Trvalá mobilita a pohonné látky

Podľa spoločnosti DaimlerChrysler predstavuje mobilita dôležitú spoločenskú hodnotu a všetko okolo nej by malo smerovať k trvalo udržateľnej mobilite. Podľa tejto spoločnosti, využívanie prevažne fosílnej primárnej energie nespĺňa kritérium

dlhodobej trvácnosti. "To platí aj pre sektor dopravy, ktorý sa pri výrobe pohonných látok takmer výlučne zameriava na zásoby ropy. DaimlerChrysler sa preto zasadzuje za energeticko-politickú zmenu paradigmy, ktorá si vyžaduje značné úsilie", vyjadril sa Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva DaimlerChrysler AG z divízie výskumu a vývoja skupiny Mercedes Car Group.

Trvácna mobilita sa dá dosiahnuť iba súsledným splnením troch cieľov:

  1. Pohony so zvýšenou účinnosťou: Pokiaľ sa budú pohonné hmoty získavať prevažne z fosílnych zdrojov, je potrebné sa zamerať na ich čo najúčinnejšie a najšetrnejšie využívanie, chrániť tak obmedzené zásoby a znižovať emisie CO2. Obnoviteľné zdroje energie sú k dispozícii teoreticky v neobmedzenom množstve, ale aj ony si vyžadujú šetrné zaobchádzanie, v neposlednom rade aj kvôli relatívne vysokým výrobným nákladom.
  2. CO2-neutralita: Iba výrazne nižšie vypúšťanie oxidu uhličitého pomôže predísť nebezpečenstvu klimatickej zmeny. Aj tento cieľ si vyžaduje dôraznejšie nasadenie obnoviteľných zdrojov energie, ktoré sú pri ich využívaní prevažne alebo úplne CO2-neutrálne.
  3. Dôraznejšie využívanie obnoviteľných zdrojov: Rozšírenie alternatívnych zdrojov energie do svetových regiónov, ktoré sú v súčasnosti silne závislé od dovážaných fosílnych nositeľov energie, zmenší mieru takejto závislosti a zvýši zásobovaciu sebestačnosť. Dôraznejšie nasadzovanie obnoviteľných zdrojov energie navyše zabezpečí dlhodobú dostupnosť primárnej energie pre sektor dopravy.

Takúto dlhú cestu však automobilky ako DaimlerChrysler nezvládnu osamote. Ich úloha spočíva vo vytváraní efektívnejších a ekologickejších koncepcií pohonov, ako aj pripraviť uvedenie takých koncepcií na trh, ktoré majú potenciál priniesť veľký skok v efektivite. Výrobcovia pohonných hmôt a nositeľov energie musia svoje produkty rovnako vylepšovať a zároveň vyvíjať nové palivá za predajné ceny. Optimalizované alebo inovatívne pohony dokážu naplno využiť svoj potenciál iba so zodpovedajúcimi nositeľmi energie a ich kvalitou. Výrobcovia energie a technologickí vývojári musia postupne rozširovať svoje výrobné kapacity pre obnoviteľné energie a zlepšovať tiež výrobné procesy, aby boli nové formy energie dostupné v dostatočnom množstve a za prijateľné ceny. Musia tiež vzniknúť prídavné zásobovacie infraštruktúry, cez ktoré bude možné celoplošne distribuovať nové pohonné látky. V neposlednom rade sa o vhodné rámcové podmienky musí postarať aj politická sféra, a vydláždiť tak cestu k trvalej mobilite.

Súčasné palivá ako nafta a benzín sa dajú kvalitatívne vylepšiť; technické optimalizácie spaľovacích motorov tak v plnej miere nachádzajú svoje opodstatnenie. Aj primiešavanie obnoviteľných biopalív prvej generácie už dnes ponúka možnosti znižovania emisií CO2 a umožňuje tak pribrzdiť spotrebu fosílnej primárnej energie. Syntetické palivá, ktoré sa dajú získať z fosílnych, ale aj obnoviteľných zdrojov (biopalivá druhej generácie), predstavujú ďalší krok k na mieru šitým koncepciám motorového pohonu. Umožňujú tiež zvýšenie efektivity a zníženie emisií CO2. Na konci cesty by mali stáť palivá získané prevažne alebo výlučne z obnoviteľných zdrojov, ktoré privádzajú cieľ v podobe CO2-neutrality na dosah. DaimlerChrysler pritom z viacerých dôvodov vidí vo vodíku, ideálneho nositeľa energie pre takýto dlhodobý vývoj.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 270
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 547
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 598
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 331
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 260
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 493
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 034
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo