SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Elektronický systém stráži bdelosť za volantom

Najmenej jedna zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach je zapríčinená mikrospánkom alebo chvíľkovou stratou pozornosti za volantom. Najväčšie riziko týchto nehôd je medzi vodičmi kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti. Pre zvýšenie

bezpečnosti najmä vodičov kamiónov vyvinul Siemens VDO nový, zlepšený asistenčný systém – výstražný systém kontroly pozornosti. Pomáha vodičom vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia.

Štatistiky sú jednoznačné: podľa štúdie publikovanej Nemeckou diaľničnou spoločnosťou jednu z piatich dopravných nehôd v Nemecku zapríčiní ospalosť za volantom. Podľa Nemeckej dopravnej stráže, organizácie pre bezpečnosť ciest, chvíľková strata pozornosti alebo mikrospánok sú zodpovedné dokonca za každú štvrtú nehodu na nemeckých cestách. V Spojených štátoch amerických až 40 percent nehôd na cestách spôsobuje mikrospánok za volantom. Ekonomické škody, ktoré tieto dopravné nehody každoročne vytvárajú, sú iba v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur.

Nebezpečný mikrospánok
V ohrození sú najčastejšie vodiči kamiónov, ktorí sú vystavení monotónnosti na cestách. Často sú za volantom dlhé hodiny, opakovane cez noc – a napriek rozšírenému názoru vodiči sú náchylní na ospanlivosť nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí spomínaná štúdia Nemeckej dopravnej stráže. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Pre zabránenie tomuto hazardu Siemens VDO vyvinul výstražný systém kontroly pozornosti, ktorý dokáže postrehnúť znaky blížiaceho sa rizika a rýchlo upozorniť vodiča. Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí. Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vždy, aj v noci, dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program hodnotí snímané dáta v reálnom čase. Na základe smeru pohľadu zraku vodiča a klipkania očí – počtu a trvania pohybov očných viečok – program dokáže zhodnotiť, či je vodič ostražitý a pozorný. Len čo systém spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

Výstražný systém kontroly pozornosti vodičov za volantom môže byť veľmi užitočný aj pre vodičov osobných automobilov. K tomu by sa v budúcnosti mohla pripojiť celá sieť pokrokových asistenčných systémov (pro.pilot), ktorá okrem výstražného systému kontroly pozornosti vodiča zahŕňa aj systém nočného videnia, detekciu slepých miest, výstrahu vybočenia z jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Je predstaviteľné, že pri ďalšom vývoji posledné dva uvedené systémy môžu byť skombinované s výstražným systémom kontroly pozornosti za volantom. Ten, kým ospalý vodič zareaguje na výstražné signály a naplno prevezme kontrolu nad autom, umožní vozidlo automaticky udržať v jazdnom pruhu a spomaliť, aby sa vyhlo kolízii s automobilom pred ním.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 17 063
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 13 966
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 837
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 366
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 839
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 884
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 256
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 060
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 484
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 382

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra desiatky rokov

Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

Extrémne výkony v práci majú aj odvrátenú stranu

IT architekti a piloti sú podľa Profesia.sk na Slovensku najlepšie platení.

Daniel Buchta.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa