SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

3039 kilometrov na jeden liter paliva

Počas najväčších európskych pretekov úsporných vozidiel dosiahol najlepší výsledok v počte odjazdených kilometrov na jeden liter paliva tím francúzskej školy St. Joseph La Joliverie - celkovo 3 039 kilometrov. Na pretekoch sa zúčastnilo 257 tímov z

20 krajín. Medzi víťazmi jednotlivých kategórií sa objavili študenti z Dánska, Francúzska, Holandska a Nórska. Súťaže sa zúčastnil aj tím z Technickej univerzity v Košiciach.

Cez víkend sa skončil na pretekárskom okruhu v Nogare, v južnom Francúzsku, 23. ročník Európskeho Shell Eco-marathonu, ktorý ponúka stretnutie študentov vysokých i stredných škôl. Súťaži sa v dosiahnutí minimálnej spotreby paliva pomocou vozidla vlastnej konštrukcie a výroby. „Pôsobivé výsledky tímov sú dôkazom rastúceho záujmu budúcich inžinierov o efektívnejšie využívanie súčasných i budúcich zdrojov energie, ktoré budú viesť k trvalo udržateľnej mobilite v doprave," komentuje výsledky tohtoročnej súťaže Matthew Bateson, riaditeľ komunikácie Shell v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kategória prototypov
Prekročením hranice 3 000 kilometrov v kategórii prototypov poháňaných spaľovacím benzínovým motorom zvíťazil tím francúzskej školy St. Joseph La Joliverie už druhý krát za sebou. Tím viedol v súťažnej kategórii už od sobotňajších rozjazdov, ale najlepší výsledok v podobe 3 039 kilometrov dosiahol až vo svojej nedeľnej jazde. Za ním skončili mladí konštruktéri francúzskej školy ESTACA Levallois-Perret (2 716 km) a fínskej Tampere University of Technology (2 137 km).

Súťaženia v tejto kategórii sa už po dvanásty krát zúčastnil tím mladých inžinierov z katedry bezpečnosti a kvality výroby Technickej univerzity v Košiciach. Pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. sa experimentálne vozidlo B&S 3 umiestnilo v polovici štartovacieho poľa. „Aj tento rok bola konkurencia v našej kategórii najväčšia, a náš tím získal ďalšie dôležité poznatky na vylepšenie vozidla," povedal o účasti Tibor Bugár.

SkryťVypnúť reklamu

V kategórii vozidiel poháňaných vodíkovým článkom bolo víťazstvo francúzskej školy Ecole Polytechnique Nantes veľmi tesné. So svojím prototypom dosiahli 2 797 kilometrov a porazili tak svojich nemeckých rivalov - Hochschule Offenburg - University of Applied Sciences (2 716 km) a Chemitz University of Technology (2552 km) . Tento rok sa na štarte objavili aj tri vozidlá na solárny pohon. Víťazmi sa stali študenti z francúzskeho lýcea Louis Pasquet.

Kategória Urban Concept (vozidlá určené pre bežnú mestskú premávku)
Tím DTU Roadrunners vyhral kategóriu Urban Concept spaľovacích motorov za posledné dva roky. Nielen že tento rok študenti z Technical University of Denmark opäť zvíťazili (306 km), ale získali aj Cenu za najekologickejšie vozidlo. Oslavy dánskeho tímu doplnili študenti z De Haagse Hogeschool, ktorí si odniesli hlavnú cenu v kategórii vodíkových článkov (557 km).

SkryťVypnúť reklamu

Zvláštne ocenenie
Európsky Shell Eco-marathon 2007 udeľoval aj ocenenia za dizajn, technické inovácie, bezpečnosť a komunikáciu tímu. Jasnými hviezdami boli pri týchto oceneniach študenti z nórskej Oestfold University College Halden. Design ich vozidla, ktorý pripomína pretekárske auto, zapôsobil na odbornú porotu predovšetkým tým, že vďaka nemu je vozidlo pripravené na možné ľahké uvedenie do výroby. Súťažné vozidlo sa podelilo o Cenu za design SKF so španielskym tímom IES Alto nolan Barredos-Asturias.

Komunikačná stratégia študentov z Oestfoldu bola ocenená Cenou za komunikáciu Shell. Snaha o dosiahnutie maximálnej bezpečnosti vozidla doviedla tento tím k druhému miestu v Cene za bezpečnosť Autosur. Víťazom tejto ceny sa stala francúzska škola Roger Claustres, Clermont-Ferrand. A napokon Cenu za technickú inováciu Bosch získala talianska Politecnica Milano, u ktorej porota ocenila jedinečnú konštrukciu odstredivej spojky.

SkryťVypnúť reklamu

Cenu sympatie Adecco (Social/Hospitality Award) získala francúzska škola AFORP Drancy za zábavno-vzdelávací program, ktorý zahŕňa aj hru inšpirovanú pretekmi, ktorú odovzdali všetkým zúčastneným tímom.

Do budúceho ročníka Shell Eco-marathonu by sa mal opäť zapojiť tím HydrogenIX Technickej univerzity v Ostrave so svojím konceptom vozidla poháňaným vodíkom. Tento rok chýbal na pretekoch kvôli technickým komplikáciám.

Na záver: Ak by ste boli vynikajúci bežec, tak by ste pri behu po okruhu v Nogare rýchlosťou 25 km/h vytvorili viac emisií oxidu uhličitého ako jazdec Európskeho Shell Eco-marathonu spolu s jeho autom!

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  7. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Cenami prenájmov hýbe vysoký dopyt, ponuka klesla o viac ako 40%
  2. Futbal v meste: Poznáme 16 najlepších tímov!
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  7. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  8. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 29 218
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 203
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 139
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 998
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 919
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 278
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 977
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Smutný obraz Putinovho hanebného Ruska
  2. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  3. Martin Šuraba: Moje Košice
  4. Lenka Filinová: Spomienka
  5. Soňa Fröhlichová: Švajčiarske mesto Schaffhausen, neodolateľný Tom Cruise a hodinky IWC
  6. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  7. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Štátnice, konferencie, workshopy a nové publikácie | Týmto žil ÚVP záverom akademického roka.
  8. Viera Polakovičová: Charitatívne operné gala v Redute
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 280
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 353
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 925
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 864
  5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 3 999
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 666
  7. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 618
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 145
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu