prihlásených vozidiel v kategórii alternatívnych energií o 36 %. Slovenským želiezkom v "ohni", súťažiacim v tejto súťaži, je tím s vozidlom B&S 3 vyslaný Strojníckou fakultou Technickej univerzity Košice.
Európsky Shell Eco-marathon má ambície stať sa v roku 2007 historicky najväčším. Zúčastní sa ho viac ako 250 týmov zo vzdelávacích inštitúcií dvadsiatich rôznych krajín a stretnú sa v jedinečnom závode, ktorého cieľom je vytvoriť úsporné vozidlo lámajúce rekordy. Súťaž tiež prezentuje pohľad súčasných mladých vedcov a technikov na budúci spôsob dopravy.
Základnou výzvou pre súťažiace tímy je vyvinúť čo najúspornejší automobil a prekonať tak rekord v úspornej jazde. Súťaž, ktorá sa bude konať 11. až 13. mája 2007 na závodnom okruhu v juhofrancúzskom Nogaru.
Súčasný rekord európskeho Shell Eco-marathonu v kategórii spaľovacích motorov vytvoril v roku 2004 tím z Lycea La Joliverie, ktorý v prepočte na jeden liter paliva prešiel 3 410 km. V kategórii automobilov využívajúcich palivové články je súčasný rekord ešte pôsobivejší. V roku 2005 prešiel švajčiarsky tím ETH Zürich so svojim automobilom poháňaným vodíkom 3 836 km na ekvivalent jedného litra paliva.
Súťažiace tímy neusilujú len o pokorenie rekordu závodu v úsporách paliva. Bojujú taktiež o ocenenie v ďalších kategóriách, napríklad o cenu za najlepší koncept automobilu na mestskú prevádzku, najekologickejší voz s najnižšími emisiami, najlepšiu technologickú inováciu, najpôsobivejší dizajn a najefektívnejšiu komunikačnú kampaň.
Päťčlenný slovenský tím pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. Z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.
Tento rok sa slovenský tím plánuje zúčastniť Shell Eco-Marathonu už po dvanásty krát. Na preteky má pripravené vozidlo s vylepšeným riadením a zvýšenou účinnosťou motora.
Súťažiace tímy reprezentujú 20 krajín z celej Európy aj mimo nej. Tento ročník sa prvý krát zúčastnia tímy z Rumunska, Holandska, Kanady a Singapuru. Vedľa silného domáceho francúzskeho tímu zostava pre rok 2007 zahŕňa (v zátvorke počet tímov z krajiny): Belgicko (13), Česká republika (1), Dánsko (2), Fínsko (1), Taliansko (6), Kanada (1), Nemecko (8), Holandsko (4), Nórsko (3), Poľsko (2), Portugalsko (17), Rumunsko (1), Grécko (6), Singapur (1), Slovensko (1), Španielsko (10), Švédsko (3), Švajčiarsko (2) a Turecko (14).
Tímy budú využívať do svojich automobilov v roku 2007 širokú škálu rôznych typov energetických zdrojov. Najobľúbenejším palivom je benzín, ktorý bude ako zdroj paliva používať 155 tímov, 21 tímov sa bude spoliehať na dieselové palivo, 18 na LPG a 68 tímov bude využívať alternatívne zdroje energie, ako napríklad vodík, bio palivá alebo solárna energia. Oproti minulému roku to znamená výrazný 36 % nárast vo využívaní alternatívnych energií. Z najvýznamnejších sa tento nárast týka vodíku, jeho využitie vzrástlo v roku 2007 o 50 %. Celkovo 27 tímov bude používať vodík, ďalších 28 tímov pôjde na bio palivá a 9 tímov využije solárnu energiu.
Shell Eco-marathon sa v roku 2007 stáva prvý krát globálnou udalosťou. Pre amerických záujemcov bude pripravený obdobný závod, ktorý sa uskutoční 12. - 15. apríla tohto roku na okruhu California Speedway vo Fontane.
Autor: Shell