SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Vynálezy, ktoré zachraňujú životy

Deformačná zóna, bočné výstuže dverí automobilov, či bezpečnostné riadenie – to sú vynálezy, ktoré na cestách zachránili milióny životov. Ich objaviteľ otec modernej pasívnej automobilovej bezpečnosti Béla Barényi sa narodil pred sto rokmi v

Hirtenbergu pri Viedni. Počas svojho pôsobenia v Sindelfingene v rokoch 1939 až 1972 sa systematický venoval najmä vývoju bezpečnosti osobných vozidiel Mercedes-Benz. Bol autorom vyše 2 500 patentov. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli na cestách k záchrane miliónov ľudských životov.

Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu v prípade nehody programovo deformovateľné. V roku 1937 si nechal motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti patentovať. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu patentovanú v roku 1941. Barényi ju ďalej vylepšoval na stabilnú kabínu obklopenú deformačnými zónami vpredu aj vzadu.

V roku 1952 sa z jeho vízie stal ďalší patent, ktorý dodnes platí ako základný princíp pasívnej bezpečnostnej automobilovej techniky. Efekt deformačných zón sa Barényimu podarilo dosiahnuť najmä konštrukciou nosnej štruktúry. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, boli nosníky vpredu a vzadu zahnuté. V prípade nehody sa tak mohli deformovať, odviesť časť kolíznej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou. Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo najviac“, priznal neskôr v jednom z rozhovorov Barényi, ktorý ako pionier pasívnej bezpečnosti automobilov, vyriešil aj tento problém. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia, si nechal v roku 1963 patentovať. Oba vynálezy sú v princípe aktuálne dodnes - a to nielen v automobiloch s hviezdou.

Priekopník bezpečnosti Béla Barényi objavil aj ďalšie vylepšenia. Napríklad pre Mercedes-Benz SL z roku 1963 vyvinul stabilnú strešnú tzv. pagodovú konštrukciu. Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.

Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových pionierov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.

Vynálezy, ktoré priniesol Béla Barényi sa ďalej zdokonaľujú. Napríklad nová limuzína triedy C disponuje štyrmi na sebe nezávislými úrovňami absorbovania nárazu. Sily sa vďaka tomu môžu celoplošne prenášať a viesť popri kabíne s cestujúcimi. Navyše má 70 percent plechov skeletu karosérie z vysoko pevnej legovanej ocele, ktorá pri minimálnej hmotnosti zaručuje maximálnu tuhosť a tým pádom aj najvyššiu možnú mieru bezpečnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  4. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  9. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 960
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 345
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 978
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 572
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 338
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 880
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 382
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 260
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 234
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra Roman Mikulec a dočasný policajný prezident Peter Kovařík (vzadu).
Podcast Dobré Ráno.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov

Rebríček dôveryhodnosti vedie Čaputová. Na chvoste je Kotleba.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na Pellegriniho sa zasa usmievajú hviezdy

Preferencie OĽaNO a Igora Matoviča utekajú v ústrety Hlasu.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback jazdí výborne, no napriek tomu mu čosi chýba (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4