SME

Ako nenabúrať vďaka tempomatu a čelnému sklu

Siemens VDO vyvinul adaptívny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), ktorý upozorňuje vodičov na nedostatočný odstup vozidiel hlavne počas zhoršenej viditeľnosti priamo na čelnom skle vodiča. Dodávateľ automobilových komponentov používa optický

senzor (LIDAR) s výnimočne výkonnou vyhodnocovacou elektronikou, ktorá je základom celého systému. Jeho vývoj sa začal už v roku 2003 a je určený hlavne pre hromadnú výrobu, pretože je omnoho lacnejší ako radarové senzory. Inštalovať sa začne do automobilov strednej a kompaktnej triedy začiatkom roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ranná jazda po preplnených diaľniciach je nočnou morou každého šoféra. Hmla túto situáciu iba zhoršuje. Väčšina dopravných nehôd je spôsobená práve neprispôsobením rýchlosti vlastnostiam vozovky. Pre príjemnú a bezpečnú jazdu pracuje Siemens VDO na asistenčnom systéme pro.pilot, ktorý upozorňuje vodiča na možné nehody priamo na čelnom skle vodiča. Jednou z jeho funkcií je aj adaptívny tempomat (ACC) založený na báze senzorov LIDAR (Light Detection And Ranging – detekcia svetla a vzdialenosti). Na rozdiel od radarového senzora dokáže senzor LIDAR rozoznať aj dážď, hmlu alebo sneh. V prípade zhoršenej viditeľnosti zníži elektronika rýchlosť a zvýši odstup automobilov na základe preferencií vodiča.

SkryťVypnúť reklamu

Senzor LIDAR od Siemensu VDO pozostáva z infračerveného žiariča, fotodiódy slúžiacej na prijímanie neviditeľných infračervených lúčov a vyhodnocovacej elektroniky. Senzor priebežne meria oneskorenie vysielaných infračervených lúčov, teda čas, ktorý svetlo potrebuje na prekonanie vzdialenosti medzi oboma vozidlami. Na základe týchto oneskorení elektronika vypočíta vzdialenosť automobilov. Elektronické porovnanie je schopné rozoznať osobné a nákladné autá a motorky od statických objektov. Keďže senzor LIDAR pracuje na podobnej vlnovej dĺžke, akú má viditeľné svetlo, dokáže rozoznať aj prekážky spôsobené počasím. Na základe toho upozorní vodiča a prispôsobí rýchlosť.

Až doteraz sa systémy na zisťovanie vzdialenosti inštalovali takmer výhradne do áut luxusnej triedy. Ako zdroj informácií pre ACC sa používajú drahé radarové senzory, ktoré však nedokážu detekovať zhoršené podmienky viditeľnosti. Siemens VDO si dal za cieľ spraviť asistenčné riadiace systémy dostupné pre všetky automobily. Preto začala spoločnosť už v roku 2003 vyvíjať senzory LIDAR určené na hromadnú výrobu. Inštalovať by sa mali do všetkých typov automobilov, pretože sú omnoho lacnejšie ako radarové.

SkryťVypnúť reklamu

Tempomat na báze senzora LIDAR s dosahom 250 metrov sa v podstate nelíši od radarových systémov používaných v luxusných automobiloch: vodič nastaví požadovanú rýchlosť tempomatu a vozidlo následne udržuje zvolenú rýchlosť, až kým systém nezistí prítomnosť iného vozidla v tej istej jazdnej dráhe. Rýchlosť sa následne zníži, aby sa zachoval predvolený bezpečný odstup, ktorý nie je stanovený absolútne, ale na základe rýchlosti vozidla.

Siemens VDO, ako dodávateľ systémov v oblasti asistencie vodičov, predpokladá, že popri elektronickom rozoznávaní a vyhodnocovania okolia vozidla bude najväčšou výzvou pohodlná interakcia medzi vodičom a systémom. Prepojenie človeka s počítačom bude totiž závisieť hlavne od vôle vodičov akceptovať asistenčné systémy.

SkryťVypnúť reklamu

Siemens VDO Automotive je vedúcim svetovým dodávateľom elektroniky do automobilov a mechatroniky. Skupina je 100% súčasťou celosvetového koncernu Siemens a v obchodnom roku 2005 (do 30. 9. 2005) dosiahla tržby 9,6 miliardy eur.

Autor: Siemens VDO

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 826
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 512
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 146
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 260
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 756
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 331
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 235
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


9
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


24
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 10
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 31
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 939
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 559
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 355
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 052
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 042
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 545
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 460
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu