bezpečnosti najmä vodičov kamiónov vyvinul Siemens VDO nový, zlepšený asistenčný systém – výstražný systém kontroly pozornosti. Pomáha vodičom vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia.
Štatistiky sú jednoznačné: podľa štúdie publikovanej Nemeckou diaľničnou spoločnosťou jednu z piatich dopravných nehôd v Nemecku zapríčiní ospalosť za volantom. Podľa Nemeckej dopravnej stráže, organizácie pre bezpečnosť ciest, chvíľková strata pozornosti alebo mikrospánok sú zodpovedné dokonca za každú štvrtú nehodu na nemeckých cestách. V Spojených štátoch amerických až 40 percent nehôd na cestách spôsobuje mikrospánok za volantom. Ekonomické škody, ktoré tieto dopravné nehody každoročne vytvárajú, sú iba v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur.
Nebezpečný mikrospánok
V ohrození sú najčastejšie vodiči kamiónov, ktorí sú vystavení monotónnosti na cestách. Často sú za volantom dlhé hodiny, opakovane cez noc – a napriek rozšírenému názoru vodiči sú náchylní na ospanlivosť nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí spomínaná štúdia Nemeckej dopravnej stráže. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.
Dvojnásobná ochrana
Pre zabránenie tomuto hazardu Siemens VDO vyvinul výstražný systém kontroly pozornosti, ktorý dokáže postrehnúť znaky blížiaceho sa rizika a rýchlo upozorniť vodiča. Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí. Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vždy, aj v noci, dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program hodnotí snímané dáta v reálnom čase. Na základe smeru pohľadu zraku vodiča a klipkania očí – počtu a trvania pohybov očných viečok – program dokáže zhodnotiť, či je vodič ostražitý a pozorný. Len čo systém spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.
Výstražný systém kontroly pozornosti vodičov za volantom môže byť veľmi užitočný aj pre vodičov osobných automobilov. K tomu by sa v budúcnosti mohla pripojiť celá sieť pokrokových asistenčných systémov (pro.pilot), ktorá okrem výstražného systému kontroly pozornosti vodiča zahŕňa aj systém nočného videnia, detekciu slepých miest, výstrahu vybočenia z jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Je predstaviteľné, že pri ďalšom vývoji posledné dva uvedené systémy môžu byť skombinované s výstražným systémom kontroly pozornosti za volantom. Ten, kým ospalý vodič zareaguje na výstražné signály a naplno prevezme kontrolu nad autom, umožní vozidlo automaticky udržať v jazdnom pruhu a spomaliť, aby sa vyhlo kolízii s automobilom pred ním.
Autor: Siemens VDO