Auto na vodík

Projekt HydrogenIX. Je to projekt študentov Katedry meracej a riadiacej techniky Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysokej školy banskej - Technickej univerzity Ostrava, ktorý sa zaoberá stavbou netradičného motora na vodíkový pohon. Odborne: za

projektom sa skrýva mobilný prostriedok poháňaný elektromotorom a napájaný z elektrochemického generátora, ktorý tvorí sústava s palivovým článkom (schému systéu a aj reálny výzor elektorchemického generátora si môžete pozrieť na obrázkoch).

Tento pohonno-palivový systém mimochodom testovali aj vo vozidla zapožičanom z TU Košice, ktoré sa zúčastnilo súťaže Shell Eco-marathon 2005 organizovanej spoločnosťou Shell vo francúzskom Nogare. Po testoch a prepočtoch vyšiel tvorcom zaujímavý výsledok: dojazd auta s motorom na vodíkový generátor je ekvivalentný dojazdu auta, ktoré by na liter benzínu prešlo viac ako 1000 km.

Využitie vodíka ako paliva nie je pri súčasných cenách ropných produktov možné, a to najmä kvôli vysokým nákladom na jeho výrobu, chýbajúcu infraštruktúru a kapacity, ktoré by boli schopné produkovať vodík v dostatočnom množstve. Hlavnou výhodou vodíka je čistota spaľovania. Pokiaľ sa vodík použije v motoroch s vnútorným spaľovaním alebo v palivových článkoch, vznikne tepelná, mechanická či elektrická energia a neškodný produkt - voda. Nevýhodou vodíka je, že sa v pozemských podmienkach takmer vôbec nevyskytuje v čistej forme, čím vzniká problém jeho získavania a následného spracovania. Získavanie vodíka v súčasnosti bežnými petrochemickými procesmi však nezabezpečí potrebné obmedzenie tvorby skleníkových plynov. Spôsob výroby vodíka elektrolýzou vody možno chápať ako akumulátor energie. Vodíkové systémy tak sú do budúcna ako jedna zo súčasne známych a použiteľných alternatív.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 109
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 473
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 850
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 494
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 242
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 134
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 992
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 671
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 289

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.