli televíznu veľmoc. Dnes už len predávajú pozemky

Plány majiteľov UMC v Novom Meste nad Váhom nevyšli.

Výroba televízorov vo fabrike UMC v Novom Meste nad Váhom.

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.