SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav
reklama

Ako nenabúrať vďaka tempomatu a čelnému sklu

Siemens VDO vyvinul adaptívny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), ktorý upozorňuje vodičov na nedostatočný odstup vozidiel hlavne počas zhoršenej viditeľnosti priamo na čelnom skle vodiča. Dodávateľ automobilových komponentov používa optický

senzor (LIDAR) s výnimočne výkonnou vyhodnocovacou elektronikou, ktorá je základom celého systému. Jeho vývoj sa začal už v roku 2003 a je určený hlavne pre hromadnú výrobu, pretože je omnoho lacnejší ako radarové senzory. Inštalovať sa začne do automobilov strednej a kompaktnej triedy začiatkom roku 2008.

Ranná jazda po preplnených diaľniciach je nočnou morou každého šoféra. Hmla túto situáciu iba zhoršuje. Väčšina dopravných nehôd je spôsobená práve neprispôsobením rýchlosti vlastnostiam vozovky. Pre príjemnú a bezpečnú jazdu pracuje Siemens VDO na asistenčnom systéme pro.pilot, ktorý upozorňuje vodiča na možné nehody priamo na čelnom skle vodiča. Jednou z jeho funkcií je aj adaptívny tempomat (ACC) založený na báze senzorov LIDAR (Light Detection And Ranging – detekcia svetla a vzdialenosti). Na rozdiel od radarového senzora dokáže senzor LIDAR rozoznať aj dážď, hmlu alebo sneh. V prípade zhoršenej viditeľnosti zníži elektronika rýchlosť a zvýši odstup automobilov na základe preferencií vodiča.

Senzor LIDAR od Siemensu VDO pozostáva z infračerveného žiariča, fotodiódy slúžiacej na prijímanie neviditeľných infračervených lúčov a vyhodnocovacej elektroniky. Senzor priebežne meria oneskorenie vysielaných infračervených lúčov, teda čas, ktorý svetlo potrebuje na prekonanie vzdialenosti medzi oboma vozidlami. Na základe týchto oneskorení elektronika vypočíta vzdialenosť automobilov. Elektronické porovnanie je schopné rozoznať osobné a nákladné autá a motorky od statických objektov. Keďže senzor LIDAR pracuje na podobnej vlnovej dĺžke, akú má viditeľné svetlo, dokáže rozoznať aj prekážky spôsobené počasím. Na základe toho upozorní vodiča a prispôsobí rýchlosť.

Až doteraz sa systémy na zisťovanie vzdialenosti inštalovali takmer výhradne do áut luxusnej triedy. Ako zdroj informácií pre ACC sa používajú drahé radarové senzory, ktoré však nedokážu detekovať zhoršené podmienky viditeľnosti. Siemens VDO si dal za cieľ spraviť asistenčné riadiace systémy dostupné pre všetky automobily. Preto začala spoločnosť už v roku 2003 vyvíjať senzory LIDAR určené na hromadnú výrobu. Inštalovať by sa mali do všetkých typov automobilov, pretože sú omnoho lacnejšie ako radarové.

Tempomat na báze senzora LIDAR s dosahom 250 metrov sa v podstate nelíši od radarových systémov používaných v luxusných automobiloch: vodič nastaví požadovanú rýchlosť tempomatu a vozidlo následne udržuje zvolenú rýchlosť, až kým systém nezistí prítomnosť iného vozidla v tej istej jazdnej dráhe. Rýchlosť sa následne zníži, aby sa zachoval predvolený bezpečný odstup, ktorý nie je stanovený absolútne, ale na základe rýchlosti vozidla.

Siemens VDO, ako dodávateľ systémov v oblasti asistencie vodičov, predpokladá, že popri elektronickom rozoznávaní a vyhodnocovania okolia vozidla bude najväčšou výzvou pohodlná interakcia medzi vodičom a systémom. Prepojenie človeka s počítačom bude totiž závisieť hlavne od vôle vodičov akceptovať asistenčné systémy.

Siemens VDO Automotive je vedúcim svetovým dodávateľom elektroniky do automobilov a mechatroniky. Skupina je 100% súčasťou celosvetového koncernu Siemens a v obchodnom roku 2005 (do 30. 9. 2005) dosiahla tržby 9,6 miliardy eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  5. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  2. Kaufland v Detve otvorí novú predajňu, čo v nej zákazníkov čaká?
  3. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  4. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  8. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 457
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 002
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 827
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 082
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 977
  6. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 169
  7. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 2 006
  8. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME 1 990
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


24. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čudné hry NAKA a špeciálnej prokuratúry okolo šéfa gangu temných síl pána X
  2. Simona Regecová: Požičaným autom po Čiernej Hore - časť prvá
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku)
  4. Michal Trenčanský: No čo, sťahujeme sa?
  5. Michal Holko: A kto je tvoj blížny?
  6. Peter Malý: Prameň radikalizmu
  7. Tomáš Kollárik: O čom tieto voľby nie sú
  8. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 322
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 816
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 313
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 036
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 29 418
  6. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 12 392
  7. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 101
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 442
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu