Informácie o CNG

Dnes sme na adresu ceny@natankuj.sk dostali e-mail od pána Pavla, ktorý nás upozornil na to, že v systéme portálu Natankuj nemáme ponuku čerpacích staníc, ktoré plnia palivo CNG (zemný plyn). Zároveň nám napísal, že v súčastnosti by cena zmeného

plynu ako paliva do áut mala stáť 18,25 Sk za meter kubický. V čo najkratšom čase informácie do databázy portálu zaradíme, spolu s informáciami o existujúcich čerpacích staniciach.

Na stránkach spoločnosti SPP sme našli základné informácie, čo CNG je a čím sa líši od iných palív.

CNG je skratka Compressed Natural Gas, čo v preklade znamená stlačený zemný plyn. Je to ten istý plyn, ktorý používame doma na varenie alebo na kúrenie. Je horľavý, neklasifikuje sa však ako výbušný plyn, v porovnaní s benzínom je preto ťažšie zápalný. Je ľahší ako vzduch a pri úniku rýchlo stúpa hore. Má veľmi dobré antidetonačné vlastnosti pri spaľovaní v zážihovom motore (oktánové č. je takmer 130). Preto je chod motora mäkší , tichší a v konečnom dôsledku sa CNG motor menej mechanicky namáha ako motory na kvapalné palivá.

V aute alebo v autobuse sa plyn v nádrži uskladňuje v plynnom stave pod vysokým tlakom (približne 22 MPa po naplnení). Z nádrže sa privádza k motoru, kde sa jeho tlak redukuje na takmer atmosférický. Po spálení neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Do motora sa nasáva palivo len v plynnom stave, nespôsobuje zmývanie olejového filmu zo stien valcov a neznehodnocuje tak motorový olej.

Neznalí si často CNG zamieňajú s LPG. LPG je skratka Liquefied Petroleum Gas, čo sa prekladá ako kvapalný naftový plyn. Je to jedna z frakcií destilácie ropy. Hovorovo sa nazýva Propán-bután. Predáva sa v kvapalnom stave a v aute sa potom splyňuje. Oba systémy sú nezameniteľné. Do auta na pohon LPG sa nesmie tankovať CNG a naopak.

Podľa SPP, pri spaľovaní zemného plynu vzniká pri porovnateľnom energetickom efekte najmenej škodlivín zo všetkých fosílnych palív. Aj preto vraj mnohé veľké mestá ohrozované ekologickými problémami pristúpili k plynofikácii celej mestskej hromadnej dopravy. Príkladom je plynofikácia autobusov MHD v Bratislave. Vozidlá s takýmto pohonom sú populárne aj v Taliansku, Nemecku, na Novom Zélande, v Kanade, Argentíne i Rusku.

Dôvodom na použitie zemného plynu v doprave je aj ekonomické hľadisko. okrem toho, že nevytvárajú mechanické nečistoty (sadze), nezapáchajú, produkujú o 60 - 80 % menej plynných emisií (vrátane metánu), sú takmer o tretinu tichšie, majú pokojnejší chod bez vibrácií a dlhšiu životnosť. Popri nižších nákladoch na palivo má ekonomický význam aj vyššia životnosť motorov na plyn a zdvojnásobenie intervalu medzi výmenou motorového oleja. No a v neposlednom rade, z pohľadu spotreby je porovnateľný liter benzínu a meter kubický CNG.

Napriek výhodám paliva CNG má aj svoje nevýhody. Pre toto palivo majú na Slovensku, okrem pár autobusov, spravenú homologizáciu (podľa informácií z www.spp.sk) len niektoré staršie modely a verzie Škody a málo ďalších modelov iných značiek. Prestavba stojí cca 50.000 Sk, čo pre mnohých "šetreniachtivých" nie je málo. Výrobcov, ktorí predávajú sériovo vyrobené autá na pohon CNG, pribúda (Opel, Volvo, Ford, Mercedes, Fiat, Citroen, Peugeot, ...), no čerpacích staníc CNG je na Slovensku stále ako šafránu. V Bratislave sú dve, po jednej sú v Michalovciach, v Košiciach, v Nitre a vo Zvolene.

Obrázok 1: Jednopalivový automobil na CNG so "vstrekovaním" paliva. (1 - regulačný ventil, 2 - uzatvárací solenoidový ventil, 3 - elektronický dávkovač paliva, 4 - prívod CNG, 5 -nádrž na CNG, 6 - plniaci ventil s koncovkou)

Obrázok 2 a 3: Škoda Octavia s úpravou na zemný plyn

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  4. Splnený sen
  5. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie
  10. Chceme sa dívať na svet zdravými očami detí
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 201
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 230
  3. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 545
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 431
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 407
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 177
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 860
  8. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 641
  9. Splnený sen 1 248
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie 1 195

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOMENTÁRE

Kurz si vyberá kurz

Kurz možno bude tvrdiť, že si vzal od radikálov len toľko, aby nevládli oni.

Neprehliadnite tiež

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.

Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Uzávierka sa dotkne liniek 207, 208, N53 a N70.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Robustné SUV Mitshubishi Outlander degraduje slabý motor (test)

Populárne japonské SUV vyniká v teréne, no začína sa na ňom odrážať jeho vek.