SME
Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa
reklama

O necelý rok už budú autosedačky povinné

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek. Nariadenie vlády SR o

Viete, že od 1. júna 2007 budú povinné autosedačky? Tento mesiac sa totiž naša vláda rozhodla v nariadení vlády akceptovať európske požiadavky týkajúce sa povinného používania bezpečnostných pásov a detských autosedačiek.

Nariadenie vlády SR o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií (ďalej len „nariadenie vlády SR) bolo pripravené podľa § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Vo svojej podstate ustanovuje podrobnosti o podmienkach používania bezpečnostných pásov a autosedačiek vo vozidlách kategórie M1, M2, M3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu osôb), N1, N2 a N3 (t. j. motorové vozidlá na prepravu tovaru) s konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 25 km.h.-1, ktorých sedadlá sú vybavené bezpečnostným pásom, a ktoré sú určené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách.

Celé sa to týka vodičov a cestujúcich vo vozidlách evidovaných v Slovenskej republike, ako aj vodičov a cestujúcich vo vozidlách registrovaných v tretích štátoch a používaných v premávke na pozemných komunikáciách na území SR.

Význam autosedačiek:

  1. Podstatné zvýšenie bezpečnosti. Na deštrukčných testoch a aj v reálnej premávke sa preukázalo, že ak dieťa používa vhodnú autosedačku, tak má oveľa väčšiu šancu prežiť dopravnú nehodu bez zranenia.
  2. Vyššia pohodlnosť pri cestovaní. Je to nepriamy prínos autosedačiek. Najmä menšie deti si môžu v autosedačkách pohodlne pospať. Nebalansuje im hlava a chrbát majú opretý v anatomicky tvarovanej opierke.
  3. Ekonomický, ušetríte na pokutách.

Čo hovorí norma ECE R44/03?

Táto norma na 162 stranách presne kategorizuje detské autosedačky. Definuje, čo všetko musí autosedačka spĺňať, vrátane postupu testovania. Určuje ako vyzerá homologizačný štítok, ktorý hovorí, že autosedačka vyhovuje pre príslušnú kategóriu. Autosedačky sa zaraďujú do niekoľkých kategórii:

kategória hmotnosť vek poznámka
group 0 0 až 10 kg od 0 do 9 mesiacov len v protismere jazdy
group 0+ 0 až 13 kg od 0 do 15 mesiacov len v protismere jazdy
group 1 nad 9 do 18 kg od 9 mesiacov do 4 rokov
group 2 nad 15 do 25 kg od 4 rokov do 7 rokov v smere jazdy
group 3 nad 22 do 36 kg od 7 rokov do 12 rokov v smere jazdy
(max. výška 150 cm)
universal individuálny rozsah neuvedený kombinácia 0 až 3
semi-universal individuálny rozsah neuvedený
vehicle specific individuálny rozsah neuvedený len pre vyhradené autá

Kategórie universal, semi-universal a vehicle specific sú kombináciou kategórie group 0 až group 3 s tým, že umožňujú širšie alebo užšie rozpätie hmotnosti, orientácie v smere alebo protismere jazdy, alebo obmedzenie len pre konkrétny typ vozidla a podobne.

Hmotnosť detí je dôležitá z dôvodu konštrukčnej nosnosti upínacích pásov pre namáhanie na ťah. Týka sa to najmä autosedačiek kategórie group 0 až group 2, ktoré majú vlastné upínacie pásy. Pri kategórii group 3 sa využívajú bezpečnostné pásy v aute, ktoré musia spĺňať pevnosť v ťahu kladenú na dospelú osobu.

Detská autosedačka sa vyrába maximálne pre výšku 150 cm, lebo takto vysoké dieťa má už proporcie dospelého človeka a štandardný bezpečnostný pás prenáša nárazovú energiu na hruď. Ak by bezpečnostný pás bez autosedačky použilo nízke dieťa, tak sa nárazová energia prenesie na krk a dôjde k uškrteniu alebo pohmoždeniu v oblasti krčnej chrbtice s pravdepodobne tragickými následkami. Ale ak by bezpečnostný pás so sedačkou použilo vysoké dieťa (vyššie ako 150 cm), tak dôjde k prenosu nárazovej energie do oblasti brucha a následne vnútorným zraneniam s rovnako tragickými následkami.

Ďalšie krátke informácie:

Používanie bezpečnostných systémov vo vozidlách v cestnej premávke upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, konkrétne v § 5 ods. 3 ustanovuje, že:

Osoba sediaca na sedadle vozidla povinne vybavenom bezpečnostným pásom je povinná počas jazdy byť týmto pásom riadne pripútaná. To neplatí pre:

a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov, Slovenskej informačnej služby, obecnej polície ani požiarnej ochrany a ich spolujazdca, ak to vyžaduje plnenie úloh,
b) osobu, ktorá vykonáva výcvik alebo skúšku žiadateľa o vodičské oprávnenie v obci,
c) vodiča taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
d) vodiča vozidla použitého v obci na zásobovanie predajnej siete a na zvoz alebo na rozvoz poštových zásielok a pre jeho spolujazdcov,
e) vodiča pri cúvaní,
f) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou vodiča, ktorý je povinný používať schválený a preňho určený bezpečnostný systém,
g) osobu, ktorá to nemôže urobiť zo zdravotných dôvodov na základe lekárskeho potvrdenia s uvedením času jeho platnosti, ktorý nesmie byť dlhší ako jeden rok odo dňa jeho vystavenia; toto potvrdenie musí mať táto osoba počas jazdy pri sebe a na výzvu policajta sa ním musí preukázať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  6. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  2. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  3. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  4. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 437
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 711
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 4 991
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 4 006
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 602
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 578
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 187
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 1 922
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Lukáš Majerčák: Prielom Bialky (POL), Pieniny
  2. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny...
  3. Ľubomír Maretta: Návrat
  4. Miroslav Ferkl: Istoty pretrvali, nekvalita socík nie.
  5. Dušan Koniar: Dohľadanie krásnych, dávno stratených detailov hradu Uhrovec
  6. Kristína Jakubičková: Pozitívne dosahy extrémnej poddimenzovanosti slovenského zdravotníctva
  7. Štefan Vidlár: Kantori a pedagógové!
  8. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 21 431
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 488
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 630
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 396
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 4 837
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 793
  7. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 3 070
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 741
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu