Politická strana testovala auto na repkový olej

V Českej republike, podobne ako u nás, prebeha predvolebná kampaň. Každá z politických strán sa snaží nejako zaujať. Napríklad "zelení" urobili test áut Škoda s naftovými motormi a zistili, že jazdné vlastnosti automobilov s pohonom na

repkový olej se prakticky nelíši od automobilov poháňaných klasickou naftou vytvorenou z ropy. Navyše, podľa ich zistení, rastlinný olej je lacnejšie a ekologickejšie palivo, ktoré vraj svojim spaľovaním neprispieva ku globálnym klimatickým zmenám.

Test dvoch typov automobilov (na repkový olej a na naftu) sa uskutočnil v piatok 19. mája na Polygonu v Moste, v ČR. Záťažové skúšky oboch vozidiel spravil niekoľkonásobný majster Českej republiky v automobilových súťažiach na okruhoch, František Došek.

Rastlinný olej je stopercentné biopalivo, podľa českých zelených perspektívnejšia a ekologickejšia pohonná hmota s obnoviteľným zdrojom energie, pričom jeho spaľovanie neprodukuje škodliviny ani CO2. V porovnaní s bionaftou (na ktorú sa Česká republika už začala preorientovávať) vykazuje čistý rastlinný olej vyššiu energetickú hodnotu a nižšiu spotrebu paliva. V súčasnosti sa v Českej republike predáva liter repkového oleja za 20 až 25 Kč.

Prestavba motoru na spaľovanie repkového oleja (na základe dvojpalivového princípu) je založená na výstavbe systému s dvoma nádržami. V hlavnej je repkový olej, v menšej klasická nafta. Tá je pri štarte studeného motoru zdrojom pohonu. Po zahriatí oleja na teplotu 75ºC (cca po jednom kilometri) sa motor automaticky prepne na repkový olej. Prestavba motora na takýto typ spaľovania stojí u našich Českých susedov približne 20 000 až 30 000 Kč, v budúcnosti bude pravdepodobne cena prestavby klesať.

Po skúšobných jazdách sa automobilový pretekár František Došek priznal, že aj keď jazdí 35 rokov a vyskúšal už mnoho áut, bol príjemne prekvapený kvalitou jazdy a vlastnosťami auta s pohonom na repkový olej. "Jsem nečekal, že auto na řepkový olej bude tak dobré pro běžnou jízdu a jízdu na Polygonu. Auto skvěle funguje v obou režimech - a to při malých, tak při velkých otáčkách," povedal Došek.

Z vykonaných testov na Polygonu v Moste tiež vyplýva, že akceleračné schopnosti pri štarte z nuly do vzdialenosti 100 metrov boli na oboch typoch automobilov (s dvomi mužmi na palube) porovnateľné. Účastníci skúšobných jázd tiež zaznamenali aj zvýšený jazdný komfort - auto s pohonom na repkový olej bolo vraj menej hlučné a prechod na nižšiu rýchlosť bol plynulejší.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 360
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 367
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 446
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 199
  5. Kam do tepla v januári? 1 772
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 575
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 527
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 432
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 114
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 907

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.