SME
reklama

Súťaž vozidiel s najnižšou spotrebou PHM sa blíži

Tisíce mladých inžinierov z celej Európy sa schádzajú do Francúzska, aby od 11. do 13. mája otestovali a porovnali svoje nové technológie zamerané na trvalo udržateľnú mobilitu. Tento ročník Shell Eco-marathonu ponúkne historicky najvačšiu účasť -

zúčastní sa ho viac než 250 študentských tímov z celej Európy a preteky sa budú konať pod záštitou Janeze Potočníka, komisára Európskej únie pre vedu a výskum. Medzi súťažnými tímami nebude ani tento rok chýbať tím mladých inžinierov z Technickej univerzity v Košiciach.

V tomto ročníku sa na Shell Eco-marathon prihlásilo okolo 3 000 mladých inžinierov z 20 krajín rozdelených do 257 tímov z univerzít a stredných škôl. Cieľom tohtoročných pretekov je už po 23. raz vyprojektovať, vyrobiť a riadiť vozidlo, ktoré dosiahne minimálnu spotrebu paliva na klasický alebo alternatívny pohon pri dosiahnutí čo najnižšieho množstva škodlivých emisií. Preteky sú zároveň pohľadom mladých vedcov na budúce spôsoby prepravy.

Slovenský tím z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach vyrazil tento rok na francúzsky okruh v Nogare už po dvanásty krát. Pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. sa tento rok pokúsia vylepšiť maximum v dojazde svojho špeciálu B&S 3, ktorý poháňa jednovalcový spaľovací motor so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Ich experimentálne vozidlo má oproti minulému roku vylepšené riadenie a zvýšenú účinnosť motora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Doterajší rekord európskeho Shell Eco-marathonu v kategórii spaľovacích motorov drží francúzsky tím z lýcea La Joliverie z roku 2004, ktorý dosiahol úctyhodných 3 410 kilometrov na jeden liter paliva. Absolútnym rekordmanom je však tím švajčiarskej univerzity ETH Zürich, ktorý so svojím vozidlom na palivový článok prešiel v roku 2005 3 836 kilometrov na ekvivalent jedného litra paliva.

Okrem bežných palív, ako sú benzín, nafta alebo LPG, sa bude 65 vozidiel spoliehať na alternatívne zdroje energie, ako sú vodík, biopalivá alebo solárna energia. Oproti predchádzajúcim rokom sa popri súťažných prototypoch veľmi výrazne rozšírila kategória vozidiel určených na bežnú mestskú prevádzku (o 60 % v porovnaní s rokom 2006). Odráža sa tak záujem mladých inžinierov hľadať nové riešenia pre znižovanie vplyvu tradičnej mestskej dopravy na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Popri súťaži o pokorenie rekordu pretekov v úspore paliva v jednotlivých kategóriách je vyhlásená aj súťaž o najekologickejšie vozidlo, ktoré vyprodukuje najmenej emisií oxidu uhličitého.

Autor: Shell

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 091
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 540
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 857
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 138
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 747
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 981
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu