Elektronický systém stráži bdelosť za volantom

Najmenej jedna zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach je zapríčinená mikrospánkom alebo chvíľkovou stratou pozornosti za volantom. Najväčšie riziko týchto nehôd je medzi vodičmi kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti. Pre zvýšenie

bezpečnosti najmä vodičov kamiónov vyvinul Siemens VDO nový, zlepšený asistenčný systém – výstražný systém kontroly pozornosti. Pomáha vodičom vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia.

Štatistiky sú jednoznačné: podľa štúdie publikovanej Nemeckou diaľničnou spoločnosťou jednu z piatich dopravných nehôd v Nemecku zapríčiní ospalosť za volantom. Podľa Nemeckej dopravnej stráže, organizácie pre bezpečnosť ciest, chvíľková strata pozornosti alebo mikrospánok sú zodpovedné dokonca za každú štvrtú nehodu na nemeckých cestách. V Spojených štátoch amerických až 40 percent nehôd na cestách spôsobuje mikrospánok za volantom. Ekonomické škody, ktoré tieto dopravné nehody každoročne vytvárajú, sú iba v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur.

Nebezpečný mikrospánok
V ohrození sú najčastejšie vodiči kamiónov, ktorí sú vystavení monotónnosti na cestách. Často sú za volantom dlhé hodiny, opakovane cez noc – a napriek rozšírenému názoru vodiči sú náchylní na ospanlivosť nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí spomínaná štúdia Nemeckej dopravnej stráže. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Pre zabránenie tomuto hazardu Siemens VDO vyvinul výstražný systém kontroly pozornosti, ktorý dokáže postrehnúť znaky blížiaceho sa rizika a rýchlo upozorniť vodiča. Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí. Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vždy, aj v noci, dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program hodnotí snímané dáta v reálnom čase. Na základe smeru pohľadu zraku vodiča a klipkania očí – počtu a trvania pohybov očných viečok – program dokáže zhodnotiť, či je vodič ostražitý a pozorný. Len čo systém spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

Výstražný systém kontroly pozornosti vodičov za volantom môže byť veľmi užitočný aj pre vodičov osobných automobilov. K tomu by sa v budúcnosti mohla pripojiť celá sieť pokrokových asistenčných systémov (pro.pilot), ktorá okrem výstražného systému kontroly pozornosti vodiča zahŕňa aj systém nočného videnia, detekciu slepých miest, výstrahu vybočenia z jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Je predstaviteľné, že pri ďalšom vývoji posledné dva uvedené systémy môžu byť skombinované s výstražným systémom kontroly pozornosti za volantom. Ten, kým ospalý vodič zareaguje na výstražné signály a naplno prevezme kontrolu nad autom, umožní vozidlo automaticky udržať v jazdnom pruhu a spomaliť, aby sa vyhlo kolízii s automobilom pred ním.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 801
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 933
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 660
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 960
  5. Kam do tepla v januári? 2 492
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 377
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 355
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 231
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.