O necelý rok už budú autosedačky povinné

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek. Nariadenie vlády SR o

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek.

Nariadenie vlády SR o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií (ďalej len „nariadenie vlády SR) bolo pripravené podľa § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Vo svojej podstate ustanovuje podrobnosti o podmienkach používania bezpečnostných pásov a autosedačiek vo vozidlách kategórie M1, M2, M3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu osôb), N1, N2 a N3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu tovaru) s konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 25 km.h.-1, ktorých sedadlá sú vybavené bezpečnostným pásom, a ktoré sú určené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách.

Celé sa to týka vodičov a cestujúcich vo vozidlách evidovaných v Slovenskej republike, ako aj vodičov a cestujúcich vo vozidlách registrovaných v tretích štátoch a používaných v premávke na pozemných komunikáciách na území SR.

Význam autosedačiek:

  1. Podstatné zvýšenie bezpečnosti. Na deštrukčných testoch a aj v reálnej premávke sa preukázalo, že ak dieťa používa vhodnú autosedačku, tak má oveľa väčšiu šancu prežiť dopravnú nehodu bez zranenia.
  2. Vyššia pohodlnosť pri cestovaní. Je to nepriamy prínos autosedačiek. Najmä menšie deti si môžu v autosedačkách pohodlne pospať. Nebalansuje im hlava a chrbát majú opretý v anatomicky tvarovanej opierke.
  3. Ekonomický, ušetríte na pokutách.

Čo hovorí norma ECE R44/03?

Táto norma na 162 stranách presne kategorizuje detské autosedačky. Definuje, čo všetko musí autosedačka spĺňať, vrátane postupu testovania. Určuje ako vyzerá homologizačný štítok, ktorý hovorí, že autosedačka vyhovuje pre príslušnú kategóriu. Autosedačky sa zaraďujú do niekoľkých kategórii:

kategória hmotnosť vek poznámka
group 0 0 až 10 kg od 0 do 9 mesiacov len v protismere jazdy
group 0+ 0 až 13 kg od 0 do 15 mesiacov len v protismere jazdy
group 1 nad 9 do 18 kg od 9 mesiacov do 4 rokov
group 2 nad 15 do 25 kg od 4 rokov do 7 rokov v smere jazdy
group 3 nad 22 do 36 kg od 7 rokov do 12 rokov v smere jazdy
(max. výška 150 cm)
universal individuálny rozsah neuvedený kombinácia 0 až 3
semi-universal individuálny rozsah neuvedený
vehicle specific individuálny rozsah neuvedený len pre vyhradené autá

Kategórie universal, semi-universal a vehicle specific sú kombináciou kategórie group 0 až group 3 s tým, že umožňujú širšie alebo užšie rozpätie hmotnosti, orientácie v smere alebo protismere jazdy, alebo obmedzenie len pre konkrétny typ vozidla a podobne.

Hmotnosť detí je dôležitá z dôvodu konštrukčnej nosnosti upínacích pásov pre namáhanie na ťah. Týka sa to najmä autosedačiek kategórie group 0 až group 2, ktoré majú vlastné upínacie pásy. Pri kategórii group 3 sa využívajú bezpečnostné pásy v aute, ktoré musia spĺňať pevnosť v ťahu kladenú na dospelú osobu.

Detská autosedačka sa vyrába maximálne pre výšku 150 cm, lebo takto vysoké dieťa má už proporcie dospelého človeka a štandardný bezpečnostný pás prenáša nárazovú energiu na hruď. Ak by bezpečnostný pás bez autosedačky použilo nízke dieťa, tak sa nárazová energia prenesie na krk a dôjde k uškrteniu alebo pohmoždeniu v oblasti krčnej chrbtice s pravdepodobne tragickými následkami. Ale ak by bezpečnostný pás so sedačkou použilo vysoké dieťa (vyššie ako 150 cm), tak dôjde k prenosu nárazovej energie do oblasti brucha a následne vnútorným zraneniam s rovnako tragickými následkami.

Ďalšie krátke informácie:

Používanie bezpečnostných systémov vo vozidlách v cestnej premávke upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, konkrétne v § 5 ods. 3 ustanovuje, že:

Osoba sediaca na sedadle vozidla povinne vybavenom bezpečnostným pásom je povinná počas jazdy byť týmto pásom riadne pripútaná. To neplatí pre:

a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov, Slovenskej informačnej služby, obecnej polície ani požiarnej ochrany a ich spolujazdca, ak to vyžaduje plnenie úloh,
b) osobu, ktorá vykonáva výcvik alebo skúšku žiadateľa o vodičské oprávnenie v obci,
c) vodiča taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
d) vodiča vozidla použitého v obci na zásobovanie predajnej siete a na zvoz alebo na rozvoz poštových zásielok a pre jeho spolujazdcov,
e) vodiča pri cúvaní,
f) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou vodiča, ktorý je povinný používať schválený a preňho určený bezpečnostný systém,
g) osobu, ktorá to nemôže urobiť zo zdravotných dôvodov na základe lekárskeho potvrdenia s uvedením času jeho platnosti, ktorý nesmie byť dlhší ako jeden rok odo dňa jeho vystavenia; toto potvrdenie musí mať táto osoba počas jazdy pri sebe a na výzvu policajta sa ním musí preukázať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 438
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 448
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 260
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 106
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 874
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 664
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 642
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 239
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 026
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.