sledujú až osemnásť limitných hodnôt, pri motorovej nafte päť.
V tomto lete nepotešili najmä výsledky analýzy troch vzoriek pohonných látok, ktoré odobrali inšpektori Inšpektorátu životného prostredia v Košiciach na dvoch malých súkromných čerpacích staniciach v okrese Prešov. Vo vzorke motorovej nafty dosahoval obsah síry oproti limitnej hodnote 50 mg/kg až 3 066 mg/kg, čo znamená vyše 60-násobné prekročenie povolenej hodnoty. Táto nafta nespĺňala tiež ďalšie dva predpísané parametre. Na druhej čerpacej stanici nedosahoval predpísané hodnoty zasa benzín predávaný s oktánovým číslom 91 a 95. Napríklad benzín predávaný s oktánovým číslom 95 mal v skutočnosti hodnotu iba 90,4.
Voči týmto predajcom pohonných látok začne Slovenská inšpekcia životného prostredia správne konanie o uložení pokuty. Za porušenie povinností, ktoré ukladá zákon o ovzduší a všeobecne záväzné právne predpisy súvisiace s ním, môže inšpekcia uložiť podnikateľovi, ktorý vyrába, dováža alebo predáva palivá, pokutu od 10 tisíc Sk až do 5 miliónov Sk. Nekvalitné pohonné látky negatívne vplývajú na životné prostredie a môžu závažným spôsobom poškodiť tiež motorové vozidlá.
Napríklad extrémne vysoký obsah síry a ťažšie frakčné zloženie motorovej nafty má nepriaznivý vplyv na emisie produkované motorovým vozidlom, hlavne na obsah oxidov síry a pevných častíc vo výfukových plynoch. Zvýšený obsah síry môže viesť tiež k zníženiu účinnosti chemických reakcií v katalyzátore výfukových plynov, a teda k zhoršeniu zloženia výfukových emisií. Zároveň môže dochádzať ku korózii a k zvýšenému opotrebovaniu kovových častí palivového systému motora, k zníženiu životnosti a z dôvodu riedenia motorového oleja aj k zhoršeniu jeho mazacích vlastností s možným negatívnym dosahom na životnosť motora.
Nežiaduci vplyv zníženého oktánového čísla benzínu oproti limitu sa prejavuje zasa vo zvýšení spotreby paliva, čo nepriaznivo ovplyvňuje životnosť motora, zhoršuje účinnosť a skracuje životnosť katalyzátora s následným zvýšením obsahu toxických látok vo výfukových plynoch. Nižšie oktánové číslo spôsobuje taktiež klepanie motora, ktoré môže viesť k jeho vážnemu poškodeniu.