testu, pri ktorom odborná porota zložená zo skúsených záchranárov a odborníkov s bohatou praxou v poskytovaní prvej pomoci hodnotila osem autolekárničiek od rôznych výrobcov, ktoré sú dostupné na slovenskom trhu.
Členmi poroty boli Emília Pavleová, špecialistka Slovenského Červeného kríža na prvú pomoc, Roman Kotúček, vedúci záchranár Záchrannej zdravotnej služby Svet zdravia, Henrich Bartovič z Hasičského a záchranného útvaru hlavného mesta SR Bratislavy a chirurg MUDr. Marián Korec z Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Ružinove. Porota klasifikovala kvalitu pomôcok prvej pomoci v autolekárničkách, ale napríklad aj priložený návod na použitie a ich obal.
Najlepšie hodnotenie od členov poroty získala autolekárnička Hartmann-Rico. Podľa názoru Emílie Pavleovej vyhovuje prísnym kritériám na kvalitu a funkčnosť. „Táto autolekárnička najlepšie zodpovedá kritériám na poskytnutie účinnej prvej pomoci. To najdôležitejšie, čo je potrebné pri nehode, je spravidla zastavenie krvácania. Kvalitný obväzový materiál, sterilne balené latexové rukavice aj dobré kovové nožničky so zaoblenými hrotmi. Nachádza sa v nej aj zrozumiteľný návod na poskytnutie prvej pomoci. Zaujala ma aj kvalita a pevnosť materiálu trojrohej šatky z lekárničky HARTMANN-RICO. Lekárničky ostatných výrobcov neobsahujú porovnateľne kvalitnú šatku. V jednej z lekárničiek sa dokonca vyskytla trojrohá šatka z igelitu, ktorá je absolútne nevyhovujúca, trhá sa. Ostatné testované výrobky nedosahujú potrebnú kvalitu a v prípade potreby by len ťažko dokázali splniť svoj účel pri poskytovaní prvej pomoci," uviedla Emília Pavleová. Henrich Bartovič Bartovič z Hasičského a záchranného útvaru hlavného mesta SR Bratislavy ocenil, že návod poskytnutia prvej pomoci vo víťaznej lekárničke spĺňal najnovšie odporúčania kardipulmonálnej resuscitácie pre laikov podľa Európskej rady pre resuscitáciu.
Ďalšie autolekárničky zaostali za víťaznou s pomerne veľkým odstupom. Porotcovia mali najväčšie výhrady voči nožničkám, ktoré v prípade potreby musia prestrihnúť aj záchranný pás vo vozidle alebo odev zraneného. Viaceré z testovaných nožničiek s problémom prestrihli aj tenký papier, našli sa aj také, do ktorých sa porotcovi nevošli prsty a nedokázal nimi manipulovať. Viaceré z náplastí testovaných autolekárničiek nemali požadovanú šírku, dĺžku či lepivosť. Vo väčšine autolekárničiek je nevyhovujúci, trhajúci sa obväzový materiál, často nekvalitný, nevhodný veľkosťou, s nedostatočnou sacou vrstvou. Názory odborníkov sa rozchádzali na obal autolekárničky, doktor Korec poukázal na nebezpečnosť autolekárničiek, ktoré majú plastový obal - môžu pri prudšom pohybe auta na vozovke alebo pri dopravnej nehode zraniť cestujúcich, preto je lepšie mať autolekárničky tohto druhu umiestnené v kufri auta. Roman Kotúček sa vyjadril k tvaru takýchto autolekárničiek - považoval by za vhodné, keby mali podlhovastý tvar, ktorý by mohol v prípade potreby slúžiť ako dlaha na spevnenie zlomeniny. Všetci porotcovia sa zhodli, že pri súčasnom vysokom výskyte prenosných ochorení by autolekárničky mali obsahovať minimálne dva páry kvalitných gumených rukavíc, ktoré by v prípade autonehody mohli použiť dvaja poskytovatelia prvej pomoci. To je však len odporúčanie odborníkov, pretože zákon stanovuje povinnosť mať v autolekárničke len jeden pár rukavíc.
Na cestách Slovenskej republiky zomiera v posledných rokoch viac ako 600 účastníkov cestnej premávky ročne. Počty ťažko i ľahko zranených osôb sú alarmujúce a neustále stúpajú. Rýchla prvá pomoc môže v mnohých prípadoch prispieť k záchrane zdravia alebo ľudského života. Odborníci poukázali aj na všeobecnú neznalosť laickej verejnosti o pravidlách poskytovania prvej pomoci.
Obsah autolekárničky upravuje nová vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 578/2006 Z. z., ktorá vstúpila do platnosti 1. novembra 2006. Vodič motorového vozidla je zodpovedný nielen za to, že autolekárničku v motorovom vozidle má, ale aj za použiteľnosť jej obsahu. Ako však preukázal nezávislý test, nie všetky autolekárničky na slovenskom trhu sú rovnako kvalitné. Kvalita zdravotníckeho materiálu v autolekárničke totiž nie je zákonom definovaná a tak ju výrobcovia často prehliadajú.
Autor: Hartmann