SME

Vynálezy, ktoré zachraňujú životy

Deformačná zóna, bočné výstuže dverí automobilov, či bezpečnostné riadenie – to sú vynálezy, ktoré na cestách zachránili milióny životov. Ich objaviteľ otec modernej pasívnej automobilovej bezpečnosti Béla Barényi sa narodil pred sto rokmi v

Hirtenbergu pri Viedni. Počas svojho pôsobenia v Sindelfingene v rokoch 1939 až 1972 sa systematický venoval najmä vývoju bezpečnosti osobných vozidiel Mercedes-Benz. Bol autorom vyše 2 500 patentov. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli na cestách k záchrane miliónov ľudských životov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu v prípade nehody programovo deformovateľné. V roku 1937 si nechal motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti patentovať. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu patentovanú v roku 1941. Barényi ju ďalej vylepšoval na stabilnú kabínu obklopenú deformačnými zónami vpredu aj vzadu.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1952 sa z jeho vízie stal ďalší patent, ktorý dodnes platí ako základný princíp pasívnej bezpečnostnej automobilovej techniky. Efekt deformačných zón sa Barényimu podarilo dosiahnuť najmä konštrukciou nosnej štruktúry. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, boli nosníky vpredu a vzadu zahnuté. V prípade nehody sa tak mohli deformovať, odviesť časť kolíznej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou. Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo najviac“, priznal neskôr v jednom z rozhovorov Barényi, ktorý ako pionier pasívnej bezpečnosti automobilov, vyriešil aj tento problém. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia, si nechal v roku 1963 patentovať. Oba vynálezy sú v princípe aktuálne dodnes - a to nielen v automobiloch s hviezdou.

SkryťVypnúť reklamu

Priekopník bezpečnosti Béla Barényi objavil aj ďalšie vylepšenia. Napríklad pre Mercedes-Benz SL z roku 1963 vyvinul stabilnú strešnú tzv. pagodovú konštrukciu. Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.

Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových pionierov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.

Vynálezy, ktoré priniesol Béla Barényi sa ďalej zdokonaľujú. Napríklad nová limuzína triedy C disponuje štyrmi na sebe nezávislými úrovňami absorbovania nárazu. Sily sa vďaka tomu môžu celoplošne prenášať a viesť popri kabíne s cestujúcimi. Navyše má 70 percent plechov skeletu karosérie z vysoko pevnej legovanej ocele, ktorá pri minimálnej hmotnosti zaručuje maximálnu tuhosť a tým pádom aj najvyššiu možnú mieru bezpečnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Mercedes-Benz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 330
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 375
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 076
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 062
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 203
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 199
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 262
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 604
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 554
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 54 098
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 399
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 337
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 619
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 419
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu