O necelý rok už budú autosedačky povinné

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek. Nariadenie vlády SR o

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek.

Nariadenie vlády SR o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií (ďalej len „nariadenie vlády SR) bolo pripravené podľa § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Vo svojej podstate ustanovuje podrobnosti o podmienkach používania bezpečnostných pásov a autosedačiek vo vozidlách kategórie M1, M2, M3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu osôb), N1, N2 a N3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu tovaru) s konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 25 km.h.-1, ktorých sedadlá sú vybavené bezpečnostným pásom, a ktoré sú určené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách.

Celé sa to týka vodičov a cestujúcich vo vozidlách evidovaných v Slovenskej republike, ako aj vodičov a cestujúcich vo vozidlách registrovaných v tretích štátoch a používaných v premávke na pozemných komunikáciách na území SR.

Význam autosedačiek:

  1. Podstatné zvýšenie bezpečnosti. Na deštrukčných testoch a aj v reálnej premávke sa preukázalo, že ak dieťa používa vhodnú autosedačku, tak má oveľa väčšiu šancu prežiť dopravnú nehodu bez zranenia.
  2. Vyššia pohodlnosť pri cestovaní. Je to nepriamy prínos autosedačiek. Najmä menšie deti si môžu v autosedačkách pohodlne pospať. Nebalansuje im hlava a chrbát majú opretý v anatomicky tvarovanej opierke.
  3. Ekonomický, ušetríte na pokutách.

Čo hovorí norma ECE R44/03?

Táto norma na 162 stranách presne kategorizuje detské autosedačky. Definuje, čo všetko musí autosedačka spĺňať, vrátane postupu testovania. Určuje ako vyzerá homologizačný štítok, ktorý hovorí, že autosedačka vyhovuje pre príslušnú kategóriu. Autosedačky sa zaraďujú do niekoľkých kategórii:

kategória hmotnosť vek poznámka
group 0 0 až 10 kg od 0 do 9 mesiacov len v protismere jazdy
group 0+ 0 až 13 kg od 0 do 15 mesiacov len v protismere jazdy
group 1 nad 9 do 18 kg od 9 mesiacov do 4 rokov
group 2 nad 15 do 25 kg od 4 rokov do 7 rokov v smere jazdy
group 3 nad 22 do 36 kg od 7 rokov do 12 rokov v smere jazdy
(max. výška 150 cm)
universal individuálny rozsah neuvedený kombinácia 0 až 3
semi-universal individuálny rozsah neuvedený
vehicle specific individuálny rozsah neuvedený len pre vyhradené autá

Kategórie universal, semi-universal a vehicle specific sú kombináciou kategórie group 0 až group 3 s tým, že umožňujú širšie alebo užšie rozpätie hmotnosti, orientácie v smere alebo protismere jazdy, alebo obmedzenie len pre konkrétny typ vozidla a podobne.

Hmotnosť detí je dôležitá z dôvodu konštrukčnej nosnosti upínacích pásov pre namáhanie na ťah. Týka sa to najmä autosedačiek kategórie group 0 až group 2, ktoré majú vlastné upínacie pásy. Pri kategórii group 3 sa využívajú bezpečnostné pásy v aute, ktoré musia spĺňať pevnosť v ťahu kladenú na dospelú osobu.

Detská autosedačka sa vyrába maximálne pre výšku 150 cm, lebo takto vysoké dieťa má už proporcie dospelého človeka a štandardný bezpečnostný pás prenáša nárazovú energiu na hruď. Ak by bezpečnostný pás bez autosedačky použilo nízke dieťa, tak sa nárazová energia prenesie na krk a dôjde k uškrteniu alebo pohmoždeniu v oblasti krčnej chrbtice s pravdepodobne tragickými následkami. Ale ak by bezpečnostný pás so sedačkou použilo vysoké dieťa (vyššie ako 150 cm), tak dôjde k prenosu nárazovej energie do oblasti brucha a následne vnútorným zraneniam s rovnako tragickými následkami.

Ďalšie krátke informácie:

Používanie bezpečnostných systémov vo vozidlách v cestnej premávke upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, konkrétne v § 5 ods. 3 ustanovuje, že:

Osoba sediaca na sedadle vozidla povinne vybavenom bezpečnostným pásom je povinná počas jazdy byť týmto pásom riadne pripútaná. To neplatí pre:

a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov, Slovenskej informačnej služby, obecnej polície ani požiarnej ochrany a ich spolujazdca, ak to vyžaduje plnenie úloh,
b) osobu, ktorá vykonáva výcvik alebo skúšku žiadateľa o vodičské oprávnenie v obci,
c) vodiča taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
d) vodiča vozidla použitého v obci na zásobovanie predajnej siete a na zvoz alebo na rozvoz poštových zásielok a pre jeho spolujazdcov,
e) vodiča pri cúvaní,
f) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou vodiča, ktorý je povinný používať schválený a preňho určený bezpečnostný systém,
g) osobu, ktorá to nemôže urobiť zo zdravotných dôvodov na základe lekárskeho potvrdenia s uvedením času jeho platnosti, ktorý nesmie byť dlhší ako jeden rok odo dňa jeho vystavenia; toto potvrdenie musí mať táto osoba počas jazdy pri sebe a na výzvu policajta sa ním musí preukázať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 685
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 848
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 348
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 582
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 062
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 902
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 817
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 748

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Expert: Sagan je ako rocková hviezda cyklistiky

MS môže pokojne vyhrať aj sedemkrát, myslí si.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.

Honda Civic prichádza so zástupom asistentov (test)

Nový Civic sedan ponúka skvelý podvozok, riadenie, motor, a zvláštnu prevodovku.

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.