a rozpustenia opravných položiek v celkovej výške 360 mil. Sk poklesol medziročne o 13 % na 1,525 mld. Sk. Ziskovosť negatívne ovplyvnili hlavne pokles kótovaných cien ropných produktov na medzinárodných trhoch a posilňovanie kurzu slovenskej koruny (-914 mil. Sk). Tieto faktory sa prejavili aj v poklese čistých tržieb z predaja o 21 % na 22,465 mld. Sk v porovnaní s Q1 2006. Po započítaní jednorazového pozitívneho vplyvu, najmä z odpredaja prebytočného majetku, čistý zisk Skupiny Slovnaft vzrástol v porovnaní s Q1 2006 o 11 % na 1,46 mld. Sk.
Spoločnosť pozitívne hodnotí predovšetkým to, že sa jej napriek vysokým východiskovým hodnotám z predchádzajúcich rokov darí ďalej zvyšovať objem predaja. „Vynikajúca prevádzková spoľahlivosť kľúčových výrobných jednotiek a rastúci záujem o motorové palivá zo Slovnaftu, vrátane biopalív, ktoré už dnes spĺňajú požiadavky na kvalitu platné v EÚ až od roku 2009, ostávajú kľúčovými faktormi úspechu spoločnosti. Spolu so zvyšujúcou sa výkonnosťou petrochemickej dcérskej spoločnosti umožnili Skupine Slovnaft udržať dobrú výkonnosť aj v Q1 2007," povedal v súvislosti s dnes zverejnenými výsledkami Oszkár Világi, generálny riaditeľ spoločnosti Slovnaft.
Q1 2007 potvrdil rastúcu výkonnosť petrochemickej dcérskej spoločnosti Slovnaftu, ktorá vyrába a predáva predovšetkým polyméry. V 1. štvrťroku 2007 vzrástol objem predaja polymérov medziročne o 4,5 % na 98 kt. Nárast možno pripísať predovšetkým vyššej výrobe polypropylénu o 7,9 kt v porovnaní s Q1 2006 v dôsledku zvyšujúcej sa výrobnej kapacity PP3 jednotky. Petrochémia sa na tržbách Skupiny podieľa už vyše 20 %.
Z hľadiska teritoriálnej štruktúry tržieb, export si naďalej udržuje vysoký, až trojštvrtinový podiel na celkom predaji. V Q1 2007 Slovnaft vyrábal výlučne motorovú naftu s nízkym obsahom síry, z čoho 53,5 % predstavovala motorová nafta s prídavkom komponentu MERO (metylester repky olejnej), v porovnaní s 29,2 % v Q1 2006. V 1. štvrťroku 2007 spoločnosť vyrábala len benzíny s biozložkou ETBE.
Slovnaftu sa darilo zvyšovať aj predaj na svojich čerpacích staniciach, ktorý v objemovom vyjadrení vzrástol o takmer 3 %, a to aj napriek nižšiemu počtu čerpacích staníc, čo odráža zlepšujúcu sa efektívnosť maloobchodnej siete. Ku koncu marca spoločnosť mala 210 čerpacích staníc. Trend dízelizácie pokračoval aj v prvých troch mesiacoch tohto roka, čo sa prejavilo nárastom predaja motorovej nafty o takmer 12 % a poklesom predaja benzínov v porovnaní s Q1 2006. Pozitívny vývoj zaznamenal aj predaj ECO+ Autoplynu, ktorý vzrástol takmer o 5 %.
Autor: Slovnaft