Na liter benzínu 2855 km

Vozidlo poháňané biopalivom dosiahlo najnižšiu spotrebu a stalo sa víťazom európskej súťaže Shell Eco-marathon 2006. Získalo taktiež ocenenie ako vozidlo s najväčším ohľadom ku klíme, teda vozidlo produkujúce najmenšie množstvo skleníkových plynov.

Študenti strojárskych odborov francúzskej školy Lycée La Joliverie oslávili svoje víťazstvo po tom, čo ich vozidlo poháňané etanolom absolvovalo celých sedem kôl na okruhu v Nogare na juhozápade Francúzska a dosiahlo spotrebu zodpovedajúcu dojazdu 2 855 kilometrov na liter benzínu.

Úspech tímu Lycée La Joliverie prišiel na samotnom konci víkendu, počas ktorého sa zdalo, že súťaž ovládnu vozidlá poháňané vodíkovými článkami. Práve vodíkom poháňané vozidlo francúzskeho tímu Polytech Nantes-La Joliverie viedlo väčšinu času víkendových pretekov Shell Eco-marathon, ktoré sa uskutočnili 19. - 21. mája 2006, so spotrebou zodpovedajúcou 2 730 kilometrom na liter benzínu. Nakoniec však skončilo tretie za ďalším francúzskym tímom ESSTIN-Vandoeuvre-les-Nancy.

Polytech Nantes-Joliverie sa vyčerpal bojom s nemeckým tímom Hochschule Offenburg, a nakoniec to bol tím ESSTIN, ktorý získal titul Najlepšie vozidlo poháňané vodíkovými článkami. Hochschule Offenburg teda skončila štvrtá so spotrebou zodpovedajúcou dojazdu 2 614 km na liter benzínu. Je to skutočne vynikajúci úspech pre tím, ktorý tento rok presedlal z nafty na vodík a používal originálny motor umiestnený v náboji hnaného kolesa. Toto riešenie pohonu nakoniec získalo Cenu za technickú inováciu Bosch (viď nižšie).

Fínska Tampere University of Technology, ktorá sa Shell Eco-marathonu zúčastňuje už 20 rokov, skončila na ôsmom mieste s výsledkom 2 034 kilometrov prejdených na liter benzínu. Hovorca tímu uviedol, že aj keď sa im nepodarilo prekonať ich vlastný rekord 2 914 kilometrov na liter, sú s výsledkom spokojní, vzhľadom na ťažkosti s vyladením ich benzínového pohonu, ktoré riešili v podmienkach v Nogare. Ako dodal: „Vzhľadom k meniacej sa teplote a rýchlosti vetra bolo otázkou šťastia, ako jednotlivé tímy vyladia svoje motory."

Víkend, ktorý pre belgickú University of Liege začal ťažkosťami s elektrickými rozvodmi, skončil nakoniec úspechom v podobe 11. miesta a spotrebou 1 827 kilometrov na liter benzínu. Úspešne skončili preteky aj nemecké tímy, keď Chemnitz University of Technology získala hneď dve zvláštne ceny.

Dánski technici z Technical University of Denmark nielenže zvíťazili v triede UrbanConcept a dosiahli v nej nový rekord 810 kilometrov na liter benzínu, ale ukázali taktiež, že sú vedúcim tímom vo vývoji vodíkovej technológie budúcnosti. Kým väčšina vodíkových pohonov využíva palivo asi na 95 %, Dáni vyvinuli technológiu, ktorá umožňuje v palivovom článku spotrebovať celých 100 % vodíka. Tím už požiadal o patent a verí, že sa ich objav stane bežnou súčasťou budúcich vodíkových pohonov. Bola to práve účasť v posledných dvoch ročníkoch Shell Eco-marathonu, ktorá im umožnila vyvinúť, otestovať a vylepšiť túto technológiu palivových článkov. Christian Bang-Moller z dánskeho tímu uviedol: „Práva na tento objav sme postúpili univerzite a samozrejme veríme, že sa stane súčasťou palivových článkov budúcnosti určených pre dopravu, ako aj pre statické aplikácie."

Tím North-1 z Oestfold University v Nórsku prešiel síce v kategórii UrbanConcept 90 kilometrov na liter benzínu, členovia tímu však boli rovnako šťastní, že po víkende plnom technických problémov prešli predpísaných sedem kôl. Ich úsilie, ktoré ukázali mimo závodnej trate, bolo ocenené zvláštnou Cenou sympatie (Social/Hospitality Award).

Serge Giacomo, riaditeľ pre vonkajšie vzťahy spoločnosti Shell uviedol, že prítomnosť všetkých druhov pohonov medzi najlepšími 30 vozidlami je veľkým prísľubom pre budúci vývoj dostupného a účinného využitia energie. Dodal: „Prvých 27 tímov prekonalo hranicu 1 000 kilometrov na liter paliva, je skvelé vidieť, že tohtoročný Shell Eco-marathon mal tak vysokú úroveň. Vidieť rozdielne typy pohonov dosahovať tak vynikajúce výsledky je taktiež veľkým ocenením celoročnej práce všetkých účastníkov. Je to ďalší krok k propagácii efektívnych spôsobov využitia paliva."

Vincent Tertois, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu vyzdvihol fakt, že osem najlepších tímov prekonalo hranicu 2 000 kilometrov na liter benzínu, čo by bolo ešte pred niekoľkými rokmi nemožné. Dodal: „Výkon víťazného tímu využívajúceho etanolový pohon ukázal, že stroje poháňané vodíkovým článkom nie sú jediným spôsobom ako uspieť v Shell Eco-marathone. Skutočnosť, že medzi najlepšími tímami je toľko rozdielnych pohonov, je skvelým znamením širokej škály alternatív efektívneho využitia energie, ktoré môžu hrať významnú úlohu v budúcnosti dopravy."

Pokiaľ ide o tohtoročné výsledky súťaže, oveľa viac však teší skutočnosť, že päťčlenný slovenský tím dosiahol svoje doteraz najlepšie umiestnenie a pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach skončil na 54. mieste zo 147 súťažiacich. Košičania prešli na špeciálne upravenom vozidle B&S 3 na jeden liter paliva 683 km, čo bol ich tretí najlepší výkon na Shell Eco-marathone. Vozidlo poháňal spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,62 kW. Agregát využíval trojventilovú techniku a rozvod DOHC.

Cenu za bezpečnosť Autosur získala švajčiarska Haute Ecole Specialisée de Suisse Occidentale. Porota od tohto tímu očakávala mnoho už vzhľadom na jeho výkon v minulom roku. Tento rok predstavil tím pokrokový brzdový systém, čistú konštrukciu vozidla, systém sledovania motora a asistenčný systém pre vodiča. Švajčiarsky tím taktiež dokázal, že bezpečnosť a úspornosť môžu ísť ruka v ruke, a umiestnil sa medzi 20 najúspešnejšími vozidlami. Zvláštnu cenu poroty v tejto kategórii získala nórska Hogskolen i Oestfold za svoje unikátne vozidlo poháňané palivom na báze repkového oleja.

Cenu za technickú inováciu Bosch získala nemecká Hochschule Offenburg, ktorá svoj motor poháňaný vodíkovým článkom integrovala do náboja hnaného kolesa. Výrok poroty znel: „Je to originálna konštrukcia, ktorá má budúcnosť aj v iných elektricky poháňaných vozidlách. Je kompaktná, vrátane použitej elektroniky, je výnimočne účinná a zabraňuje neefektívnej jazde na voľnobeh. Fakt, že stroj poháňaný týmto motorom prešiel celých 2 614 kilometrov na ekvivalent litra benzínu potvrdzuje kvalitu tohto konceptu. Tretie miesto v tejto kategórii získala nemecká Chemnitz University of Technology za svoj virtuálny plynový pedál a volant.

Tím z Chemnitz University of Technology však neslávil iba toto ocenenie. Okrem vynikajúceho výsledku - 1 742 kilometrov na ekvivalent litra benzínu, ktorý ho zaradil na 12. miesto celkového poradia, získal taktiež 2. miesto v kategórii Cena Shell za komunikáciu. Porota ocenila jeho prácu na propagácii európskeho Shell Eco-marathonu v Nemecku, a to že „inšpirovala ďalšie tímy v krajine, aby sa zúčastnili dobrodružstva v Nogare, dosiahla úctyhodných výsledkov v publicite v médiách a pomohla novým tímom získať pre ich prácu nových sponzorov."

Talianska Fondation Polytechnique de Milan získala tretie miesto v Cene sympatie (Social/Hospitality Award). Tím počas pretekov zabezpečil fotodokumentáciu a premietal ju na veľkú obrazovku pre potešenie ostatných účastníkov. Porota taktiež ocenila nórsky tím North-1 z Oestfold University College. Ten na troch nórskych internetových stránkach zorganizoval z pretekov živé internetové vysielanie, pritom ponúkal nórske jedlá a nápoje a pre účastníkov zorganizoval aj rockový koncert.

Priemerný vek tureckého tímu Sakıp Sabancı Anadolu Lisesi bol síce len 16,5 roka, napriek tomu získal tretie miesto v Cene za dizajn SKF. Porota ocenila vzdušný a jednoduchý dizajn jeho vozidla. Napriek obmedzenému rozpočtu, ktorým disponoval, ocenila „premyslenosť projektu, ktorý vzišiel z prostredia, kde je kultúra automobilového dizajnu zatiaľ len v počiatkoch." Tím zo Shetlandských ostrovov Anderson High School/Pure Shetland strávil 14 hodín na lodi a potom cestoval cez celú Veľkú Britániu a Francúzsko za cenou, ktorou porota ocenila „nádhernú siluetu vozidla a skvelé farebné spracovanie" jeho vozidla. To, napriek poruche na palivovom článku, dokázalo prejsť niekoľko kôl na okruhu v Nogare iba s pomocou batérie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 368
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 674
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 182
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 297
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 260
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 001
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 679
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 657

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

SVET

Turecko vypustí zo školských osnov evolúciu, pridá džihád

Erdogan približuje školstvo ku konzervatívnemu islamu.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.