SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Nový ročník súťaže o najúspornejšie auto

Aktuálneho ročníku európskej súťaže Shell Eco-marathon sa zúčastní viac ako 250 týmov registrovaných nielen v Európe. Akcia bude po prvý raz zastrešená pod patronátom komisára Európskej Únie pre vedu a výskum. Oproti roku 2006 vzrástol počet

prihlásených vozidiel v kategórii alternatívnych energií o 36 %. Slovenským želiezkom v "ohni", súťažiacim v tejto súťaži, je tím s vozidlom B&S 3 vyslaný Strojníckou fakultou Technickej univerzity Košice.

Európsky Shell Eco-marathon má ambície stať sa v roku 2007 historicky najväčším. Zúčastní sa ho viac ako 250 týmov zo vzdelávacích inštitúcií dvadsiatich rôznych krajín a stretnú sa v jedinečnom závode, ktorého cieľom je vytvoriť úsporné vozidlo lámajúce rekordy. Súťaž tiež prezentuje pohľad súčasných mladých vedcov a technikov na budúci spôsob dopravy.

Základnou výzvou pre súťažiace tímy je vyvinúť čo najúspornejší automobil a prekonať tak rekord v úspornej jazde. Súťaž, ktorá sa bude konať 11. až 13. mája 2007 na závodnom okruhu v juhofrancúzskom Nogaru.

Súčasný rekord európskeho Shell Eco-marathonu v kategórii spaľovacích motorov vytvoril v roku 2004 tím z Lycea La Joliverie, ktorý v prepočte na jeden liter paliva prešiel 3 410 km. V kategórii automobilov využívajúcich palivové články je súčasný rekord ešte pôsobivejší. V roku 2005 prešiel švajčiarsky tím ETH Zürich so svojim automobilom poháňaným vodíkom 3 836 km na ekvivalent jedného litra paliva.

Súťažiace tímy neusilujú len o pokorenie rekordu závodu v úsporách paliva. Bojujú taktiež o ocenenie v ďalších kategóriách, napríklad o cenu za najlepší koncept automobilu na mestskú prevádzku, najekologickejší voz s najnižšími emisiami, najlepšiu technologickú inováciu, najpôsobivejší dizajn a najefektívnejšiu komunikačnú kampaň.

Päťčlenný slovenský tím pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. Z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.

Tento rok sa slovenský tím plánuje zúčastniť Shell Eco-Marathonu už po dvanásty krát. Na preteky má pripravené vozidlo s vylepšeným riadením a zvýšenou účinnosťou motora.

Súťažiace tímy reprezentujú 20 krajín z celej Európy aj mimo nej. Tento ročník sa prvý krát zúčastnia tímy z Rumunska, Holandska, Kanady a Singapuru. Vedľa silného domáceho francúzskeho tímu zostava pre rok 2007 zahŕňa (v zátvorke počet tímov z krajiny): Belgicko (13), Česká republika (1), Dánsko (2), Fínsko (1), Taliansko (6), Kanada (1), Nemecko (8), Holandsko (4), Nórsko (3), Poľsko (2), Portugalsko (17), Rumunsko (1), Grécko (6), Singapur (1), Slovensko (1), Španielsko (10), Švédsko (3), Švajčiarsko (2) a Turecko (14).

Tímy budú využívať do svojich automobilov v roku 2007 širokú škálu rôznych typov energetických zdrojov. Najobľúbenejším palivom je benzín, ktorý bude ako zdroj paliva používať 155 tímov, 21 tímov sa bude spoliehať na dieselové palivo, 18 na LPG a 68 tímov bude využívať alternatívne zdroje energie, ako napríklad vodík, bio palivá alebo solárna energia. Oproti minulému roku to znamená výrazný 36 % nárast vo využívaní alternatívnych energií. Z najvýznamnejších sa tento nárast týka vodíku, jeho využitie vzrástlo v roku 2007 o 50 %. Celkovo 27 tímov bude používať vodík, ďalších 28 tímov pôjde na bio palivá a 9 tímov využije solárnu energiu.

Shell Eco-marathon sa v roku 2007 stáva prvý krát globálnou udalosťou. Pre amerických záujemcov bude pripravený obdobný závod, ktorý sa uskutoční 12. - 15. apríla tohto roku na okruhu California Speedway vo Fontane.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 859
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 321
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 506
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 219
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 776
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 122
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 793
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


20 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


21 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  2. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  3. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  4. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  5. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  8. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 327
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 423
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 694
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 535
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 119
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 569
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 204
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 128
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu