SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Asistenčné systémy by mohli znížiť nehodovosť

Asistenčné systémy môžu výrazne znížiť počet ťažkých nehôd nákladných automobilov. Dokazuje to vedecká štúdia Centra pre techniku Allianz a spoločnosti MAN Nutzfahrzeuge. Ak by všetky trucky v Nemecku používali aktívny tempomat ACC (Adaptive Cruise

Control), ktorý je v súčasnosti k dispozícii ako voliteľná výbava, počet ťažkých kolízií spôsobených nárazom zozadu by sa mohol znížiť o 28 percent. Množstvo nehôd nákladných vozidiel na diaľniciach, ktorým sa dá predísť s podporou ACC, by dosiahlo dokonca viac ako 70 percent.

Podobne možno predchádzať aj haváriám, ktoré zaviní kamión vybočením z jazdného pruhu kvôli nepozornosti alebo únave vodiča. Ak by všetky nákladné vozidlá svojho vodiča v takejto situácii varovali pomocou systému LGS (Lane Guard System – kontrola jazdného pruhu) a vodiči by správne zareagovali, bolo by možné predísť 49 percentám takýchto kolízií. Systém funguje tak, že videokamera za čelným sklom zachytáva priebeh jazdného pruhu a digitálne vyhodnocuje jeho vodorovné značenie. Ak systém zaznamená odchýlenie zo smeru bez zapnutia smeroviek, pustí do reproduktora na ľavej alebo pravej strane hlasný zvuk podobný rapkáču.

Výsledky štúdie sú postavené na analýze takmer 600 nehôd nákladných automobilov z rokov 2002 až 2004, ktoré sa posúdili z hľadiska relevancie pre asistenčné systémy ACC aj LGS a časť z nich bola nemalými nákladmi rekonštruovaná. Podľa uvedenej štúdie asistenčné systémy, ktoré sú v súčasnosti dostupné, môžu priamo napomôcť k poklesu nehodovosti. Umožňujú tak priblížiť sa k náročnému cieľu Európskej komisie: Do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na cestách na polovicu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 283
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 035
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 763
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 141
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 787
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 415
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 337
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h