SME
Piatok, 19. apríl , 2019

Nafta už s biozložkou MERO

Slovnaft úspešne uviedol na slovenský trh motorovú naftu s biozložkou MERO (metylester repky olejnej). V súčasnosti je už dostupná na všetkých termináloch spoločnosti a od pondelka bude Slovnaft na všetkých svojich čerpacích staniciach predávať už

len motorovú naftu s obsahom MERO do 5 % a prémiovú naftu EVO diesel. Takýto obsah MERO v nafte zabezpečuje rovnaké jazdné vlastnosti aké má motorová nafta bez biokomponentu. Na druhej strane pridávanie biozložiek do fosílnych palív zvyšuje využívanie obnoviteľných zdrojov energie a znižuje záťaž pre životné prostredie spôsobenú dopravou, predovšetkým v podobe nižších emisií CO2.

Oslobodenie biozložiek od spotrebnej dane s pozitívnym efektom na cenu nafty pre koncového zákazníka vo výške cca. 14,5 halierov na jedno percento obsahu MERO na jednej strane a na strane druhej vyššia cena biozložky MERO na medzinárodných trhoch v porovnaní s čistou cenou tradičnej nafty, ktorú MERO v palive čiastočne nahradzuje, spoločnosť do svojich cien premietne v dvoch krokoch. Prvý krok uskutočnil Slovnaft na svojich čerpacích staniciach dnes, keď pozitívny efekt nižšej spotrebnej dane už v plnej miere preniesol na svojich koncových zákazníkov na čerpacích staniciach. V druhom kroku, po vykonaní potrebných zmien v systéme, začne spoločnosť v cenotvorbe zohľadňovať cenu MERO na medzinárodnom trhu. Biopalivá sú v súčasnosti vo svete konkurencieschopné len vďaka rôznym formám podpory zo strany štátu, vrátane daňovej úľavy ako je to aj v SR. Pri súčasnej cene MERO na medzinárodných trhoch výška daňovej úľavy kompenzuje pre zákazníkov túto vyššiu cenu biozložky. V budúcnosti, ak by sa na medzinárodných trhoch zvýšila cena MERO, však tomu tak nemusí byť.

Po úspešnom uvedení motorovej nafty s obsahom MERO na domáci trh plánuje Slovnaft koncom jesene 2006 začať v SR aj predaj 95-oktánového benzínu s biokomponentom ETBE vyrábaného z bioetanolu. Spoločnosť tak naplní zámer vlády SR stanovený v Národnom programe pre implementáciu biopalív, podľa ktorého má podiel biozložiek dosiahnuť v palivách využívaných na dopravné účely 2 % energetického obsahu v roku 2006. Tento podiel by sa mal v roku 2010 zvýšiť na 5,75 %. Zároveň Slovnaft včas naplní aj požiadavky EÚ v tejto oblasti.

S cieľom vytvoriť transparentné podmienky pre oblasť štátnej podpory a zníženia vplyvu daňovej úľavy na štátny rozpočet Slovnaft naďalej podporuje zavedenie tzv. systému daňovej diferenciácie, ktorý sa úspešne uplatňuje napríklad v Rakúsku či Nemecku. Jeho podstata spočíva v zaťažení biopalív štandardnou sadzbou spotrebnej dane a uplatňovaní novej vyššej sadzby dane pre palivá obsahujúce biozložku v nižšej hodnote ako je pevná hodnota stanovená zákonom, prípadne pre palivá bez biozložky. Takýmto spôsobom by štátny rozpočet neprišiel o časť príjmov zo spotrebných daní, o ktoré cez daňové úľavy prichádza.

Biozložka MERO, ktorú Slovnaft pridáva do motorovej nafty sa vyrába zo semena repky olejnej. Spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje cca. 65 % potreby MERO z dovozu, predovšetkým z ČR, Poľska a Nemecka, zvyšok z domácich zdrojov. Tento pomer by sa mal v prospech domácej produkcie MERO zvýšiť už v štvrtom štvrťroku 2007, kedy akciové spoločnosti Slovnaft a Envien začnú v spoločnom podniku v Leopoldove vyrábať MERO v ročnom objeme 100 tisíc ton.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 27 002
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 079
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 391
  4. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 696
  5. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 6 511
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 5 011
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 133
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 019
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 810
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 233

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský premiér: Danka pozývam na Donbas pozrieť sa, kto je skutočný agresor

Ak niekto vystupuje proti sankciám, je to slabý líder, hovorí HROJSMAN.

Volodymyr Hrojsman (41) je od apríla 2016 premiérom Ukrajiny. Predtým bol predsedom parlamentu, ministrom pre regionálny rozvoj aj starosta mesta Vinnycia.
Tiger Woods po triumfe na turnaji Masters.
Autorská strana Michala Havrana

Posolstvo Veľkej noci sa stráca (píše Michal Havran)

Súčasná teológia nemôže byť iba návodom na sexuálnu výchovu.

Pohľad do interiéru Katedrály Notre-Dame po požiari.
Mesto Derry v Severnom Írsku.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa