SŠHR chce znížiť núdzové zásoby ropných produktov

Slovenská republika nemá v súčasnosti dostatok skladovacích kapacít pre ropné výrobky a daný nedostatok nie je možné ani riešiť výstavbou nových kapacít. Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) preto v materiáli, ktorým by sa túto stredu mala

zaoberať vláda, navrhuje znížiť podiel skladovaných núdzových zásob ropných výrobkov zo 70 % na 50 %. Na druhej strane by sa tak mal zvýšiť podiel skladovaných núdzových zásob ropy z 30 % na 50 %. Slovensko totiž musí postupne do roku 2008 dosiahnuť stav núdzových zásob na 90 dní, pričom podľa pôvodne navrhovaného pomeru to bolo 30 % pre ropu, teda okolo 206 tis. ton ropy a 70 % pre ropné výrobky, čo predstavuje 434 tis. ton.

"SR je v prvom rade závislá od dovozu ropy do krajiny. Z pohľadu ropnej bezpečnosti je dôležité, aby bola zachovaná spracovateľská činnosť rafinérie, ktorá je na dovoz ropy z Ruska odkázaná. Preto je zmena pomeru zásob v prospech ropy v súlade s ropnou bezpečnosťou SR," zdôrazňuje SŠHR. Podľa nej ponúka Transpetrol, a.s. na skladovanie ropy kapacity v takom rozsahu, ktorý pokryje potreby skladovania zásob ropy na rok 2006. Počas rokov 2007 a 2008 plánuje Transpetrol dať k dispozícii ďalších 100 tis. ton skladovacích kapacít. Vzhľadom na zmenu pomeru bude v rokoch 2007 až 2008 potrebné kupovať do zásob len surovú ropu, nakoľko zásoby ropných výrobkov sú už dostatočné. "Nákup surovej ropy je výhodnejší ako nákup hotových výrobkov," uvádza SŠHR. V každom z rokov 2007 a 2008 pritom bude na nákup ropy nutné vynaložiť okolo 1,9 mld. Sk, po prirátaní poplatkov za skladovanie či ochraňovanie odhaduje SŠHR celkovú sumu za dané dva roky na úrovni 5,8 mld. Sk.

Podľa SŠHR je na území Slovenska nedostatok skladovacích kapacít ropných výrobkov v objeme okolo 132 tis. ton, pričom na rok 2006 nedostatok predstavuje okolo 32 tis. ton. Na druhej strane náklady na vybudovanie nových skladových kapacít sú vysoké, podľa odhadov SŠHR na budovanie kapacít na existujúcich termináloch je potrebných okolo 1,4 mld. Sk, pri výstavbe na "zelenej lúke" až 2 mld. Sk. Práve z týchto dôvodov uprednostňuje SŠHR znížiť podiel zásob ropných výrobkov, pričom celkový deficit bude predstavovať len okolo 32 tis. ton, čo je možné riešiť skladovaním na území Českej republiky. "Celkovo by tak bolo mimo územia Slovenska skladovaných len zhruba 5 % objemu núdzových zásob," komentuje SŠHR v materiáli a dodáva, že za predpokladu vyriešenia problému nedostatku skladovacích kapacít má SR zabezpečené núdzové zásoby na úrovni okolo 74 dní.

Európska únia odsúhlasila pre Slovensko plán postupného vytvárania núdzových zásob. Cieľovým rokom je rok 2008, kedy má mať zásoby na úrovni 90-dňovej spotreby. V roku 2006 by mala úroveň zásob dosiahnuť minimálne 73 dní, v roku 2007 by sa mali zásoby zvýšiť na 82 dní.

© 2006, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 16 070
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 388
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 292
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 130
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 378
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 941
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 881
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 718
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 638
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 496

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.