Čo ovplyvňuje cenu PHM?

Ceny pohonných hmôt na čerpacích staniciach často zdvíhajú motoristom žlč. Niekedy je ťažké zmieriť sa s ich výškou, najmä keď je ďaleko do výplaty a blízko na dno peňaženky. Vedeli ste však, čo v sebe zahŕňajú ceny benzínov alebo nafty? Základom je

samozrejme cena produktu, ktorú určuje rafinéria. Potom sú je to distribučná marža, ktorá v sebe ukrýva náklady na skladovanie a manipuláciu, distribučné náklady a veľkoobchodné a maloobchodné marže. Nakoniec cenu pohonných látok dotvoria dane (spotrebné, DPH a iné). Daňová záťaž pritom tvorí v niektorých krajinách (napr. vo Veľkej Británii a Holandsku) až 60 % z ceny pohonných látok. Na Slovensku sa zdaňujú palivá 19-percentnou DPH a spotrebnými daňami. Spotrebná daň je pevná čiastka a liter benzínu zdražuje o 15 a pol koruny. Liter nafty je kvôli nej drahší o 14 a pol koruny.

Ceny pohonných hmôt sa často menia. Má to rôzne príčiny. Premenlivosť ceny surovej ropy a rafinérskeho produktu (benzínu a motorovej nafty) a konkurencia medzi čerpacími stanicami.

So surovou ropou i rafinérskym produktom sa obchoduje na verejnom trhu. Ten je náchylný reagovať na každý väčší i menší podnet zdražovaním i zlacňovaním. Tieto komodity sú jednoducho často vystavené špekuláciám, ktoré ovplyvňujú ich cenu. Vzhľadom na to, že nedávno vstúpilo na trh niekoľko nových spoločností, záujem o trh ropných derivátov sa všeobecne zvýšil, a to najmä zo strany investičných fondov. Ale nie len to vyvoláva zmenu cien ropy a ropných produktov.

Politická a bezpečnostná nestabilita na Strednom Východe a v krajinách ťažiacich ropu je dôvodom obmedzenej dostupnosti surovej ropy a má tak výrazný dopad na cenu tejto komodity. Rovnako ako extrémne klimatické javy (napríklad hurikány v Spojených štátoch) môžu značne obmedziť kapacitu svetových rafinérií. Takéto obmedzenia spolu so špekuláciami o dostupnosti rafinérskych produktov prispievajú ku globálnej nestabilite cien. Ceny rafinérskych produktov sú ovplyvňované aj sezónnymi zmenami dopytu po konkrétnych produktoch. To sa prejavuje prevažne na najväčších trhoch severnej pologule – v Spojených štátoch, v Európe a Japonsku. V zimnom období na severnej pologuli prudko narastá dopyt po nafte a petroleji na výhrev domov a kancelárií. V lete naopak stúpa dopyt po benzíne, pretože ľudia viac cestujú. Okrem toho, najväčší obchod so surovou ropou a rafinérskymi produktmi prebieha v amerických dolároch. Akákoľvek zmena vo výmennom kurze medzi lokálnou menou a americkým dolárom sa teda odrazí na cene.

Veľká konkurencia na trhu s pohonnými hmotami spôsobuje, že sa ceny vyvíjajú cyklicky. Distribútori priebežne znižujú ceny, aby zvýšili predaj a zachovali si tak svoju konkurencieschopnosť. Ak sa dostane cena na príliš nízku úroveň, predaje sú stratové a distribútor je nútený cenu zvýšiť. Tento priebežný pokles cien a následné jednorazové zvýšenie sa nazýva cenový cyklus. Zákazníci potom môžu ťažiť z toho, že sledujú tento cyklus a nakupujú pohonné hmoty v čase, keď je cena na nízkej úrovni.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 220
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 899
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 538
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 486
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 994
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 514
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 067
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 202
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 967
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 951

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Brancov začali riešiť po rokoch, pozrie sa na nich prokuratúra

Minister obrany Gajdoš čaká, čo na polovojenskú organizáciu povie Generálna prokuratúra. Potom chce zmenu zákonov

ŠPORT

Írsky expert: Saganovi po zmene systému nemá kto konkurovať

Podľa žurnalistu je Slovák najlepším cyklistom sveta.

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

PEZINOK

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.