Nafta už s biozložkou MERO

Slovnaft úspešne uviedol na slovenský trh motorovú naftu s biozložkou MERO (metylester repky olejnej). V súčasnosti je už dostupná na všetkých termináloch spoločnosti a od pondelka bude Slovnaft na všetkých svojich čerpacích staniciach predávať už

len motorovú naftu s obsahom MERO do 5 % a prémiovú naftu EVO diesel. Takýto obsah MERO v nafte zabezpečuje rovnaké jazdné vlastnosti aké má motorová nafta bez biokomponentu. Na druhej strane pridávanie biozložiek do fosílnych palív zvyšuje využívanie obnoviteľných zdrojov energie a znižuje záťaž pre životné prostredie spôsobenú dopravou, predovšetkým v podobe nižších emisií CO2.

Oslobodenie biozložiek od spotrebnej dane s pozitívnym efektom na cenu nafty pre koncového zákazníka vo výške cca. 14,5 halierov na jedno percento obsahu MERO na jednej strane a na strane druhej vyššia cena biozložky MERO na medzinárodných trhoch v porovnaní s čistou cenou tradičnej nafty, ktorú MERO v palive čiastočne nahradzuje, spoločnosť do svojich cien premietne v dvoch krokoch. Prvý krok uskutočnil Slovnaft na svojich čerpacích staniciach dnes, keď pozitívny efekt nižšej spotrebnej dane už v plnej miere preniesol na svojich koncových zákazníkov na čerpacích staniciach. V druhom kroku, po vykonaní potrebných zmien v systéme, začne spoločnosť v cenotvorbe zohľadňovať cenu MERO na medzinárodnom trhu. Biopalivá sú v súčasnosti vo svete konkurencieschopné len vďaka rôznym formám podpory zo strany štátu, vrátane daňovej úľavy ako je to aj v SR. Pri súčasnej cene MERO na medzinárodných trhoch výška daňovej úľavy kompenzuje pre zákazníkov túto vyššiu cenu biozložky. V budúcnosti, ak by sa na medzinárodných trhoch zvýšila cena MERO, však tomu tak nemusí byť.

Po úspešnom uvedení motorovej nafty s obsahom MERO na domáci trh plánuje Slovnaft koncom jesene 2006 začať v SR aj predaj 95-oktánového benzínu s biokomponentom ETBE vyrábaného z bioetanolu. Spoločnosť tak naplní zámer vlády SR stanovený v Národnom programe pre implementáciu biopalív, podľa ktorého má podiel biozložiek dosiahnuť v palivách využívaných na dopravné účely 2 % energetického obsahu v roku 2006. Tento podiel by sa mal v roku 2010 zvýšiť na 5,75 %. Zároveň Slovnaft včas naplní aj požiadavky EÚ v tejto oblasti.

S cieľom vytvoriť transparentné podmienky pre oblasť štátnej podpory a zníženia vplyvu daňovej úľavy na štátny rozpočet Slovnaft naďalej podporuje zavedenie tzv. systému daňovej diferenciácie, ktorý sa úspešne uplatňuje napríklad v Rakúsku či Nemecku. Jeho podstata spočíva v zaťažení biopalív štandardnou sadzbou spotrebnej dane a uplatňovaní novej vyššej sadzby dane pre palivá obsahujúce biozložku v nižšej hodnote ako je pevná hodnota stanovená zákonom, prípadne pre palivá bez biozložky. Takýmto spôsobom by štátny rozpočet neprišiel o časť príjmov zo spotrebných daní, o ktoré cez daňové úľavy prichádza.

Biozložka MERO, ktorú Slovnaft pridáva do motorovej nafty sa vyrába zo semena repky olejnej. Spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje cca. 65 % potreby MERO z dovozu, predovšetkým z ČR, Poľska a Nemecka, zvyšok z domácich zdrojov. Tento pomer by sa mal v prospech domácej produkcie MERO zvýšiť už v štvrtom štvrťroku 2007, kedy akciové spoločnosti Slovnaft a Envien začnú v spoločnom podniku v Leopoldove vyrábať MERO v ročnom objeme 100 tisíc ton.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 726
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 317
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 092
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 357
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 132
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 010
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 817
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 484
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 471
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 452

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

DOMOV

Notár počítal s tým, že bude ústavným sudcom

Harabina komentovať nechcel.

KOMENTÁRE

Rok 1996: Sledovali nás a odpočúvali

Denník SME bol pre Vladimíra Mečiara od začiatku ako červená muleta pre býka.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.