SME

Keramický motor - sci-fi alebo realita?

Všetky automobilky sveta sa v súčasnosti snažia nie len o zvýšenie výkonu motora, ale zároveň aj o zníženie jeho škodlivých emisií, prípadne hmotnosti. Jednou z ciest je podľa Doc. RNDr. Pavol Šajgalík, DrSc., riaditeľa Ústavu anorganickej chémie

Slovenskej akadémie vied, využitie väčšieho množstva keramických materiálov v motore.

Účinnosť automobilového motora nie je vyššia ako 30 percent. Je to najmä preto, že jeho chladením sa odvádza veľké množstvo tepla. Je to nevyhnutné, pretože zliatiny, z ktorých je konštruovaný motor, majú nízku pracovnú teplotu. Pri výbuchu pohonnej zmesi je vo výbušnej komore 800 - 1000 °C, kým teplota chladiacej zmesi je nižšia ako 100 °C. To znamená, že chladenie spôsobuje výrazné zníženie efektívnosti výbušného motora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Náhradou kovov v motore by mohli byť vyspelé keramické materiály, ktoré sa vyznačujú vysokou tvrdosťou, oteruvzdornosťou, nízkou hustotou a nízkym koeficientom teplotnej rozťažnosti. Bod topenia týchto materiálov je v mnohých prípadoch vyšší ako 2000 °C, zatiaľ čo pri kovoch o dosť nižšia.

Ďalšou prednosťou keramických materiálov je možnosť ovplyvňovania ich vlastností už pri ich príprave. Príkladom môže byť sústružnícky nôž vybavený keramickým rezným nástrojom. Kým doteraz používané rezné nástroje na báze tvrdokovov sú vhodné na bežné obrábanie materiálov, nové viac efektívne technológie si vyžadujú iný prístup, pretože cena obrábania prevyšuje cenu samého materiálu. Napríklad výroba brzdového bubna automobilu vyžaduje 15 sústružníckych operácií, z ktorých 13 sa vykonáva keramickým nástrojom. Dôvod je jednoduchý - keramické nástroje majú vyššiu životnosť a efektívnosť v porovnaní s nástrojom z tvrdokovu. Vypočítaná úspora času na výrobu jedného výrobku obrábaného keramickým rezným nástrojom je až 35 percent, čo sa prejaví poklesom celkovej ceny výrobku o 50 percent. Vzhľadom na syntetický charakter keramických rezných nástrojov možno meniť ich chemické zloženie pre konkrétny typ obrábaného materiálu, a tým zvyšovať ich efektívnosť. Napríklad keramické rezné nástroje na báze nitridu kremíka sa používajú na obrábanie železnej zliatiny, oceľ je obrábaná reznými nástrojmi na báze oxidu hlinitého.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké nádeje
Mnohí odborníci očakávali vynikajúce výsledky od konštrukcie celokeramického výbušného motora. Jeho hlavnou prednosťou mala byť vysoká pracovná teplota, ktorá by zabezpečila veľmi vysokú účinnosť. Malo ísť o motor pracujúci bez chladiaceho média. Veľa sa o konštrukcii tohto motora diskutovalo v Japonsku. V Číne ho dokonca skonštruovali. No len málo skúseností z jeho činnosti preniklo na verejnosť. Dá sa predpokladať, že tento zámer skončil pre keramiku fiaskom v dôsledku vysokej krehkosti. Nie však úplne.

Hybridný motor
Napriek neúspechu bol neskôr navrhnutý tzv. hybridný motor. Ide o motor, ktorý má veľkú časť súčiastok z rôznych keramických materiálov. Skonštruovali ho vo firme ISUZU v Japonsku (na obrázku). Náhradou častí motora súčiastkami z keramiky možno znížiť odvod tepla z pracovnej komory, a tým zvýšiť účinnosť hybridného motoru z 30 na 60 percent! Ide predovšetkým o tie časti motora, ktoré sú najviac tepelne a mechanicky namáhané, ako napríklad sací a výfukový ventil, hlavica turbodúchadla, hlava piestu, piestne krúžky, vnútorná stena valca, čap spájajúci piest a ojnicu.

SkryťVypnúť reklamu

Čo dokáže keramický ventil
Efekt použitia keramických častí motora ilustruje príklad keramického ventilu. V prvom rade je keramický ventil ľahší ako kovový. Hustota ocele je 7.9 Mg/m3, kým hustota nitridu kremíka je iba 3.2 Mg/m3. Tento fakt je dôležitý pri konštrukcii kľukovej hriadele, ktorá zabezpečuje pohyb ventilov. Vzhľadom na ich nižšiu zotrvačnú hmotnosť, môže byť aj kľuková hriadeľ a s ňou súvisiace časti motora menšie. Tým možno ušetriť 4 - 10 kg hmotnosti motora v závislosti od počtu ventilov.

Ďalšou nesporne významnou prednosťou použitia keramických ventilov je podstatné zníženie zaťaženia životného prostredia. Emisie oxidu uhoľnatého klesnú o 20%, emisie uhľovodíkov o 30% a emisie rakovinotvorného NOx klesnú až o 80%. Navyše keramické ventily významne znižujú hlučnosť motora. Jeden motor s kovovými ventilmi spôsobí toľko hluku ako 12 motorov s keramickými ventilmi! Vyššia teplota spaľovacieho procesu nemá za následok len menšie množstvo emisií, ale pozitívne ovplyvňuje aj spotrebu pohonných látok, ktorá klesne až o 5 percent. Tieto výsledky potvrdila experimentálna prevádzka 1 700 automobilov nemeckej firmy DaimlerChrysler triedy C s keramickými ventilmi pred niekoľkými rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vysoká cena
Experiment sa skončil absolútnym potvrdením predností keramických ventilov. Napriek tomuto priaznivému výsledku sa však so sériovou výrobou automobilov s keramickými ventilmi v blízkej budúcnosti nepočíta. Dôvodom je cena. Keramický ventil je ešte stále oveľa drahší ako jeho kovový predchodca. No japonská firma ISUZU oznámila sériovú výrobu a predaj hybridných motorov (t.j. s keramickými súčasťami). Tie však predbežne nebudú montované do automobilov, ale budú slúžiť ako stacionárne turbíny produkujúce elektrickú energiu.

Nezničiteľné brzdné doštičky
Ďalším predstaviteľom z rodiny keramických materiálov sú materiály na báze karbidu kremíka. Vlastnosťami sa nepatrne líšia od nitridu kremíka, a preto si našli v automobilovom priemysle iné uplatnenie. Ide predovšetkým o brzdné kotúče a doštičky, ktoré sú prakticky nezničiteľné. Kým doteraz používané doštičky treba každých 20 000 až 40 000 km vymeniť, v závislosti od charakteru jazdy vodiča, keramické kotúče a doštičky z karbidu kremíka majú dlhšiu životnosť ako sám automobil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Iné uplatnenie vlákien resp. keramickej vaty karbidu kremíka je pri tlmení hluku vo výfuku. Tlmiče na báze karbidu kremíka sú až trikrát účinnejšie ako doteraz používané.

Keramická zapaľovacia sviečka je ďalším významným reprezentantom keramiky v motore. Celokeramická sviečka s plášťom z oxidu hlinitého a jadrom z elektricky vodivého molybdéndisilicidu MoSi2 má takmer nekonečnú životnosť. Trh zapaľovacích sviečok je pritom obrovský. Pre zaujímavosť, len firma BOSCH vyrába vyše milióna zapaľovacích sviečok denne.

Je keramický motor sen alebo skutočnosť?
Skôr sen. Skutočnosť navyše ukázala, že konštrukcia celokeramického motora nie je ani potrebná. Realitou sú hybridné motory s čoraz zvyšujúcim sa podielom keramických súčastí. Kým v súčasnosti vyrábané motory obsahujú približne 15 až 20 percent keramických súčiastok, predpokladá sa nárast ich podielu až na 50 percent.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tieto informácie boli zverejnené s láskavým súhlasom Doc. RNDr. Pavla Šajgalíka, DrSc., riaditeľa Ústavu anorganickej chémie Slovenskej akadémie vied.

Autor: UACH SAV

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 709
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 334
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 086
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 475
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu