Informácie o CNG

Dnes sme na adresu ceny@natankuj.sk dostali e-mail od pána Pavla, ktorý nás upozornil na to, že v systéme portálu Natankuj nemáme ponuku čerpacích staníc, ktoré plnia palivo CNG (zemný plyn). Zároveň nám napísal, že v súčastnosti by cena zmeného

plynu ako paliva do áut mala stáť 18,25 Sk za meter kubický. V čo najkratšom čase informácie do databázy portálu zaradíme, spolu s informáciami o existujúcich čerpacích staniciach.

Na stránkach spoločnosti SPP sme našli základné informácie, čo CNG je a čím sa líši od iných palív.

CNG je skratka Compressed Natural Gas, čo v preklade znamená stlačený zemný plyn. Je to ten istý plyn, ktorý používame doma na varenie alebo na kúrenie. Je horľavý, neklasifikuje sa však ako výbušný plyn, v porovnaní s benzínom je preto ťažšie zápalný. Je ľahší ako vzduch a pri úniku rýchlo stúpa hore. Má veľmi dobré antidetonačné vlastnosti pri spaľovaní v zážihovom motore (oktánové č. je takmer 130). Preto je chod motora mäkší , tichší a v konečnom dôsledku sa CNG motor menej mechanicky namáha ako motory na kvapalné palivá.

V aute alebo v autobuse sa plyn v nádrži uskladňuje v plynnom stave pod vysokým tlakom (približne 22 MPa po naplnení). Z nádrže sa privádza k motoru, kde sa jeho tlak redukuje na takmer atmosférický. Po spálení neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Do motora sa nasáva palivo len v plynnom stave, nespôsobuje zmývanie olejového filmu zo stien valcov a neznehodnocuje tak motorový olej.

Neznalí si často CNG zamieňajú s LPG. LPG je skratka Liquefied Petroleum Gas, čo sa prekladá ako kvapalný naftový plyn. Je to jedna z frakcií destilácie ropy. Hovorovo sa nazýva Propán-bután. Predáva sa v kvapalnom stave a v aute sa potom splyňuje. Oba systémy sú nezameniteľné. Do auta na pohon LPG sa nesmie tankovať CNG a naopak.

Podľa SPP, pri spaľovaní zemného plynu vzniká pri porovnateľnom energetickom efekte najmenej škodlivín zo všetkých fosílnych palív. Aj preto vraj mnohé veľké mestá ohrozované ekologickými problémami pristúpili k plynofikácii celej mestskej hromadnej dopravy. Príkladom je plynofikácia autobusov MHD v Bratislave. Vozidlá s takýmto pohonom sú populárne aj v Taliansku, Nemecku, na Novom Zélande, v Kanade, Argentíne i Rusku.

Dôvodom na použitie zemného plynu v doprave je aj ekonomické hľadisko. okrem toho, že nevytvárajú mechanické nečistoty (sadze), nezapáchajú, produkujú o 60 - 80 % menej plynných emisií (vrátane metánu), sú takmer o tretinu tichšie, majú pokojnejší chod bez vibrácií a dlhšiu životnosť. Popri nižších nákladoch na palivo má ekonomický význam aj vyššia životnosť motorov na plyn a zdvojnásobenie intervalu medzi výmenou motorového oleja. No a v neposlednom rade, z pohľadu spotreby je porovnateľný liter benzínu a meter kubický CNG.

Napriek výhodám paliva CNG má aj svoje nevýhody. Pre toto palivo majú na Slovensku, okrem pár autobusov, spravenú homologizáciu (podľa informácií z www.spp.sk) len niektoré staršie modely a verzie Škody a málo ďalších modelov iných značiek. Prestavba stojí cca 50.000 Sk, čo pre mnohých "šetreniachtivých" nie je málo. Výrobcov, ktorí predávajú sériovo vyrobené autá na pohon CNG, pribúda (Opel, Volvo, Ford, Mercedes, Fiat, Citroen, Peugeot, ...), no čerpacích staníc CNG je na Slovensku stále ako šafránu. V Bratislave sú dve, po jednej sú v Michalovciach, v Košiciach, v Nitre a vo Zvolene.

Obrázok 1: Jednopalivový automobil na CNG so "vstrekovaním" paliva. (1 - regulačný ventil, 2 - uzatvárací solenoidový ventil, 3 - elektronický dávkovač paliva, 4 - prívod CNG, 5 -nádrž na CNG, 6 - plniaci ventil s koncovkou)

Obrázok 2 a 3: Škoda Octavia s úpravou na zemný plyn

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 992
  2. Od septembra opäť po starom 5 937
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 708
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 129
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 734
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 202
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 124
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 037

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.