SME

Čo rozhoduje o tom, koľko zaplatíme za PHM?

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi: Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi:

  • Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške veľkoobchodných cien dokáže rozhýbať celý trh pohonných hmôt.
  • V niektorých lokalitách má vplyv aj cenová vojna čerpacích staníc, ktoré sa zvyčajne snažia prispôsobiť cenám najlacnejších palív v oblasti. Príkladom je znižovanie cien v oblastiach, kde začali pôsobiť pumpy hypermarketov, prípadne výrazne lacnejšie čerpacie stanice (značkové aj neznačkové) - ich vplyv však klesá nepriamo úmerne množstvu informácií o zníženej kvalite paliva.
  • Veľký vplyv na cenu má aj daňové zaťaženie pohonných látok. To sa však mení len málokedy.
  • Rozhodnutie centrály jednej zo sietí čerpacích staníc o istej výške cien pohonných látok dokáže nie len znížiť ale aj zvýšiť ceny u konkurencie, ktorá zvyčajne v danej lokalite nemá záujem "vyčnievať z radu".
  • Výška "marže" (zisku) prevádzkovateľa čerpacej stanice takisto ovplyvňuje cenu palív - tá sa však zvyčajne upravuje pod vplyvom zmien cien PHM z vyššie uvedených dôvodov a v čase týchto zmien.

Za najdôležitejší faktor vplyvu na vývoj cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach na Slovensku považujeme veľkoobchodné ceny palív. Napriek tomu, čo si mnohí motoristi myslia, z našich pozorovaní vyplýva, že väčšinou má vplyv na tieto veľkoobchodné ceny palív burza v Rotterdame. S istým oneskorením dokáže rozhodovať aj o zlacňovaní, aj o zdražovaní pohonných látok. Málokedy sa do cenotvorby zapája manažérske rozhodnutie - to má zvyčajne len korekčnú úlohu. Príkladom môže byť minuloročné prudké zvyšovanie cien benzínov na svetových trhoch pod vplyvom výpadku produkcie tohto paliva v USA, na Slovensku sa však toto zvyšovanie neprejavilo v plnej miere.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ceny na burze v Rotterdame zas ovplyvňuje najmä cena ropy na svetových trhoch, dopyt po ropných produktoch na burze (napríklad v dôsledku výpadkov produkcie v zámorí a pod.), motoristická sezóna a vykurovacia sezóna. Ďalšie vplyvy sú nepatrné.

Témou na diskusiu môže byť, či je určovanie cien pohonných látok na Slovensku na základe vývoja cien PHM na burze v Rotterdame správne alebo nie.

Mnohí tvrdia, že to nie je správne, pretože to predražuje palivá v našej krajine. Odôvodňujú to tým, že pohonné látky sa vyrábajú na Slovensku a nie v Rotterdame. Tvrdia, že cenu ropy si veľký producenti PHM zvyčajne vždy zazmluvnia na dlhšie obdobie, aby predišli výkyvom na svetových trhoch (čo by mohlo mať negatívny dopad na finančné hospodárenie producenta). A dodávajú, že v takomto prípade by ceny palív mali byť určované na základe nákladov (cena ropy, práce, distribúcie a pod.) a primeraného zisku. Ak by sa producenti PHM držali spomínaného, malo by to vraj ceny PHM stlačiť dole a zabrániť takým výkyvom v cenách pohonných látok, ako zažívame v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu

So všetkým v predchádzajúcom v odstavci by sa dalo súhlasiť. Ale ... Sme súčasťou EU, kde platí pravidlo (aspoň si myslíme), podľa ktorého sa produkty jedného producenta nemôžu dotovať vo vybraných lokalitách. To znamená, že ak niekto predáva pohonné látky na burze v Rotterdame, nemal by ich na Slovensku predávať za iné ceny. K zazmluvneným cenám ropy: zatiaľ nikto neprišiel s dôkazom, že by to tak bolo aj na Slovensku. Potom tvrdenie producentov pohonných látok, že nakupujú ropu za svetové ceny, nemožno spochybňovať.

A ešte jeden postreh. Minulý týždeň sa v médiách objavila informácia o tom, že Slovenská vláda sa zaslúžila o poslednú sériu zlacňovania cien pohonných látok. Bolo by to tak, keby znížila daňové zaťaženie, ale nič také sa nestalo. No a máme pochybnosti o tom, že by dokázali ovplyvniť vývoj cien ropných produktov na svetových trhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 663
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 336
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 056
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 568
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 824
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 284
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 989
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 913
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politika na všetky štyri svetové strany
  2. Marek Strapko: Ten, ktorý prináša nedeľný pokoj
  3. Ľuboslav Farkaš: Ku dňu hasičov
  4. Vladimír Bojničan: Imperializmus neskončil. Len sa obliekol do reverendy a konzervatívneho saka.
  5. Miroslav Daniš: Fico v Moskve, alebo aj nie
  6. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove
  7. Martin Sukupčák: Vypískajme a vybučme z funkcií hlupákov a babrákov
  8. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru.
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 675
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 14 061
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 734
  4. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 078
  5. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 387
  6. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 970
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 5 669
  8. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"! 4 359
  1. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  2. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  3. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  4. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  5. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  6. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  7. Tupou Ceruzou: Smerákov
  8. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu