SME

Vodík ako pohonná látka budúcnosti

Vodík sa javí ako ideálny sekundárny nositeľ energie. Ako palivo pre vozidlá poháňané palivovými článkami dosahuje energetickú účinnosť na takmer dvojnásobnej úrovni najmodernejších benzínových a dieselových motorov. Prináša tiež diverzifikáciu

primárnych nositeľov energie využívaných v doprave a zvýšenie podielu palív získaných z obnoviteľných zdrojov. Umožňuje sústavne znižovať emisie - aj s ohľadom na skleníkové plyny.

Vodík sa už po niekoľko desaťročí vyrába v priemyselnom množstve, pričom sa využíva ako nositeľ energie alebo reakčný plyn v priemysle a rafinérskych procesoch. Vodík vzniká tiež ako vedľajší produkt chemickej výroby. Na jeho výrobu sú vhodné tiež obnoviteľné zdroje energie. Ročne sa vo svete vyrobí zhruba 45 miliónov ton vodíka. Množstvo v súčasnosti nevyužívaného vodíka vystačí na zásobovanie minimálne milióna vozidiel poháňaných palivovými článkami. Táto kapacita stačí do začiatku skomercionalizovania tejto pohonovej koncepcie na masovom trhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa však má vodík ako alternatívne palivo uplatniť, natankovať automobil poháňaný stlačeným vodíkom musí byť rovnako pohodlné a rýchle, ako natankovať benzín. Skúsenosti s najlepšími čerpacími stanicami, ktoré sa projektu alternatívneho pohonu zúčastnili, ukazujú, že toto kritérium je už splniteľné. Tlakové nádrže vozidiel môžu dotankovať aj ľudia, ktorí sa s vodíkovým stojanom stretnú po prvý raz, pričom túto činnosť zvládnu za menej než tri minúty. Výrobcovia zariadení na natankovanie sú spôsobilí týmto požiadavkám vyhovieť. Zákazníkom musí byť tiež k dispozícii príslušná zásobovacia infraštruktúra. Automobilky preto musia spolu s energetickými podnikmi spolupracovať pri výstavbe sieti čerpacích staníc. Po vybudovaní jednotlivých čerpacích miest na súčasných skúšobných stanovištiach ide najmä o vytvorenie minisietí - clustrov - v skúšobných regiónoch v rokoch 2010 až 2015. Tie bude následne potrebné pozdĺž diaľnic medzi sebou poprepájať. Dôležitá je pritom nielen hustota čerpacích staníc, ale aj technická výkonnosť zariadení. Musia napríklad tankovať vodík pod tlakom 700 barov namiesto doterajších 350 barov, čo umožní realizovať novo vyvinuté dvojnásobné zväčšenie dojazdu. Inými slovami: Technika čerpacích staníc musí vedieť kopírovať zlepšenia vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: DaimlerChrysler

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 373
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 259
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 809
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 469
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 419
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 161
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 112
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 644
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 855
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 372
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 105
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 822
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
reklama
SkryťZatvoriť reklamu