Ako nenabúrať vďaka tempomatu a čelnému sklu

Siemens VDO vyvinul adaptívny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), ktorý upozorňuje vodičov na nedostatočný odstup vozidiel hlavne počas zhoršenej viditeľnosti priamo na čelnom skle vodiča. Dodávateľ automobilových komponentov používa optický

senzor (LIDAR) s výnimočne výkonnou vyhodnocovacou elektronikou, ktorá je základom celého systému. Jeho vývoj sa začal už v roku 2003 a je určený hlavne pre hromadnú výrobu, pretože je omnoho lacnejší ako radarové senzory. Inštalovať sa začne do automobilov strednej a kompaktnej triedy začiatkom roku 2008.

Ranná jazda po preplnených diaľniciach je nočnou morou každého šoféra. Hmla túto situáciu iba zhoršuje. Väčšina dopravných nehôd je spôsobená práve neprispôsobením rýchlosti vlastnostiam vozovky. Pre príjemnú a bezpečnú jazdu pracuje Siemens VDO na asistenčnom systéme pro.pilot, ktorý upozorňuje vodiča na možné nehody priamo na čelnom skle vodiča. Jednou z jeho funkcií je aj adaptívny tempomat (ACC) založený na báze senzorov LIDAR (Light Detection And Ranging – detekcia svetla a vzdialenosti). Na rozdiel od radarového senzora dokáže senzor LIDAR rozoznať aj dážď, hmlu alebo sneh. V prípade zhoršenej viditeľnosti zníži elektronika rýchlosť a zvýši odstup automobilov na základe preferencií vodiča.

Senzor LIDAR od Siemensu VDO pozostáva z infračerveného žiariča, fotodiódy slúžiacej na prijímanie neviditeľných infračervených lúčov a vyhodnocovacej elektroniky. Senzor priebežne meria oneskorenie vysielaných infračervených lúčov, teda čas, ktorý svetlo potrebuje na prekonanie vzdialenosti medzi oboma vozidlami. Na základe týchto oneskorení elektronika vypočíta vzdialenosť automobilov. Elektronické porovnanie je schopné rozoznať osobné a nákladné autá a motorky od statických objektov. Keďže senzor LIDAR pracuje na podobnej vlnovej dĺžke, akú má viditeľné svetlo, dokáže rozoznať aj prekážky spôsobené počasím. Na základe toho upozorní vodiča a prispôsobí rýchlosť.

Až doteraz sa systémy na zisťovanie vzdialenosti inštalovali takmer výhradne do áut luxusnej triedy. Ako zdroj informácií pre ACC sa používajú drahé radarové senzory, ktoré však nedokážu detekovať zhoršené podmienky viditeľnosti. Siemens VDO si dal za cieľ spraviť asistenčné riadiace systémy dostupné pre všetky automobily. Preto začala spoločnosť už v roku 2003 vyvíjať senzory LIDAR určené na hromadnú výrobu. Inštalovať by sa mali do všetkých typov automobilov, pretože sú omnoho lacnejšie ako radarové.

Tempomat na báze senzora LIDAR s dosahom 250 metrov sa v podstate nelíši od radarových systémov používaných v luxusných automobiloch: vodič nastaví požadovanú rýchlosť tempomatu a vozidlo následne udržuje zvolenú rýchlosť, až kým systém nezistí prítomnosť iného vozidla v tej istej jazdnej dráhe. Rýchlosť sa následne zníži, aby sa zachoval predvolený bezpečný odstup, ktorý nie je stanovený absolútne, ale na základe rýchlosti vozidla.

Siemens VDO, ako dodávateľ systémov v oblasti asistencie vodičov, predpokladá, že popri elektronickom rozoznávaní a vyhodnocovania okolia vozidla bude najväčšou výzvou pohodlná interakcia medzi vodičom a systémom. Prepojenie človeka s počítačom bude totiž závisieť hlavne od vôle vodičov akceptovať asistenčné systémy.

Siemens VDO Automotive je vedúcim svetovým dodávateľom elektroniky do automobilov a mechatroniky. Skupina je 100% súčasťou celosvetového koncernu Siemens a v obchodnom roku 2005 (do 30. 9. 2005) dosiahla tržby 9,6 miliardy eur.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 371
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 633
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 184
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 293
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 245
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 002
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 694
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 656

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

SVET

Turecko vypustí zo školských osnov evolúciu, pridá džihád

Erdogan približuje školstvo ku konzervatívnemu islamu.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.