Kedy budú autá volať o pomoc za vás?

Európsky parlament bude hlasovať o iniciatívnej správe Geryho Titleyho (PES, UK), ktorá navrhuje v rámci celej EÚ zavedenie tzv. systému eCall - ten má byť zabudovaný v motorových vozidlách a slúžiť na automatické privolanie rýchlej pomoci v prípade

havárie. Odhaduje sa, že jeho použitie by mohlo ročne zachrániť až 2500 životov a znížiť vážnosť zranení približne až na 15 %.

Základnou myšlienkou celého návrhu je požiadavka, aby všetky osobné automobily dodané na trh po roku 2009 boli vybavené zabudovaným zariadením, ktoré v prípade havárie samo vyšle núdzové volanie (z angl. Emergency Call/Electronic Call, t. j. eCall) najbližšej pohotovostnej centrále, nech sa už nachádzate kdekoľvek v rámci EÚ. Tento systém má podľa prognóz zachrániť až 2500 životov ročne a zároveň znížiť ročné externé náklady na cestnú premávku o takmer 26 miliárd eur.

Spúšťať sa má buď manuálne, alebo v prípade vážnej dopravnej nehody aj automaticky. Jeho prednosťou by bola okamžitá lokalizácia nehody pohotovosťou, čo by viedlo k rapídnemu zníženiu času poskytnutia pomoci od vzniku havárie. Správa dodáva, že existencia systému eCall má potenciál na skrátenie času reakcie na nehody asi o 40 % v mestských a približne o 50 % vo vidieckych oblastiach.

Systém eCall má byť založený na využívaní núdzového záchranného telefónneho čísla 112 a má byť skoordinované s úplným uvedením satelitného navigačného systému Galileo do prevádzky, ktoré sa začína v roku 2010.

V súvislosti so zámerom zaviesť eCall do praxe víta správa skutočnosť, že viaceré krajiny (Grécko, Litva, Slovinsko, Taliansko, Fínsko, Švédsko a Cyprus) už podpísali tzv. memorandum o porozumení a niekoľko ďalších členských štátov (Česká republika, Dánsko, Holandsko a Nemecko) tiež začalo podpisový proces. Tie štáty, ktoré tak ešte neurobili, navrhovaný text vyzýva, aby prejavili politickú vôľu na jeho podpísanie. Poslanci sú tiež presvedčení, že na dosiahnutie skutočného pokroku treba memorandum zmeniť na predbežnú zmluvu, ktorú čo najskôr podpíšu všetky zainteresované strany.

Keďže systém eCall je založený na využívaní telefónnych čísel 112 a E112, správa pripomína „pomalosť väčšiny členských štátov“ pri ich zavádzaní a vyzýva Komisiu, aby vyhodnotila, ako jednotlivé štáty uplatňujú smernicu 2002/22/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 7. marca 2002 o univerzálnej službe a právach používateľov volaní na toto jednotné európske číslo tiesňového volania.

Navrhovaný text tiež „naliehavo vyzýva členské štáty, aby čo najskôr dokončili zavádzanie E112 a podporili používanie čísla 112“. Okrem toho majú krajiny EÚ zabezpečiť potrebnú infraštruktúru (jazykovú prípravu, dostupnosť, určovanie polohy a spracovanie volaní) v strediskách tiesňového volania (Public Service Answering Points - PSAP), ktorá je potrebná na účinné fungovanie systému.

Výbor EP pre dopravu, ktorý sa správou už zaoberal, plne podporil zavedenie eCallu, navrhol však aj viacero doplnení. Jedným z nich je napríklad návrh, aby bol systém zavedený nielen v osobných automobiloch a rodinných minivanoch, ale aj nákladných automobiloch, autobusoch, a pod. V pozmeňujúcich návrhoch tiež poslanci upozorňujú, že náklady na zavádzanie eCall nesmú byť vyššie vo vidieckych a izolovaných oblastiach, než budú v iných regiónoch, a to aj napriek tomu, že práve takáto situácia hrozí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 849
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 629
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 230
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 696
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 866
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 230
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 389
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 360
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 045
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 817

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.