Čo rozhoduje o tom, koľko zaplatíme za PHM?

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi: Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi:

  • Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške veľkoobchodných cien dokáže rozhýbať celý trh pohonných hmôt.
  • V niektorých lokalitách má vplyv aj cenová vojna čerpacích staníc, ktoré sa zvyčajne snažia prispôsobiť cenám najlacnejších palív v oblasti. Príkladom je znižovanie cien v oblastiach, kde začali pôsobiť pumpy hypermarketov, prípadne výrazne lacnejšie čerpacie stanice (značkové aj neznačkové) - ich vplyv však klesá nepriamo úmerne množstvu informácií o zníženej kvalite paliva.
  • Veľký vplyv na cenu má aj daňové zaťaženie pohonných látok. To sa však mení len málokedy.
  • Rozhodnutie centrály jednej zo sietí čerpacích staníc o istej výške cien pohonných látok dokáže nie len znížiť ale aj zvýšiť ceny u konkurencie, ktorá zvyčajne v danej lokalite nemá záujem "vyčnievať z radu".
  • Výška "marže" (zisku) prevádzkovateľa čerpacej stanice takisto ovplyvňuje cenu palív - tá sa však zvyčajne upravuje pod vplyvom zmien cien PHM z vyššie uvedených dôvodov a v čase týchto zmien.

Za najdôležitejší faktor vplyvu na vývoj cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach na Slovensku považujeme veľkoobchodné ceny palív. Napriek tomu, čo si mnohí motoristi myslia, z našich pozorovaní vyplýva, že väčšinou má vplyv na tieto veľkoobchodné ceny palív burza v Rotterdame. S istým oneskorením dokáže rozhodovať aj o zlacňovaní, aj o zdražovaní pohonných látok. Málokedy sa do cenotvorby zapája manažérske rozhodnutie - to má zvyčajne len korekčnú úlohu. Príkladom môže byť minuloročné prudké zvyšovanie cien benzínov na svetových trhoch pod vplyvom výpadku produkcie tohto paliva v USA, na Slovensku sa však toto zvyšovanie neprejavilo v plnej miere.

Ceny na burze v Rotterdame zas ovplyvňuje najmä cena ropy na svetových trhoch, dopyt po ropných produktoch na burze (napríklad v dôsledku výpadkov produkcie v zámorí a pod.), motoristická sezóna a vykurovacia sezóna. Ďalšie vplyvy sú nepatrné.

Témou na diskusiu môže byť, či je určovanie cien pohonných látok na Slovensku na základe vývoja cien PHM na burze v Rotterdame správne alebo nie.

Mnohí tvrdia, že to nie je správne, pretože to predražuje palivá v našej krajine. Odôvodňujú to tým, že pohonné látky sa vyrábajú na Slovensku a nie v Rotterdame. Tvrdia, že cenu ropy si veľký producenti PHM zvyčajne vždy zazmluvnia na dlhšie obdobie, aby predišli výkyvom na svetových trhoch (čo by mohlo mať negatívny dopad na finančné hospodárenie producenta). A dodávajú, že v takomto prípade by ceny palív mali byť určované na základe nákladov (cena ropy, práce, distribúcie a pod.) a primeraného zisku. Ak by sa producenti PHM držali spomínaného, malo by to vraj ceny PHM stlačiť dole a zabrániť takým výkyvom v cenách pohonných látok, ako zažívame v súčasnosti.

So všetkým v predchádzajúcom v odstavci by sa dalo súhlasiť. Ale ... Sme súčasťou EU, kde platí pravidlo (aspoň si myslíme), podľa ktorého sa produkty jedného producenta nemôžu dotovať vo vybraných lokalitách. To znamená, že ak niekto predáva pohonné látky na burze v Rotterdame, nemal by ich na Slovensku predávať za iné ceny. K zazmluvneným cenám ropy: zatiaľ nikto neprišiel s dôkazom, že by to tak bolo aj na Slovensku. Potom tvrdenie producentov pohonných látok, že nakupujú ropu za svetové ceny, nemožno spochybňovať.

A ešte jeden postreh. Minulý týždeň sa v médiách objavila informácia o tom, že Slovenská vláda sa zaslúžila o poslednú sériu zlacňovania cien pohonných látok. Bolo by to tak, keby znížila daňové zaťaženie, ale nič také sa nestalo. No a máme pochybnosti o tom, že by dokázali ovplyvniť vývoj cien ropných produktov na svetových trhoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 916
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 300
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 239
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 151
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 413
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 330
  7. Kam do tepla v januári? 2 291
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 005
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 911
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

EKONOMIKA

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.