Môžu policajti merať rýchlosť áut?

Málokto má rád policajné radary. Nepríjemné sú najmä, keď namerajú prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti ... Ozaj, vedeli ste, že aj policajný radar funguje ako každý iný? Vysiela elektromagnetický lúč, ten sa po odraze od meraného vozidla

dostane späť do radaru, ktorý vypočíta rýchlosť zameraného auta. Ak šlo auto vyššou rýchlosťou ako povolenou, radar uloží do počítača fotografiu auta a ďalšie údaje, ktoré polícia používa ako dôkaz o prekročení maximálne povolenej rýchlosti.

Nedávno sa nám dostali do rúk zaujímavé právnické analýzy o tom, že v niektorých prípadoch policajti nepoužívajú radary v súlade so zákonom. A zákony by mal dodržiavať každý, aj polícia pri odhaľovaní priestupkov.

Totiž, od 21.mája 2003 platí na Slovensku zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov - tzv. zákon o ochrane pred odpočúvaním (166/2003). V druhom paragrafe tohto zákona, v odseku 1) sa píše: "Informačno-technickými prostriedkami na účely tohto zákona sú najmä elektrotechnické, rádiotechnické, fototechnické, optické, mechanické, chemické a iné technické prostriedky a zariadenia alebo ich súbory používané utajovaným spôsobom pri a) vyhľadávaní, otváraní, skúmaní a vyhodnocovaní poštových zásielok a iných dopravovaných zásielok, b) odpočúvaní a zaznamenávaní v rámci telekomunikačných činností, c) vyhotovovaní a využívaní obrazových, zvukových alebo iných záznamov."

Radar je vo svojej podstate rádiotechnické zariadenie, ktoré využíva počítač (elektrotechnické zariadenie), kameru alebo fotoaparát (fototechnické, optické zariadenie) a využíva, občas aj vyhotovuje obrazové alebo iné záznamy.

Polícia tvrdí, že podľa zákona o policajnom zbore môžu používať technické zariadenia na odhaľovanie priestupkov a trestnej činnosti. Lenže tak, ako platí zákon o policajnom zbore, takisto platí aj zákon č. 166/2003, ktorý neodmieta použitie rôznych technických zariadení, ale upravuje ich použitie v špeciálnych prípadoch.

V štvrtom paragrafe zákona č. 166/2003, v odseku 1) sa píše: "Informačno-technické prostriedky možno použiť iba na základe predchádzajúceho písomného súhlasu zákonného sudcu ..." No na to polícia potrebuje žiadosť, ktorá musí obsahovať aj "druh informačno-technického prostriedku, ktorý sa má použiť, miesto jeho použitia, navrhovaný čas trvania jeho použitia, údaje o osobe, voči ktorej sa má tento prostriedok použiť".

Polícia sa bráni tým, že pri používaní radarov nie je dopredu známe, kto prekročí rýchlosť a kto nie. Podľa nej, aj keby merač rýchlosti jazdy bol informačno-technický prostriedok, nemožno žiadať súhlas sudcu na jeho používanie, keďže nie je známe, do koho súkromia bude polícia zasahovať. Ak by však tento argument platil, zákon č. 166/2003 by vôbec nemusel existovať. Predstavte si trochu za vlasy pritiahnutý príklad: polícia by dala do miestnosti s 50-timi ľuďmi odpočúvacie zariadenie (bez vedomia týchto ľudí) s odôvodnením, že nevie síce, koho bude odpočúvať a zaznamenávať, ale čo keď niekto niečo povie také, čo by mohlo pomôcť pri objasňovaní priestupku alebo trestnej činnosti ... a keď povie, nahrá zvukový záznam, ktorý bude chcieť proti dotyčnému použiť. Bez povolenia sudcu. Podľa argumentácie polície by ho nepotrebovala, veď by nevedela dopredu o koho súkromie pôjde.

V zákone č. 166/2003 je dôležité všimnúť si aj slovné spojenie "utajeným spôsobom". Polícia totiž tvrdí, že radar sa používa verejne, na verejnej komunikácii, preto nie je utajený. V takom prípade by nemalo význam spomínať v dopravných servisoch rádií informácie, kde sa radary nachádzajú, lebo by o nich všetci vedeli, alebo by aspoň mali možnosť sa to dozvedieť z oficiálnych zdrojov. Okrem toho, kto z Vás vie, kedy a kde teraz merajú rýchlosť? ... odpoveď pozná len málokto a ak, tak z neoficiálnych zdrojov, pretože merače rýchlosti jazdy sa často schovávajú za prekážky, cez ktoré radar nevidno, alebo sa dávajú do neoznačených áut.

Problémom, podľa nás, nie je používanie radarov ako takých. Veď na mnohých miestach treba kontrolovať cestnú premávku kvôli "šialencom", ktorí ohrozujú všetko, čo sa dá. No policajné radary sa zvyčajne používajú tak, že o nich nikto nevie (až na tých, ktorých polícia zastavila za prekročenie rýchlosti). Keby polícia zverejnila informácie o tom, kde merajú, alebo keby merala len na úsekoch označených informačnou tabuľou "Pozor radar", určite by nikto nenamietal. Už by to totiž nebolo utajeným použitím radaru. Zároveň by sa tým pomohlo dať prednosť prevencii pred represiou, ktorá má na nepriaznivý stav nehodovosti na cestách oveľa väčší vplyv, než skrytý radar v modrej Škode Fábia schovanej za rohom budovy.

Na záver ešte jedna "šuškanica" - policajti vraj musia ročne vyzbierať istý obnos na pokutách do štátnej kasy. V zákonoch sa totiž píše, že príjmy na pokutách sú súčasťou štátneho rozpočtu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 727
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 548
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 464
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 444
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 072
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 032
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 658
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 490
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 274
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.