SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Kedy budú autá volať o pomoc za vás?

Európsky parlament bude hlasovať o iniciatívnej správe Geryho Titleyho (PES, UK), ktorá navrhuje v rámci celej EÚ zavedenie tzv. systému eCall - ten má byť zabudovaný v motorových vozidlách a slúžiť na automatické privolanie rýchlej pomoci v prípade

havárie. Odhaduje sa, že jeho použitie by mohlo ročne zachrániť až 2500 životov a znížiť vážnosť zranení približne až na 15 %.

Základnou myšlienkou celého návrhu je požiadavka, aby všetky osobné automobily dodané na trh po roku 2009 boli vybavené zabudovaným zariadením, ktoré v prípade havárie samo vyšle núdzové volanie (z angl. Emergency Call/Electronic Call, t. j. eCall) najbližšej pohotovostnej centrále, nech sa už nachádzate kdekoľvek v rámci EÚ. Tento systém má podľa prognóz zachrániť až 2500 životov ročne a zároveň znížiť ročné externé náklady na cestnú premávku o takmer 26 miliárd eur.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Spúšťať sa má buď manuálne, alebo v prípade vážnej dopravnej nehody aj automaticky. Jeho prednosťou by bola okamžitá lokalizácia nehody pohotovosťou, čo by viedlo k rapídnemu zníženiu času poskytnutia pomoci od vzniku havárie. Správa dodáva, že existencia systému eCall má potenciál na skrátenie času reakcie na nehody asi o 40 % v mestských a približne o 50 % vo vidieckych oblastiach.

Systém eCall má byť založený na využívaní núdzového záchranného telefónneho čísla 112 a má byť skoordinované s úplným uvedením satelitného navigačného systému Galileo do prevádzky, ktoré sa začína v roku 2010.

V súvislosti so zámerom zaviesť eCall do praxe víta správa skutočnosť, že viaceré krajiny (Grécko, Litva, Slovinsko, Taliansko, Fínsko, Švédsko a Cyprus) už podpísali tzv. memorandum o porozumení a niekoľko ďalších členských štátov (Česká republika, Dánsko, Holandsko a Nemecko) tiež začalo podpisový proces. Tie štáty, ktoré tak ešte neurobili, navrhovaný text vyzýva, aby prejavili politickú vôľu na jeho podpísanie. Poslanci sú tiež presvedčení, že na dosiahnutie skutočného pokroku treba memorandum zmeniť na predbežnú zmluvu, ktorú čo najskôr podpíšu všetky zainteresované strany.

Skryť Vypnúť reklamu

Keďže systém eCall je založený na využívaní telefónnych čísel 112 a E112, správa pripomína „pomalosť väčšiny členských štátov“ pri ich zavádzaní a vyzýva Komisiu, aby vyhodnotila, ako jednotlivé štáty uplatňujú smernicu 2002/22/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 7. marca 2002 o univerzálnej službe a právach používateľov volaní na toto jednotné európske číslo tiesňového volania.

Navrhovaný text tiež „naliehavo vyzýva členské štáty, aby čo najskôr dokončili zavádzanie E112 a podporili používanie čísla 112“. Okrem toho majú krajiny EÚ zabezpečiť potrebnú infraštruktúru (jazykovú prípravu, dostupnosť, určovanie polohy a spracovanie volaní) v strediskách tiesňového volania (Public Service Answering Points - PSAP), ktorá je potrebná na účinné fungovanie systému.

Skryť Vypnúť reklamu

Výbor EP pre dopravu, ktorý sa správou už zaoberal, plne podporil zavedenie eCallu, navrhol však aj viacero doplnení. Jedným z nich je napríklad návrh, aby bol systém zavedený nielen v osobných automobiloch a rodinných minivanoch, ale aj nákladných automobiloch, autobusoch, a pod. V pozmeňujúcich návrhoch tiež poslanci upozorňujú, že náklady na zavádzanie eCall nesmú byť vyššie vo vidieckych a izolovaných oblastiach, než budú v iných regiónoch, a to aj napriek tomu, že práve takáto situácia hrozí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 550
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 115
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 786
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 585
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 670
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 108
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 691
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


13 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  6. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  7. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 320
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 213
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 024
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 957
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 367
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu