SME

Auto na vodík

Projekt HydrogenIX. Je to projekt študentov Katedry meracej a riadiacej techniky Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysokej školy banskej - Technickej univerzity Ostrava, ktorý sa zaoberá stavbou netradičného motora na vodíkový pohon. Odborne: za

projektom sa skrýva mobilný prostriedok poháňaný elektromotorom a napájaný z elektrochemického generátora, ktorý tvorí sústava s palivovým článkom (schému systéu a aj reálny výzor elektorchemického generátora si môžete pozrieť na obrázkoch).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento pohonno-palivový systém mimochodom testovali aj vo vozidla zapožičanom z TU Košice, ktoré sa zúčastnilo súťaže Shell Eco-marathon 2005 organizovanej spoločnosťou Shell vo francúzskom Nogare. Po testoch a prepočtoch vyšiel tvorcom zaujímavý výsledok: dojazd auta s motorom na vodíkový generátor je ekvivalentný dojazdu auta, ktoré by na liter benzínu prešlo viac ako 1000 km.

SkryťVypnúť reklamu

Využitie vodíka ako paliva nie je pri súčasných cenách ropných produktov možné, a to najmä kvôli vysokým nákladom na jeho výrobu, chýbajúcu infraštruktúru a kapacity, ktoré by boli schopné produkovať vodík v dostatočnom množstve. Hlavnou výhodou vodíka je čistota spaľovania. Pokiaľ sa vodík použije v motoroch s vnútorným spaľovaním alebo v palivových článkoch, vznikne tepelná, mechanická či elektrická energia a neškodný produkt - voda. Nevýhodou vodíka je, že sa v pozemských podmienkach takmer vôbec nevyskytuje v čistej forme, čím vzniká problém jeho získavania a následného spracovania. Získavanie vodíka v súčasnosti bežnými petrochemickými procesmi však nezabezpečí potrebné obmedzenie tvorby skleníkových plynov. Spôsob výroby vodíka elektrolýzou vody možno chápať ako akumulátor energie. Vodíkové systémy tak sú do budúcna ako jedna zo súčasne známych a použiteľných alternatív.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Shell / Natankuj

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu