SME
Sobota, 20. apríl , 2019

SŠHR chce znížiť núdzové zásoby ropných produktov

Slovenská republika nemá v súčasnosti dostatok skladovacích kapacít pre ropné výrobky a daný nedostatok nie je možné ani riešiť výstavbou nových kapacít. Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) preto v materiáli, ktorým by sa túto stredu mala

zaoberať vláda, navrhuje znížiť podiel skladovaných núdzových zásob ropných výrobkov zo 70 % na 50 %. Na druhej strane by sa tak mal zvýšiť podiel skladovaných núdzových zásob ropy z 30 % na 50 %. Slovensko totiž musí postupne do roku 2008 dosiahnuť stav núdzových zásob na 90 dní, pričom podľa pôvodne navrhovaného pomeru to bolo 30 % pre ropu, teda okolo 206 tis. ton ropy a 70 % pre ropné výrobky, čo predstavuje 434 tis. ton.

"SR je v prvom rade závislá od dovozu ropy do krajiny. Z pohľadu ropnej bezpečnosti je dôležité, aby bola zachovaná spracovateľská činnosť rafinérie, ktorá je na dovoz ropy z Ruska odkázaná. Preto je zmena pomeru zásob v prospech ropy v súlade s ropnou bezpečnosťou SR," zdôrazňuje SŠHR. Podľa nej ponúka Transpetrol, a.s. na skladovanie ropy kapacity v takom rozsahu, ktorý pokryje potreby skladovania zásob ropy na rok 2006. Počas rokov 2007 a 2008 plánuje Transpetrol dať k dispozícii ďalších 100 tis. ton skladovacích kapacít. Vzhľadom na zmenu pomeru bude v rokoch 2007 až 2008 potrebné kupovať do zásob len surovú ropu, nakoľko zásoby ropných výrobkov sú už dostatočné. "Nákup surovej ropy je výhodnejší ako nákup hotových výrobkov," uvádza SŠHR. V každom z rokov 2007 a 2008 pritom bude na nákup ropy nutné vynaložiť okolo 1,9 mld. Sk, po prirátaní poplatkov za skladovanie či ochraňovanie odhaduje SŠHR celkovú sumu za dané dva roky na úrovni 5,8 mld. Sk.

Podľa SŠHR je na území Slovenska nedostatok skladovacích kapacít ropných výrobkov v objeme okolo 132 tis. ton, pričom na rok 2006 nedostatok predstavuje okolo 32 tis. ton. Na druhej strane náklady na vybudovanie nových skladových kapacít sú vysoké, podľa odhadov SŠHR na budovanie kapacít na existujúcich termináloch je potrebných okolo 1,4 mld. Sk, pri výstavbe na "zelenej lúke" až 2 mld. Sk. Práve z týchto dôvodov uprednostňuje SŠHR znížiť podiel zásob ropných výrobkov, pričom celkový deficit bude predstavovať len okolo 32 tis. ton, čo je možné riešiť skladovaním na území Českej republiky. "Celkovo by tak bolo mimo územia Slovenska skladovaných len zhruba 5 % objemu núdzových zásob," komentuje SŠHR v materiáli a dodáva, že za predpokladu vyriešenia problému nedostatku skladovacích kapacít má SR zabezpečené núdzové zásoby na úrovni okolo 74 dní.

Európska únia odsúhlasila pre Slovensko plán postupného vytvárania núdzových zásob. Cieľovým rokom je rok 2008, kedy má mať zásoby na úrovni 90-dňovej spotreby. V roku 2006 by mala úroveň zásob dosiahnuť minimálne 73 dní, v roku 2007 by sa mali zásoby zvýšiť na 82 dní.

© 2006, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 19 033
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 11 836
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 964
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 096
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 821
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 743
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 681
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 175
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 451
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 402

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár.
Matúš Sukeľ strieľa v zápase Rakúsko - Slovensko v príprave na MS v hokeji 2019.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Lučanský je pokračovaním Gašpara (týždeň podľa Schutza)

Koalícia ďalej pracuje na únose Slovenska na východ.

Prezident policajného zboru generál Milan Lučanský a vpravo ministerka vnútra Denisa Saková.
Jozef Holomáň je prednostom Ústavu farmakológie, klinickej a experimentálnej farmakológie lekárskej fakulty Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave a vysokoškolský profesor v oblasti klinickej farmakológie. Budoval a presadzoval samostatné medicínske špecializované odbory hepatológie a klinickej farmakológie. Za svoju odbornú činnosť a ľudský prístup získal od pacientských organizácií ocenenie Môj lekár 2018.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa