SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

O necelý rok už budú autosedačky povinné

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek. Nariadenie vlády SR o

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek.

Nariadenie vlády SR o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií (ďalej len „nariadenie vlády SR) bolo pripravené podľa § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Vo svojej podstate ustanovuje podrobnosti o podmienkach používania bezpečnostných pásov a autosedačiek vo vozidlách kategórie M1, M2, M3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu osôb), N1, N2 a N3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu tovaru) s konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 25 km.h.-1, ktorých sedadlá sú vybavené bezpečnostným pásom, a ktoré sú určené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách.

Celé sa to týka vodičov a cestujúcich vo vozidlách evidovaných v Slovenskej republike, ako aj vodičov a cestujúcich vo vozidlách registrovaných v tretích štátoch a používaných v premávke na pozemných komunikáciách na území SR.

Význam autosedačiek:

  1. Podstatné zvýšenie bezpečnosti. Na deštrukčných testoch a aj v reálnej premávke sa preukázalo, že ak dieťa používa vhodnú autosedačku, tak má oveľa väčšiu šancu prežiť dopravnú nehodu bez zranenia.
  2. Vyššia pohodlnosť pri cestovaní. Je to nepriamy prínos autosedačiek. Najmä menšie deti si môžu v autosedačkách pohodlne pospať. Nebalansuje im hlava a chrbát majú opretý v anatomicky tvarovanej opierke.
  3. Ekonomický, ušetríte na pokutách.

Čo hovorí norma ECE R44/03?

Táto norma na 162 stranách presne kategorizuje detské autosedačky. Definuje, čo všetko musí autosedačka spĺňať, vrátane postupu testovania. Určuje ako vyzerá homologizačný štítok, ktorý hovorí, že autosedačka vyhovuje pre príslušnú kategóriu. Autosedačky sa zaraďujú do niekoľkých kategórii:

kategória hmotnosť vek poznámka
group 0 0 až 10 kg od 0 do 9 mesiacov len v protismere jazdy
group 0+ 0 až 13 kg od 0 do 15 mesiacov len v protismere jazdy
group 1 nad 9 do 18 kg od 9 mesiacov do 4 rokov
group 2 nad 15 do 25 kg od 4 rokov do 7 rokov v smere jazdy
group 3 nad 22 do 36 kg od 7 rokov do 12 rokov v smere jazdy
(max. výška 150 cm)
universal individuálny rozsah neuvedený kombinácia 0 až 3
semi-universal individuálny rozsah neuvedený
vehicle specific individuálny rozsah neuvedený len pre vyhradené autá

Kategórie universal, semi-universal a vehicle specific sú kombináciou kategórie group 0 až group 3 s tým, že umožňujú širšie alebo užšie rozpätie hmotnosti, orientácie v smere alebo protismere jazdy, alebo obmedzenie len pre konkrétny typ vozidla a podobne.

Hmotnosť detí je dôležitá z dôvodu konštrukčnej nosnosti upínacích pásov pre namáhanie na ťah. Týka sa to najmä autosedačiek kategórie group 0 až group 2, ktoré majú vlastné upínacie pásy. Pri kategórii group 3 sa využívajú bezpečnostné pásy v aute, ktoré musia spĺňať pevnosť v ťahu kladenú na dospelú osobu.

Detská autosedačka sa vyrába maximálne pre výšku 150 cm, lebo takto vysoké dieťa má už proporcie dospelého človeka a štandardný bezpečnostný pás prenáša nárazovú energiu na hruď. Ak by bezpečnostný pás bez autosedačky použilo nízke dieťa, tak sa nárazová energia prenesie na krk a dôjde k uškrteniu alebo pohmoždeniu v oblasti krčnej chrbtice s pravdepodobne tragickými následkami. Ale ak by bezpečnostný pás so sedačkou použilo vysoké dieťa (vyššie ako 150 cm), tak dôjde k prenosu nárazovej energie do oblasti brucha a následne vnútorným zraneniam s rovnako tragickými následkami.

Ďalšie krátke informácie:

Používanie bezpečnostných systémov vo vozidlách v cestnej premávke upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, konkrétne v § 5 ods. 3 ustanovuje, že:

Osoba sediaca na sedadle vozidla povinne vybavenom bezpečnostným pásom je povinná počas jazdy byť týmto pásom riadne pripútaná. To neplatí pre:

a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov, Slovenskej informačnej služby, obecnej polície ani požiarnej ochrany a ich spolujazdca, ak to vyžaduje plnenie úloh,
b) osobu, ktorá vykonáva výcvik alebo skúšku žiadateľa o vodičské oprávnenie v obci,
c) vodiča taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
d) vodiča vozidla použitého v obci na zásobovanie predajnej siete a na zvoz alebo na rozvoz poštových zásielok a pre jeho spolujazdcov,
e) vodiča pri cúvaní,
f) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou vodiča, ktorý je povinný používať schválený a preňho určený bezpečnostný systém,
g) osobu, ktorá to nemôže urobiť zo zdravotných dôvodov na základe lekárskeho potvrdenia s uvedením času jeho platnosti, ktorý nesmie byť dlhší ako jeden rok odo dňa jeho vystavenia; toto potvrdenie musí mať táto osoba počas jazdy pri sebe a na výzvu policajta sa ním musí preukázať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 029
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 13 575
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 652
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 236
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 238
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 050
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 101
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Herák pri vysvetľovaní obvinení.

Herák vraj pracuje na sociálnych témach.


12 h
Testovanie na prítomnosť koronavírusu.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 900 obetí.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Tomáš Sedliačik: Šírenie nepravdivej informácie
  2. Anton Sládek: Bratislava - Zaujímavé fasády na Leškovej ulici
  3. Jiří Ščobák: Co říkají odborníci na připravované reformy II. a III. piliera? A co si myslí lidé, kteří tyto reformy tvoří?
  4. Michael Achberger: Strata menštruácie kvôli diéte? Aj to vám hrozí
  5. Tupou Ceruzou: Kolaterálne obete lockdownu
  6. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  7. Martin Greguš: 6,4 mld. EUR na rok...pravda o slovenských nemocniciach a zdravotníctve...analýza rozpočtu ZDRAVOTNÍCTVA...
  8. David Kapusta: Bystrica má na viac alebo krátka úvaha nad rozpočtom a investíciami mesta
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 934
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 320
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 881
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 741
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 551
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 377
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 704
  8. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 364
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu