SME

Asistenčné systémy by mohli znížiť nehodovosť

Asistenčné systémy môžu výrazne znížiť počet ťažkých nehôd nákladných automobilov. Dokazuje to vedecká štúdia Centra pre techniku Allianz a spoločnosti MAN Nutzfahrzeuge. Ak by všetky trucky v Nemecku používali aktívny tempomat ACC (Adaptive Cruise

Control), ktorý je v súčasnosti k dispozícii ako voliteľná výbava, počet ťažkých kolízií spôsobených nárazom zozadu by sa mohol znížiť o 28 percent. Množstvo nehôd nákladných vozidiel na diaľniciach, ktorým sa dá predísť s podporou ACC, by dosiahlo dokonca viac ako 70 percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobne možno predchádzať aj haváriám, ktoré zaviní kamión vybočením z jazdného pruhu kvôli nepozornosti alebo únave vodiča. Ak by všetky nákladné vozidlá svojho vodiča v takejto situácii varovali pomocou systému LGS (Lane Guard System – kontrola jazdného pruhu) a vodiči by správne zareagovali, bolo by možné predísť 49 percentám takýchto kolízií. Systém funguje tak, že videokamera za čelným sklom zachytáva priebeh jazdného pruhu a digitálne vyhodnocuje jeho vodorovné značenie. Ak systém zaznamená odchýlenie zo smeru bez zapnutia smeroviek, pustí do reproduktora na ľavej alebo pravej strane hlasný zvuk podobný rapkáču.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky štúdie sú postavené na analýze takmer 600 nehôd nákladných automobilov z rokov 2002 až 2004, ktoré sa posúdili z hľadiska relevancie pre asistenčné systémy ACC aj LGS a časť z nich bola nemalými nákladmi rekonštruovaná. Podľa uvedenej štúdie asistenčné systémy, ktoré sú v súčasnosti dostupné, môžu priamo napomôcť k poklesu nehodovosti. Umožňujú tak priblížiť sa k náročnému cieľu Európskej komisie: Do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na cestách na polovicu.

Autor: Man

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  3. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  4. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  6. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  8. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  1. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  2. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  3. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  4. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  5. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  6. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 030
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 448
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 913
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 616
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 440
  6. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 654
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 387
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 314
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu