Minulý týždeň sme v e-mailovej schránke otazky@natankuj.sk našli e-mail od Petra, návštevníka portálu Natankuj. Píše: "Chcel by som vedieť, či boli na našich čerpacích staniciach robené kontroly kvality benzínov aj nafty na ich charakteristické číslo a ostatné prímesy." Peter sa tiež pýta na ich vyhodnotenie a konkrétne výsledky. Odpoveď sme zisťovali na Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI), kde sme sa dozvedeli, že rozsiahlu celoslovenskú kontrolnú akciu zameranú na kvalitu pohonných látok vykonala SOI ešte v roku 2003. Jej výsledky sú uvedené na www.soi.sk v súbore kontrolná činnosť. Materiály boli zaradené 12.02.2004 (Výsledky celoslovenskej akcie pohonných látok), 23.02.2004 (Analýza trhu s pohonnými látkami v rámci celoslovenskej akcie) a 07.05.2004 (Pokuty uložené predajcom pohonných látok). Na otázku, kedy SOI robí kontrolu pohonných hmôt, nám odpovedali, že len na základe podnetov a len vo vybraných ukazovateľoch.
Peter sa zaujímal ešte aj o "kontrolu ukazovania stavu koruny a litrov, napríklad či 10 litrov po 40 Sk/liter sa rovná 400 Sk a či načerpaný obsah je zhodný s obsahom, ktorý ukazuje stojan." Ďalej sa pýta: "Pri akom množstve je aká veľká odchýlka v skutočnom a ukazovanom objeme (napríklad 10l = 0,5%, 20l=1,5% atď)." Na tieto otázky sme odpovede hľadali na www.smi.sk, čo sú stránky Slovenskej metrologickej inšpekcie (SMI). Našli sme tam informáciu o tom, že SMI dosť často dostáva podnety od ľudí na preverenie výdajných stojanov čerpacích staníc. Sťažovatelia sa domnievali, že načerpali a teda zaplatili viac PHM, ako je obsah nádrže ich vozidla uvedený v technickom preukaze. Dospeli teda k názoru, že prietokomery PHM nemerajú správne a žiadali o preverenie ich správnej funkcie. Nikdy však nezaznamenali, že by sa so stojanmi manipulovalo a teda, že ak načerpáte 10 litrov paliva po 40 Sk/liter, zaplatíte 400 Sk. SMI konzultovalo uvedenú problematiku aj s pracovníkom firmy Škoda v Českej republike.
Ak si zoberieme autá Škoda, menovité objemy nádrží podľa dokumentácie sú pre Felíciu 42 l, Fabiu 45 l, Octaviu 55 l a Octaviu 4x4 63 l. Tento objem má zákazník možnosť využiť pri štandardnom spôsobe tankovania tak, ako je uvedené v návode na obsluhu s toleranciou + 2 až 3 l z dôvodu garantovania minimálneho objemu. No skutočný objem palivového systému vrátane bezpečnostného objemu je pre Felíciu 51 l, Fabiu 58 l, Octaviu 71 l a pre Octaviu 4x4 74 l. Rozdiel v týchto objemoch je nevyhnutný pri rozťahovaní sa paliva vplyvom ohrevu a zabezpečuje, že palivo nezačne vytekať z voza odvzdušnením ani v prípade, že je nádrž plná a vozidlo je odstavené na svahu až s 10-timi stupňami sklonu a okolitej teplote 45 stupňov Celzia neobmedzene dlho. Takmer celý tento bezpečnostný objem je možné naplniť pri vyradení páčkového ventilu v plniacom hrdle, čo je však v rozpore s návodom na obsluhu. Pri tankovaní (odskrutkovaný uzáver) je páčkový ventil uzavretý, avšak často sa stáva, že pri manipulácii s pištoľou výdajného stojana zákazník nechtiac páčkový ventil uvoľní a načerpá viac PHM ako si myslí, že načerpať mal a tak sa nazdáva, že zaplatil za benzín, ktorý mu nemohol do nádrže natiecť.
Čo sa týka odchýlky, na to sme sa (zatiaľ) odpoveď nedozvedeli. Len, čo ju budeme mať, doplníme ju k tomuto článku.
Ak máte nejaký motoristický problém, alebo otázku z oblasti pohonných hmôt, čerpacích staníc, dopravy, motorizmu a podobne, pošlite nám e-mail s otázkou na adresu otazky@natankuj.sk. Pokúsime sa u kompetentných nájsť odpoveď.