Národná diaľničná spoločnosť odovzdá do užívania dva novovybudované úseky rýchlostnej cesty R2: šesť kilometrový obchvat Oždian a desať a pol kilometrový obchvat Tornale. Pre motoristov budú otvorené popoludní 4. decembra.
Rýchlostná cesta R2 je súčasťou medzinárodného ťahu E58 Česká republika - Slovensko - Ukrajina, ktorý na území SR tvorí dopravnú tepnu v smere západ - východ v spojení Česká republika - Kúty - Bratislava - Nitra - Žiar nad Hronom - Lučenec - Košice - Ukrajina.
Úsek Ožďany - obchvat:
Južný obchvat Oždian je riešený ako polovičný profil v parametroch rýchlostnej cesty R 22,5/100. Šírkové usporiadanie je upravené a pred budovaním ľavej polovice rýchlostnej cesty v budúcnosti bude ľavostranná spevnená krajnica zbúraná a nahradená časťou stredného deliaceho pruhu. Pred vybudovaním nadväzných úsekov budú zrušené provizórne napojenia a cesta bude mať po spojazdnení nadväzných úsekov obmedzený prístup. V súčasnosti sa uvažuje s úrovňovým provizórnym napojením na začiatku a konci úseku. Navrhovaná stavba zahŕňa 6 mostných objektov v celkovej dĺžke 914 metrov, 2 podzemné steny, 1 zárubný a 1 oporný múr, ako aj preložky kanálov a inžinierskych sietí.
Výstavbou rýchlostnej cesty R2 bude zabezpečené odklonenie a vylúčenie tranzitnej dopravy z intravilánu obce Ožďany, ktorá nadmieru zaťažuje životné prostredie hlukom, splodinami motorových vozidiel a zhoršuje bezpečnosť obyvateľov obce. Rieši aj nevyhovujúce smerové a výškové vedenie súčasnej cesty za obcou Ožďany, ktoré spôsobuje veľkú nehodovosť a značné problémy vodičom v zimnom období. Dažďové vody z vozovky rýchlostnej cesty môžu byť kontaminované látkami z prevádzky motorových vozidiel a preto je na tomto úseku navrhované vybudovanie kanalizácie a 6 odlučovačov ropných látok.
Dĺžka stavby: | 6,090 km |
Začiatok výstavby: | 12/2004 |
Ukončenie výstavby: | 12/2006 |
Zhotoviteľ: | Strabag, a.s. |
Podpis zmluvy so zhotoviteľom: | 29.11.2004 |
Zmluvná cena za dielo: | 1.439.532.950,- Sk s DPH |
Stavebný dozor: | NDS (SVD Ožďany) |
Úsek Tornaľa - obchvat:
Vzhľadom na dopravné zaťaženie sa rýchlostná cesta buduje v polovičnom profile budúcej štvorpruhovej komunikácie R 22,5/100, ľavá polovica budúcej štvorpruhovej rýchlostnej cesty sa vybuduje v kategórii R 11,5/100. S výhľadovým dobudovaním pravého jazdného pásu sa uvažuje pri výstavbe cestných nadjazdov, ako aj pri prekládkach a rekonštrukciách inžinierskych sietí. Napojenie na existujúci komunikačný systém je na začiatku úseku riešené mimoúrovňovou križovatkou, ktorá je pokračovaním stavby R2 Figa - obchvat. Úsek končí mimoúrovňovou križovatkou, ktorá zabezpečuje napojenie na existujúcu cestu I/50 v pokračovaní v smere na Košice. Obchvat predstavuje stavbu s veľkým počtom stavebných objektov cestných komunikácií, 14 mostných objektov a preložiek resp. úprav inžinierskych sietí.
Existujúca cesta v súčasnosti prechádza centrom mesta Tornaľa a obcou Starňa. Vybudovaním obchvatu tejto cesty sa tranzitná doprava odkloní z centra mesta v smere východ - západ ako aj v smere štátna hranica SR/MR. Stavba prechádza ochranným pásmom prírodných zdrojov minerálnych stolových vôd a v blízkosti PHO II. stupňa vodných zdrojov Behynce. Aj z tohto dôvodu sú zrážkové vody z povrchu vozovky zachytávané betónovými rigolmi do vpustov a ďalej odvádzané cestnou kanalizáciou do prečerpávacích staníc, odlučovačov ropných látok a najbližších recipientov. Znečistenie ovzdušia výfukovými plynmi z automobilovej dopravy je riešené návrhom výsadby protiexhalačnej a protihlukovej zelene na svahoch cestného telesa.
Dĺžka stavby: | 10,694 km |
Začiatok výstavby: | 01/2003 |
Ukončenie výstavby: | 12/2006 |
Zhotoviteľ: | Doprastav, a.s. |
Podpis zmluvy so zhotoviteľom: | 20.12.2002 |
Zmluvná cena za dielo: | 1 651 551 417,50 Sk s DPH |
Stavebný dozor: | NDS IO Banská Bystrica |
Autor: Natankuj / NDS a.s.