SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Čo rozhoduje o tom, koľko zaplatíme za PHM?

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi: Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške

Ceny palív na čerpacích staniciach na Slovensku sú ovplyvnené viacerými faktormi:

  • Najväčší vplyv má najväčší veľkoobchodník pohonných látok, podľa ktorého sa prispôsobuje väčšina čerpacích staníc na Slovensku. Rozhodnutím o novej výške veľkoobchodných cien dokáže rozhýbať celý trh pohonných hmôt.
  • V niektorých lokalitách má vplyv aj cenová vojna čerpacích staníc, ktoré sa zvyčajne snažia prispôsobiť cenám najlacnejších palív v oblasti. Príkladom je znižovanie cien v oblastiach, kde začali pôsobiť pumpy hypermarketov, prípadne výrazne lacnejšie čerpacie stanice (značkové aj neznačkové) - ich vplyv však klesá nepriamo úmerne množstvu informácií o zníženej kvalite paliva.
  • Veľký vplyv na cenu má aj daňové zaťaženie pohonných látok. To sa však mení len málokedy.
  • Rozhodnutie centrály jednej zo sietí čerpacích staníc o istej výške cien pohonných látok dokáže nie len znížiť ale aj zvýšiť ceny u konkurencie, ktorá zvyčajne v danej lokalite nemá záujem "vyčnievať z radu".
  • Výška "marže" (zisku) prevádzkovateľa čerpacej stanice takisto ovplyvňuje cenu palív - tá sa však zvyčajne upravuje pod vplyvom zmien cien PHM z vyššie uvedených dôvodov a v čase týchto zmien.

Za najdôležitejší faktor vplyvu na vývoj cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach na Slovensku považujeme veľkoobchodné ceny palív. Napriek tomu, čo si mnohí motoristi myslia, z našich pozorovaní vyplýva, že väčšinou má vplyv na tieto veľkoobchodné ceny palív burza v Rotterdame. S istým oneskorením dokáže rozhodovať aj o zlacňovaní, aj o zdražovaní pohonných látok. Málokedy sa do cenotvorby zapája manažérske rozhodnutie - to má zvyčajne len korekčnú úlohu. Príkladom môže byť minuloročné prudké zvyšovanie cien benzínov na svetových trhoch pod vplyvom výpadku produkcie tohto paliva v USA, na Slovensku sa však toto zvyšovanie neprejavilo v plnej miere.

Ceny na burze v Rotterdame zas ovplyvňuje najmä cena ropy na svetových trhoch, dopyt po ropných produktoch na burze (napríklad v dôsledku výpadkov produkcie v zámorí a pod.), motoristická sezóna a vykurovacia sezóna. Ďalšie vplyvy sú nepatrné.

Témou na diskusiu môže byť, či je určovanie cien pohonných látok na Slovensku na základe vývoja cien PHM na burze v Rotterdame správne alebo nie.

Mnohí tvrdia, že to nie je správne, pretože to predražuje palivá v našej krajine. Odôvodňujú to tým, že pohonné látky sa vyrábajú na Slovensku a nie v Rotterdame. Tvrdia, že cenu ropy si veľký producenti PHM zvyčajne vždy zazmluvnia na dlhšie obdobie, aby predišli výkyvom na svetových trhoch (čo by mohlo mať negatívny dopad na finančné hospodárenie producenta). A dodávajú, že v takomto prípade by ceny palív mali byť určované na základe nákladov (cena ropy, práce, distribúcie a pod.) a primeraného zisku. Ak by sa producenti PHM držali spomínaného, malo by to vraj ceny PHM stlačiť dole a zabrániť takým výkyvom v cenách pohonných látok, ako zažívame v súčasnosti.

So všetkým v predchádzajúcom v odstavci by sa dalo súhlasiť. Ale ... Sme súčasťou EU, kde platí pravidlo (aspoň si myslíme), podľa ktorého sa produkty jedného producenta nemôžu dotovať vo vybraných lokalitách. To znamená, že ak niekto predáva pohonné látky na burze v Rotterdame, nemal by ich na Slovensku predávať za iné ceny. K zazmluvneným cenám ropy: zatiaľ nikto neprišiel s dôkazom, že by to tak bolo aj na Slovensku. Potom tvrdenie producentov pohonných látok, že nakupujú ropu za svetové ceny, nemožno spochybňovať.

A ešte jeden postreh. Minulý týždeň sa v médiách objavila informácia o tom, že Slovenská vláda sa zaslúžila o poslednú sériu zlacňovania cien pohonných látok. Bolo by to tak, keby znížila daňové zaťaženie, ale nič také sa nestalo. No a máme pochybnosti o tom, že by dokázali ovplyvniť vývoj cien ropných produktov na svetových trhoch.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  2. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  5. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  6. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  7. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  8. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  9. Aj do Ružomberka a okolia dorazí nová optická sieť
  10. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 830
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 372
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 173
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 223
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 666
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 544
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 158
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 578
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 6 259
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 709

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Mečiar to vybudoval, Dzurinda využíval a Fico zdokonalil (píše Samo Marec)

Áno, Slovensko je mafiánsky štát. Takto to malo byť celý čas.

Bez komentára.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.
Andrej Kiska.
Petra Vlhová.
CYNICKÁ OBLUDA

Neandertálci sa ohradzujú

Potetovaní náckovia sa ukrivdene ohradzujú proti tomu, že ich médiá vykresľujú ako "neandertálcov".

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.