SME

Súťaž vozidiel s najnižšou spotrebou PHM sa blíži

Tisíce mladých inžinierov z celej Európy sa schádzajú do Francúzska, aby od 11. do 13. mája otestovali a porovnali svoje nové technológie zamerané na trvalo udržateľnú mobilitu. Tento ročník Shell Eco-marathonu ponúkne historicky najvačšiu účasť -

zúčastní sa ho viac než 250 študentských tímov z celej Európy a preteky sa budú konať pod záštitou Janeze Potočníka, komisára Európskej únie pre vedu a výskum. Medzi súťažnými tímami nebude ani tento rok chýbať tím mladých inžinierov z Technickej univerzity v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto ročníku sa na Shell Eco-marathon prihlásilo okolo 3 000 mladých inžinierov z 20 krajín rozdelených do 257 tímov z univerzít a stredných škôl. Cieľom tohtoročných pretekov je už po 23. raz vyprojektovať, vyrobiť a riadiť vozidlo, ktoré dosiahne minimálnu spotrebu paliva na klasický alebo alternatívny pohon pri dosiahnutí čo najnižšieho množstva škodlivých emisií. Preteky sú zároveň pohľadom mladých vedcov na budúce spôsoby prepravy.

Slovenský tím z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach vyrazil tento rok na francúzsky okruh v Nogare už po dvanásty krát. Pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. sa tento rok pokúsia vylepšiť maximum v dojazde svojho špeciálu B&S 3, ktorý poháňa jednovalcový spaľovací motor so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Ich experimentálne vozidlo má oproti minulému roku vylepšené riadenie a zvýšenú účinnosť motora.

SkryťVypnúť reklamu

Doterajší rekord európskeho Shell Eco-marathonu v kategórii spaľovacích motorov drží francúzsky tím z lýcea La Joliverie z roku 2004, ktorý dosiahol úctyhodných 3 410 kilometrov na jeden liter paliva. Absolútnym rekordmanom je však tím švajčiarskej univerzity ETH Zürich, ktorý so svojím vozidlom na palivový článok prešiel v roku 2005 3 836 kilometrov na ekvivalent jedného litra paliva.

Okrem bežných palív, ako sú benzín, nafta alebo LPG, sa bude 65 vozidiel spoliehať na alternatívne zdroje energie, ako sú vodík, biopalivá alebo solárna energia. Oproti predchádzajúcim rokom sa popri súťažných prototypoch veľmi výrazne rozšírila kategória vozidiel určených na bežnú mestskú prevádzku (o 60 % v porovnaní s rokom 2006). Odráža sa tak záujem mladých inžinierov hľadať nové riešenia pre znižovanie vplyvu tradičnej mestskej dopravy na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Popri súťaži o pokorenie rekordu pretekov v úspore paliva v jednotlivých kategóriách je vyhlásená aj súťaž o najekologickejšie vozidlo, ktoré vyprodukuje najmenej emisií oxidu uhličitého.

Autor: Shell

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  3. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  7. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 428
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 895
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 066
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 422
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 346
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 4 945
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 632
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 206
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Bla – bla – bla Blaha.
  2. Ľuboš Vodička: Slovansko-avarská pospolitosť na pohrebisku v Devínskej Novej Vsi
  3. Jan Pražák: Vyprávěn zrakově postižené ženy
  4. Vladimír Bojničan: V čom tu dnes máme problém, alebo kde je pes zakopaný
  5. Ivan Mlynár: Odbožštený homo kleptomanicus Robert Fico a 47.
  6. Elena Antalová: Zázrak menom gulag, včera prisľúbený článok, odkladám na niekedy, prepáčte
  7. Michal Pavlík: Sú riešením predčasné voľby?
  8. Branko Štefanatný: Každú stredu po celý rok jeden článok
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 250
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 10 982
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 471
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 901
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 918
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 560
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 372
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 542
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu