SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Vynálezy, ktoré zachraňujú životy

Deformačná zóna, bočné výstuže dverí automobilov, či bezpečnostné riadenie – to sú vynálezy, ktoré na cestách zachránili milióny životov. Ich objaviteľ otec modernej pasívnej automobilovej bezpečnosti Béla Barényi sa narodil pred sto rokmi v

Hirtenbergu pri Viedni. Počas svojho pôsobenia v Sindelfingene v rokoch 1939 až 1972 sa systematický venoval najmä vývoju bezpečnosti osobných vozidiel Mercedes-Benz. Bol autorom vyše 2 500 patentov. Kľúčové z nich sa stali súčasťou moderných automobilov všetkých svetových značiek a prispeli na cestách k záchrane miliónov ľudských životov.

Béla Barényi už v polovici tridsiatych rokov minulého storočia vyvinul vozidlo, ktorého jednotlivé časti reagovali na mechanickú záťaž rôznym spôsobom. V strede bolo tuhé, ale vpredu a vzadu v prípade nehody programovo deformovateľné. V roku 1937 si nechal motorové vozidlo s nadstavbou rozdelenou na tri časti patentovať. Neskôr ho doplnil aj o plošinový rám, ktorý zlepšoval ochranu pri bočnom náraze a priniesol základ pre konštrukčne pevnú kabínu patentovanú v roku 1941. Barényi ju ďalej vylepšoval na stabilnú kabínu obklopenú deformačnými zónami vpredu aj vzadu.

V roku 1952 sa z jeho vízie stal ďalší patent, ktorý dodnes platí ako základný princíp pasívnej bezpečnostnej automobilovej techniky. Efekt deformačných zón sa Barényimu podarilo dosiahnuť najmä konštrukciou nosnej štruktúry. Zatiaľ čo pozdĺžne profily v strede vozidla viedli priamo a spolu s plechmi vytvárali stabilnú bezpečnostnú klietku, boli nosníky vpredu a vzadu zahnuté. V prípade nehody sa tak mohli deformovať, odviesť časť kolíznej energie a chrániť cestujúcich pred plnou silou zrážky. Limuzíny Mercedes-Benz 220, 220 S a 220 SE sa vďaka tomu stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou. Od štyridsiatych rokov minulého storočia sa tento vynálezca venoval tiež zlepšeniu volantu a stĺpiku volantu, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. „Riadenie, ktoré bolo vtedy konštruované veľmi nepremyslene ma vždy hnevalo najviac“, priznal neskôr v jednom z rozhovorov Barényi, ktorý ako pionier pasívnej bezpečnosti automobilov, vyriešil aj tento problém. Ním vyvinutý nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia, si nechal v roku 1963 patentovať. Oba vynálezy sú v princípe aktuálne dodnes - a to nielen v automobiloch s hviezdou.

Priekopník bezpečnosti Béla Barényi objavil aj ďalšie vylepšenia. Napríklad pre Mercedes-Benz SL z roku 1963 vyvinul stabilnú strešnú tzv. pagodovú konštrukciu. Nezabúdal pri tom ani na chodcov. Pre ich ochranu skonštruoval tiež stierač so zníženou polohou prvý krát použitý v limuzíne Mercedes-Benz triedy S roku 1979.

Béla Barényi zomrel 30. mája 1997 vo veku 90 rokov v Böblingene. Dnes sa oprávnene radí medzi automobilových pionierov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche.

Vynálezy, ktoré priniesol Béla Barényi sa ďalej zdokonaľujú. Napríklad nová limuzína triedy C disponuje štyrmi na sebe nezávislými úrovňami absorbovania nárazu. Sily sa vďaka tomu môžu celoplošne prenášať a viesť popri kabíne s cestujúcimi. Navyše má 70 percent plechov skeletu karosérie z vysoko pevnej legovanej ocele, ktorá pri minimálnej hmotnosti zaručuje maximálnu tuhosť a tým pádom aj najvyššiu možnú mieru bezpečnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 701
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 317
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 538
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 158
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 230
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 531
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 261
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


8 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


1 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  6. Štefan Vidlár: Je suis fan
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 958
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 017
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 790
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 704
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 641
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu