Informácie o CNG

Dnes sme na adresu ceny@natankuj.sk dostali e-mail od pána Pavla, ktorý nás upozornil na to, že v systéme portálu Natankuj nemáme ponuku čerpacích staníc, ktoré plnia palivo CNG (zemný plyn). Zároveň nám napísal, že v súčastnosti by cena zmeného

plynu ako paliva do áut mala stáť 18,25 Sk za meter kubický. V čo najkratšom čase informácie do databázy portálu zaradíme, spolu s informáciami o existujúcich čerpacích staniciach.

Na stránkach spoločnosti SPP sme našli základné informácie, čo CNG je a čím sa líši od iných palív.

CNG je skratka Compressed Natural Gas, čo v preklade znamená stlačený zemný plyn. Je to ten istý plyn, ktorý používame doma na varenie alebo na kúrenie. Je horľavý, neklasifikuje sa však ako výbušný plyn, v porovnaní s benzínom je preto ťažšie zápalný. Je ľahší ako vzduch a pri úniku rýchlo stúpa hore. Má veľmi dobré antidetonačné vlastnosti pri spaľovaní v zážihovom motore (oktánové č. je takmer 130). Preto je chod motora mäkší , tichší a v konečnom dôsledku sa CNG motor menej mechanicky namáha ako motory na kvapalné palivá.

V aute alebo v autobuse sa plyn v nádrži uskladňuje v plynnom stave pod vysokým tlakom (približne 22 MPa po naplnení). Z nádrže sa privádza k motoru, kde sa jeho tlak redukuje na takmer atmosférický. Po spálení neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Do motora sa nasáva palivo len v plynnom stave, nespôsobuje zmývanie olejového filmu zo stien valcov a neznehodnocuje tak motorový olej.

Neznalí si často CNG zamieňajú s LPG. LPG je skratka Liquefied Petroleum Gas, čo sa prekladá ako kvapalný naftový plyn. Je to jedna z frakcií destilácie ropy. Hovorovo sa nazýva Propán-bután. Predáva sa v kvapalnom stave a v aute sa potom splyňuje. Oba systémy sú nezameniteľné. Do auta na pohon LPG sa nesmie tankovať CNG a naopak.

Podľa SPP, pri spaľovaní zemného plynu vzniká pri porovnateľnom energetickom efekte najmenej škodlivín zo všetkých fosílnych palív. Aj preto vraj mnohé veľké mestá ohrozované ekologickými problémami pristúpili k plynofikácii celej mestskej hromadnej dopravy. Príkladom je plynofikácia autobusov MHD v Bratislave. Vozidlá s takýmto pohonom sú populárne aj v Taliansku, Nemecku, na Novom Zélande, v Kanade, Argentíne i Rusku.

Dôvodom na použitie zemného plynu v doprave je aj ekonomické hľadisko. okrem toho, že nevytvárajú mechanické nečistoty (sadze), nezapáchajú, produkujú o 60 - 80 % menej plynných emisií (vrátane metánu), sú takmer o tretinu tichšie, majú pokojnejší chod bez vibrácií a dlhšiu životnosť. Popri nižších nákladoch na palivo má ekonomický význam aj vyššia životnosť motorov na plyn a zdvojnásobenie intervalu medzi výmenou motorového oleja. No a v neposlednom rade, z pohľadu spotreby je porovnateľný liter benzínu a meter kubický CNG.

Napriek výhodám paliva CNG má aj svoje nevýhody. Pre toto palivo majú na Slovensku, okrem pár autobusov, spravenú homologizáciu (podľa informácií z www.spp.sk) len niektoré staršie modely a verzie Škody a málo ďalších modelov iných značiek. Prestavba stojí cca 50.000 Sk, čo pre mnohých "šetreniachtivých" nie je málo. Výrobcov, ktorí predávajú sériovo vyrobené autá na pohon CNG, pribúda (Opel, Volvo, Ford, Mercedes, Fiat, Citroen, Peugeot, ...), no čerpacích staníc CNG je na Slovensku stále ako šafránu. V Bratislave sú dve, po jednej sú v Michalovciach, v Košiciach, v Nitre a vo Zvolene.

Obrázok 1: Jednopalivový automobil na CNG so "vstrekovaním" paliva. (1 - regulačný ventil, 2 - uzatvárací solenoidový ventil, 3 - elektronický dávkovač paliva, 4 - prívod CNG, 5 -nádrž na CNG, 6 - plniaci ventil s koncovkou)

Obrázok 2 a 3: Škoda Octavia s úpravou na zemný plyn

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 234
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 12 382
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 417
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 9 344
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 024
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 928
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 374
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 825
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 421
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 598

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.