SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Ako nenabúrať vďaka tempomatu a čelnému sklu

Siemens VDO vyvinul adaptívny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), ktorý upozorňuje vodičov na nedostatočný odstup vozidiel hlavne počas zhoršenej viditeľnosti priamo na čelnom skle vodiča. Dodávateľ automobilových komponentov používa optický

senzor (LIDAR) s výnimočne výkonnou vyhodnocovacou elektronikou, ktorá je základom celého systému. Jeho vývoj sa začal už v roku 2003 a je určený hlavne pre hromadnú výrobu, pretože je omnoho lacnejší ako radarové senzory. Inštalovať sa začne do automobilov strednej a kompaktnej triedy začiatkom roku 2008.

Ranná jazda po preplnených diaľniciach je nočnou morou každého šoféra. Hmla túto situáciu iba zhoršuje. Väčšina dopravných nehôd je spôsobená práve neprispôsobením rýchlosti vlastnostiam vozovky. Pre príjemnú a bezpečnú jazdu pracuje Siemens VDO na asistenčnom systéme pro.pilot, ktorý upozorňuje vodiča na možné nehody priamo na čelnom skle vodiča. Jednou z jeho funkcií je aj adaptívny tempomat (ACC) založený na báze senzorov LIDAR (Light Detection And Ranging – detekcia svetla a vzdialenosti). Na rozdiel od radarového senzora dokáže senzor LIDAR rozoznať aj dážď, hmlu alebo sneh. V prípade zhoršenej viditeľnosti zníži elektronika rýchlosť a zvýši odstup automobilov na základe preferencií vodiča.

Senzor LIDAR od Siemensu VDO pozostáva z infračerveného žiariča, fotodiódy slúžiacej na prijímanie neviditeľných infračervených lúčov a vyhodnocovacej elektroniky. Senzor priebežne meria oneskorenie vysielaných infračervených lúčov, teda čas, ktorý svetlo potrebuje na prekonanie vzdialenosti medzi oboma vozidlami. Na základe týchto oneskorení elektronika vypočíta vzdialenosť automobilov. Elektronické porovnanie je schopné rozoznať osobné a nákladné autá a motorky od statických objektov. Keďže senzor LIDAR pracuje na podobnej vlnovej dĺžke, akú má viditeľné svetlo, dokáže rozoznať aj prekážky spôsobené počasím. Na základe toho upozorní vodiča a prispôsobí rýchlosť.

Až doteraz sa systémy na zisťovanie vzdialenosti inštalovali takmer výhradne do áut luxusnej triedy. Ako zdroj informácií pre ACC sa používajú drahé radarové senzory, ktoré však nedokážu detekovať zhoršené podmienky viditeľnosti. Siemens VDO si dal za cieľ spraviť asistenčné riadiace systémy dostupné pre všetky automobily. Preto začala spoločnosť už v roku 2003 vyvíjať senzory LIDAR určené na hromadnú výrobu. Inštalovať by sa mali do všetkých typov automobilov, pretože sú omnoho lacnejšie ako radarové.

Tempomat na báze senzora LIDAR s dosahom 250 metrov sa v podstate nelíši od radarových systémov používaných v luxusných automobiloch: vodič nastaví požadovanú rýchlosť tempomatu a vozidlo následne udržuje zvolenú rýchlosť, až kým systém nezistí prítomnosť iného vozidla v tej istej jazdnej dráhe. Rýchlosť sa následne zníži, aby sa zachoval predvolený bezpečný odstup, ktorý nie je stanovený absolútne, ale na základe rýchlosti vozidla.

Siemens VDO, ako dodávateľ systémov v oblasti asistencie vodičov, predpokladá, že popri elektronickom rozoznávaní a vyhodnocovania okolia vozidla bude najväčšou výzvou pohodlná interakcia medzi vodičom a systémom. Prepojenie človeka s počítačom bude totiž závisieť hlavne od vôle vodičov akceptovať asistenčné systémy.

Siemens VDO Automotive je vedúcim svetovým dodávateľom elektroniky do automobilov a mechatroniky. Skupina je 100% súčasťou celosvetového koncernu Siemens a v obchodnom roku 2005 (do 30. 9. 2005) dosiahla tržby 9,6 miliardy eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Women in business
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Bim Challenge 2019
  6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  8. Grilovacia sezóna je zahájená!
  9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 081
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 761
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 853
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 429
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 901
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 373
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 897
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 746
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 973
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 761

Hlavné správy zo Sme.sk

Ficova ochranka stála už desaťtisíce eur

O predĺženú ochranu žiadal expremiér aj v roku 2010 po nástupe vlády Ivety Radičovej.

Robert Fico.
STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Dobré ráno

Dobré ráno: Hádky aj spojenectvá. Aké sú vzťahy v opozícii

Čo robí opozícia ako spolu strany vychádzajú.

Podcast Dobré Ráno

Prečo Bakoš nepôjde na šampionát? Môžu za to viaceré dôvody

Slovenská nominácia sa postupne kryštalizuje.

Martin Bakoš.

Neprehliadnite tiež

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross
Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.