zorientovali, aké autá, čo, prečo a ako môžu policajti skontrolovať po technickej stránke.
V zmysle smernice Európskeho parlamentu a rady 2000/30/ES zo 6. júna 2000 o cestnej technickej kontrole spôsobilosti úžitkových automobilov prevádzkovaných v spoločenstve a v súlade s ustanovením § 54 zákona NR SR č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Policajný zbor pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky vykonáva vopred neoznámené a neočakávané kontroly technického stavu vozidiel kategórií:
- M2 - vozidlá na prepravu cestujúcich s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla vodiča a celkovou hmotnosťou do 5.000 kg,
- M3 - vozidlá na prepravu cestujúcich s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla vodiča a celkovou hmotnosťou vyššou ako 5.000 kg,
- N2 - vozidlá na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou od 3.500 kg do 12.000 kg,
- N3 - vozidlá na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou vyššou ako 12.000 kg,
- O3 - prípojné vozidlá s celkovou hmotnosťou od 3.500 kg do 10.000 kg,
- O4 - prípojné vozidlá s celkovou hmotnosťou presahujúcou 10.000 kg.
(ďalej len cestné technické kontroly).
Cestná technická kontrola je zameraná na:
a) brzdový systém a jeho komponenty,
b) výfukový systém
c) dymivosť - opacita dymu (dieselové motory),
d) plynné emisie (benzínové motory a ich modifikácie),
e) spojovacie zariadenia,
f) svetlomety, zariadenia na osvetlenie a svetelnú signalizáciu,
g) kolesá a pneumatiky,
h) pruženie (viditeľné závady),
i) podvozok (viditeľné závady),
j) tachograf (inštalácia),
k) zariadenie obmedzujúce rýchlosť (inštalácia).
Od 1.1.2005 boli v rámci Policajného zboru vytvorené a zahájili činnosť oddelenia špeciálnych kontrol krajských dopravných inšpektorátov krajských riaditeľstiev Policajného zboru v Trnave, v Banskej Bystrici a v Prešove. Uvedené oddelenia v zmysle úloh vyplývajúcich zo smerníc EÚ pre oblasť cestnej dopravy, plnia okrem úlohy na úseku vykonávania cestných technických kontrol aj kontroly sociálnej legislatívy (dodržiavanie bezpečnostných prestávok a rýchlosti jazdy) a prepravy nebezpečných vecí s pôsobnosťou na území celej Slovenskej republiky.
Cestné technické kontroly budú najskôr vykonávané v rozsahu kontroly:
- Tachografu v zmysle zákona č. 121/2004 Z.z. o pracovnom čase a dobe odpočinku v doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tieto obsahujú kontroly:
a) inštalácie, funkčnosti a používania záznamového zariadenia,
b) dodržiavania bezpečnostných prestávok na území Slovenskej republiky,
c) dodržiavanie povolenej rýchlosti motorových vozidiel1) na záznamovom zariadení na záznamový list v prebiehajúcom týždni a za posledný deň jazdy v predchádzajúcom týždni, pričom za prekročenie povolenej rýchlosti sa považuje každá doba trvajúca viac než 1 minútu počas ktorej motorové vozidlo kat. vozidlo N3 prekročí povolenú rýchlosť 90 km/h a mot. vozidlo kat. M3 prekročí povolenú rýchlosť 105 km/h na území Slovenskej republiky.
- Platnosti osvedčenia o technickej a emisnej kontrole v zmysle zákona č. 725/2004 Z.z.
- Zariadenia obmedzujúceho rýchlosť (inštalácie), v zmysle Nariadenia vlády SR č.153/2005 Z.z. o technických požiadavkách na zariadenia obmedzujúce rýchlosť určitých motorových vozidiel.
V tejto súvislosti je potrebné podotknúť, že oprávnenie policajta kontrolovať technický stav vozidla vyplýva z platnej právnej úpravy, konkrétne z ustanovenia § 65 zákona NR SR č. 315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.
Kontroly technického stavu úžitkových vozidiel pomocou mobilných pracovísk (so zabudovanou skúšobnou stanicou) sú novo-zavedenou činnosťou Policajného zboru. Preto charakter kontroly technického stavu úžitkových vozidiel uvedeným mobilným pracoviskom bude spočiatku skôr preventívno-výchovný, ktorý postupne prejde do vyvodzovania zodpovednosti za nedodržanie podmienok prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.
Autor: Prezídium PZ SR