repkový olej se prakticky nelíši od automobilov poháňaných klasickou naftou vytvorenou z ropy. Navyše, podľa ich zistení, rastlinný olej je lacnejšie a ekologickejšie palivo, ktoré vraj svojim spaľovaním neprispieva ku globálnym klimatickým zmenám.
Test dvoch typov automobilov (na repkový olej a na naftu) sa uskutočnil v piatok 19. mája na Polygonu v Moste, v ČR. Záťažové skúšky oboch vozidiel spravil niekoľkonásobný majster Českej republiky v automobilových súťažiach na okruhoch, František Došek.
Rastlinný olej je stopercentné biopalivo, podľa českých zelených perspektívnejšia a ekologickejšia pohonná hmota s obnoviteľným zdrojom energie, pričom jeho spaľovanie neprodukuje škodliviny ani CO2. V porovnaní s bionaftou (na ktorú sa Česká republika už začala preorientovávať) vykazuje čistý rastlinný olej vyššiu energetickú hodnotu a nižšiu spotrebu paliva. V súčasnosti sa v Českej republike predáva liter repkového oleja za 20 až 25 Kč.
Prestavba motoru na spaľovanie repkového oleja (na základe dvojpalivového princípu) je založená na výstavbe systému s dvoma nádržami. V hlavnej je repkový olej, v menšej klasická nafta. Tá je pri štarte studeného motoru zdrojom pohonu. Po zahriatí oleja na teplotu 75ºC (cca po jednom kilometri) sa motor automaticky prepne na repkový olej. Prestavba motora na takýto typ spaľovania stojí u našich Českých susedov približne 20 000 až 30 000 Kč, v budúcnosti bude pravdepodobne cena prestavby klesať.
Po skúšobných jazdách sa automobilový pretekár František Došek priznal, že aj keď jazdí 35 rokov a vyskúšal už mnoho áut, bol príjemne prekvapený kvalitou jazdy a vlastnosťami auta s pohonom na repkový olej. "Jsem nečekal, že auto na řepkový olej bude tak dobré pro běžnou jízdu a jízdu na Polygonu. Auto skvěle funguje v obou režimech - a to při malých, tak při velkých otáčkách," povedal Došek.
Z vykonaných testov na Polygonu v Moste tiež vyplýva, že akceleračné schopnosti pri štarte z nuly do vzdialenosti 100 metrov boli na oboch typoch automobilov (s dvomi mužmi na palube) porovnateľné. Účastníci skúšobných jázd tiež zaznamenali aj zvýšený jazdný komfort - auto s pohonom na repkový olej bolo vraj menej hlučné a prechod na nižšiu rýchlosť bol plynulejší.
Autor: zeleni.cz