SME

3039 kilometrov na jeden liter paliva

Počas najväčších európskych pretekov úsporných vozidiel dosiahol najlepší výsledok v počte odjazdených kilometrov na jeden liter paliva tím francúzskej školy St. Joseph La Joliverie - celkovo 3 039 kilometrov. Na pretekoch sa zúčastnilo 257 tímov z

20 krajín. Medzi víťazmi jednotlivých kategórií sa objavili študenti z Dánska, Francúzska, Holandska a Nórska. Súťaže sa zúčastnil aj tím z Technickej univerzity v Košiciach.

Cez víkend sa skončil na pretekárskom okruhu v Nogare, v južnom Francúzsku, 23. ročník Európskeho Shell Eco-marathonu, ktorý ponúka stretnutie študentov vysokých i stredných škôl. Súťaži sa v dosiahnutí minimálnej spotreby paliva pomocou vozidla vlastnej konštrukcie a výroby. „Pôsobivé výsledky tímov sú dôkazom rastúceho záujmu budúcich inžinierov o efektívnejšie využívanie súčasných i budúcich zdrojov energie, ktoré budú viesť k trvalo udržateľnej mobilite v doprave," komentuje výsledky tohtoročnej súťaže Matthew Bateson, riaditeľ komunikácie Shell v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kategória prototypov
Prekročením hranice 3 000 kilometrov v kategórii prototypov poháňaných spaľovacím benzínovým motorom zvíťazil tím francúzskej školy St. Joseph La Joliverie už druhý krát za sebou. Tím viedol v súťažnej kategórii už od sobotňajších rozjazdov, ale najlepší výsledok v podobe 3 039 kilometrov dosiahol až vo svojej nedeľnej jazde. Za ním skončili mladí konštruktéri francúzskej školy ESTACA Levallois-Perret (2 716 km) a fínskej Tampere University of Technology (2 137 km).

Súťaženia v tejto kategórii sa už po dvanásty krát zúčastnil tím mladých inžinierov z katedry bezpečnosti a kvality výroby Technickej univerzity v Košiciach. Pod vedením doc. Ing. Tibora Bugára, CSc. a prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. sa experimentálne vozidlo B&S 3 umiestnilo v polovici štartovacieho poľa. „Aj tento rok bola konkurencia v našej kategórii najväčšia, a náš tím získal ďalšie dôležité poznatky na vylepšenie vozidla," povedal o účasti Tibor Bugár.

SkryťVypnúť reklamu

V kategórii vozidiel poháňaných vodíkovým článkom bolo víťazstvo francúzskej školy Ecole Polytechnique Nantes veľmi tesné. So svojím prototypom dosiahli 2 797 kilometrov a porazili tak svojich nemeckých rivalov - Hochschule Offenburg - University of Applied Sciences (2 716 km) a Chemitz University of Technology (2552 km) . Tento rok sa na štarte objavili aj tri vozidlá na solárny pohon. Víťazmi sa stali študenti z francúzskeho lýcea Louis Pasquet.

Kategória Urban Concept (vozidlá určené pre bežnú mestskú premávku)
Tím DTU Roadrunners vyhral kategóriu Urban Concept spaľovacích motorov za posledné dva roky. Nielen že tento rok študenti z Technical University of Denmark opäť zvíťazili (306 km), ale získali aj Cenu za najekologickejšie vozidlo. Oslavy dánskeho tímu doplnili študenti z De Haagse Hogeschool, ktorí si odniesli hlavnú cenu v kategórii vodíkových článkov (557 km).

SkryťVypnúť reklamu

Zvláštne ocenenie
Európsky Shell Eco-marathon 2007 udeľoval aj ocenenia za dizajn, technické inovácie, bezpečnosť a komunikáciu tímu. Jasnými hviezdami boli pri týchto oceneniach študenti z nórskej Oestfold University College Halden. Design ich vozidla, ktorý pripomína pretekárske auto, zapôsobil na odbornú porotu predovšetkým tým, že vďaka nemu je vozidlo pripravené na možné ľahké uvedenie do výroby. Súťažné vozidlo sa podelilo o Cenu za design SKF so španielskym tímom IES Alto nolan Barredos-Asturias.

Komunikačná stratégia študentov z Oestfoldu bola ocenená Cenou za komunikáciu Shell. Snaha o dosiahnutie maximálnej bezpečnosti vozidla doviedla tento tím k druhému miestu v Cene za bezpečnosť Autosur. Víťazom tejto ceny sa stala francúzska škola Roger Claustres, Clermont-Ferrand. A napokon Cenu za technickú inováciu Bosch získala talianska Politecnica Milano, u ktorej porota ocenila jedinečnú konštrukciu odstredivej spojky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cenu sympatie Adecco (Social/Hospitality Award) získala francúzska škola AFORP Drancy za zábavno-vzdelávací program, ktorý zahŕňa aj hru inšpirovanú pretekmi, ktorú odovzdali všetkým zúčastneným tímom.

Do budúceho ročníka Shell Eco-marathonu by sa mal opäť zapojiť tím HydrogenIX Technickej univerzity v Ostrave so svojím konceptom vozidla poháňaným vodíkom. Tento rok chýbal na pretekoch kvôli technickým komplikáciám.

Na záver: Ak by ste boli vynikajúci bežec, tak by ste pri behu po okruhu v Nogare rýchlosťou 25 km/h vytvorili viac emisií oxidu uhličitého ako jazdec Európskeho Shell Eco-marathonu spolu s jeho autom!

Autor: Shell

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 352
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 410
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 117
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 928
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 236
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 206
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 299
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  5. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 651
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 565
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 50 109
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 103
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 375
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 958
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 697
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 476
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu