Limitovaná séria modelu Le Mans ukrýva výnimočnosť dvetisíc vyrobených kusov a veľkú dávku radosti z jazdy. Na našom trhu sa smie predať necelá päťdesiatka. Jeden exemplár sme vyskúšali.
Francúzsky lev už roky patrí medzi špičku vo svetovom motoristickom športe. Peugeot exceluje v rôznych obdobiach a mnohých disciplínach motoristického športu. Raz dominuje vo vytrvalostných súťažiach rely Dakar, potom Ari Vatanen zajazdí nový rekord v šprinte na Pikes Peak. Neskôr je Peugeot 206 WRC tri krát Majstrom sveta v rely a napokon pomedzi všetky úspešné obdobia zažiaria monoposty vo vytrvalostných pretekoch Le Mans.
Po niekoľkoročnej odmlke Peugeot vstúpil do najvyššej série Le Mans s naftovým prototypom. Zatiaľ je TDI od Audi o mierny kúsok vpredu, ale Peugeot sa nevzdáva a dosahuje jeden úspech za druhým. Opätovný návrat do rely nenechá na seba dlho čakať, lebo Peugeot 207 S2000 je na svete a pripravený na nový typ svetového šampionátu. To všetko sú dôvody pripomenúť sa vlastnému fanklubu.
Číslo 1345 žije Na rozdiel od sesterskej značky Citroen, Peugeot myslí na svojich fanúšikov a čas od času príde s modelom podobným pretekárskym špeciálom. Najnovšie symboliku pretekov Le Mans pretavil do akčnej série 207 Le Mans. Rýchle malé auto nebude výnimočné iba sedadlami, ale obmedzeným počtom vyrobených kusov. Ako každá správna séria, aj 207 Le Man má svoje číslo . My sme šoférovali auto vyrobené s poradovým číslom 1345, jeden z 2000 kusov určených pre Európu. Na Slovensko dovezú údajne iba 45 kusov.
Poradové číslo vyrobeného auta je vygravírované na volante. Testovaný kus bol 1345 v poradí. Väčšina z 2000 plánovaných kusov je vyrobená.
V čom je iný? Úprimne povedané, výnimočnosť série spočíva v poradovom čísle vyrobeného exempláru, červeno-čiernom páse pozdĺž auta, levovi na dverách, monograme „Le Mans series“ a v cene. Ostatné prvky výnimočnosti spadajú pod verziu 207 GT. Zovňajšok priťahuje sedemnásťpalcovými diskami „pitlane“, športovým nárazníkom a spomenutým farebným pásom.
Extrémne vonkajšie riešenia 207 Le Mans nemá, napriek tomu priťahuje úplne iným suverénnejším postojom ako bežný Peugeot 207. Robia to veľké kolesá? Široké Pneumatiky? Strešný spojler? Alebo športový predný nárazník? Možno všetko spoločne vytvára dojem, že toto auto dokáže jazdiť pomerne rýchlo.
Bravúrne sedadlá Jednoznačne najväčším ťahákom sú športové sedadlá s výrazným tvarovaním, kvalitnými materiálmi a primeranou tuhosťou. Počnúc modelom 206 RC sa nevieme ubrániť dojmu, že Peugeot ponúka asi najlepšie športové sedadlá do bežnej premávky. Tvarovaný volant, hliníkové pedály a kovová hlavica radiacej páky pôsobia ako nutný štandard.
Z nadštandardných prvkov pre malé autá je po ruke dvojzónová klimatizácia, špeciálny stabilizátor riadenia, čiastočne vypínateľné ESP a hands free na mobilný telefón. Poriadnemu tvarovaniu neušli ani zadné sedadlá pre dvoch cestujúcich. Jednoducho povedané, interiér zodpovedá predstavám o malom športovom aute. Jediným vážnejším prehreškom je odraz strieborného lemu stredovej konzoly v čelnom skle. Kovová hlavica radiacej páky je na slnku horúca a ráno studená, ale inak príjemná do ruky.
Preplnený sen Pohýnanie s turbomotorom, tvrdšou spojkou a päťstupňovou prevodovkou treba chvíľu trénovať, aby bolo podľa predstáv. Do tých našich sa už tradične vmestil prepĺňaný štvorvalec špeciálnym TwinScrool turbodúchadlom. V každom režime otáčok cítiť, že motor dobre ťahá, ale využíva iba dve tretiny celkového potenciálu. Pocit chýbajúcej špičky (verzia RC ju má) okamžite vymizne pri sledovaní priemernej spotreby.
Priemer 7,6 litra na sto kilometrov je realita a 6,5 ešte dosiahnuteľné minimum. Hra na maximálne prepĺňanie valcov príde na 9,5 litra na každých sto kilometrov. S Peugeotom 207 Le Mans je neuveriteľná zábava v spleti zákrut na kopcoch aj úzkych cestách. Na diaľnici môže prekaziť radosť chýbajúca šestka v prevodovke, naopak vylepšiť ju môže hrdý majiteľ trojlitrového šesťvalca.
Sedadlá sú po preplňovanom motore druhým symbolom športového auta. V zákrutách perfektne držia telo, majú dobrý poťah a primeranú tvrdosť.
Kto z koho? Na diaľnici sa občas stane, že niekto osemdesiatkou brázdi rýchlejší pruh a vy sa za ním trpezlivo vlečiete. Podobné pochopenie už nemá majiteľ päťročného Passata so šesťvalcovým benzínovým motorom. Nárazníkom v kufri bliká o sto šesť akoby za situáciu mohol Peugeot 207 Le Mans. Keď sa cesta uvoľní, malý Peugeot mu razom ukáže chrbát a s rozdielom triedy vyhráva šprint na limitnú rýchlosť. Brzdy aj podvozok zvládajú výkon s rezervou, Peugeot ochotne zatáča a naznačuje hranicu priľnavosti. Pruženie zvládne všetky druhy cesty ale najlepšie hladký asfalt.
Potešenie Vypnuté ESP sa po prekročení päťdesiatky plne neaktivuje, ale zostáva na pozore a prílišný šmyk koriguje. Jeho benevolencia nechá vodiča športovo sa vyžiť. A presne o tom testovaný model je. Za prijateľných prevádzkových podmienok poskytne možno väčšiu radosť z jazdy ako podstatne drahšie autá. Z mechanického hľadiska by potreboval presnejšie radenie prevodovky a ľahšie predné dvere. Ani neviete ako, ale pri otvorení na parkovisku otlčiete susedovi lak.
Vystrčené pazúre Prepĺňanej dvestosedmičke vyhovuje jazda pod plynom. Predná náprava nemá problém s prenosom výkonu a smeruje auto tam, kde vodič chce. Miera vrodenej nedotáčavosti závisí od štýlu, akým si vodič auto položí do zákruty. S pomerne priamym riadením to nie je problém. Vo výjazde zo zákruty najprv nastúpi silný ťah, ktorý končí preradením a odfúknutím turba. Vzhľadom na športové vlastnosti auta označenie Le Mans vôbec nevyzerá trápne, ako to bolo v prípade Citroenu C4 by Loeb.
Kombinácia čiernej a striebornej je efektná, pokiaľ sa neodráža v čelnom skle. Na kovovú hlavicu radiacej páky sú rôzne názory. V tomto type auta môže byť.
Kalkulácia V závere testu sa ani najväčší nadšenec neubráni uvažovaniu nad tým, či čierne športové auto stojí za 609 000 Sk (20 215, 10 eura). Ak zoberieme do úvahy, že pätnásť percent z ceny pripadne na výnimočnosť série, dve percentá na grafické korekcie s logom Le Mans, tak sa dostaneme k sume 505 470 Sk (16 778,50 eura). Rozdiel vo výkonnom motore oproti bežnej verzii 1,4 i predstavuje dvesto tisíc korún a výsledná suma klesne na 300 000 korún (10 124 eur).
Vieme ako ušetriť Scestné kalkulácie neobstoja oproti hlavnému benefitu série, pretože Le Mans stojí podstatne menej ako verzia GT, z ktorej vychádza. V prípade pocitu z premrštenej ceny vieme, ako ušetriť a mať rovnaké, ba ešte krajšie auto. Kúpte si 207 Le Mans v bielej farbe Banquise, tá je o 11 000 korún (331,40 eura) lacnejšia a pútavejšie vyzerá ako čierna. Napriek výnimočnosti série a limitovanému počtu vyrobených kusov je najväčším lákadlom fakt, že kvalitné športové auto rovnakých kvalít ako 207 GT (647 000 Sk) stojí podstatne menej. Týka sa to tých 45 kusov určených pre Slovensko. Urobiť akčnú sériu Le Mans, znamená vykročiť v ústrety vlastným fanúšikom motoršportu a zároveň podporiť odbyt ťažko predajného modelu GT.
Peugeot 207 Le Mans
Plusy a mínusy Výkon Odraz v čelnom skle
Ovládateľnosť
-
Výnimočnosť série
-
Sedadlá
-
Dizajn
-
Technické údaje karoséria hatchback
počet dverí 3
dĺžka (mm) 4030
šírka (mm) 1748
výška(mm) 1470
rázvor (mm) 2540
pohot. hmotnosť (kg) 1321
užitočná hmotnosť (kg) 379
objem kufra (l) 270
pneumatiky 205/45 R17
motor benzínový štvorvalec
objem (cm3) 1598
technika 16 ventilov, TwinScrool turbo
výkon (kW) 110
pri otáčkach (ot./min.) 5800
krútiaci moment (Nm) 240
pri otáčkach (ot./min.) 1400
maximálna rýchlosť (km/h) 210
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,1
kilometer s pevným štartom(s) 29,4
kilogramový výkon (kg/k) 8,80
litrový výkon (k/l) 93,8
Spotreba v meste (l/100 km) 9,3
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 5,6
Spotreba priemerná (l/100 km) 7,0
Spotreba v teste (l/100 km) 7,6