Ako nenabúrať vďaka tempomatu a čelnému sklu

Siemens VDO vyvinul adaptívny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), ktorý upozorňuje vodičov na nedostatočný odstup vozidiel hlavne počas zhoršenej viditeľnosti priamo na čelnom skle vodiča. Dodávateľ automobilových komponentov používa optický

senzor (LIDAR) s výnimočne výkonnou vyhodnocovacou elektronikou, ktorá je základom celého systému. Jeho vývoj sa začal už v roku 2003 a je určený hlavne pre hromadnú výrobu, pretože je omnoho lacnejší ako radarové senzory. Inštalovať sa začne do automobilov strednej a kompaktnej triedy začiatkom roku 2008.

Ranná jazda po preplnených diaľniciach je nočnou morou každého šoféra. Hmla túto situáciu iba zhoršuje. Väčšina dopravných nehôd je spôsobená práve neprispôsobením rýchlosti vlastnostiam vozovky. Pre príjemnú a bezpečnú jazdu pracuje Siemens VDO na asistenčnom systéme pro.pilot, ktorý upozorňuje vodiča na možné nehody priamo na čelnom skle vodiča. Jednou z jeho funkcií je aj adaptívny tempomat (ACC) založený na báze senzorov LIDAR (Light Detection And Ranging – detekcia svetla a vzdialenosti). Na rozdiel od radarového senzora dokáže senzor LIDAR rozoznať aj dážď, hmlu alebo sneh. V prípade zhoršenej viditeľnosti zníži elektronika rýchlosť a zvýši odstup automobilov na základe preferencií vodiča.

Senzor LIDAR od Siemensu VDO pozostáva z infračerveného žiariča, fotodiódy slúžiacej na prijímanie neviditeľných infračervených lúčov a vyhodnocovacej elektroniky. Senzor priebežne meria oneskorenie vysielaných infračervených lúčov, teda čas, ktorý svetlo potrebuje na prekonanie vzdialenosti medzi oboma vozidlami. Na základe týchto oneskorení elektronika vypočíta vzdialenosť automobilov. Elektronické porovnanie je schopné rozoznať osobné a nákladné autá a motorky od statických objektov. Keďže senzor LIDAR pracuje na podobnej vlnovej dĺžke, akú má viditeľné svetlo, dokáže rozoznať aj prekážky spôsobené počasím. Na základe toho upozorní vodiča a prispôsobí rýchlosť.

Až doteraz sa systémy na zisťovanie vzdialenosti inštalovali takmer výhradne do áut luxusnej triedy. Ako zdroj informácií pre ACC sa používajú drahé radarové senzory, ktoré však nedokážu detekovať zhoršené podmienky viditeľnosti. Siemens VDO si dal za cieľ spraviť asistenčné riadiace systémy dostupné pre všetky automobily. Preto začala spoločnosť už v roku 2003 vyvíjať senzory LIDAR určené na hromadnú výrobu. Inštalovať by sa mali do všetkých typov automobilov, pretože sú omnoho lacnejšie ako radarové.

Tempomat na báze senzora LIDAR s dosahom 250 metrov sa v podstate nelíši od radarových systémov používaných v luxusných automobiloch: vodič nastaví požadovanú rýchlosť tempomatu a vozidlo následne udržuje zvolenú rýchlosť, až kým systém nezistí prítomnosť iného vozidla v tej istej jazdnej dráhe. Rýchlosť sa následne zníži, aby sa zachoval predvolený bezpečný odstup, ktorý nie je stanovený absolútne, ale na základe rýchlosti vozidla.

Siemens VDO, ako dodávateľ systémov v oblasti asistencie vodičov, predpokladá, že popri elektronickom rozoznávaní a vyhodnocovania okolia vozidla bude najväčšou výzvou pohodlná interakcia medzi vodičom a systémom. Prepojenie človeka s počítačom bude totiž závisieť hlavne od vôle vodičov akceptovať asistenčné systémy.

Siemens VDO Automotive je vedúcim svetovým dodávateľom elektroniky do automobilov a mechatroniky. Skupina je 100% súčasťou celosvetového koncernu Siemens a v obchodnom roku 2005 (do 30. 9. 2005) dosiahla tržby 9,6 miliardy eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 717
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 213
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 181
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 981
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 683
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 379
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 417
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 315
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 051
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 642

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za hrsť mýtov o majdane

Rukoväť slovenských ukrajinistov.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST