SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

SŠHR chce znížiť núdzové zásoby ropných produktov

Slovenská republika nemá v súčasnosti dostatok skladovacích kapacít pre ropné výrobky a daný nedostatok nie je možné ani riešiť výstavbou nových kapacít. Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) preto v materiáli, ktorým by sa túto stredu mala

zaoberať vláda, navrhuje znížiť podiel skladovaných núdzových zásob ropných výrobkov zo 70 % na 50 %. Na druhej strane by sa tak mal zvýšiť podiel skladovaných núdzových zásob ropy z 30 % na 50 %. Slovensko totiž musí postupne do roku 2008 dosiahnuť stav núdzových zásob na 90 dní, pričom podľa pôvodne navrhovaného pomeru to bolo 30 % pre ropu, teda okolo 206 tis. ton ropy a 70 % pre ropné výrobky, čo predstavuje 434 tis. ton.

"SR je v prvom rade závislá od dovozu ropy do krajiny. Z pohľadu ropnej bezpečnosti je dôležité, aby bola zachovaná spracovateľská činnosť rafinérie, ktorá je na dovoz ropy z Ruska odkázaná. Preto je zmena pomeru zásob v prospech ropy v súlade s ropnou bezpečnosťou SR," zdôrazňuje SŠHR. Podľa nej ponúka Transpetrol, a.s. na skladovanie ropy kapacity v takom rozsahu, ktorý pokryje potreby skladovania zásob ropy na rok 2006. Počas rokov 2007 a 2008 plánuje Transpetrol dať k dispozícii ďalších 100 tis. ton skladovacích kapacít. Vzhľadom na zmenu pomeru bude v rokoch 2007 až 2008 potrebné kupovať do zásob len surovú ropu, nakoľko zásoby ropných výrobkov sú už dostatočné. "Nákup surovej ropy je výhodnejší ako nákup hotových výrobkov," uvádza SŠHR. V každom z rokov 2007 a 2008 pritom bude na nákup ropy nutné vynaložiť okolo 1,9 mld. Sk, po prirátaní poplatkov za skladovanie či ochraňovanie odhaduje SŠHR celkovú sumu za dané dva roky na úrovni 5,8 mld. Sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa SŠHR je na území Slovenska nedostatok skladovacích kapacít ropných výrobkov v objeme okolo 132 tis. ton, pričom na rok 2006 nedostatok predstavuje okolo 32 tis. ton. Na druhej strane náklady na vybudovanie nových skladových kapacít sú vysoké, podľa odhadov SŠHR na budovanie kapacít na existujúcich termináloch je potrebných okolo 1,4 mld. Sk, pri výstavbe na "zelenej lúke" až 2 mld. Sk. Práve z týchto dôvodov uprednostňuje SŠHR znížiť podiel zásob ropných výrobkov, pričom celkový deficit bude predstavovať len okolo 32 tis. ton, čo je možné riešiť skladovaním na území Českej republiky. "Celkovo by tak bolo mimo územia Slovenska skladovaných len zhruba 5 % objemu núdzových zásob," komentuje SŠHR v materiáli a dodáva, že za predpokladu vyriešenia problému nedostatku skladovacích kapacít má SR zabezpečené núdzové zásoby na úrovni okolo 74 dní.

SkryťVypnúť reklamu

Európska únia odsúhlasila pre Slovensko plán postupného vytvárania núdzových zásob. Cieľovým rokom je rok 2008, kedy má mať zásoby na úrovni 90-dňovej spotreby. V roku 2006 by mala úroveň zásob dosiahnuť minimálne 73 dní, v roku 2007 by sa mali zásoby zvýšiť na 82 dní.

© 2006, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 880
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 18 185
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 427
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 933
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 803
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 218
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 293
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 720
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po rokovaní o zostavení vlády po voľbách vo februári 2020.

Bez SaS môže mať vládna koalícia pri opatreniach problém.


18 h
Poľovnícka chata v obci Čifáre, v ktorej sa stretávali Robert Fico a spol.

Sťažnosť vyšetrovateľa Juhása zamietla prokurátorka, ktorá priťažila aj čurillovcom.


15 h
The Sandman je hitom Netflixu.

Gaiman sa asi nedá adaptovať, ani Netflix to nevedel.


59m
Pohľad na Záporožskú atómovú elektráreň pri meste Enerhodar na juhovýchode Ukrajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Je suis fan
  2. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  3. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  4. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  5. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  6. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  8. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 622
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 814
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 125
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 415
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 181
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 975
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 937
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 163
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu