SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Môžu policajti merať rýchlosť áut?

Málokto má rád policajné radary. Nepríjemné sú najmä, keď namerajú prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti ... Ozaj, vedeli ste, že aj policajný radar funguje ako každý iný? Vysiela elektromagnetický lúč, ten sa po odraze od meraného vozidla

dostane späť do radaru, ktorý vypočíta rýchlosť zameraného auta. Ak šlo auto vyššou rýchlosťou ako povolenou, radar uloží do počítača fotografiu auta a ďalšie údaje, ktoré polícia používa ako dôkaz o prekročení maximálne povolenej rýchlosti.

Nedávno sa nám dostali do rúk zaujímavé právnické analýzy o tom, že v niektorých prípadoch policajti nepoužívajú radary v súlade so zákonom. A zákony by mal dodržiavať každý, aj polícia pri odhaľovaní priestupkov.

Totiž, od 21.mája 2003 platí na Slovensku zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov - tzv. zákon o ochrane pred odpočúvaním (166/2003). V druhom paragrafe tohto zákona, v odseku 1) sa píše: "Informačno-technickými prostriedkami na účely tohto zákona sú najmä elektrotechnické, rádiotechnické, fototechnické, optické, mechanické, chemické a iné technické prostriedky a zariadenia alebo ich súbory používané utajovaným spôsobom pri a) vyhľadávaní, otváraní, skúmaní a vyhodnocovaní poštových zásielok a iných dopravovaných zásielok, b) odpočúvaní a zaznamenávaní v rámci telekomunikačných činností, c) vyhotovovaní a využívaní obrazových, zvukových alebo iných záznamov."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Radar je vo svojej podstate rádiotechnické zariadenie, ktoré využíva počítač (elektrotechnické zariadenie), kameru alebo fotoaparát (fototechnické, optické zariadenie) a využíva, občas aj vyhotovuje obrazové alebo iné záznamy.

Polícia tvrdí, že podľa zákona o policajnom zbore môžu používať technické zariadenia na odhaľovanie priestupkov a trestnej činnosti. Lenže tak, ako platí zákon o policajnom zbore, takisto platí aj zákon č. 166/2003, ktorý neodmieta použitie rôznych technických zariadení, ale upravuje ich použitie v špeciálnych prípadoch.

V štvrtom paragrafe zákona č. 166/2003, v odseku 1) sa píše: "Informačno-technické prostriedky možno použiť iba na základe predchádzajúceho písomného súhlasu zákonného sudcu ..." No na to polícia potrebuje žiadosť, ktorá musí obsahovať aj "druh informačno-technického prostriedku, ktorý sa má použiť, miesto jeho použitia, navrhovaný čas trvania jeho použitia, údaje o osobe, voči ktorej sa má tento prostriedok použiť".

SkryťVypnúť reklamu

Polícia sa bráni tým, že pri používaní radarov nie je dopredu známe, kto prekročí rýchlosť a kto nie. Podľa nej, aj keby merač rýchlosti jazdy bol informačno-technický prostriedok, nemožno žiadať súhlas sudcu na jeho používanie, keďže nie je známe, do koho súkromia bude polícia zasahovať. Ak by však tento argument platil, zákon č. 166/2003 by vôbec nemusel existovať. Predstavte si trochu za vlasy pritiahnutý príklad: polícia by dala do miestnosti s 50-timi ľuďmi odpočúvacie zariadenie (bez vedomia týchto ľudí) s odôvodnením, že nevie síce, koho bude odpočúvať a zaznamenávať, ale čo keď niekto niečo povie také, čo by mohlo pomôcť pri objasňovaní priestupku alebo trestnej činnosti ... a keď povie, nahrá zvukový záznam, ktorý bude chcieť proti dotyčnému použiť. Bez povolenia sudcu. Podľa argumentácie polície by ho nepotrebovala, veď by nevedela dopredu o koho súkromie pôjde.

SkryťVypnúť reklamu

V zákone č. 166/2003 je dôležité všimnúť si aj slovné spojenie "utajeným spôsobom". Polícia totiž tvrdí, že radar sa používa verejne, na verejnej komunikácii, preto nie je utajený. V takom prípade by nemalo význam spomínať v dopravných servisoch rádií informácie, kde sa radary nachádzajú, lebo by o nich všetci vedeli, alebo by aspoň mali možnosť sa to dozvedieť z oficiálnych zdrojov. Okrem toho, kto z Vás vie, kedy a kde teraz merajú rýchlosť? ... odpoveď pozná len málokto a ak, tak z neoficiálnych zdrojov, pretože merače rýchlosti jazdy sa často schovávajú za prekážky, cez ktoré radar nevidno, alebo sa dávajú do neoznačených áut.

Problémom, podľa nás, nie je používanie radarov ako takých. Veď na mnohých miestach treba kontrolovať cestnú premávku kvôli "šialencom", ktorí ohrozujú všetko, čo sa dá. No policajné radary sa zvyčajne používajú tak, že o nich nikto nevie (až na tých, ktorých polícia zastavila za prekročenie rýchlosti). Keby polícia zverejnila informácie o tom, kde merajú, alebo keby merala len na úsekoch označených informačnou tabuľou "Pozor radar", určite by nikto nenamietal. Už by to totiž nebolo utajeným použitím radaru. Zároveň by sa tým pomohlo dať prednosť prevencii pred represiou, ktorá má na nepriaznivý stav nehodovosti na cestách oveľa väčší vplyv, než skrytý radar v modrej Škode Fábia schovanej za rohom budovy.

SkryťVypnúť reklamu

Na záver ešte jedna "šuškanica" - policajti vraj musia ročne vyzbierať istý obnos na pokutách do štátnej kasy. V zákonoch sa totiž píše, že príjmy na pokutách sú súčasťou štátneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  2. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  3. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  4. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  5. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  6. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  7. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 900
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 331
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 834
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 336
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 586
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 798
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 496
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 967
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


4 h
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug
Kia EV6 GT

Maximálna rýchlosť je až 260 km/h.


4. aug

Blogy SME

  1. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  2. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  3. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  4. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  5. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  7. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  8. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 107 325
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 902
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 743
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 775
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 380
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 200
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 145
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťZatvoriť reklamu