SME
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Môžu policajti merať rýchlosť áut?

Málokto má rád policajné radary. Nepríjemné sú najmä, keď namerajú prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti ... Ozaj, vedeli ste, že aj policajný radar funguje ako každý iný? Vysiela elektromagnetický lúč, ten sa po odraze od meraného vozidla

dostane späť do radaru, ktorý vypočíta rýchlosť zameraného auta. Ak šlo auto vyššou rýchlosťou ako povolenou, radar uloží do počítača fotografiu auta a ďalšie údaje, ktoré polícia používa ako dôkaz o prekročení maximálne povolenej rýchlosti.

Nedávno sa nám dostali do rúk zaujímavé právnické analýzy o tom, že v niektorých prípadoch policajti nepoužívajú radary v súlade so zákonom. A zákony by mal dodržiavať každý, aj polícia pri odhaľovaní priestupkov.

Totiž, od 21.mája 2003 platí na Slovensku zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov - tzv. zákon o ochrane pred odpočúvaním (166/2003). V druhom paragrafe tohto zákona, v odseku 1) sa píše: "Informačno-technickými prostriedkami na účely tohto zákona sú najmä elektrotechnické, rádiotechnické, fototechnické, optické, mechanické, chemické a iné technické prostriedky a zariadenia alebo ich súbory používané utajovaným spôsobom pri a) vyhľadávaní, otváraní, skúmaní a vyhodnocovaní poštových zásielok a iných dopravovaných zásielok, b) odpočúvaní a zaznamenávaní v rámci telekomunikačných činností, c) vyhotovovaní a využívaní obrazových, zvukových alebo iných záznamov."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Radar je vo svojej podstate rádiotechnické zariadenie, ktoré využíva počítač (elektrotechnické zariadenie), kameru alebo fotoaparát (fototechnické, optické zariadenie) a využíva, občas aj vyhotovuje obrazové alebo iné záznamy.

Polícia tvrdí, že podľa zákona o policajnom zbore môžu používať technické zariadenia na odhaľovanie priestupkov a trestnej činnosti. Lenže tak, ako platí zákon o policajnom zbore, takisto platí aj zákon č. 166/2003, ktorý neodmieta použitie rôznych technických zariadení, ale upravuje ich použitie v špeciálnych prípadoch.

V štvrtom paragrafe zákona č. 166/2003, v odseku 1) sa píše: "Informačno-technické prostriedky možno použiť iba na základe predchádzajúceho písomného súhlasu zákonného sudcu ..." No na to polícia potrebuje žiadosť, ktorá musí obsahovať aj "druh informačno-technického prostriedku, ktorý sa má použiť, miesto jeho použitia, navrhovaný čas trvania jeho použitia, údaje o osobe, voči ktorej sa má tento prostriedok použiť".

Skryť Vypnúť reklamu

Polícia sa bráni tým, že pri používaní radarov nie je dopredu známe, kto prekročí rýchlosť a kto nie. Podľa nej, aj keby merač rýchlosti jazdy bol informačno-technický prostriedok, nemožno žiadať súhlas sudcu na jeho používanie, keďže nie je známe, do koho súkromia bude polícia zasahovať. Ak by však tento argument platil, zákon č. 166/2003 by vôbec nemusel existovať. Predstavte si trochu za vlasy pritiahnutý príklad: polícia by dala do miestnosti s 50-timi ľuďmi odpočúvacie zariadenie (bez vedomia týchto ľudí) s odôvodnením, že nevie síce, koho bude odpočúvať a zaznamenávať, ale čo keď niekto niečo povie také, čo by mohlo pomôcť pri objasňovaní priestupku alebo trestnej činnosti ... a keď povie, nahrá zvukový záznam, ktorý bude chcieť proti dotyčnému použiť. Bez povolenia sudcu. Podľa argumentácie polície by ho nepotrebovala, veď by nevedela dopredu o koho súkromie pôjde.

Skryť Vypnúť reklamu

V zákone č. 166/2003 je dôležité všimnúť si aj slovné spojenie "utajeným spôsobom". Polícia totiž tvrdí, že radar sa používa verejne, na verejnej komunikácii, preto nie je utajený. V takom prípade by nemalo význam spomínať v dopravných servisoch rádií informácie, kde sa radary nachádzajú, lebo by o nich všetci vedeli, alebo by aspoň mali možnosť sa to dozvedieť z oficiálnych zdrojov. Okrem toho, kto z Vás vie, kedy a kde teraz merajú rýchlosť? ... odpoveď pozná len málokto a ak, tak z neoficiálnych zdrojov, pretože merače rýchlosti jazdy sa často schovávajú za prekážky, cez ktoré radar nevidno, alebo sa dávajú do neoznačených áut.

Problémom, podľa nás, nie je používanie radarov ako takých. Veď na mnohých miestach treba kontrolovať cestnú premávku kvôli "šialencom", ktorí ohrozujú všetko, čo sa dá. No policajné radary sa zvyčajne používajú tak, že o nich nikto nevie (až na tých, ktorých polícia zastavila za prekročenie rýchlosti). Keby polícia zverejnila informácie o tom, kde merajú, alebo keby merala len na úsekoch označených informačnou tabuľou "Pozor radar", určite by nikto nenamietal. Už by to totiž nebolo utajeným použitím radaru. Zároveň by sa tým pomohlo dať prednosť prevencii pred represiou, ktorá má na nepriaznivý stav nehodovosti na cestách oveľa väčší vplyv, než skrytý radar v modrej Škode Fábia schovanej za rohom budovy.

Skryť Vypnúť reklamu

Na záver ešte jedna "šuškanica" - policajti vraj musia ročne vyzbierať istý obnos na pokutách do štátnej kasy. V zákonoch sa totiž píše, že príjmy na pokutách sú súčasťou štátneho rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  6. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Keď ekológia spája
  9. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  10. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 323
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 138
  3. Od Česka až po Jadran 3 478
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 417
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 288
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 120
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 089
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 860
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 777
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 194
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zuzana Rehák Štefečeková dnes ide finále trap žien na OH Tokio 2020 / 2021 LIVE.

Sledujte s nami ONLINE prenos z finále športovej streľby.


Sportnet 2 h
Strelkyňa Zuzana Rehák Štefečeková sa teší po tom, čo vyhrala kvalifikáciu trapu.

Olympijské hry minúta po minúte (live). Sledujte online letnú olympiádu z dňa 6 (29.7.2021) v Tokiu 2020 / 2021.


Sportnet 8 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec a predseda vlády SR Eduard Heger.

Rátalo sa s tým, že by sa mohli stretnúť vo štvrtok.


11 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


14 h
Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


27. júl
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec