SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

SŠHR chce znížiť núdzové zásoby ropných produktov

Slovenská republika nemá v súčasnosti dostatok skladovacích kapacít pre ropné výrobky a daný nedostatok nie je možné ani riešiť výstavbou nových kapacít. Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) preto v materiáli, ktorým by sa túto stredu mala

zaoberať vláda, navrhuje znížiť podiel skladovaných núdzových zásob ropných výrobkov zo 70 % na 50 %. Na druhej strane by sa tak mal zvýšiť podiel skladovaných núdzových zásob ropy z 30 % na 50 %. Slovensko totiž musí postupne do roku 2008 dosiahnuť stav núdzových zásob na 90 dní, pričom podľa pôvodne navrhovaného pomeru to bolo 30 % pre ropu, teda okolo 206 tis. ton ropy a 70 % pre ropné výrobky, čo predstavuje 434 tis. ton.

"SR je v prvom rade závislá od dovozu ropy do krajiny. Z pohľadu ropnej bezpečnosti je dôležité, aby bola zachovaná spracovateľská činnosť rafinérie, ktorá je na dovoz ropy z Ruska odkázaná. Preto je zmena pomeru zásob v prospech ropy v súlade s ropnou bezpečnosťou SR," zdôrazňuje SŠHR. Podľa nej ponúka Transpetrol, a.s. na skladovanie ropy kapacity v takom rozsahu, ktorý pokryje potreby skladovania zásob ropy na rok 2006. Počas rokov 2007 a 2008 plánuje Transpetrol dať k dispozícii ďalších 100 tis. ton skladovacích kapacít. Vzhľadom na zmenu pomeru bude v rokoch 2007 až 2008 potrebné kupovať do zásob len surovú ropu, nakoľko zásoby ropných výrobkov sú už dostatočné. "Nákup surovej ropy je výhodnejší ako nákup hotových výrobkov," uvádza SŠHR. V každom z rokov 2007 a 2008 pritom bude na nákup ropy nutné vynaložiť okolo 1,9 mld. Sk, po prirátaní poplatkov za skladovanie či ochraňovanie odhaduje SŠHR celkovú sumu za dané dva roky na úrovni 5,8 mld. Sk.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Podľa SŠHR je na území Slovenska nedostatok skladovacích kapacít ropných výrobkov v objeme okolo 132 tis. ton, pričom na rok 2006 nedostatok predstavuje okolo 32 tis. ton. Na druhej strane náklady na vybudovanie nových skladových kapacít sú vysoké, podľa odhadov SŠHR na budovanie kapacít na existujúcich termináloch je potrebných okolo 1,4 mld. Sk, pri výstavbe na "zelenej lúke" až 2 mld. Sk. Práve z týchto dôvodov uprednostňuje SŠHR znížiť podiel zásob ropných výrobkov, pričom celkový deficit bude predstavovať len okolo 32 tis. ton, čo je možné riešiť skladovaním na území Českej republiky. "Celkovo by tak bolo mimo územia Slovenska skladovaných len zhruba 5 % objemu núdzových zásob," komentuje SŠHR v materiáli a dodáva, že za predpokladu vyriešenia problému nedostatku skladovacích kapacít má SR zabezpečené núdzové zásoby na úrovni okolo 74 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Európska únia odsúhlasila pre Slovensko plán postupného vytvárania núdzových zásob. Cieľovým rokom je rok 2008, kedy má mať zásoby na úrovni 90-dňovej spotreby. V roku 2006 by mala úroveň zásob dosiahnuť minimálne 73 dní, v roku 2007 by sa mali zásoby zvýšiť na 82 dní.

© 2006, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 718
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 170
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 521
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 952
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 277
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 566
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 279
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon