SME
reklama

Stočené kilometre sú u nás legálne

Manipuláciu so stavom tachometra slovenské právo nezakazuje. Predávajúci však je povinný oznámiť kupcovi auta skutočný stav. Ak vás oklame, súďte sa.

Digitálne tachometre dlho odolávali manipulácii. Dnes sú ľahkou korisťou s možnosťou zahladenia stôp.Digitálne tachometre dlho odolávali manipulácii. Dnes sú ľahkou korisťou s možnosťou zahladenia stôp. (Zdroj: Autor)

Chcete vedieť koľko kilometrov už prešlo ojazdené auto, ktoré kupujete? Nespoliehajte sa na tachometer. Vďaka stáčaniu kilometrov sa v priebehu hodiny až dvoch môže opotrebované služobné auto zmeniť na zachovalé vozidlo používané len cez víkend dôchodcom, doktorom alebo právnikom, ako hlási veľká časť inzerátov. Podľa ankety internetovej stránky www.auto.sme.sk až 57 percent motoristov kúpilo auto s umelo zníženým počtom kilometrov.

Nič nelegálne

V niektorých krajinách sa neoprávnená manipulácia s najazdenými kilometrami považuje za porušenie zákona. Na Slovensku to tak nie je. Protiprávne koná len ten, kto pri predaji auta neoznámi zmeny v stave kilometrov kupujúcemu. Služby na úpravu tachometra sa bežne inzerujú v novinách a časopisoch, ale aj na internete.

Aby nedošlo k porušeniu zákona, dozviete sa tam, že všetky zmeny a nastavenia sa vykonávajú len na servisné účely a že tachometer nie je štátom ciachované meradlo a možno s ním ľubovoľne manipulovať. Pri zázračnom omladení auta sa v priloženom letáku ku faktúre dozviete, že zmeny v stave kilometrov ste povinný nahlásiť kupcovi.

Nedajte sa

Dokazovanie manipulácie s tachometrom je veľmi zložité. Napriek tomu veľa podvedených motoristov vyhralo súd s predávajúcim. Ak nemáte chuť a financie na súdne spory, buďte opatrní pri kúpe alebo sa zmierte s tým, že patríte medzi ľudí, ktorí si kúpili umelo omladené auto.

Aby sa tak nestalo, pri kúpe vyžadujte originál servisnej knižky a venujte veľkú pozornosť technickému stavu auta. V bazároch, ktoré vykupujú autá, žiadajte notárom overený podpis predchádzajúceho majiteľa o počte najazdených kilometrov.

Novinka

11_tachometer1_big.jpgNa internetovej stránke kontroly originality (www.ko.sk) pribudli údaje o stave najazdených kilometrov každého skontrolovaného auta. Históriu najazdených kilometrov postupne doplnia údaje z technických a emisných kontrol, od poisťovní, leasingových spoločností, servisných sietí a iných zdrojov. Zatiaľ si môžete overiť iba počet kilometrov, ktoré malo auto počas kontroly. Ak má v čase predaja nižší počet kilometrov, tak medzi kontrolou a predajom podstúpilo omladzovaciu kúru.

V prípade zavedenia kontroly originality pred zmenou vlastníctva vozidla si budú môcť kupujúci overiť históriu vozidla už od prvého majiteľa. Dokumenty o histórii auta sú podstatne presnejšie ako spätné technické odhaľovanie skutočných kilometrov.

V autorizovanom servise danej značky si overte informácie o ponúkanom aute prostredníctvom VIN čísla. Zástupca značky vám môže, ale nemusí prezradiť, pre ktorý trh bolo auto vyrobené, kde opravované a aký bol stav tachometra pri jednotlivých záručných prehliadkach.

Nedostatky prezradia

Chýbajúca servisná knižka, vytečené tlmiče, opotrebovaný interiér, olej na bloku motora, vôľa v riadení alebo iné technické nedostatky napovedajú, že ponúkané auto má viac ako sto tisíc kilometrov. Niektoré autoservisy ponúkajú za poplatok zistenie skutočného stavu kilometrov. Odhalia však iba prácu amatéra.

Odborník zahladí stopy vo všetkých centrách riadiacich jednotiek auta. Peniaze investujte radšej do kontroly technického stavu auta, bŕzd tlmičov, tlakov v motore alebo geometrie podvozka. Napokon pre bezproblémové jazdenie je dôležitý technický stav auta a nie kilometre.

Sledujte technický stav auta, nie údaje na tachometri

Číselný údaj na tachometri nemusí zodpovedať realite, ale opotrebovaný interiér áno. Ak je napríklad na tachometri stotisíc kilometrov a ide o desaťročné auto, sedačka je vysedená, volant, pedále a riadiaca páka viditeľne opotrebované, je zrejmé, že údaj na tachometri je nereálny.

"Interiér Škody Fabia pri najazdených do stotisíc kilometrov pôsobí takmer ako nový, pri stave tachometra nad 150-tisíc kilometrov je opotrebovanie najviac viditeľné na volante," povedala Miroslava Ryšková z AAA Auto. Volant na novom aute je pórovitý, ale opotrebovaním sa jeho povrch mení na hladký.

Automobil s viac ako 300-tisíc najazdenými kilometrami spoznáte podľa značne opotrebovaného interiéru - miznú čísla na radiacej páke, sedačka vodiča je vysedená, často sa dá až nahmatať kovová konštrukcia, prípadne je poškodený, či roztrhaný materiál sedačky, brzdový a spojkový pedál sú značne zodraté.

Na digitálnom tachometri nie je možné odhaliť stočenie kilometrov, na počítadlovom tachometri sa dá spoznať podľa nerovnomerných číslic - nie sú v jednej rovine, rozhádzané, pôsobia nedôveryhodne.

Kedy má auto veľa najazdené
* opotrebované pedály
* ošúchaný volant a radiaca páka
* vysedené sedadlo
* roztrhnutá manžeta radiacej páky

* nerovnomerné číslice na počítadle

* hučiace ložiská
* vytečené tlmiče
* olej na bloku motora
* zlý chod radiacej páky
* vôľa v riadení
* vybité čapy riadenia tlmičov
* hlučné brzdy
* vyblednutý lak
* predná kapota obitá od kamienkov
Kde overovať skutočný stav
  • v autorizovaných servisoch
  • v servisnej knižke
  • v databáze kontroly originality

Servisy a značky si informácie vymieňajú

Stočenie kilometrov sa dá zistiť u novších typov vozidiel cez diagnostiku riadiacej jednotky v servise. Každá predajňa má svoj autorizovaný servis, ktorý si eviduje databázu klientov a zároveň má údaje, pri akom počte najazdených kilometrov bolo vozidlo naposledy v servise. Niektoré servisy si za službu účtujú poplatky ale nie vždy vedia pomôcť. Profesionáli dokážu v elektronike zahladiť stopy a zmenu najazdených kilometrov je veľmi ťažko odhaliť. Oveľa účinnejšie je objasniť históriu auta a jeho opráv.

r04_big.jpgDatabázy jednotlivých servisov sú prepojené po celej Európe. Ak idete do servisu Peugeot a vozidlo bolo opravované v rakúskom Peugeote, ich vnútorná databáza Vám vie zistiť údaje o uskutočnených opravách a zároveň stave tachometra v čase vykonávania servisnej prehliadky či servisného úkonu. Na získanie informácií nemáte nárok a je iba na dobrovoľnosti servisu , či ich poskytne.

Niektoré drahšie vozidlá majú viac riadiacich jednotiek, ktoré zaznamenávajú skutočný stav najazdených kilometrov. Ich načítanie sa ale nezaobíde bez príslušnej drahej počítačovej diagnostiky.

Ak máte nejaké skúsenosti so stočenými kilometrami, napíšte nám o nich do diskusie. Ďakujeme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 724
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 831
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 025
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 678
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 170
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 801
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 552
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 383
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 159
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu