SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Elektronický systém stráži bdelosť za volantom

Najmenej jedna zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach je zapríčinená mikrospánkom alebo chvíľkovou stratou pozornosti za volantom. Najväčšie riziko týchto nehôd je medzi vodičmi kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti. Pre zvýšenie

bezpečnosti najmä vodičov kamiónov vyvinul Siemens VDO nový, zlepšený asistenčný systém – výstražný systém kontroly pozornosti. Pomáha vodičom vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia.

Štatistiky sú jednoznačné: podľa štúdie publikovanej Nemeckou diaľničnou spoločnosťou jednu z piatich dopravných nehôd v Nemecku zapríčiní ospalosť za volantom. Podľa Nemeckej dopravnej stráže, organizácie pre bezpečnosť ciest, chvíľková strata pozornosti alebo mikrospánok sú zodpovedné dokonca za každú štvrtú nehodu na nemeckých cestách. V Spojených štátoch amerických až 40 percent nehôd na cestách spôsobuje mikrospánok za volantom. Ekonomické škody, ktoré tieto dopravné nehody každoročne vytvárajú, sú iba v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur.

Nebezpečný mikrospánok
V ohrození sú najčastejšie vodiči kamiónov, ktorí sú vystavení monotónnosti na cestách. Často sú za volantom dlhé hodiny, opakovane cez noc – a napriek rozšírenému názoru vodiči sú náchylní na ospanlivosť nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí spomínaná štúdia Nemeckej dopravnej stráže. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Pre zabránenie tomuto hazardu Siemens VDO vyvinul výstražný systém kontroly pozornosti, ktorý dokáže postrehnúť znaky blížiaceho sa rizika a rýchlo upozorniť vodiča. Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí. Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vždy, aj v noci, dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program hodnotí snímané dáta v reálnom čase. Na základe smeru pohľadu zraku vodiča a klipkania očí – počtu a trvania pohybov očných viečok – program dokáže zhodnotiť, či je vodič ostražitý a pozorný. Len čo systém spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

Výstražný systém kontroly pozornosti vodičov za volantom môže byť veľmi užitočný aj pre vodičov osobných automobilov. K tomu by sa v budúcnosti mohla pripojiť celá sieť pokrokových asistenčných systémov (pro.pilot), ktorá okrem výstražného systému kontroly pozornosti vodiča zahŕňa aj systém nočného videnia, detekciu slepých miest, výstrahu vybočenia z jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Je predstaviteľné, že pri ďalšom vývoji posledné dva uvedené systémy môžu byť skombinované s výstražným systémom kontroly pozornosti za volantom. Ten, kým ospalý vodič zareaguje na výstražné signály a naplno prevezme kontrolu nad autom, umožní vozidlo automaticky udržať v jazdnom pruhu a spomaliť, aby sa vyhlo kolízii s automobilom pred ním.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  8. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 950
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 750
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 121
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 885
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 220
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 052
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 036
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 825
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


8 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  2. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  3. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  4. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  5. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  6. INESS: Cena zamestnanca
  7. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  8. Ivan R. V. Rumánek: Brnenskí "obri" - Kelti? (Keltika 5)
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 669
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 722
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 241
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 740
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 455
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 160
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu