SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Vynálezy, ktoré zachraňujú životy

Deformačná zóna, bočné výstuže dverí automobilov, či bezpečnostné riadenie – to sú vynálezy, ktoré na cestách zachránili milióny životov. Ich objaviteľ otec modernej pasívnej automobilovej bezpečnosti Béla Barényi sa narodil pred sto rokmi v

Hirtenbergu pri Viedni. Počas svojho pôsobenia v Sindelfingene v rokoch 1939 až 1972 sa systematický venoval najmä vývoju bezpečnosti osobných vozidiel Mercedes-Benz. Bol autorom vyše 2 500 patentov. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli na cestách k záchrane miliónov ľudských životov.

Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu v prípade nehody programovo deformovateľné. V roku 1937 si nechal motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti patentovať. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu patentovanú v roku 1941. Barényi ju ďalej vylepšoval na stabilnú kabínu obklopenú deformačnými zónami vpredu aj vzadu.

V roku 1952 sa z jeho vízie stal ďalší patent, ktorý dodnes platí ako základný princíp pasívnej bezpečnostnej automobilovej techniky. Efekt deformačných zón sa Barényimu podarilo dosiahnuť najmä konštrukciou nosnej štruktúry. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, boli nosníky vpredu a vzadu zahnuté. V prípade nehody sa tak mohli deformovať, odviesť časť kolíznej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou. Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo najviac“, priznal neskôr v jednom z rozhovorov Barényi, ktorý ako pionier pasívnej bezpečnosti automobilov, vyriešil aj tento problém. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia, si nechal v roku 1963 patentovať. Oba vynálezy sú v princípe aktuálne dodnes - a to nielen v automobiloch s hviezdou.

Priekopník bezpečnosti Béla Barényi objavil aj ďalšie vylepšenia. Napríklad pre Mercedes-Benz SL z roku 1963 vyvinul stabilnú strešnú tzv. pagodovú konštrukciu. Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.

Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových pionierov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.

Vynálezy, ktoré priniesol Béla Barényi sa ďalej zdokonaľujú. Napríklad nová limuzína triedy C disponuje štyrmi na sebe nezávislými úrovňami absorbovania nárazu. Sily sa vďaka tomu môžu celoplošne prenášať a viesť popri kabíne s cestujúcimi. Navyše má 70 percent plechov skeletu karosérie z vysoko pevnej legovanej ocele, ktorá pri minimálnej hmotnosti zaručuje maximálnu tuhosť a tým pádom aj najvyššiu možnú mieru bezpečnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 000
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 242
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 326
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 140
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 793
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 654
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 435
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 691
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 584
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 577
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.