Auto na vodík

Projekt HydrogenIX. Je to projekt študentov Katedry meracej a riadiacej techniky Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysokej školy banskej - Technickej univerzity Ostrava, ktorý sa zaoberá stavbou netradičného motora na vodíkový pohon. Odborne: za

projektom sa skrýva mobilný prostriedok poháňaný elektromotorom a napájaný z elektrochemického generátora, ktorý tvorí sústava s palivovým článkom (schému systéu a aj reálny výzor elektorchemického generátora si môžete pozrieť na obrázkoch).

Tento pohonno-palivový systém mimochodom testovali aj vo vozidla zapožičanom z TU Košice, ktoré sa zúčastnilo súťaže Shell Eco-marathon 2005 organizovanej spoločnosťou Shell vo francúzskom Nogare. Po testoch a prepočtoch vyšiel tvorcom zaujímavý výsledok: dojazd auta s motorom na vodíkový generátor je ekvivalentný dojazdu auta, ktoré by na liter benzínu prešlo viac ako 1000 km.

Využitie vodíka ako paliva nie je pri súčasných cenách ropných produktov možné, a to najmä kvôli vysokým nákladom na jeho výrobu, chýbajúcu infraštruktúru a kapacity, ktoré by boli schopné produkovať vodík v dostatočnom množstve. Hlavnou výhodou vodíka je čistota spaľovania. Pokiaľ sa vodík použije v motoroch s vnútorným spaľovaním alebo v palivových článkoch, vznikne tepelná, mechanická či elektrická energia a neškodný produkt - voda. Nevýhodou vodíka je, že sa v pozemských podmienkach takmer vôbec nevyskytuje v čistej forme, čím vzniká problém jeho získavania a následného spracovania. Získavanie vodíka v súčasnosti bežnými petrochemickými procesmi však nezabezpečí potrebné obmedzenie tvorby skleníkových plynov. Spôsob výroby vodíka elektrolýzou vody možno chápať ako akumulátor energie. Vodíkové systémy tak sú do budúcna ako jedna zo súčasne známych a použiteľných alternatív.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 281
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 011
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 805
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 262
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 856
  6. Kam do tepla v januári? 2 537
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 304
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 203
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 505
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 453

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.