Nafta už s biozložkou MERO

Slovnaft úspešne uviedol na slovenský trh motorovú naftu s biozložkou MERO (metylester repky olejnej). V súčasnosti je už dostupná na všetkých termináloch spoločnosti a od pondelka bude Slovnaft na všetkých svojich čerpacích staniciach predávať už

len motorovú naftu s obsahom MERO do 5 % a prémiovú naftu EVO diesel. Takýto obsah MERO v nafte zabezpečuje rovnaké jazdné vlastnosti aké má motorová nafta bez biokomponentu. Na druhej strane pridávanie biozložiek do fosílnych palív zvyšuje využívanie obnoviteľných zdrojov energie a znižuje záťaž pre životné prostredie spôsobenú dopravou, predovšetkým v podobe nižších emisií CO2.

Oslobodenie biozložiek od spotrebnej dane s pozitívnym efektom na cenu nafty pre koncového zákazníka vo výške cca. 14,5 halierov na jedno percento obsahu MERO na jednej strane a na strane druhej vyššia cena biozložky MERO na medzinárodných trhoch v porovnaní s čistou cenou tradičnej nafty, ktorú MERO v palive čiastočne nahradzuje, spoločnosť do svojich cien premietne v dvoch krokoch. Prvý krok uskutočnil Slovnaft na svojich čerpacích staniciach dnes, keď pozitívny efekt nižšej spotrebnej dane už v plnej miere preniesol na svojich koncových zákazníkov na čerpacích staniciach. V druhom kroku, po vykonaní potrebných zmien v systéme, začne spoločnosť v cenotvorbe zohľadňovať cenu MERO na medzinárodnom trhu. Biopalivá sú v súčasnosti vo svete konkurencieschopné len vďaka rôznym formám podpory zo strany štátu, vrátane daňovej úľavy ako je to aj v SR. Pri súčasnej cene MERO na medzinárodných trhoch výška daňovej úľavy kompenzuje pre zákazníkov túto vyššiu cenu biozložky. V budúcnosti, ak by sa na medzinárodných trhoch zvýšila cena MERO, však tomu tak nemusí byť.

Po úspešnom uvedení motorovej nafty s obsahom MERO na domáci trh plánuje Slovnaft koncom jesene 2006 začať v SR aj predaj 95-oktánového benzínu s biokomponentom ETBE vyrábaného z bioetanolu. Spoločnosť tak naplní zámer vlády SR stanovený v Národnom programe pre implementáciu biopalív, podľa ktorého má podiel biozložiek dosiahnuť v palivách využívaných na dopravné účely 2 % energetického obsahu v roku 2006. Tento podiel by sa mal v roku 2010 zvýšiť na 5,75 %. Zároveň Slovnaft včas naplní aj požiadavky EÚ v tejto oblasti.

S cieľom vytvoriť transparentné podmienky pre oblasť štátnej podpory a zníženia vplyvu daňovej úľavy na štátny rozpočet Slovnaft naďalej podporuje zavedenie tzv. systému daňovej diferenciácie, ktorý sa úspešne uplatňuje napríklad v Rakúsku či Nemecku. Jeho podstata spočíva v zaťažení biopalív štandardnou sadzbou spotrebnej dane a uplatňovaní novej vyššej sadzby dane pre palivá obsahujúce biozložku v nižšej hodnote ako je pevná hodnota stanovená zákonom, prípadne pre palivá bez biozložky. Takýmto spôsobom by štátny rozpočet neprišiel o časť príjmov zo spotrebných daní, o ktoré cez daňové úľavy prichádza.

Biozložka MERO, ktorú Slovnaft pridáva do motorovej nafty sa vyrába zo semena repky olejnej. Spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje cca. 65 % potreby MERO z dovozu, predovšetkým z ČR, Poľska a Nemecka, zvyšok z domácich zdrojov. Tento pomer by sa mal v prospech domácej produkcie MERO zvýšiť už v štvrtom štvrťroku 2007, kedy akciové spoločnosti Slovnaft a Envien začnú v spoločnom podniku v Leopoldove vyrábať MERO v ročnom objeme 100 tisíc ton.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí
  1. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  2. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  3. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  5. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  6. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  7. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  8. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  9. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 23 177
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 045
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 965
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 913
  5. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 022
  6. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 958
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 720
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 706
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 821
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Vojnový reportér: Na liečení sa ma psychiater spýtal, či som normálny

Po dvadsiatich šiestich rokoch sa TOMÁŠ ETZLER vrátil späť do Českej republiky.

ŠPORT

Kuzminová má už aj zlatú medailu, odovzdala jej ju Barteková

V Pjongčangu si prebrala už tri medaily.

Neprehliadnite tiež

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Dopravu v Bratislave skomplikovala poľadovica aj sneženie

Tunel Sitina priebežne uzatvárali a hromadná doprava mala v kopcoch opäť problémy.

Kia Ceed sa oficiálne predstavuje. Ponúka viac miesta a trúfa si aj na Golf

Tretia generácia sa bude od mája opäť vyrábať v Žiline.