Japonská automobilka postupuje krok za krokom ku širšiemu komerčnému úspechu, než aký dosiahla s terénnymi autami. Po hluchom období, kedy došlo ku kompletnej obnove dôležitých modelov, k stáliciam Pajero a L200 pribudlo veľmi úspešné športovo úžitkové vozidlo Outlander. Posledným do partie je Lancer, ktorý má asi najťažšiu úlohu. Dostať sa medzi kompaktné sedany a uspieť v najpredávanejšom segmente v Európe je neľahká úloha. V teste sme zisťovali, ako sa jej nový Lancer zhostil po tom, čo sa takmer rok predáva na našom trhu.
Vlastná tvár Pár rokov neistoty a hľadanie správnych tvarov sa skončilo. Lancer má svojskú tvár Mitsubishi, nikoho nekopíruje a vyzerá dynamicky. K tomu potrebuje hliníkové osemnásťpalcové disky a nízkoprofilové pneumatiky. Problém však môže byť a sú to pneumatiky Yokohama. Tie boli na testovanom aute mimoriadne hlučné. Na mokrej ceste by sme za ne nedali ruky do ohňa.
Sedany majú veľký kufor, ale malý vstupný otvor. Lancer je vzhľadom na tento typ karosérie celkom dobrý. Zhltne aj väčšie predmety.
Klasický sedan Kým sa dostane na náš trh päťdverový hatchback, zostáva zmieriť sa s užším, ale na pomery sedanu nie najhorším, vstupným otvorom. Chýbajúce madlo na otváranie veka nahradilo diaľkové ovládanie na kľúči. Úroveň aerodynamiky tažko posúdiť, najmä ak hučali pneumatiky a o slovo sa hlásil dvojlitrový naftový motor. Navonok však Lancer zaujal a rozhodne patrí medzi autá, ktoré nevyzerajú bežne.
Z čalúneného kufra sa ozývajú basy. Tretí stupeň vybavenia má audiosystém Rockford Fosgate s deviatimi reproduktormi.
Made in Japan Na pohľad japonský interiér stelesňuje tradičné hodnoty praktického auta na každý deň, zároveň však aj na dlhšie cesty. Vyhotovenie jednotlivých detailov je prepracovanejšie ako predtým, aj samotné plasty sú na vyššej úrovni. Rozhodne lepšie, ako ponúka v danej triede Opel Astra. Na druhej strane na Focus alebo Golf to nestačí. Vnútorný pocit z priestoru je však aj oproti vychýreným konkurentom o poznanie lepší.
Zaujímavosťou dizajnu zadnej časti sú svetlomety vystupujúce z obrysu auta. Parkovací senzor, ako súčasť výbavy, príde vhod.
Menej tlmiacich materiálov a krytov funkčných častí znamená viac miesta, nižšiu hmotnosť, ale tiež vyššiu hlučnosť. Najväčšou prednosťou interiéru okrem priestoru je vysoká funkčnosť, výborné sedadlá, prehľadné ovládacie prvky a zrozumiteľné ovládanie. Škoda nečitateľného dispeja autorádia. Od druhého stupňa vybavenia je k dispozícii ovládanie autorádia na volante.
Vnútorný hluk Keď prejdete po štrku, budete to počuť viac ako u nemeckých konkurentov. Aj naftový motor z dielne Volkswagenu viac počuť ako v Golfe. Aby Lancer dokonale okúzlil, potreboval by iný motor s technológiou Common rail a nie čerpadlo – tryska. Prednosťou diesela je jednoznačne spotreba pod šesť litrov v zmiešanom režime. Navyše, jazdné vlastnosti Lancera netrpia umiestnením ťažšieho motora vpredu.
Prístrojová doska zaujímavého tvaru má prehľadne usporiadané prístroje. Plasty sú príjemnejšie ako u predchádzajúceho modelu.
Dobrá jazda Jazda ponúka vzácny kompromis medzi praktickým využívaním auta na bežné presuny a možnosťou precítiť jazdu v rýchlejšom tempe. Vodič má dobrý výhľad na všetky strany a s autom sa ľahko manévruje aj v preplnenom meste. Predná náprava je s nízkoprofilovými pneumatikami precitlivelá na nerovnosti. V hraničných situáciách a pri prejazde zákrutou je Lancer mimoriadne čitateľné a presné auto. Úroveň bezpečnosti prejazdu zákrut zlepšuje sériovo montovaný stabilizačný systém (okrem najslabšej benzínovej verzie).
Príkladom prehľadného ovládania je automatická klimatizácia. Ide to aj bez displeja.
Bezpečnosť pre kolená Na ceny jednotlivých verzií možno mať rôzny pohľad. Rozhodne nastal krok vpred oproti predchodcovi a treba si uvedomiť, že aj ten najlacnejší Lancer má sedem airbagov, vrátane kolenného a klimatizáciu. Počnúc druhým stupňom vybavenia je k dispozícii automatická klimatizácia, hands free cez Bluetooth, poriadna sada elektrickej výbavy a ďalšie prvky.
Displej autorádia je cez deň zle čitateľný. Ovládanie na volante je už v druhom stupni vybavenia spolu s hands free.
V porovnaní s niektorými akčnými modelmi nevychádza Lancer víťazne, jeho výbava stojí na zváženie. Ak sa k tomu pridá výnimočnosť, nie je vylúčené, že Lancer bude úspešným autom. V našich pomienkach ponúka individualitu dizajnu, praktický interiér a dobrý pomer medzi domácim a podnikateľským autom. Nám sa páčili jazdné vlastnosti a veľmi intuitívne ovládanie.
Je otázkou času, kedy Mitsubishi siahne po modernejšom naftovom motore. Prednosťou testovaného dvojlitra je zatiaľ spotreba a silný ťah v nízkych otáčkach. V absolútom hodnotení zatiaľ chýba päťdverová verzia, ale medzi sedanmi v triede je to asi najlepšia voľba.
Technické údaje Cena modelu od 549 900 Sk
Cena testovanej verzie 769 900 Sk
Motor 2,0 DI-D
Výkon motora 103 kW/ 140k
Krútiaci moment 310 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6s
Maximálna rýchlosť 207 km/h
Objem batožinového priestoru 377 litrov
Spotreba podľa výrobcu 5,9 l/100 km
Emisie CO2 157 g/km
Spotreba v teste 5,9 l/100 km
Bezpečnosť 7x airbag, ABS,ESP,ISOFIX
Pneumatiky 215/45 R18
Priemer otáčania 10 m
Pohotovostná hmotnosť 1500 kg
Užitočná hmotnosť 420 kg
Plusy a mínusy dizajn hlučný motor
priestor vstup do kufra
spotreba displej autorádia
jazdné vlastnosti -