SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Žiarovky do áut pre celodenné svietenie

Povinnosť celoročného svietenia sa na Slovensku odkladá. Vodičom však nič nebráni už teraz naň pripraviť svoje autá, čím výrazne prispejú k bezpečnosti premávky na cestách. OSRAM ponúka inovatívny rad žiaroviek pre automobily LIGHT@DAY ako optimálnu

voľbu pri celodennom svietení počas jazdy autom. Celoročné svietenie podporuje aj Ústredný automotoklub Slovenskej republiky.

Od polovice marca až do polovice októbra sa vodičom končí povinnosť celodenného svietenia, keďže prijatie povinnosti celoročného svietenia sa na Slovensku momentálne posúva. Už teraz však možno predpokladať, že povinnosť celoročného svietenia, ktorá dnes platí už v 15 krajinách Európskej únie, zmení zaužívané návyky slovenských motoristov. Preto by motoristi mali poznať nielen všetky výhody celoročného denného svietenia, ale aj možnosti, ako naň čo najlepšie pripraviť svoje motorové vozidlá. Tak, aby sa im výrazne nezvýšili náklady na ich prevádzku.

Hoci sa tak ešte nestalo, je pravdepodobne len otázkou času, kedy sa Slovensko pripojí k 15 štátom Európskej únie, v ktorých je celoročné svietenie povinnosťou. Ako totiž vyplýva z oficiálnych štatistík krajín, kde bola zavedená táto povinnosť už skôr, celoročné svietenie pomáha znižovať nehodovosť na cestách. Potvrdzujú to aj výskumy renomovaného Inštitútu pre výskum cestnej bezpečnosti v Holandsku, vypracované pre Európsku komisiu - podľa nich sú vodiči jazdiaci so zapnutými svetlami počas dňa omnoho lepšie viditeľní, čím sa znižuje riziko dopravných nehôd.

Vďaka rozsvieteným stretávacím svetlám aj cez deň vodiči skôr zahliadnu či periférne zaregistrujú ostatné autá, a tým získavajú cenné stotiny na adekvátnu reakciu v prípade nehodou hroziacej situácii. Rozsvietené svetlá výrazne pomáhajú pri skoršej rozoznateľnosti ostatných vozidiel aj pri ostrom slnku, a to najmä pri prejazdoch alejami, kde sa často strieda svetlo a tieň. S rozsvietenými svetlami majú vodiči presnejší odhad vzdialenosti a rýchlosti približujúcich sa automobilov a sú lepšie viditeľní na mokrej ceste či v intenzívnom protisvetle.

Životnosť žiaroviek
Keďže bežné autožiarovky boli vyvinuté prevažne na použitie v noci, pri celodennom svietení nimi vzniká problém s ich krátkou životnosťou. Výsledkom toho môže byť, že ich vodiči musia pri sústavnom svietení počas celého roka vymieňať v porovnaní so špeciálnymi žiarovkami takmer trikrát častejšie. Najlepšou alternatívou, ako sa vyhnúť výrazne vyšším nákladom a časovo náročnej výmene žiaroviek, je pripraviť pre svoje auto autožiarovky vytvorené špeciálne na celodenné svietenie. Žiarovky tohto typu, ktoré predstavuje typový rad OSRAM LIGHT@DAY, majú okrem výborných svetelných vlastností aj výrazne dlhšiu výdrž a životnosť. Čo je však podstatné a dôležité z pohľadu ekonomiky a prevádzky vozidla, žiarovky na celodenné svietenie napriek tomu, že svietia počas dňa aj v noci, majú rovnaký interval výmeny ako klasické autožiarovky.

„Plne podporujeme povinnosť celoročného svietenia, lebo výrazne prispieva k zníženiu nehodovosti a zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky," uvádza Dr. Juraj Smrečan, prezident Ústredného automotoklubu Slovenskej republiky. Odporcom povinnosti celoročného svietenia však prekážajú určité prevádzkové aspekty, a to najmä vyššie náklady. Najvýraznejšie z nich je zvýšenie nákladov v dôsledku vyššej spotreby a najmä častejšieho vypaľovania reflektorových žiaroviek. „Samozrejme, pri celoročnom svietení sa dá očakávať zvýšenie nákladov, ale nemožno to porovnávať s hodnotou ochrany ľudského života. Navyše, väčšiu spotrebu paliva je možné vyvážiť opatrnou jazdou a investície do žiaroviek možno znížiť kúpou kvalitných modelov, ktoré dlhšie vydržia a okrem toho zvyšujú bezpečnosť na cestách," dodáva Dr. Juraj Smrečan.

Predísť riziku jazdy s nefunkčnými svetlami možno výmenou autožiaroviek v oboch svetlometoch naraz, aj keď je jedna z nich stále funkčná. Vodiči tak znížia potrebu ich častej výmeny a zároveň ušetria čas a peniaze. Inovatívna škála produktov LIGHT@DAY ponúka všetky žiarovky prepojené na reflektory od osvetlenia palubnej dosky, cez koncové svetlá až po osvetlenie evidenčného čísla. Všetky spomínané žiarovky svietia v porovnaní so štandardnými žiarovkami takmer trikrát dlhšie.

Produktový rad autožiaroviek OSRAM LIGHT@DAY, ale aj ďalšie produkty z inovatívneho programu OSRAM, zameraného na každú cieľovú skupinu, je možné kúpiť vo vybraných autoservisoch a na každej značkovej čerpacej stanici aj v nových, cenovo zvýhodnených dvojbaleniach na výmenu žiaroviek v pároch.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 234
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 533
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 834
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 507
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  2. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  6. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  7. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 995
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 299
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 028
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 666
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 655
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu