SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Ako si vybrať navigátor GPS?

Satelitná navigácia zažíva v poslednej dobe obrovský boom už aj u nás na Slovensku. Rôzne typy navigácie dostanete zdarma napríklad pri kúpe nového auta, v autobazáre, ale dokonca aj pri nákupe novej kosačky či bicykla. Podľa www.navisdat.sk sa v

Satelitná navigácia zažíva v poslednej dobe obrovský boom už aj u nás na Slovensku. Rôzne typy navigácie dostanete zdarma napríklad pri kúpe nového auta, v autobazáre, ale dokonca aj pri nákupe novej kosačky či bicykla. Podľa www.navisdat.sk sa v blízkej budúcnosti bude satelitná navigácia využívať podobne ako mobilné telefóny. Rozmachu tejto technológie u nás prispel aj vývoj digitálnych máp a niektoré sú už v súčasnosti na veľmi dobrej úrovni, porovnateľnej s mapami západnej Európy.

Na našom trhu je v súčasnosti veľká ponuka navigačných zariadení a najväčšej obľube sa tešia tzv. zariadenia PNA (personal navigation asistent), ktoré sa vyznačujú relatívne malou konštrukciou k pomerne veľkému dotykovému displeju. Tieto zariadenia dokonca svojimi úžitkovými vlastnosťami a predovšetkým mapovým vybavením predbehli aj drahé zabudované navigačné zariadenia dodávané ako originál príslušenstvo automobilu. Výhodou PNA sú predovšetkým ich malé rozmery a univerzálna využiteľnosť napríklad pri chôdzi, na bicykli a pod.

Ponuka prístrojov u nás je bohatá, problém však obvykle nastáva pri výbere toho správneho, pretože všetky majú veľa technických parametrov a nie u každého predajcu sú tieto parametre aj dostupné. Najlepšou radou pri vyberaní je nájsť naozaj skúseného predajcu, uviesť svoje požiadavky a nechať si poradiť. Pre tých ktorí nechcú nechávať nič na náhodu uvediem niektoré základné parametre ktorým treba venovať pozornosť.

Vlastnosti, ktorými je vybavená väčšina navigátorov a ktorým netreba venovať toľko času:

  • veľmi praktické je denné a nočné zobrazenie, táto funkcia je však úplne bežná, prístroje sa líšia len tým, či sa režim prepne automaticky, alebo manuálne.
  • automatický výpočet trasy (routing) a jeho prepočet po nedodržaní navrhnutej trasy. Navigátor, ktorý by túto vlastnosť nemal, by bol pravdepodobne nepredajný.
  • možnosť zvoliť si výpočet trasy podľa parametru "najkratšia", "najrýchlejšia" a "ekonomická" je samozrejmosťou.
  • pri zariadeniach PNA sa už stalo bežnou vecou lokalizovať prístroj aj do slovenského jazyka, alebo do českého.
  • samozrejmosťou je aj hlasová navigácia, ktoré je pri využití v automobile nutnosťou.
  • veľmi dôležitá vlastnosť dobrej navigácie, ale úplne bežná, je možnosť vyhľadania bodov záujmu (POI) ako sú hotely, reštaurácie, servis a pod.. Tieto informácie sa líšia len v dokonalosti a aktuálnosti zmapovania územia, poprípade množstvom informácií o objekte ako je napríklad kontakt, web a pod.

Na čo sa sústrediť pri výbere správneho typu navigátora?

  • Mapové vybavenie: keďže sa výrobcovia nedohodli na nejakom štandarte, tak sa dajú jednotlivé mapové programy používať len na prístrojoch na ktoré boli vyvinuté, a preto treba zistiť, aké mapy sú v základnej dodávke a aké sa dajú dokúpiť, poprípade za akú cenu. Niektoré prístroje lákajú nízkou cenou, pri ich kúpe však človek časom zistí, že za mapy musí zaplatiť aj dvojnásobok ceny prístroja, alebo potrebné mapy ani neexistujú. Tiež treba dať pozor na úplnosť informácií. Niektorí výrobcovia (TomTom, Becker, Blaupunkt, VDO) uvádzajú napríklad vybavenosť mapami východnej Európy, ale obsah zmapovania týchto území je zhruba na úrovni 8-16%, čo je pre navigáciu absolútne nedostatočné. Momentálne sú mapami najlepšie vybavené prístroje MIO, MyGuide, Acer. Aj Garmin má kvalitné mapy, no treba ich dokupovať jednotlivo (východnú Európu.)
  • Typ GPS prijímača: Staršie typy mali niekedy v hustej zástavbe problém so zachytením signálu, čo však už novšie prístroje vybavené prijímačom Sirf Star III nemajú a dokážu zachytiť signál niekedy aj v budovách.
  • Možnosť ukladať vlastné body a trasy: Mapové dáta väčšinou obsahujú milióny informácií o polohe rôznych zaujímavých objektov, ale určite medzi nimi nenájdete kolegovu chatu či vaše parkujúce auto.
  • Možnosť príjmu TMC dopravného rozhlasu: Je to funkcia, ktorá dokáže na základe prijímaných informácií z rozhlasového vysielania prispôsobovať trasu aktuálnej situácii na trase. Táto funkcia však musí byť podporovaná aj šíriteľom rozhlasového vysielania, ktorú momentálne u nás ešte nikto nepodporuje, ale v západnej Európe ju určite oceníte.
  • Možnosť voľby spôsobu prepravy: automobil, kamión, chodec, bicykel. Každý z týchto spôsobov má iné podmienky na cestách a preto aj výpočet trasy býva iný. Kvalitné prístroje dávajú na výber viac možností.
  • Veľkosť displeja: Štandardom je 3,5" displej s rozlíšením 240x320, niektoré menšie prístroje majú displej 2,7" - menší komfort, ale je to použiteľné. Najnovšie typy majú širokouhlý 4,3" displej, ktorý sa javí ako ideálny, pretože väčší by už bránil vo výhľade.
  • Základné príslušenstvo: Štandardom je zvyčajne aj komplet pre plnohodnotné využitie v automobile a to držiak a autonabíjačka. Niektoré však bývajú doplnené aj o sieťovú nabíjačku, dátový kábel, púzdro, slúchadlá a dva typy držiakov.
  • Vybavenie doplnkovými funkciami: Bežné je možnosť prehrávania skladieb MP3, prezeranie fotografií jpg, alebo dokonca videa. Bežná je aj kalkulačka, alebo prevodník meny. Zaujímavosťou je však využitie navigátora ako hlasitej sady na telefonovanie. Navigátory zn. Garmin tiež podporujú možnosť využitia digitálneho cestovného sprievodcu, alebo prekladacieho slovníka. Tieto však treba dokúpiť a bohužiaľ im chýba schopnosť hovoriť v našom jazyku. Praktický je aj prenos audia pomocou FM vysielača do autorádia. Oceníte ho najmä pri počúvaní skladieb MP3. Touto technológiou je vybavený zatiaľ len typ NUVI 670.

Doteraz bola reč viacmenej o špecializovaných zariadeniach na navigáciu PNA. Niektorý užívatelia si však potrpia na multifunkčnosť zariadení ako sú napríklad PDA (vreckový počítač), alebo multifunkčného zariadenia kombinujúceho telefón, PDA, GPS a fotoaparát. Tieto sú vysoko univerzálne, vyžadujú však od majiteľa pomerne slušné technické znalosti v oblasti digitálnej techniky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 358
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 009
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 528
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 450
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 810
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 191
  7. Po Slovensku na motorke 4 009
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 988
  9. Crème de la crème po slovensky 3 240
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchvat svedomia predstieral už pred dvoma týždňami, ale reálne chcel byť potichu poslancom do konca júna.


Rozhovory ZKH: Beata Balogová, Arpád Soltész, Zoltán Szalay a Márk Finta.

Podľa IPI existuje v Maďarsku koordinovaný systém cenzúry.


a 2 ďalší 21 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


1 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


8 h
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún