Hirtenbergu pri Viedni. Počas svojho pôsobenia v Sindelfingene v rokoch 1939 až 1972 sa systematický venoval najmä vývoju bezpečnosti osobných vozidiel Mercedes-Benz. Bol autorom vyše 2 500 patentov. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli na cestách k záchrane miliónov ľudských životov.
Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu v prípade nehody programovo deformovateľné. V roku 1937 si nechal motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti patentovať. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu patentovanú v roku 1941. Barényi ju ďalej vylepšoval na stabilnú kabínu obklopenú deformačnými zónami vpredu aj vzadu.
V roku 1952 sa z jeho vízie stal ďalší patent, ktorý dodnes platí ako základný princíp pasívnej bezpečnostnej automobilovej techniky. Efekt deformačných zón sa Barényimu podarilo dosiahnuť najmä konštrukciou nosnej štruktúry. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, boli nosníky vpredu a vzadu zahnuté. V prípade nehody sa tak mohli deformovať, odviesť časť kolíznej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou. Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo najviac“, priznal neskôr v jednom z rozhovorov Barényi, ktorý ako pionier pasívnej bezpečnosti automobilov, vyriešil aj tento problém. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia, si nechal v roku 1963 patentovať. Oba vynálezy sú v princípe aktuálne dodnes - a to nielen v automobiloch s hviezdou.
Priekopník bezpečnosti Béla Barényi objavil aj ďalšie vylepšenia. Napríklad pre Mercedes-Benz SL z roku 1963 vyvinul stabilnú strešnú tzv. pagodovú konštrukciu. Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.
Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových pionierov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.
Vynálezy, ktoré priniesol Béla Barényi sa ďalej zdokonaľujú. Napríklad nová limuzína triedy C disponuje štyrmi na sebe nezávislými úrovňami absorbovania nárazu. Sily sa vďaka tomu môžu celoplošne prenášať a viesť popri kabíne s cestujúcimi. Navyše má 70 percent plechov skeletu karosérie z vysoko pevnej legovanej ocele, ktorá pri minimálnej hmotnosti zaručuje maximálnu tuhosť a tým pádom aj najvyššiu možnú mieru bezpečnosti.
Autor: Mercedes-Benz