SME

Ako si vybrať navigátor GPS?

Satelitná navigácia zažíva v poslednej dobe obrovský boom už aj u nás na Slovensku. Rôzne typy navigácie dostanete zdarma napríklad pri kúpe nového auta, v autobazáre, ale dokonca aj pri nákupe novej kosačky či bicykla. Podľa www.navisdat.sk sa v

Satelitná navigácia zažíva v poslednej dobe obrovský boom už aj u nás na Slovensku. Rôzne typy navigácie dostanete zdarma napríklad pri kúpe nového auta, v autobazáre, ale dokonca aj pri nákupe novej kosačky či bicykla. Podľa www.navisdat.sk sa v blízkej budúcnosti bude satelitná navigácia využívať podobne ako mobilné telefóny. Rozmachu tejto technológie u nás prispel aj vývoj digitálnych máp a niektoré sú už v súčasnosti na veľmi dobrej úrovni, porovnateľnej s mapami západnej Európy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na našom trhu je v súčasnosti veľká ponuka navigačných zariadení a najväčšej obľube sa tešia tzv. zariadenia PNA (personal navigation asistent), ktoré sa vyznačujú relatívne malou konštrukciou k pomerne veľkému dotykovému displeju. Tieto zariadenia dokonca svojimi úžitkovými vlastnosťami a predovšetkým mapovým vybavením predbehli aj drahé zabudované navigačné zariadenia dodávané ako originál príslušenstvo automobilu. Výhodou PNA sú predovšetkým ich malé rozmery a univerzálna využiteľnosť napríklad pri chôdzi, na bicykli a pod.

SkryťVypnúť reklamu

Ponuka prístrojov u nás je bohatá, problém však obvykle nastáva pri výbere toho správneho, pretože všetky majú veľa technických parametrov a nie u každého predajcu sú tieto parametre aj dostupné. Najlepšou radou pri vyberaní je nájsť naozaj skúseného predajcu, uviesť svoje požiadavky a nechať si poradiť. Pre tých ktorí nechcú nechávať nič na náhodu uvediem niektoré základné parametre ktorým treba venovať pozornosť.

Vlastnosti, ktorými je vybavená väčšina navigátorov a ktorým netreba venovať toľko času:

  • veľmi praktické je denné a nočné zobrazenie, táto funkcia je však úplne bežná, prístroje sa líšia len tým, či sa režim prepne automaticky, alebo manuálne.
  • automatický výpočet trasy (routing) a jeho prepočet po nedodržaní navrhnutej trasy. Navigátor, ktorý by túto vlastnosť nemal, by bol pravdepodobne nepredajný.
  • možnosť zvoliť si výpočet trasy podľa parametru "najkratšia", "najrýchlejšia" a "ekonomická" je samozrejmosťou.
  • pri zariadeniach PNA sa už stalo bežnou vecou lokalizovať prístroj aj do slovenského jazyka, alebo do českého.
  • samozrejmosťou je aj hlasová navigácia, ktoré je pri využití v automobile nutnosťou.
  • veľmi dôležitá vlastnosť dobrej navigácie, ale úplne bežná, je možnosť vyhľadania bodov záujmu (POI) ako sú hotely, reštaurácie, servis a pod.. Tieto informácie sa líšia len v dokonalosti a aktuálnosti zmapovania územia, poprípade množstvom informácií o objekte ako je napríklad kontakt, web a pod.

Na čo sa sústrediť pri výbere správneho typu navigátora?

SkryťVypnúť reklamu
  • Mapové vybavenie: keďže sa výrobcovia nedohodli na nejakom štandarte, tak sa dajú jednotlivé mapové programy používať len na prístrojoch na ktoré boli vyvinuté, a preto treba zistiť, aké mapy sú v základnej dodávke a aké sa dajú dokúpiť, poprípade za akú cenu. Niektoré prístroje lákajú nízkou cenou, pri ich kúpe však človek časom zistí, že za mapy musí zaplatiť aj dvojnásobok ceny prístroja, alebo potrebné mapy ani neexistujú. Tiež treba dať pozor na úplnosť informácií. Niektorí výrobcovia (TomTom, Becker, Blaupunkt, VDO) uvádzajú napríklad vybavenosť mapami východnej Európy, ale obsah zmapovania týchto území je zhruba na úrovni 8-16%, čo je pre navigáciu absolútne nedostatočné. Momentálne sú mapami najlepšie vybavené prístroje MIO, MyGuide, Acer. Aj Garmin má kvalitné mapy, no treba ich dokupovať jednotlivo (východnú Európu.)
  • Typ GPS prijímača: Staršie typy mali niekedy v hustej zástavbe problém so zachytením signálu, čo však už novšie prístroje vybavené prijímačom Sirf Star III nemajú a dokážu zachytiť signál niekedy aj v budovách.
  • Možnosť ukladať vlastné body a trasy: Mapové dáta väčšinou obsahujú milióny informácií o polohe rôznych zaujímavých objektov, ale určite medzi nimi nenájdete kolegovu chatu či vaše parkujúce auto.
  • Možnosť príjmu TMC dopravného rozhlasu: Je to funkcia, ktorá dokáže na základe prijímaných informácií z rozhlasového vysielania prispôsobovať trasu aktuálnej situácii na trase. Táto funkcia však musí byť podporovaná aj šíriteľom rozhlasového vysielania, ktorú momentálne u nás ešte nikto nepodporuje, ale v západnej Európe ju určite oceníte.
  • Možnosť voľby spôsobu prepravy: automobil, kamión, chodec, bicykel. Každý z týchto spôsobov má iné podmienky na cestách a preto aj výpočet trasy býva iný. Kvalitné prístroje dávajú na výber viac možností.
  • Veľkosť displeja: Štandardom je 3,5" displej s rozlíšením 240x320, niektoré menšie prístroje majú displej 2,7" - menší komfort, ale je to použiteľné. Najnovšie typy majú širokouhlý 4,3" displej, ktorý sa javí ako ideálny, pretože väčší by už bránil vo výhľade.
  • Základné príslušenstvo: Štandardom je zvyčajne aj komplet pre plnohodnotné využitie v automobile a to držiak a autonabíjačka. Niektoré však bývajú doplnené aj o sieťovú nabíjačku, dátový kábel, púzdro, slúchadlá a dva typy držiakov.
  • Vybavenie doplnkovými funkciami: Bežné je možnosť prehrávania skladieb MP3, prezeranie fotografií jpg, alebo dokonca videa. Bežná je aj kalkulačka, alebo prevodník meny. Zaujímavosťou je však využitie navigátora ako hlasitej sady na telefonovanie. Navigátory zn. Garmin tiež podporujú možnosť využitia digitálneho cestovného sprievodcu, alebo prekladacieho slovníka. Tieto však treba dokúpiť a bohužiaľ im chýba schopnosť hovoriť v našom jazyku. Praktický je aj prenos audia pomocou FM vysielača do autorádia. Oceníte ho najmä pri počúvaní skladieb MP3. Touto technológiou je vybavený zatiaľ len typ NUVI 670.

Doteraz bola reč viacmenej o špecializovaných zariadeniach na navigáciu PNA. Niektorý užívatelia si však potrpia na multifunkčnosť zariadení ako sú napríklad PDA (vreckový počítač), alebo multifunkčného zariadenia kombinujúceho telefón, PDA, GPS a fotoaparát. Tieto sú vysoko univerzálne, vyžadujú však od majiteľa pomerne slušné technické znalosti v oblasti digitálnej techniky.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: www.navisdat.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 551
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 394
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 106
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 990
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 220
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 204
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 283
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 629
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 466
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 203
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 350
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 956
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 666
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 925
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Tupou Ceruzou: Businessman
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu