SME

Elektronický systém stráži bdelosť za volantom

Najmenej jedna zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach je zapríčinená mikrospánkom alebo chvíľkovou stratou pozornosti za volantom. Najväčšie riziko týchto nehôd je medzi vodičmi kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti. Pre zvýšenie

bezpečnosti najmä vodičov kamiónov vyvinul Siemens VDO nový, zlepšený asistenčný systém – výstražný systém kontroly pozornosti. Pomáha vodičom vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štatistiky sú jednoznačné: podľa štúdie publikovanej Nemeckou diaľničnou spoločnosťou jednu z piatich dopravných nehôd v Nemecku zapríčiní ospalosť za volantom. Podľa Nemeckej dopravnej stráže, organizácie pre bezpečnosť ciest, chvíľková strata pozornosti alebo mikrospánok sú zodpovedné dokonca za každú štvrtú nehodu na nemeckých cestách. V Spojených štátoch amerických až 40 percent nehôd na cestách spôsobuje mikrospánok za volantom. Ekonomické škody, ktoré tieto dopravné nehody každoročne vytvárajú, sú iba v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur.

SkryťVypnúť reklamu

Nebezpečný mikrospánok
V ohrození sú najčastejšie vodiči kamiónov, ktorí sú vystavení monotónnosti na cestách. Často sú za volantom dlhé hodiny, opakovane cez noc – a napriek rozšírenému názoru vodiči sú náchylní na ospanlivosť nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí spomínaná štúdia Nemeckej dopravnej stráže. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Pre zabránenie tomuto hazardu Siemens VDO vyvinul výstražný systém kontroly pozornosti, ktorý dokáže postrehnúť znaky blížiaceho sa rizika a rýchlo upozorniť vodiča. Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí. Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vždy, aj v noci, dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program hodnotí snímané dáta v reálnom čase. Na základe smeru pohľadu zraku vodiča a klipkania očí – počtu a trvania pohybov očných viečok – program dokáže zhodnotiť, či je vodič ostražitý a pozorný. Len čo systém spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

SkryťVypnúť reklamu

Výstražný systém kontroly pozornosti vodičov za volantom môže byť veľmi užitočný aj pre vodičov osobných automobilov. K tomu by sa v budúcnosti mohla pripojiť celá sieť pokrokových asistenčných systémov (pro.pilot), ktorá okrem výstražného systému kontroly pozornosti vodiča zahŕňa aj systém nočného videnia, detekciu slepých miest, výstrahu vybočenia z jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Je predstaviteľné, že pri ďalšom vývoji posledné dva uvedené systémy môžu byť skombinované s výstražným systémom kontroly pozornosti za volantom. Ten, kým ospalý vodič zareaguje na výstražné signály a naplno prevezme kontrolu nad autom, umožní vozidlo automaticky udržať v jazdnom pruhu a spomaliť, aby sa vyhlo kolízii s automobilom pred ním.

Autor: Siemens VDO

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 507
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 910
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 803
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 564
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 436
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 591
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 538
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 320
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 247
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu