Nafta už s biozložkou MERO

Slovnaft úspešne uviedol na slovenský trh motorovú naftu s biozložkou MERO (metylester repky olejnej). V súčasnosti je už dostupná na všetkých termináloch spoločnosti a od pondelka bude Slovnaft na všetkých svojich čerpacích staniciach predávať už

len motorovú naftu s obsahom MERO do 5 % a prémiovú naftu EVO diesel. Takýto obsah MERO v nafte zabezpečuje rovnaké jazdné vlastnosti aké má motorová nafta bez biokomponentu. Na druhej strane pridávanie biozložiek do fosílnych palív zvyšuje využívanie obnoviteľných zdrojov energie a znižuje záťaž pre životné prostredie spôsobenú dopravou, predovšetkým v podobe nižších emisií CO2.

Oslobodenie biozložiek od spotrebnej dane s pozitívnym efektom na cenu nafty pre koncového zákazníka vo výške cca. 14,5 halierov na jedno percento obsahu MERO na jednej strane a na strane druhej vyššia cena biozložky MERO na medzinárodných trhoch v porovnaní s čistou cenou tradičnej nafty, ktorú MERO v palive čiastočne nahradzuje, spoločnosť do svojich cien premietne v dvoch krokoch. Prvý krok uskutočnil Slovnaft na svojich čerpacích staniciach dnes, keď pozitívny efekt nižšej spotrebnej dane už v plnej miere preniesol na svojich koncových zákazníkov na čerpacích staniciach. V druhom kroku, po vykonaní potrebných zmien v systéme, začne spoločnosť v cenotvorbe zohľadňovať cenu MERO na medzinárodnom trhu. Biopalivá sú v súčasnosti vo svete konkurencieschopné len vďaka rôznym formám podpory zo strany štátu, vrátane daňovej úľavy ako je to aj v SR. Pri súčasnej cene MERO na medzinárodných trhoch výška daňovej úľavy kompenzuje pre zákazníkov túto vyššiu cenu biozložky. V budúcnosti, ak by sa na medzinárodných trhoch zvýšila cena MERO, však tomu tak nemusí byť.

Po úspešnom uvedení motorovej nafty s obsahom MERO na domáci trh plánuje Slovnaft koncom jesene 2006 začať v SR aj predaj 95-oktánového benzínu s biokomponentom ETBE vyrábaného z bioetanolu. Spoločnosť tak naplní zámer vlády SR stanovený v Národnom programe pre implementáciu biopalív, podľa ktorého má podiel biozložiek dosiahnuť v palivách využívaných na dopravné účely 2 % energetického obsahu v roku 2006. Tento podiel by sa mal v roku 2010 zvýšiť na 5,75 %. Zároveň Slovnaft včas naplní aj požiadavky EÚ v tejto oblasti.

S cieľom vytvoriť transparentné podmienky pre oblasť štátnej podpory a zníženia vplyvu daňovej úľavy na štátny rozpočet Slovnaft naďalej podporuje zavedenie tzv. systému daňovej diferenciácie, ktorý sa úspešne uplatňuje napríklad v Rakúsku či Nemecku. Jeho podstata spočíva v zaťažení biopalív štandardnou sadzbou spotrebnej dane a uplatňovaní novej vyššej sadzby dane pre palivá obsahujúce biozložku v nižšej hodnote ako je pevná hodnota stanovená zákonom, prípadne pre palivá bez biozložky. Takýmto spôsobom by štátny rozpočet neprišiel o časť príjmov zo spotrebných daní, o ktoré cez daňové úľavy prichádza.

Biozložka MERO, ktorú Slovnaft pridáva do motorovej nafty sa vyrába zo semena repky olejnej. Spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje cca. 65 % potreby MERO z dovozu, predovšetkým z ČR, Poľska a Nemecka, zvyšok z domácich zdrojov. Tento pomer by sa mal v prospech domácej produkcie MERO zvýšiť už v štvrtom štvrťroku 2007, kedy akciové spoločnosti Slovnaft a Envien začnú v spoločnom podniku v Leopoldove vyrábať MERO v ročnom objeme 100 tisíc ton.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 371
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 537
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 574
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 453
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 676
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 908
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 500
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 825
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 552

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST