SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Prečo Diesel?

V roku 2006 bude po prvý raz v histórii motorových vozidiel vyše polovica všetkých predaných vozidiel v Európe s dieselovým pohonom. Trhový podiel dieselových automobilov v západnej Európe (ktorá je svetovým lídrom v predaji vozidiel na dieselový

V roku 2006 bude po prvý raz v histórii motorových vozidiel vyše polovica všetkých predaných vozidiel v Európe s dieselovým pohonom. Trhový podiel dieselových automobilov v západnej Európe (ktorá je svetovým lídrom v predaji vozidiel na dieselový pohon) je momentálne na úrovni 48,3 % - čo predstavuje dvojnásobný nárast v porovnaní so stavom pred siedmimi rokmi. Očakáva sa, že tento podiel dosiahne do roku 2010 úroveň 60 %.

Fakt, že sa nafta stala kráľom ciest v Európe, neznamená, že by tento fenomén bol výlučne európsky. Práve naopak: prieskum jednej z mienkotvorných pozorovateľských skupín J. D. Power Automotive Forecasting nedávno potvrdil očakávania, že predaj vozidiel s dieselovým pohonom sa do roku 2015 v Európe zdvojnásobí, v Latinskej Amerike a Ázii strojnásobí a prekvapujúco až zoštvornásobí v USA. Tento dramatický rast viedol k zrodu novej generácie motorovej nafty: akostnej nafty (premium diesel).

Prečo nafta?

Hlavným dôvodom, prečo sa pri nákupe automobilu rozhodnúť pre dieselový motor, býva tradične ekonomická prevádzka. Dnešní vodiči dieselových vozidiel čoraz častejšie prízvukujú, že naftové motory im dávajú väčší pôžitok z jazdy než ich benzínové náprotivky. Krátkodobé úspory sa rátajú na kilometre na liter spotreby - avšak dlhodobé výhody sú v menšom opotrebovaní motora, a teda nižších nákladoch na údržbu, respektíve v dlhšej životnosti vozidla.

Dieselové motory sú rádovo o 20 až 40 percent úspornejšie než benzínové (v rovnakom vozidle) - v závislosti od rozmerov vozidla, najazdených kilometrov, technológie motora a typu motorovej nafty, ktorý sa v motore používa. Vzhľadom na to, že dieselové motory ponúkajú väčší počet prejdených kilometrov na každý spotrebovaný liter paliva, znamená to aj menší objem emisií C02 na kilometer - čo je fakt, ktorý neuniká pozornosti politikov v celej Európe.

V Európe je na prvej priečke výrobcov vozidiel s dieselovým pohonom firma Volkswagen - s podielom na trhu 22,8 %. Množstvo predaných vozidiel s naftovým motorom na svete sa má podľa predpovedí J. D. Power Automotive Forecasting zvýšiť z 9,6 milióna (2005) na 18,5 milióna predaných kusov (2016), čo je nárast trhového podielu z 18,0 % na 26,1 %.

Moderné naftové motory a príchod prémiovej motorovej nafty

Naftové motory pracujú iným spôsobom ako benzínové: kým benzínové motory využívajú zapaľovacie sviečky, naftové sa spoliehajú len na stlačenie vzduchu, do ktorého sa v spaľovacej komore vstrekuje palivo. Dieselové automobily ponúkajú výhody nižšej spotreby už roky. Nevídaný nárast ich popularity v posledných desiatich rokoch však treba pripísať vylepšeniam, ktoré sa týkajú výkonu motora a paliva.

Moderné naftové motory využívajú vysoko precíznu technológiu vstrekovania, ktorá vedie k všeobecne uznávanému väčšiemu pôžitku z jazdy. Vysoko tlakové vstrekovacie systémy typu common-rail premenili hlučné a dymiace pomalé vozidlá včerajška na športové, úsporné a ekologicky čisté automobily dnešných dní.

Predovšetkým systém common-rail poskytol konštruktérom motorov slobodu, ktorú potrebujú na ďalšie zredukovanie výfukových emisií - a na zníženie úrovne hlučnosti motora. Špecifický dizajn systému common-rail s flexibilným prerozdeľovaním vstrekovania do niekoľkých trysiek umožňuje motoru, ako aj vstrekovaciemu systému zosúladiť sa tým najlepším možným spôsobom.

Spoločnosť Shell stála na čele vývoja úplne nového typu paliva: premium diesel. Kým motoristi si v uplynulých desaťročiach zvykli na to, že majú na výber benzín rôznych oktánových stupňov, čerpacia pištoľ s naftou stála na čerpacích staniciach vždy osamelá. Tento stav sa však teraz mení.

Špičková prémiová motorová nafta Shell V-Power Diesel bola vyvinutá, aby pomáhala moderným dieselovým motorom dosahovať vyšší výkon na dlhší čas, a to tým, že čistí a chráni to najdôležitejšie - systém vstrekovania paliva.

Dieselové automobily ponúkajú výhody úspornejšej jazdy už dlhé roky. Nevídaný nárast ich popularity v posledných desiatich rokoch však treba pripísať lepšiemu výkonu motora a paliva. Mnohí z dnešných majiteľov dieselových vozidiel naďalej využívajú klasickú naftu, tak ako na ňu boli zvyknutí po dlhé roky; iní však prešli na premium diesel. V závislosti od regiónu až 30 % alebo viac zákazníkov spoločnosti Shell, ktorí sú majiteľmi dieselových vozidiel, prešlo na Shell V-Power Diesel.

Na margo úspechu akostnej nafty (premium diesel) Vladimír Vacek uviedol: „Shell V-Power Diesel odhalil doposiaľ nereflektovaný záujem zákazníkov mať k dispozícii moderné dieselové palivo zodpovedajúce potrebám moderných výkonných vozidiel."

Shell dnes ponúka Shell V-Power Diesel na vyše 4 000 predajných miestach po celej Európe.

Shell V-Power Diesel - budúcnosť jazdí na syntetiku

Shell je prvou spoločnosťou, ktorá sprístupnila syntetickú technológiu GTL širokým masám v rámci svojich akostných naftových palív (premium diesels). Dnešným vodičom dieselových vozidiel tak ponúkajú skutočnú možnosť výberu na čerpacích staniciach. GTL, ktorý bol pôvodne pridávaný do akostnej nafty (premium diesel) spoločnosti Shell len v Thajsku a Grécku, je dnes kľúčovou zložkou v Shell V-Power Diesel, ktorý bol v roku 2004 uvedený na trh v Nemecku, Holandsku a Rakúsku a minulý rok aj v Taliansku a Švajčiarsku. Od októbra 2006 sa V-Power Diesel GTL predáva aj v Maďarsku a na Slovensku.

Pri vývoji V-Power Diesel zmiešali odborníci firmy Shell syntetické palivo GTL s „bezsírnatou" motorovou naftou a vysokovýkonnou prísadou. Vytvorili tak jedinečnú kombináciu, čím vzniklo vysokokvalitné, čisté palivo určené na získanie maxima z dnešných moderných naftových motorov. Po dlhých rokoch vývoja a testovania v laboratórnych podmienkach, ako aj na cestách Shell V-Power Diesel teraz dokázal svoj význam aj v trhových podmienkach - majitelia dieselových vozidiel po ňom siahajú pre jeho unikátne vlastnosti:

Shell V-Power Diesel
  • je vytvorený tak, aby pomáhal čistiť a chrániť motor na dosahovanie vyššieho výkonu,
  • je vytvorený tak, aby pomáhal zlepšovať efektívnosť horenia,
  • bol špeciálne vyvinutý pre dnešné naftové motory,
  • zahŕňa v sebe GTL, exkluzívnu syntetickú technológiu firmy Shell.


Čo je to GTL?

GTL (Gas to Liquids; skvapalňovanie plynu) je súhrnný výraz, ktorým sa označujú technológie vytvárajúce tekuté uhľovodíky (ako napríklad palivá a oleje) z prírodného plynu. Základnú technológiu na tento proces vyvinuli v Nemecku v 20. rokoch minulého storočia. Známa je ako Fischer-Tropschov proces, pomenovaný podľa jeho objaviteľov. V podstate sa pri ňom používajú katalytické reakcie na syntetizovanie zložitých uhľovodíkov z jednoduchých organických chemických látok. Tento proces dokáže vytvoriť podobné kvapaliny z celého radu surovín, vrátane prírodného plynu, biomasy a uhlia.

Existujú dve hlavné kategórie Fischer-Tropschovej technológie procesu skvapalňovania prírodného plynu: vysokoteplotná a nízkoteplotná verzia:

  1. Vysokoteplotný Fischer-Tropschov GTL proces používajúci železný katalyzátor vyrába palivá ako benzín a vykurovací olej, ktoré majú bližšie k produktom vyrábaným tradičným rafinovaním ropy. Výsledné GTL palivá sú takmer úplne bezsírnaté, ale obsahujú aromatické látky.
  2. Nízkokoteplotný Fischer-Tropschov GTL proces využívajúci kobaltový katalyzátor, produkuje čistú syntetickú frakciu vykurovacieho oleja (palivo GTL), ktorá takmer vôbec neobsahuje síru ani aromatické látky.

Shell je lídrom v oblasti vývoja nízkoteplotnej Fischer-Tropschovej GTL technológie. Vlastná technológia Shellu s názvom SMDS („Shell Middle Distillate Synthesis") používa oveľa aktívnejší a selektívnejší katalyzátor než predchádzajúce procesy. Táto následne umožňuje výrobu celého radu kvapalných výrobkov v plne komercionalizovanom systéme.

  • V prvej etape sa prírodný plyn čiastočne okysličí pri vysokej teplote a stlačí v splyňovacom procese Shell (etapa výroby syntetického plynu).
  • V druhej etape je jadrom celého procesu syntéza s ťažkým parafínom (etapa Fischer-Tropschovej syntézy). Tu sa plyn premieňa na tekuté uhľovodíky.
  • V závere sa použije reaktor na konverziu ťažkého parafínu (etapa krakovania) na doladenie finálneho produktu, prostredníctvom selektívneho krakovania na oddelenie požadovaných stredných destilovaných výrobkov.

Vzhľadom na to, že palivo GTL sa syntetizuje z prírodného plynu, má prakticky nulový obsah síry a mimoriadne vysoké cetánové vlastnosti, ktoré mu pomáhajú horieť čistejšie a dokonalejšie v porovnaní s bežnou naftou.

Shell ako prvý použil syntetickú GTL technológiu pri výrobe akostných naftových palív (premium diesel) a v niekoľkých krajinách primiešava GTL palivo ako exkluzívnu prísadu do svojho Shell V-Power Diesel. Spoločnosť Shell stála na čele zavádzania tejto inovačnej palivovej technológie a dnes ponúka GTL prostredníctvom viac ako 3 000 svojich čerpacích staníc ako špeciálnu prísadu v srdci Shell V-Power Diesel.

Prvú komerčnú továreň na výrobu GTL na svete otvorila spoločnosť Shell v Bintulu, v Malajzii, v roku 1993. Má rozmery malej rafinérie a jej denná produkcia je 14 700 barelov (1 barel = 159 litrov) vysokokvalitných výrobkov.

Spoločnosť Shell zverejnila, že v nasledujúcich rokoch má v úmysle postaviť ďalšie továrne väčších rozmerov určené na výrobu syntetických ropných produktov. V spolupráci so spoločnosťou Qatar Petroleum, chce Shell postaviť najväčšiu GTL továreň na svete v Katare, s výrobnou kapacitou 140 000 barelov denne.

Shell V-Power Diesel možno momentálne nájsť na vyše 4 000 predajných miestach v Rakúsku, Bulharsku, Českej republike, vo Francúzsku, v Nemecku, Grécku, Taliansku, Poľsku, Juhoafrickej republike, Španielsku, Holandsku, Turecku, Maďarsku a vo Švajčiarsku.

V Rakúsku, Nemecku, Taliansku, Holandsku a Švajčiarsku, je palivo GTL obsiahnuté vo formule Shell V-Power Diesel - od októbra 2006 už aj v Maďarsku a na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 443
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 11 119
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 986
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 621
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 208
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 740
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 351
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 830
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Na návrhy sulíkovcov sme sa pozreli z vecného a odborného hľadiska.


14 h
Slovensko vs. Lotyšsko, online prenos s MS v hokeji do 20 rokov 2022.

Sledovali ste online prenos z MS v hokeji U20 2022: Slovensko - Lotyšsko.


Sportnet 12 h
Premiér Heger a minister Matovič.

Koaličné rokovania budú pokračovať na budúci týždeň.


10 h
Iránskeho spisovateľa Salmana Rushdieho napadli pred prednáškou v New Yorku.

Autor Satanských veršov je zatiaľ nažive.


11 h

Blogy SME

  1. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  2. Štefan Vidlár: My dúchotci
  3. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  5. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  6. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Herečka Karin Haydu nespáchala poisťovací podvod. Prokurátorka rozhodla po viac ako deviatich rokov
  8. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 618
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 954
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 763
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 825
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 804
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 735
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 654
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 365
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu