Kedy budú autá volať o pomoc za vás?

Európsky parlament bude hlasovať o iniciatívnej správe Geryho Titleyho (PES, UK), ktorá navrhuje v rámci celej EÚ zavedenie tzv. systému eCall - ten má byť zabudovaný v motorových vozidlách a slúžiť na automatické privolanie rýchlej pomoci v prípade

havárie. Odhaduje sa, že jeho použitie by mohlo ročne zachrániť až 2500 životov a znížiť vážnosť zranení približne až na 15 %.

Základnou myšlienkou celého návrhu je požiadavka, aby všetky osobné automobily dodané na trh po roku 2009 boli vybavené zabudovaným zariadením, ktoré v prípade havárie samo vyšle núdzové volanie (z angl. Emergency Call/Electronic Call, t. j. eCall) najbližšej pohotovostnej centrále, nech sa už nachádzate kdekoľvek v rámci EÚ. Tento systém má podľa prognóz zachrániť až 2500 životov ročne a zároveň znížiť ročné externé náklady na cestnú premávku o takmer 26 miliárd eur.

Spúšťať sa má buď manuálne, alebo v prípade vážnej dopravnej nehody aj automaticky. Jeho prednosťou by bola okamžitá lokalizácia nehody pohotovosťou, čo by viedlo k rapídnemu zníženiu času poskytnutia pomoci od vzniku havárie. Správa dodáva, že existencia systému eCall má potenciál na skrátenie času reakcie na nehody asi o 40 % v mestských a približne o 50 % vo vidieckych oblastiach.

Systém eCall má byť založený na využívaní núdzového záchranného telefónneho čísla 112 a má byť skoordinované s úplným uvedením satelitného navigačného systému Galileo do prevádzky, ktoré sa začína v roku 2010.

V súvislosti so zámerom zaviesť eCall do praxe víta správa skutočnosť, že viaceré krajiny (Grécko, Litva, Slovinsko, Taliansko, Fínsko, Švédsko a Cyprus) už podpísali tzv. memorandum o porozumení a niekoľko ďalších členských štátov (Česká republika, Dánsko, Holandsko a Nemecko) tiež začalo podpisový proces. Tie štáty, ktoré tak ešte neurobili, navrhovaný text vyzýva, aby prejavili politickú vôľu na jeho podpísanie. Poslanci sú tiež presvedčení, že na dosiahnutie skutočného pokroku treba memorandum zmeniť na predbežnú zmluvu, ktorú čo najskôr podpíšu všetky zainteresované strany.

Keďže systém eCall je založený na využívaní telefónnych čísel 112 a E112, správa pripomína „pomalosť väčšiny členských štátov“ pri ich zavádzaní a vyzýva Komisiu, aby vyhodnotila, ako jednotlivé štáty uplatňujú smernicu 2002/22/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 7. marca 2002 o univerzálnej službe a právach používateľov volaní na toto jednotné európske číslo tiesňového volania.

Navrhovaný text tiež „naliehavo vyzýva členské štáty, aby čo najskôr dokončili zavádzanie E112 a podporili používanie čísla 112“. Okrem toho majú krajiny EÚ zabezpečiť potrebnú infraštruktúru (jazykovú prípravu, dostupnosť, určovanie polohy a spracovanie volaní) v strediskách tiesňového volania (Public Service Answering Points - PSAP), ktorá je potrebná na účinné fungovanie systému.

Výbor EP pre dopravu, ktorý sa správou už zaoberal, plne podporil zavedenie eCallu, navrhol však aj viacero doplnení. Jedným z nich je napríklad návrh, aby bol systém zavedený nielen v osobných automobiloch a rodinných minivanoch, ale aj nákladných automobiloch, autobusoch, a pod. V pozmeňujúcich návrhoch tiež poslanci upozorňujú, že náklady na zavádzanie eCall nesmú byť vyššie vo vidieckych a izolovaných oblastiach, než budú v iných regiónoch, a to aj napriek tomu, že práve takáto situácia hrozí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 992
  2. Od septembra opäť po starom 5 937
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 708
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 129
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 734
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 202
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 124
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 037

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.