SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Ako si vybrať navigátor GPS?

Satelitná navigácia zažíva v poslednej dobe obrovský boom už aj u nás na Slovensku. Rôzne typy navigácie dostanete zdarma napríklad pri kúpe nového auta, v autobazáre, ale dokonca aj pri nákupe novej kosačky či bicykla. Podľa www.navisdat.sk sa v

Satelitná navigácia zažíva v poslednej dobe obrovský boom už aj u nás na Slovensku. Rôzne typy navigácie dostanete zdarma napríklad pri kúpe nového auta, v autobazáre, ale dokonca aj pri nákupe novej kosačky či bicykla. Podľa www.navisdat.sk sa v blízkej budúcnosti bude satelitná navigácia využívať podobne ako mobilné telefóny. Rozmachu tejto technológie u nás prispel aj vývoj digitálnych máp a niektoré sú už v súčasnosti na veľmi dobrej úrovni, porovnateľnej s mapami západnej Európy.

Na našom trhu je v súčasnosti veľká ponuka navigačných zariadení a najväčšej obľube sa tešia tzv. zariadenia PNA (personal navigation asistent), ktoré sa vyznačujú relatívne malou konštrukciou k pomerne veľkému dotykovému displeju. Tieto zariadenia dokonca svojimi úžitkovými vlastnosťami a predovšetkým mapovým vybavením predbehli aj drahé zabudované navigačné zariadenia dodávané ako originál príslušenstvo automobilu. Výhodou PNA sú predovšetkým ich malé rozmery a univerzálna využiteľnosť napríklad pri chôdzi, na bicykli a pod.

Ponuka prístrojov u nás je bohatá, problém však obvykle nastáva pri výbere toho správneho, pretože všetky majú veľa technických parametrov a nie u každého predajcu sú tieto parametre aj dostupné. Najlepšou radou pri vyberaní je nájsť naozaj skúseného predajcu, uviesť svoje požiadavky a nechať si poradiť. Pre tých ktorí nechcú nechávať nič na náhodu uvediem niektoré základné parametre ktorým treba venovať pozornosť.

Vlastnosti, ktorými je vybavená väčšina navigátorov a ktorým netreba venovať toľko času:

  • veľmi praktické je denné a nočné zobrazenie, táto funkcia je však úplne bežná, prístroje sa líšia len tým, či sa režim prepne automaticky, alebo manuálne.
  • automatický výpočet trasy (routing) a jeho prepočet po nedodržaní navrhnutej trasy. Navigátor, ktorý by túto vlastnosť nemal, by bol pravdepodobne nepredajný.
  • možnosť zvoliť si výpočet trasy podľa parametru "najkratšia", "najrýchlejšia" a "ekonomická" je samozrejmosťou.
  • pri zariadeniach PNA sa už stalo bežnou vecou lokalizovať prístroj aj do slovenského jazyka, alebo do českého.
  • samozrejmosťou je aj hlasová navigácia, ktoré je pri využití v automobile nutnosťou.
  • veľmi dôležitá vlastnosť dobrej navigácie, ale úplne bežná, je možnosť vyhľadania bodov záujmu (POI) ako sú hotely, reštaurácie, servis a pod.. Tieto informácie sa líšia len v dokonalosti a aktuálnosti zmapovania územia, poprípade množstvom informácií o objekte ako je napríklad kontakt, web a pod.

Na čo sa sústrediť pri výbere správneho typu navigátora?

  • Mapové vybavenie: keďže sa výrobcovia nedohodli na nejakom štandarte, tak sa dajú jednotlivé mapové programy používať len na prístrojoch na ktoré boli vyvinuté, a preto treba zistiť, aké mapy sú v základnej dodávke a aké sa dajú dokúpiť, poprípade za akú cenu. Niektoré prístroje lákajú nízkou cenou, pri ich kúpe však človek časom zistí, že za mapy musí zaplatiť aj dvojnásobok ceny prístroja, alebo potrebné mapy ani neexistujú. Tiež treba dať pozor na úplnosť informácií. Niektorí výrobcovia (TomTom, Becker, Blaupunkt, VDO) uvádzajú napríklad vybavenosť mapami východnej Európy, ale obsah zmapovania týchto území je zhruba na úrovni 8-16%, čo je pre navigáciu absolútne nedostatočné. Momentálne sú mapami najlepšie vybavené prístroje MIO, MyGuide, Acer. Aj Garmin má kvalitné mapy, no treba ich dokupovať jednotlivo (východnú Európu.)
  • Typ GPS prijímača: Staršie typy mali niekedy v hustej zástavbe problém so zachytením signálu, čo však už novšie prístroje vybavené prijímačom Sirf Star III nemajú a dokážu zachytiť signál niekedy aj v budovách.
  • Možnosť ukladať vlastné body a trasy: Mapové dáta väčšinou obsahujú milióny informácií o polohe rôznych zaujímavých objektov, ale určite medzi nimi nenájdete kolegovu chatu či vaše parkujúce auto.
  • Možnosť príjmu TMC dopravného rozhlasu: Je to funkcia, ktorá dokáže na základe prijímaných informácií z rozhlasového vysielania prispôsobovať trasu aktuálnej situácii na trase. Táto funkcia však musí byť podporovaná aj šíriteľom rozhlasového vysielania, ktorú momentálne u nás ešte nikto nepodporuje, ale v západnej Európe ju určite oceníte.
  • Možnosť voľby spôsobu prepravy: automobil, kamión, chodec, bicykel. Každý z týchto spôsobov má iné podmienky na cestách a preto aj výpočet trasy býva iný. Kvalitné prístroje dávajú na výber viac možností.
  • Veľkosť displeja: Štandardom je 3,5" displej s rozlíšením 240x320, niektoré menšie prístroje majú displej 2,7" - menší komfort, ale je to použiteľné. Najnovšie typy majú širokouhlý 4,3" displej, ktorý sa javí ako ideálny, pretože väčší by už bránil vo výhľade.
  • Základné príslušenstvo: Štandardom je zvyčajne aj komplet pre plnohodnotné využitie v automobile a to držiak a autonabíjačka. Niektoré však bývajú doplnené aj o sieťovú nabíjačku, dátový kábel, púzdro, slúchadlá a dva typy držiakov.
  • Vybavenie doplnkovými funkciami: Bežné je možnosť prehrávania skladieb MP3, prezeranie fotografií jpg, alebo dokonca videa. Bežná je aj kalkulačka, alebo prevodník meny. Zaujímavosťou je však využitie navigátora ako hlasitej sady na telefonovanie. Navigátory zn. Garmin tiež podporujú možnosť využitia digitálneho cestovného sprievodcu, alebo prekladacieho slovníka. Tieto však treba dokúpiť a bohužiaľ im chýba schopnosť hovoriť v našom jazyku. Praktický je aj prenos audia pomocou FM vysielača do autorádia. Oceníte ho najmä pri počúvaní skladieb MP3. Touto technológiou je vybavený zatiaľ len typ NUVI 670.

Doteraz bola reč viacmenej o špecializovaných zariadeniach na navigáciu PNA. Niektorý užívatelia si však potrpia na multifunkčnosť zariadení ako sú napríklad PDA (vreckový počítač), alebo multifunkčného zariadenia kombinujúceho telefón, PDA, GPS a fotoaparát. Tieto sú vysoko univerzálne, vyžadujú však od majiteľa pomerne slušné technické znalosti v oblasti digitálnej techniky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 008
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 492
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 295
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 547
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 463
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 093
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 643
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 591
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 066
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 9 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Opatrenia budú prehodnocovať každý týždeň, Naď nevylučuje ani ich sprísnenie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Michala Havrana

Kvôli strachu z tajomstva nedokážeme vnímať realitu (píše Michal Havran)

Od UFO k strachu z tajomstva.

Tao Geoghegan Hart vyhral Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.