len motorovú naftu s obsahom MERO do 5 % a prémiovú naftu EVO diesel. Takýto obsah MERO v nafte zabezpečuje rovnaké jazdné vlastnosti aké má motorová nafta bez biokomponentu. Na druhej strane pridávanie biozložiek do fosílnych palív zvyšuje využívanie obnoviteľných zdrojov energie a znižuje záťaž pre životné prostredie spôsobenú dopravou, predovšetkým v podobe nižších emisií CO2.
Oslobodenie biozložiek od spotrebnej dane s pozitívnym efektom na cenu nafty pre koncového zákazníka vo výške cca. 14,5 halierov na jedno percento obsahu MERO na jednej strane a na strane druhej vyššia cena biozložky MERO na medzinárodných trhoch v porovnaní s čistou cenou tradičnej nafty, ktorú MERO v palive čiastočne nahradzuje, spoločnosť do svojich cien premietne v dvoch krokoch. Prvý krok uskutočnil Slovnaft na svojich čerpacích staniciach dnes, keď pozitívny efekt nižšej spotrebnej dane už v plnej miere preniesol na svojich koncových zákazníkov na čerpacích staniciach. V druhom kroku, po vykonaní potrebných zmien v systéme, začne spoločnosť v cenotvorbe zohľadňovať cenu MERO na medzinárodnom trhu. Biopalivá sú v súčasnosti vo svete konkurencieschopné len vďaka rôznym formám podpory zo strany štátu, vrátane daňovej úľavy ako je to aj v SR. Pri súčasnej cene MERO na medzinárodných trhoch výška daňovej úľavy kompenzuje pre zákazníkov túto vyššiu cenu biozložky. V budúcnosti, ak by sa na medzinárodných trhoch zvýšila cena MERO, však tomu tak nemusí byť.
Po úspešnom uvedení motorovej nafty s obsahom MERO na domáci trh plánuje Slovnaft koncom jesene 2006 začať v SR aj predaj 95-oktánového benzínu s biokomponentom ETBE vyrábaného z bioetanolu. Spoločnosť tak naplní zámer vlády SR stanovený v Národnom programe pre implementáciu biopalív, podľa ktorého má podiel biozložiek dosiahnuť v palivách využívaných na dopravné účely 2 % energetického obsahu v roku 2006. Tento podiel by sa mal v roku 2010 zvýšiť na 5,75 %. Zároveň Slovnaft včas naplní aj požiadavky EÚ v tejto oblasti.
S cieľom vytvoriť transparentné podmienky pre oblasť štátnej podpory a zníženia vplyvu daňovej úľavy na štátny rozpočet Slovnaft naďalej podporuje zavedenie tzv. systému daňovej diferenciácie, ktorý sa úspešne uplatňuje napríklad v Rakúsku či Nemecku. Jeho podstata spočíva v zaťažení biopalív štandardnou sadzbou spotrebnej dane a uplatňovaní novej vyššej sadzby dane pre palivá obsahujúce biozložku v nižšej hodnote ako je pevná hodnota stanovená zákonom, prípadne pre palivá bez biozložky. Takýmto spôsobom by štátny rozpočet neprišiel o časť príjmov zo spotrebných daní, o ktoré cez daňové úľavy prichádza.
Biozložka MERO, ktorú Slovnaft pridáva do motorovej nafty sa vyrába zo semena repky olejnej. Spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje cca. 65 % potreby MERO z dovozu, predovšetkým z ČR, Poľska a Nemecka, zvyšok z domácich zdrojov. Tento pomer by sa mal v prospech domácej produkcie MERO zvýšiť už v štvrtom štvrťroku 2007, kedy akciové spoločnosti Slovnaft a Envien začnú v spoločnom podniku v Leopoldove vyrábať MERO v ročnom objeme 100 tisíc ton.
Autor: Slovnaft