SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Nový ročník súťaže o najúspornejšie auto

Aktuálneho ročníku európskej súťaže Shell Eco-marathon sa zúčastní viac ako 250 týmov registrovaných nielen v Európe. Akcia bude po prvý raz zastrešená pod patronátom komisára Európskej Únie pre vedu a výskum. Oproti roku 2006 vzrástol počet

prihlásených vozidiel v kategórii alternatívnych energií o 36 %. Slovenským želiezkom v "ohni", súťažiacim v tejto súťaži, je tím s vozidlom B&S 3 vyslaný Strojníckou fakultou Technickej univerzity Košice.

Európsky Shell Eco-marathon má ambície stať sa v roku 2007 historicky najväčším. Zúčastní sa ho viac ako 250 týmov zo vzdelávacích inštitúcií dvadsiatich rôznych krajín a stretnú sa v jedinečnom závode, ktorého cieľom je vytvoriť úsporné vozidlo lámajúce rekordy. Súťaž tiež prezentuje pohľad súčasných mladých vedcov a technikov na budúci spôsob dopravy.

Základnou výzvou pre súťažiace tímy je vyvinúť čo najúspornejší automobil a prekonať tak rekord v úspornej jazde. Súťaž, ktorá sa bude konať 11. až 13. mája 2007 na závodnom okruhu v juhofrancúzskom Nogaru.

Súčasný rekord európskeho Shell Eco-marathonu v kategórii spaľovacích motorov vytvoril v roku 2004 tím z Lycea La Joliverie, ktorý v prepočte na jeden liter paliva prešiel 3 410 km. V kategórii automobilov využívajúcich palivové články je súčasný rekord ešte pôsobivejší. V roku 2005 prešiel švajčiarsky tím ETH Zürich so svojim automobilom poháňaným vodíkom 3 836 km na ekvivalent jedného litra paliva.

Súťažiace tímy neusilujú len o pokorenie rekordu závodu v úsporách paliva. Bojujú taktiež o ocenenie v ďalších kategóriách, napríklad o cenu za najlepší koncept automobilu na mestskú prevádzku, najekologickejší voz s najnižšími emisiami, najlepšiu technologickú inováciu, najpôsobivejší dizajn a najefektívnejšiu komunikačnú kampaň.

Päťčlenný slovenský tím pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. Z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.

Tento rok sa slovenský tím plánuje zúčastniť Shell Eco-Marathonu už po dvanásty krát. Na preteky má pripravené vozidlo s vylepšeným riadením a zvýšenou účinnosťou motora.

Súťažiace tímy reprezentujú 20 krajín z celej Európy aj mimo nej. Tento ročník sa prvý krát zúčastnia tímy z Rumunska, Holandska, Kanady a Singapuru. Vedľa silného domáceho francúzskeho tímu zostava pre rok 2007 zahŕňa (v zátvorke počet tímov z krajiny): Belgicko (13), Česká republika (1), Dánsko (2), Fínsko (1), Taliansko (6), Kanada (1), Nemecko (8), Holandsko (4), Nórsko (3), Poľsko (2), Portugalsko (17), Rumunsko (1), Grécko (6), Singapur (1), Slovensko (1), Španielsko (10), Švédsko (3), Švajčiarsko (2) a Turecko (14).

Tímy budú využívať do svojich automobilov v roku 2007 širokú škálu rôznych typov energetických zdrojov. Najobľúbenejším palivom je benzín, ktorý bude ako zdroj paliva používať 155 tímov, 21 tímov sa bude spoliehať na dieselové palivo, 18 na LPG a 68 tímov bude využívať alternatívne zdroje energie, ako napríklad vodík, bio palivá alebo solárna energia. Oproti minulému roku to znamená výrazný 36 % nárast vo využívaní alternatívnych energií. Z najvýznamnejších sa tento nárast týka vodíku, jeho využitie vzrástlo v roku 2007 o 50 %. Celkovo 27 tímov bude používať vodík, ďalších 28 tímov pôjde na bio palivá a 9 tímov využije solárnu energiu.

Shell Eco-marathon sa v roku 2007 stáva prvý krát globálnou udalosťou. Pre amerických záujemcov bude pripravený obdobný závod, ktorý sa uskutoční 12. - 15. apríla tohto roku na okruhu California Speedway vo Fontane.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  2. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  3. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  4. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  8. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 629
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 442
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 847
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 659
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 395
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 157
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 057
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 739
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 1 984
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Stanislav Mičev

Mičev bol proti rozdeleniu múzea na tri časti.


16 h
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 402-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 580 obetí.


a 5 ďalší 11 h
Skryť Zatvoriť reklamu