SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Čo rozhoduje o tom, koľko zaplatíme za PHM?

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi: Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi:

  • Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške veľkoobchodných cien dokáže rozhýbať celý trh pohonných hmôt.
  • V niektorých lokalitách má vplyv aj cenová vojna čerpacích staníc, ktoré sa zvyčajne snažia prispôsobiť cenám najlacnejších palív v oblasti. Príkladom je znižovanie cien v oblastiach, kde začali pôsobiť pumpy hypermarketov, prípadne výrazne lacnejšie čerpacie stanice (značkové aj neznačkové) - ich vplyv však klesá nepriamo úmerne množstvu informácií o zníženej kvalite paliva.
  • Veľký vplyv na cenu má aj daňové zaťaženie pohonných látok. To sa však mení len málokedy.
  • Rozhodnutie centrály jednej zo sietí čerpacích staníc o istej výške cien pohonných látok dokáže nie len znížiť ale aj zvýšiť ceny u konkurencie, ktorá zvyčajne v danej lokalite nemá záujem "vyčnievať z radu".
  • Výška "marže" (zisku) prevádzkovateľa čerpacej stanice takisto ovplyvňuje cenu palív - tá sa však zvyčajne upravuje pod vplyvom zmien cien PHM z vyššie uvedených dôvodov a v čase týchto zmien.

Za najdôležitejší faktor vplyvu na vývoj cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach na Slovensku považujeme veľkoobchodné ceny palív. Napriek tomu, čo si mnohí motoristi myslia, z našich pozorovaní vyplýva, že väčšinou má vplyv na tieto veľkoobchodné ceny palív burza v Rotterdame. S istým oneskorením dokáže rozhodovať aj o zlacňovaní, aj o zdražovaní pohonných látok. Málokedy sa do cenotvorby zapája manažérske rozhodnutie - to má zvyčajne len korekčnú úlohu. Príkladom môže byť minuloročné prudké zvyšovanie cien benzínov na svetových trhoch pod vplyvom výpadku produkcie tohto paliva v USA, na Slovensku sa však toto zvyšovanie neprejavilo v plnej miere.

Ceny na burze v Rotterdame zas ovplyvňuje najmä cena ropy na svetových trhoch, dopyt po ropných produktoch na burze (napríklad v dôsledku výpadkov produkcie v zámorí a pod.), motoristická sezóna a vykurovacia sezóna. Ďalšie vplyvy sú nepatrné.

Témou na diskusiu môže byť, či je určovanie cien pohonných látok na Slovensku na základe vývoja cien PHM na burze v Rotterdame správne alebo nie.

Mnohí tvrdia, že to nie je správne, pretože to predražuje palivá v našej krajine. Odôvodňujú to tým, že pohonné látky sa vyrábajú na Slovensku a nie v Rotterdame. Tvrdia, že cenu ropy si veľký producenti PHM zvyčajne vždy zazmluvnia na dlhšie obdobie, aby predišli výkyvom na svetových trhoch (čo by mohlo mať negatívny dopad na finančné hospodárenie producenta). A dodávajú, že v takomto prípade by ceny palív mali byť určované na základe nákladov (cena ropy, práce, distribúcie a pod.) a primeraného zisku. Ak by sa producenti PHM držali spomínaného, malo by to vraj ceny PHM stlačiť dole a zabrániť takým výkyvom v cenách pohonných látok, ako zažívame v súčasnosti.

So všetkým v predchádzajúcom v odstavci by sa dalo súhlasiť. Ale ... Sme súčasťou EU, kde platí pravidlo (aspoň si myslíme), podľa ktorého sa produkty jedného producenta nemôžu dotovať vo vybraných lokalitách. To znamená, že ak niekto predáva pohonné látky na burze v Rotterdame, nemal by ich na Slovensku predávať za iné ceny. K zazmluvneným cenám ropy: zatiaľ nikto neprišiel s dôkazom, že by to tak bolo aj na Slovensku. Potom tvrdenie producentov pohonných látok, že nakupujú ropu za svetové ceny, nemožno spochybňovať.

A ešte jeden postreh. Minulý týždeň sa v médiách objavila informácia o tom, že Slovenská vláda sa zaslúžila o poslednú sériu zlacňovania cien pohonných látok. Bolo by to tak, keby znížila daňové zaťaženie, ale nič také sa nestalo. No a máme pochybnosti o tom, že by dokázali ovplyvniť vývoj cien ropných produktov na svetových trhoch.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Spready a poplatky pri obchodovaní
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  2. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  3. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  5. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  6. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  7. Od mája sa mení definícia kilogramu
  8. Spready a poplatky pri obchodovaní
  9. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  10. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 734
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 884
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 518
  4. Od mája sa mení definícia kilogramu 5 870
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 718
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 337
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 397
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 071
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 393
  10. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 1 891

Hlavné správy zo Sme.sk

Kmotrík hľadá nájomcu pre štadión. Predraží sa o milióny eur

Národný futbalový štadión sa môže predražiť o milióny eur.

Národný futbalový štadión v Bratislave vlastní Ivan Kmotrík.
Dnes píše Matúš Ritomský

A fašiangy nie sú cez čiaru?

Čo ukázala kauza „Gender swap“.

Publicista Matúš Ritomský.
Prezident Československej socialistickej republiky Gustáv Husák.

Sagan odletel do Monaka. Chce si oddýchnuť a načerpať sily

Zmenil plány a na Liege - Bastogne - Liege sa nepredstaví.

Peter Sagan.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský autosalón prinesie lietajúce auto aj unikátny koncept

Stredoeurópsku premiéru bude mať Mazda 3 Sedan.

Ilustračné foto

Suzuki Swift Sport je víťaz hot hatchov v mušej váhe

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.