SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Čo rozhoduje o tom, koľko zaplatíme za PHM?

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi: Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi:

  • Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške veľkoobchodných cien dokáže rozhýbať celý trh pohonných hmôt.
  • V niektorých lokalitách má vplyv aj cenová vojna čerpacích staníc, ktoré sa zvyčajne snažia prispôsobiť cenám najlacnejších palív v oblasti. Príkladom je znižovanie cien v oblastiach, kde začali pôsobiť pumpy hypermarketov, prípadne výrazne lacnejšie čerpacie stanice (značkové aj neznačkové) - ich vplyv však klesá nepriamo úmerne množstvu informácií o zníženej kvalite paliva.
  • Veľký vplyv na cenu má aj daňové zaťaženie pohonných látok. To sa však mení len málokedy.
  • Rozhodnutie centrály jednej zo sietí čerpacích staníc o istej výške cien pohonných látok dokáže nie len znížiť ale aj zvýšiť ceny u konkurencie, ktorá zvyčajne v danej lokalite nemá záujem "vyčnievať z radu".
  • Výška "marže" (zisku) prevádzkovateľa čerpacej stanice takisto ovplyvňuje cenu palív - tá sa však zvyčajne upravuje pod vplyvom zmien cien PHM z vyššie uvedených dôvodov a v čase týchto zmien.

Za najdôležitejší faktor vplyvu na vývoj cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach na Slovensku považujeme veľkoobchodné ceny palív. Napriek tomu, čo si mnohí motoristi myslia, z našich pozorovaní vyplýva, že väčšinou má vplyv na tieto veľkoobchodné ceny palív burza v Rotterdame. S istým oneskorením dokáže rozhodovať aj o zlacňovaní, aj o zdražovaní pohonných látok. Málokedy sa do cenotvorby zapája manažérske rozhodnutie - to má zvyčajne len korekčnú úlohu. Príkladom môže byť minuloročné prudké zvyšovanie cien benzínov na svetových trhoch pod vplyvom výpadku produkcie tohto paliva v USA, na Slovensku sa však toto zvyšovanie neprejavilo v plnej miere.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ceny na burze v Rotterdame zas ovplyvňuje najmä cena ropy na svetových trhoch, dopyt po ropných produktoch na burze (napríklad v dôsledku výpadkov produkcie v zámorí a pod.), motoristická sezóna a vykurovacia sezóna. Ďalšie vplyvy sú nepatrné.

Témou na diskusiu môže byť, či je určovanie cien pohonných látok na Slovensku na základe vývoja cien PHM na burze v Rotterdame správne alebo nie.

Mnohí tvrdia, že to nie je správne, pretože to predražuje palivá v našej krajine. Odôvodňujú to tým, že pohonné látky sa vyrábajú na Slovensku a nie v Rotterdame. Tvrdia, že cenu ropy si veľký producenti PHM zvyčajne vždy zazmluvnia na dlhšie obdobie, aby predišli výkyvom na svetových trhoch (čo by mohlo mať negatívny dopad na finančné hospodárenie producenta). A dodávajú, že v takomto prípade by ceny palív mali byť určované na základe nákladov (cena ropy, práce, distribúcie a pod.) a primeraného zisku. Ak by sa producenti PHM držali spomínaného, malo by to vraj ceny PHM stlačiť dole a zabrániť takým výkyvom v cenách pohonných látok, ako zažívame v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

So všetkým v predchádzajúcom v odstavci by sa dalo súhlasiť. Ale ... Sme súčasťou EU, kde platí pravidlo (aspoň si myslíme), podľa ktorého sa produkty jedného producenta nemôžu dotovať vo vybraných lokalitách. To znamená, že ak niekto predáva pohonné látky na burze v Rotterdame, nemal by ich na Slovensku predávať za iné ceny. K zazmluvneným cenám ropy: zatiaľ nikto neprišiel s dôkazom, že by to tak bolo aj na Slovensku. Potom tvrdenie producentov pohonných látok, že nakupujú ropu za svetové ceny, nemožno spochybňovať.

A ešte jeden postreh. Minulý týždeň sa v médiách objavila informácia o tom, že Slovenská vláda sa zaslúžila o poslednú sériu zlacňovania cien pohonných látok. Bolo by to tak, keby znížila daňové zaťaženie, ale nič také sa nestalo. No a máme pochybnosti o tom, že by dokázali ovplyvniť vývoj cien ropných produktov na svetových trhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  2. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  3. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  4. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  5. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  6. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  7. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 733
  2. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 956
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 9 454
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 181
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 789
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 476
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 922
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 469
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku
  2. Anton Kaiser: Rozlúčka so zimou
  3. Ján Šeďo: Princíp revitalizácie OĽaNO som aplikoval vo svojej záhrade.
  4. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  5. Ján Valchár: Avdijivka II. (karty sú nanovo rozdané)
  6. Linda Rampašeková: ZAČALA SEZÓNA
  7. Anna Miľanová: Sila a krása prírody... 2021
  8. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce - Čierna skala, Malá skala
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 308
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 265
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 225
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 616
  5. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 3 581
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 304
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 541
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 521
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu