Trvalá mobilita a pohonné látky

Podľa spoločnosti DaimlerChrysler predstavuje mobilita dôležitú spoločenskú hodnotu a všetko okolo nej by malo smerovať k trvalo udržateľnej mobilite. Podľa tejto spoločnosti, využívanie prevažne fosílnej primárnej energie nespĺňa kritérium

dlhodobej trvácnosti. "To platí aj pre sektor dopravy, ktorý sa pri výrobe pohonných látok takmer výlučne zameriava na zásoby ropy. DaimlerChrysler sa preto zasadzuje za energeticko-politickú zmenu paradigmy, ktorá si vyžaduje značné úsilie", vyjadril sa Dr. Thomas Weber, člen predstavenstva DaimlerChrysler AG z divízie výskumu a vývoja skupiny Mercedes Car Group.

Trvácna mobilita sa dá dosiahnuť iba súsledným splnením troch cieľov:

  1. Pohony so zvýšenou účinnosťou: Pokiaľ sa budú pohonné hmoty získavať prevažne z fosílnych zdrojov, je potrebné sa zamerať na ich čo najúčinnejšie a najšetrnejšie využívanie, chrániť tak obmedzené zásoby a znižovať emisie CO2. Obnoviteľné zdroje energie sú k dispozícii teoreticky v neobmedzenom množstve, ale aj ony si vyžadujú šetrné zaobchádzanie, v neposlednom rade aj kvôli relatívne vysokým výrobným nákladom.
  2. CO2-neutralita: Iba výrazne nižšie vypúšťanie oxidu uhličitého pomôže predísť nebezpečenstvu klimatickej zmeny. Aj tento cieľ si vyžaduje dôraznejšie nasadenie obnoviteľných zdrojov energie, ktoré sú pri ich využívaní prevažne alebo úplne CO2-neutrálne.
  3. Dôraznejšie využívanie obnoviteľných zdrojov: Rozšírenie alternatívnych zdrojov energie do svetových regiónov, ktoré sú v súčasnosti silne závislé od dovážaných fosílnych nositeľov energie, zmenší mieru takejto závislosti a zvýši zásobovaciu sebestačnosť. Dôraznejšie nasadzovanie obnoviteľných zdrojov energie navyše zabezpečí dlhodobú dostupnosť primárnej energie pre sektor dopravy.

Takúto dlhú cestu však automobilky ako DaimlerChrysler nezvládnu osamote. Ich úloha spočíva vo vytváraní efektívnejších a ekologickejších koncepcií pohonov, ako aj pripraviť uvedenie takých koncepcií na trh, ktoré majú potenciál priniesť veľký skok v efektivite. Výrobcovia pohonných hmôt a nositeľov energie musia svoje produkty rovnako vylepšovať a zároveň vyvíjať nové palivá za predajné ceny. Optimalizované alebo inovatívne pohony dokážu naplno využiť svoj potenciál iba so zodpovedajúcimi nositeľmi energie a ich kvalitou. Výrobcovia energie a technologickí vývojári musia postupne rozširovať svoje výrobné kapacity pre obnoviteľné energie a zlepšovať tiež výrobné procesy, aby boli nové formy energie dostupné v dostatočnom množstve a za prijateľné ceny. Musia tiež vzniknúť prídavné zásobovacie infraštruktúry, cez ktoré bude možné celoplošne distribuovať nové pohonné látky. V neposlednom rade sa o vhodné rámcové podmienky musí postarať aj politická sféra, a vydláždiť tak cestu k trvalej mobilite.

Súčasné palivá ako nafta a benzín sa dajú kvalitatívne vylepšiť; technické optimalizácie spaľovacích motorov tak v plnej miere nachádzajú svoje opodstatnenie. Aj primiešavanie obnoviteľných biopalív prvej generácie už dnes ponúka možnosti znižovania emisií CO2 a umožňuje tak pribrzdiť spotrebu fosílnej primárnej energie. Syntetické palivá, ktoré sa dajú získať z fosílnych, ale aj obnoviteľných zdrojov (biopalivá druhej generácie), predstavujú ďalší krok k na mieru šitým koncepciám motorového pohonu. Umožňujú tiež zvýšenie efektivity a zníženie emisií CO2. Na konci cesty by mali stáť palivá získané prevažne alebo výlučne z obnoviteľných zdrojov, ktoré privádzajú cieľ v podobe CO2-neutrality na dosah. DaimlerChrysler pritom z viacerých dôvodov vidí vo vodíku, ideálneho nositeľa energie pre takýto dlhodobý vývoj.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 20 660
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 850
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 260
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 883
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 249
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 676
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 523
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 442
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 387
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 029

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.