havárie. Odhaduje sa, že jeho použitie by mohlo ročne zachrániť až 2500 životov a znížiť vážnosť zranení približne až na 15 %.
Základnou myšlienkou celého návrhu je požiadavka, aby všetky osobné automobily dodané na trh po roku 2009 boli vybavené zabudovaným zariadením, ktoré v prípade havárie samo vyšle núdzové volanie (z angl. Emergency Call/Electronic Call, t. j. eCall) najbližšej pohotovostnej centrále, nech sa už nachádzate kdekoľvek v rámci EÚ. Tento systém má podľa prognóz zachrániť až 2500 životov ročne a zároveň znížiť ročné externé náklady na cestnú premávku o takmer 26 miliárd eur.
Spúšťať sa má buď manuálne, alebo v prípade vážnej dopravnej nehody aj automaticky. Jeho prednosťou by bola okamžitá lokalizácia nehody pohotovosťou, čo by viedlo k rapídnemu zníženiu času poskytnutia pomoci od vzniku havárie. Správa dodáva, že existencia systému eCall má potenciál na skrátenie času reakcie na nehody asi o 40 % v mestských a približne o 50 % vo vidieckych oblastiach.
Systém eCall má byť založený na využívaní núdzového záchranného telefónneho čísla 112 a má byť skoordinované s úplným uvedením satelitného navigačného systému Galileo do prevádzky, ktoré sa začína v roku 2010.
V súvislosti so zámerom zaviesť eCall do praxe víta správa skutočnosť, že viaceré krajiny (Grécko, Litva, Slovinsko, Taliansko, Fínsko, Švédsko a Cyprus) už podpísali tzv. memorandum o porozumení a niekoľko ďalších členských štátov (Česká republika, Dánsko, Holandsko a Nemecko) tiež začalo podpisový proces. Tie štáty, ktoré tak ešte neurobili, navrhovaný text vyzýva, aby prejavili politickú vôľu na jeho podpísanie. Poslanci sú tiež presvedčení, že na dosiahnutie skutočného pokroku treba memorandum zmeniť na predbežnú zmluvu, ktorú čo najskôr podpíšu všetky zainteresované strany.
Keďže systém eCall je založený na využívaní telefónnych čísel 112 a E112, správa pripomína „pomalosť väčšiny členských štátov“ pri ich zavádzaní a vyzýva Komisiu, aby vyhodnotila, ako jednotlivé štáty uplatňujú smernicu 2002/22/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 7. marca 2002 o univerzálnej službe a právach používateľov volaní na toto jednotné európske číslo tiesňového volania.
Navrhovaný text tiež „naliehavo vyzýva členské štáty, aby čo najskôr dokončili zavádzanie E112 a podporili používanie čísla 112“. Okrem toho majú krajiny EÚ zabezpečiť potrebnú infraštruktúru (jazykovú prípravu, dostupnosť, určovanie polohy a spracovanie volaní) v strediskách tiesňového volania (Public Service Answering Points - PSAP), ktorá je potrebná na účinné fungovanie systému.
Výbor EP pre dopravu, ktorý sa správou už zaoberal, plne podporil zavedenie eCallu, navrhol však aj viacero doplnení. Jedným z nich je napríklad návrh, aby bol systém zavedený nielen v osobných automobiloch a rodinných minivanoch, ale aj nákladných automobiloch, autobusoch, a pod. V pozmeňujúcich návrhoch tiež poslanci upozorňujú, že náklady na zavádzanie eCall nesmú byť vyššie vo vidieckych a izolovaných oblastiach, než budú v iných regiónoch, a to aj napriek tomu, že práve takáto situácia hrozí.
Autor: itnews.sk