Kedy budú autá volať o pomoc za vás?

Európsky parlament bude hlasovať o iniciatívnej správe Geryho Titleyho (PES, UK), ktorá navrhuje v rámci celej EÚ zavedenie tzv. systému eCall - ten má byť zabudovaný v motorových vozidlách a slúžiť na automatické privolanie rýchlej pomoci v prípade

havárie. Odhaduje sa, že jeho použitie by mohlo ročne zachrániť až 2500 životov a znížiť vážnosť zranení približne až na 15 %.

Základnou myšlienkou celého návrhu je požiadavka, aby všetky osobné automobily dodané na trh po roku 2009 boli vybavené zabudovaným zariadením, ktoré v prípade havárie samo vyšle núdzové volanie (z angl. Emergency Call/Electronic Call, t. j. eCall) najbližšej pohotovostnej centrále, nech sa už nachádzate kdekoľvek v rámci EÚ. Tento systém má podľa prognóz zachrániť až 2500 životov ročne a zároveň znížiť ročné externé náklady na cestnú premávku o takmer 26 miliárd eur.

Spúšťať sa má buď manuálne, alebo v prípade vážnej dopravnej nehody aj automaticky. Jeho prednosťou by bola okamžitá lokalizácia nehody pohotovosťou, čo by viedlo k rapídnemu zníženiu času poskytnutia pomoci od vzniku havárie. Správa dodáva, že existencia systému eCall má potenciál na skrátenie času reakcie na nehody asi o 40 % v mestských a približne o 50 % vo vidieckych oblastiach.

Systém eCall má byť založený na využívaní núdzového záchranného telefónneho čísla 112 a má byť skoordinované s úplným uvedením satelitného navigačného systému Galileo do prevádzky, ktoré sa začína v roku 2010.

V súvislosti so zámerom zaviesť eCall do praxe víta správa skutočnosť, že viaceré krajiny (Grécko, Litva, Slovinsko, Taliansko, Fínsko, Švédsko a Cyprus) už podpísali tzv. memorandum o porozumení a niekoľko ďalších členských štátov (Česká republika, Dánsko, Holandsko a Nemecko) tiež začalo podpisový proces. Tie štáty, ktoré tak ešte neurobili, navrhovaný text vyzýva, aby prejavili politickú vôľu na jeho podpísanie. Poslanci sú tiež presvedčení, že na dosiahnutie skutočného pokroku treba memorandum zmeniť na predbežnú zmluvu, ktorú čo najskôr podpíšu všetky zainteresované strany.

Keďže systém eCall je založený na využívaní telefónnych čísel 112 a E112, správa pripomína „pomalosť väčšiny členských štátov“ pri ich zavádzaní a vyzýva Komisiu, aby vyhodnotila, ako jednotlivé štáty uplatňujú smernicu 2002/22/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 7. marca 2002 o univerzálnej službe a právach používateľov volaní na toto jednotné európske číslo tiesňového volania.

Navrhovaný text tiež „naliehavo vyzýva členské štáty, aby čo najskôr dokončili zavádzanie E112 a podporili používanie čísla 112“. Okrem toho majú krajiny EÚ zabezpečiť potrebnú infraštruktúru (jazykovú prípravu, dostupnosť, určovanie polohy a spracovanie volaní) v strediskách tiesňového volania (Public Service Answering Points - PSAP), ktorá je potrebná na účinné fungovanie systému.

Výbor EP pre dopravu, ktorý sa správou už zaoberal, plne podporil zavedenie eCallu, navrhol však aj viacero doplnení. Jedným z nich je napríklad návrh, aby bol systém zavedený nielen v osobných automobiloch a rodinných minivanoch, ale aj nákladných automobiloch, autobusoch, a pod. V pozmeňujúcich návrhoch tiež poslanci upozorňujú, že náklady na zavádzanie eCall nesmú byť vyššie vo vidieckych a izolovaných oblastiach, než budú v iných regiónoch, a to aj napriek tomu, že práve takáto situácia hrozí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 11 823
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 10 433
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 719
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 643
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 782
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 478
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 078
  8. Splnený sen 1 745
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 676
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 440

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Okamura sa vidí v Le Penovej a v AfD. Čechov láka na zákaz islamu

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista. Podľa Tomia Okamuru každý moslim sníva o násilnom džiháde.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

KOMENTÁRE

Prečo prokuratúra obžalovala Matoviča a neobvinila Fica

Prokurátor obžaloval Matoviča z trestného činu ohovárania.

EKONOMIKA

E-podpis sa dá ukradnúť, ministerstvo o chybe mesiace mlčalo

Občiansky s čipom má vážnu chybu.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stale rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.