SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Informácie o CNG

Dnes sme na adresu ceny@natankuj.sk dostali e-mail od pána Pavla, ktorý nás upozornil na to, že v systéme portálu Natankuj nemáme ponuku čerpacích staníc, ktoré plnia palivo CNG (zemný plyn). Zároveň nám napísal, že v súčastnosti by cena zmeného

plynu ako paliva do áut mala stáť 18,25 Sk za meter kubický. V čo najkratšom čase informácie do databázy portálu zaradíme, spolu s informáciami o existujúcich čerpacích staniciach.

Na stránkach spoločnosti SPP sme našli základné informácie, čo CNG je a čím sa líši od iných palív.

CNG je skratka Compressed Natural Gas, čo v preklade znamená stlačený zemný plyn. Je to ten istý plyn, ktorý používame doma na varenie alebo na kúrenie. Je horľavý, neklasifikuje sa však ako výbušný plyn, v porovnaní s benzínom je preto ťažšie zápalný. Je ľahší ako vzduch a pri úniku rýchlo stúpa hore. Má veľmi dobré antidetonačné vlastnosti pri spaľovaní v zážihovom motore (oktánové č. je takmer 130). Preto je chod motora mäkší , tichší a v konečnom dôsledku sa CNG motor menej mechanicky namáha ako motory na kvapalné palivá.

V aute alebo v autobuse sa plyn v nádrži uskladňuje v plynnom stave pod vysokým tlakom (približne 22 MPa po naplnení). Z nádrže sa privádza k motoru, kde sa jeho tlak redukuje na takmer atmosférický. Po spálení neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Do motora sa nasáva palivo len v plynnom stave, nespôsobuje zmývanie olejového filmu zo stien valcov a neznehodnocuje tak motorový olej.

Neznalí si často CNG zamieňajú s LPG. LPG je skratka Liquefied Petroleum Gas, čo sa prekladá ako kvapalný naftový plyn. Je to jedna z frakcií destilácie ropy. Hovorovo sa nazýva Propán-bután. Predáva sa v kvapalnom stave a v aute sa potom splyňuje. Oba systémy sú nezameniteľné. Do auta na pohon LPG sa nesmie tankovať CNG a naopak.

Podľa SPP, pri spaľovaní zemného plynu vzniká pri porovnateľnom energetickom efekte najmenej škodlivín zo všetkých fosílnych palív. Aj preto vraj mnohé veľké mestá ohrozované ekologickými problémami pristúpili k plynofikácii celej mestskej hromadnej dopravy. Príkladom je plynofikácia autobusov MHD v Bratislave. Vozidlá s takýmto pohonom sú populárne aj v Taliansku, Nemecku, na Novom Zélande, v Kanade, Argentíne i Rusku.

Dôvodom na použitie zemného plynu v doprave je aj ekonomické hľadisko. okrem toho, že nevytvárajú mechanické nečistoty (sadze), nezapáchajú, produkujú o 60 - 80 % menej plynných emisií (vrátane metánu), sú takmer o tretinu tichšie, majú pokojnejší chod bez vibrácií a dlhšiu životnosť. Popri nižších nákladoch na palivo má ekonomický význam aj vyššia životnosť motorov na plyn a zdvojnásobenie intervalu medzi výmenou motorového oleja. No a v neposlednom rade, z pohľadu spotreby je porovnateľný liter benzínu a meter kubický CNG.

Napriek výhodám paliva CNG má aj svoje nevýhody. Pre toto palivo majú na Slovensku, okrem pár autobusov, spravenú homologizáciu (podľa informácií z www.spp.sk) len niektoré staršie modely a verzie Škody a málo ďalších modelov iných značiek. Prestavba stojí cca 50.000 Sk, čo pre mnohých "šetreniachtivých" nie je málo. Výrobcov, ktorí predávajú sériovo vyrobené autá na pohon CNG, pribúda (Opel, Volvo, Ford, Mercedes, Fiat, Citroen, Peugeot, ...), no čerpacích staníc CNG je na Slovensku stále ako šafránu. V Bratislave sú dve, po jednej sú v Michalovciach, v Košiciach, v Nitre a vo Zvolene.

Obrázok 1: Jednopalivový automobil na CNG so "vstrekovaním" paliva. (1 - regulačný ventil, 2 - uzatvárací solenoidový ventil, 3 - elektronický dávkovač paliva, 4 - prívod CNG, 5 -nádrž na CNG, 6 - plniaci ventil s koncovkou)

Obrázok 2 a 3: Škoda Octavia s úpravou na zemný plyn
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 147
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 857
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 685
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 187
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 020
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 579
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 955
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 841
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 541
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 699
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marcel Slávik

Minister hospodárstva naňho podal trestné oznámenie.

1 h
Joe Biden.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

50m
Ilustračná fotografia.

Testovanie sa koná od 18. do 26. januára.

2 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Valec OĽaNO ide ďalej

Peter Tkačenko

Niekto zabudol, že terajšia vláda je zajtrajšia opozícia.

3 h