SME

O necelý rok už budú autosedačky povinné

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek. Nariadenie vlády SR o

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nariadenie vlády SR o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií (ďalej len „nariadenie vlády SR) bolo pripravené podľa § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Vo svojej podstate ustanovuje podrobnosti o podmienkach používania bezpečnostných pásov a autosedačiek vo vozidlách kategórie M1, M2, M3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu osôb), N1, N2 a N3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu tovaru) s konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 25 km.h.-1, ktorých sedadlá sú vybavené bezpečnostným pásom, a ktoré sú určené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu

Celé sa to týka vodičov a cestujúcich vo vozidlách evidovaných v Slovenskej republike, ako aj vodičov a cestujúcich vo vozidlách registrovaných v tretích štátoch a používaných v premávke na pozemných komunikáciách na území SR.

Význam autosedačiek:

  1. Podstatné zvýšenie bezpečnosti. Na deštrukčných testoch a aj v reálnej premávke sa preukázalo, že ak dieťa používa vhodnú autosedačku, tak má oveľa väčšiu šancu prežiť dopravnú nehodu bez zranenia.
  2. Vyššia pohodlnosť pri cestovaní. Je to nepriamy prínos autosedačiek. Najmä menšie deti si môžu v autosedačkách pohodlne pospať. Nebalansuje im hlava a chrbát majú opretý v anatomicky tvarovanej opierke.
  3. Ekonomický, ušetríte na pokutách.

Čo hovorí norma ECE R44/03?

Táto norma na 162 stranách presne kategorizuje detské autosedačky. Definuje, čo všetko musí autosedačka spĺňať, vrátane postupu testovania. Určuje ako vyzerá homologizačný štítok, ktorý hovorí, že autosedačka vyhovuje pre príslušnú kategóriu. Autosedačky sa zaraďujú do niekoľkých kategórii:

SkryťVypnúť reklamu
kategória hmotnosť vek poznámka
group 0 0 až 10 kg od 0 do 9 mesiacov len v protismere jazdy
group 0+ 0 až 13 kg od 0 do 15 mesiacov len v protismere jazdy
group 1 nad 9 do 18 kg od 9 mesiacov do 4 rokov
group 2 nad 15 do 25 kg od 4 rokov do 7 rokov v smere jazdy
group 3 nad 22 do 36 kg od 7 rokov do 12 rokov v smere jazdy
(max. výška 150 cm)
universal individuálny rozsah neuvedený kombinácia 0 až 3
semi-universal individuálny rozsah neuvedený
vehicle specific individuálny rozsah neuvedený len pre vyhradené autá

Kategórie universal, semi-universal a vehicle specific sú kombináciou kategórie group 0 až group 3 s tým, že umožňujú širšie alebo užšie rozpätie hmotnosti, orientácie v smere alebo protismere jazdy, alebo obmedzenie len pre konkrétny typ vozidla a podobne.

Hmotnosť detí je dôležitá z dôvodu konštrukčnej nosnosti upínacích pásov pre namáhanie na ťah. Týka sa to najmä autosedačiek kategórie group 0 až group 2, ktoré majú vlastné upínacie pásy. Pri kategórii group 3 sa využívajú bezpečnostné pásy v aute, ktoré musia spĺňať pevnosť v ťahu kladenú na dospelú osobu.

Detská autosedačka sa vyrába maximálne pre výšku 150 cm, lebo takto vysoké dieťa má už proporcie dospelého človeka a štandardný bezpečnostný pás prenáša nárazovú energiu na hruď. Ak by bezpečnostný pás bez autosedačky použilo nízke dieťa, tak sa nárazová energia prenesie na krk a dôjde k uškrteniu alebo pohmoždeniu v oblasti krčnej chrbtice s pravdepodobne tragickými následkami. Ale ak by bezpečnostný pás so sedačkou použilo vysoké dieťa (vyššie ako 150 cm), tak dôjde k prenosu nárazovej energie do oblasti brucha a následne vnútorným zraneniam s rovnako tragickými následkami.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie krátke informácie:

Používanie bezpečnostných systémov vo vozidlách v cestnej premávke upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, konkrétne v § 5 ods. 3 ustanovuje, že:

Osoba sediaca na sedadle vozidla povinne vybavenom bezpečnostným pásom je povinná počas jazdy byť týmto pásom riadne pripútaná. To neplatí pre:

a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov, Slovenskej informačnej služby, obecnej polície ani požiarnej ochrany a ich spolujazdca, ak to vyžaduje plnenie úloh,
b) osobu, ktorá vykonáva výcvik alebo skúšku žiadateľa o vodičské oprávnenie v obci,
c) vodiča taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
d) vodiča vozidla použitého v obci na zásobovanie predajnej siete a na zvoz alebo na rozvoz poštových zásielok a pre jeho spolujazdcov,
e) vodiča pri cúvaní,
f) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou vodiča, ktorý je povinný používať schválený a preňho určený bezpečnostný systém,
g) osobu, ktorá to nemôže urobiť zo zdravotných dôvodov na základe lekárskeho potvrdenia s uvedením času jeho platnosti, ktorý nesmie byť dlhší ako jeden rok odo dňa jeho vystavenia; toto potvrdenie musí mať táto osoba počas jazdy pri sebe a na výzvu policajta sa ním musí preukázať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Ministersto dopravy pôšt, telekomunikácií

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 920
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 954
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 637
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 895
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 996
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 388
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 149
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Turčan: Daň Igora Matoviča
  2. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  3. Martin Fronk: Svetlo v ruinách: Obdiv a podpora pre hrdinov slovenskej histórie
  4. Jolana Čuláková: Noční vlci sú podľa Aktualít najdôležitejšou udalosťou dnešného dňa na Slovensku
  5. Tomáš Karľa: WOLNERA: Nová budúcnosť slovenského thrash metalu
  6. Martin Šuraba: Toto je Škandinávia
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.5.1925)
  8. Vladimír Krátky: Král a šaškáreň na TA 3 .
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 345
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 526
  3. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 10 372
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 326
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 629
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 961
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 911
  8. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 405
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťZatvoriť reklamu