SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Súťaž o najúspornejšie vozidlo

Na Shell Eco-Marathon, najväčšiu európsku súťaž špeciálnych úsporných vozidiel, sa prihlásilo spolu 255 tímov z 21 krajín vrátane zástupcov Slovenskej republiky. V dňoch 19. - 21. mája 2006 tak zo súťaže na okruhu vo francúzskom Nogare vyjde víťazný

energeticky najefektívnejšie fungujúci automobil. Účastníci sa pokúsia s vozidlami vlastnej konštrukcie prekonať rekord, ktorý v minulom roku vytvorilo švajčiarske vozidlo PAC-CAR II poháňané jediným palivovým článkom. Špeciálne vozidlo pritom prešlo na jeden liter benzínu v prepočte 3 836 km.

Päťčlenný slovenský tím pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach na súťaži v roku 2005 síce chýbal, ale tento rok sa jej opäť plánuje zúčastniť. Shell Eco-Marathonu sa naposledy zúčastnili v roku 2004. So špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré poháňal spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,62 kW, prešli na jeden liter benzínu 701 kilometrov. V porovnaní s rokom 2001 je to podľa T. Bugára o 86 kilometrov menej, avšak rozdiel treba pripísať náročnejším požiadavkám, v rámci ktorých muselo vozidlo vo francúzskom Nogare udržiavať rýchlosť nie 20, ale až 25 km/h. Benzínový motor pritom využíval trojventilovú techniku a rozvod DOHC. Spomedzi 175 zúčastnených vozidiel z 12 krajín sveta sa tak slovenský tím umiestnil na 58. mieste.

Tento rok sa slovenský tím plánuje zúčastniť Shell Eco-Marathonu už po jedenásty krát. Na preteky má pripravené vozidlo s vylepšeným riadením a zvýšenou účinnosťou motora. Karoséria vozidla zostala nezmenená. Na otázku, aké umiestnenie očakáva slovenský tím na tohtoročnom Shell Eco-Marathone, si A. Sloboda netrúfa odpovedať. „Závisí to od viacerých podmienok. Pri takom počte účastníkov môže poradím výrazne zamiešať aj nepatrná zmena počasia. Stačí, ak počas pretekov začne pršať alebo fúkať vietor a všetko bude úplne inak."

Súťaž Shell Eco-Marathon nie je samoúčelná - v Európe sa vyhlasuje už vyše 20 rokov a slúži na to, aby inšpirovala novú generáciu konštruktérov a inžinierov na stredných a vysokých školách. Práve oni budú v budúcnosti zodpovední za vývoj trvale udržateľných a efektívnych riešení dopravy. Už po druhý krát sa preto Európska komisia rozhodla prostredníctvom európskeho komisára pre energiu oceniť Shell Eco-Marathon ako výnimočnú aktivitu v oblasti mobility a podpory technických inovácií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 956
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 107
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 409
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 691
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 233
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 3 671
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 953
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 401
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na rozdiel od iných zahraničných platforiem YouTube v Rusku stále funguje.


12. aug
Natália Germani vo filme Svetlonoc Terezy Nvotovej.

Jej film Svetlonoc triumfoval v Locarne.


10 h

Dve knihy o budúcnosti - dve odlišné vízie vývoja ľudstva.


5. aug
Štiavnica v Liptovskom Jáne je v 700-metrovom úseku prázdna.

Vodu nemá Štiavnica ani Demänovka. Prepadla sa pod zem.


12. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Lacný Jožko a iné rozprávky (stručný výcuc z tlačovky)
  2. Martin Červenka: Nie je most ako most
  3. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  4. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  5. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  6. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  7. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - rozhľadňa Dubeň
  8. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 126 862
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 065
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 907
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 846
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 7 297
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 732
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 4 155
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 042
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu