zúčastní sa ho viac než 250 študentských tímov z celej Európy a preteky sa budú konať pod záštitou Janeze Potočníka, komisára Európskej únie pre vedu a výskum. Medzi súťažnými tímami nebude ani tento rok chýbať tím mladých inžinierov z Technickej univerzity v Košiciach.
V tomto ročníku sa na Shell Eco-marathon prihlásilo okolo 3 000 mladých inžinierov z 20 krajín rozdelených do 257 tímov z univerzít a stredných škôl. Cieľom tohtoročných pretekov je už po 23. raz vyprojektovať, vyrobiť a riadiť vozidlo, ktoré dosiahne minimálnu spotrebu paliva na klasický alebo alternatívny pohon pri dosiahnutí čo najnižšieho množstva škodlivých emisií. Preteky sú zároveň pohľadom mladých vedcov na budúce spôsoby prepravy.
Slovenský tím z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach vyrazil tento rok na francúzsky okruh v Nogare už po dvanásty krát. Pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. sa tento rok pokúsia vylepšiť maximum v dojazde svojho špeciálu B&S 3, ktorý poháňa jednovalcový spaľovací motor so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Ich experimentálne vozidlo má oproti minulému roku vylepšené riadenie a zvýšenú účinnosť motora.
Doterajší rekord európskeho Shell Eco-marathonu v kategórii spaľovacích motorov drží francúzsky tím z lýcea La Joliverie z roku 2004, ktorý dosiahol úctyhodných 3 410 kilometrov na jeden liter paliva. Absolútnym rekordmanom je však tím švajčiarskej univerzity ETH Zürich, ktorý so svojím vozidlom na palivový článok prešiel v roku 2005 3 836 kilometrov na ekvivalent jedného litra paliva.
Okrem bežných palív, ako sú benzín, nafta alebo LPG, sa bude 65 vozidiel spoliehať na alternatívne zdroje energie, ako sú vodík, biopalivá alebo solárna energia. Oproti predchádzajúcim rokom sa popri súťažných prototypoch veľmi výrazne rozšírila kategória vozidiel určených na bežnú mestskú prevádzku (o 60 % v porovnaní s rokom 2006). Odráža sa tak záujem mladých inžinierov hľadať nové riešenia pre znižovanie vplyvu tradičnej mestskej dopravy na životné prostredie.
Popri súťaži o pokorenie rekordu pretekov v úspore paliva v jednotlivých kategóriách je vyhlásená aj súťaž o najekologickejšie vozidlo, ktoré vyprodukuje najmenej emisií oxidu uhličitého.
Autor: Shell