SME

Nový ročník súťaže o najúspornejšie auto

Aktuálneho ročníku európskej súťaže Shell Eco-marathon sa zúčastní viac ako 250 týmov registrovaných nielen v Európe. Akcia bude po prvý raz zastrešená pod patronátom komisára Európskej Únie pre vedu a výskum. Oproti roku 2006 vzrástol počet

prihlásených vozidiel v kategórii alternatívnych energií o 36 %. Slovenským želiezkom v "ohni", súťažiacim v tejto súťaži, je tím s vozidlom B&S 3 vyslaný Strojníckou fakultou Technickej univerzity Košice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európsky Shell Eco-marathon má ambície stať sa v roku 2007 historicky najväčším. Zúčastní sa ho viac ako 250 týmov zo vzdelávacích inštitúcií dvadsiatich rôznych krajín a stretnú sa v jedinečnom závode, ktorého cieľom je vytvoriť úsporné vozidlo lámajúce rekordy. Súťaž tiež prezentuje pohľad súčasných mladých vedcov a technikov na budúci spôsob dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Základnou výzvou pre súťažiace tímy je vyvinúť čo najúspornejší automobil a prekonať tak rekord v úspornej jazde. Súťaž, ktorá sa bude konať 11. až 13. mája 2007 na závodnom okruhu v juhofrancúzskom Nogaru.

Súčasný rekord európskeho Shell Eco-marathonu v kategórii spaľovacích motorov vytvoril v roku 2004 tím z Lycea La Joliverie, ktorý v prepočte na jeden liter paliva prešiel 3 410 km. V kategórii automobilov využívajúcich palivové články je súčasný rekord ešte pôsobivejší. V roku 2005 prešiel švajčiarsky tím ETH Zürich so svojim automobilom poháňaným vodíkom 3 836 km na ekvivalent jedného litra paliva.

Súťažiace tímy neusilujú len o pokorenie rekordu závodu v úsporách paliva. Bojujú taktiež o ocenenie v ďalších kategóriách, napríklad o cenu za najlepší koncept automobilu na mestskú prevádzku, najekologickejší voz s najnižšími emisiami, najlepšiu technologickú inováciu, najpôsobivejší dizajn a najefektívnejšiu komunikačnú kampaň.

SkryťVypnúť reklamu

Päťčlenný slovenský tím pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. Z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.

Tento rok sa slovenský tím plánuje zúčastniť Shell Eco-Marathonu už po dvanásty krát. Na preteky má pripravené vozidlo s vylepšeným riadením a zvýšenou účinnosťou motora.

Súťažiace tímy reprezentujú 20 krajín z celej Európy aj mimo nej. Tento ročník sa prvý krát zúčastnia tímy z Rumunska, Holandska, Kanady a Singapuru. Vedľa silného domáceho francúzskeho tímu zostava pre rok 2007 zahŕňa (v zátvorke počet tímov z krajiny): Belgicko (13), Česká republika (1), Dánsko (2), Fínsko (1), Taliansko (6), Kanada (1), Nemecko (8), Holandsko (4), Nórsko (3), Poľsko (2), Portugalsko (17), Rumunsko (1), Grécko (6), Singapur (1), Slovensko (1), Španielsko (10), Švédsko (3), Švajčiarsko (2) a Turecko (14).

SkryťVypnúť reklamu

Tímy budú využívať do svojich automobilov v roku 2007 širokú škálu rôznych typov energetických zdrojov. Najobľúbenejším palivom je benzín, ktorý bude ako zdroj paliva používať 155 tímov, 21 tímov sa bude spoliehať na dieselové palivo, 18 na LPG a 68 tímov bude využívať alternatívne zdroje energie, ako napríklad vodík, bio palivá alebo solárna energia. Oproti minulému roku to znamená výrazný 36 % nárast vo využívaní alternatívnych energií. Z najvýznamnejších sa tento nárast týka vodíku, jeho využitie vzrástlo v roku 2007 o 50 %. Celkovo 27 tímov bude používať vodík, ďalších 28 tímov pôjde na bio palivá a 9 tímov využije solárnu energiu.

Shell Eco-marathon sa v roku 2007 stáva prvý krát globálnou udalosťou. Pre amerických záujemcov bude pripravený obdobný závod, ktorý sa uskutoční 12. - 15. apríla tohto roku na okruhu California Speedway vo Fontane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Shell

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 744
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 112
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 974
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 222
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 205
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 289
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
SkryťZatvoriť reklamu