SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

CNG je vysoko bezpečné palivo!

Stlačený zemný plyn (CNG - compressed natural gas) je vysoko bezpečné palivo, ktoré so sebou prináša výrazné ekologické a ekonomické výhody. V súvislosti s požiarom autobusu značky Solaris 26. mája v Bratislave to vyhlásil riaditeľ divízie obchodu s

Stlačený zemný plyn (CNG - compressed natural gas) je vysoko bezpečné palivo, ktoré so sebou prináša výrazné ekologické a ekonomické výhody. V súvislosti s požiarom autobusu značky Solaris 26. mája v Bratislave to vyhlásil riaditeľ divízie obchodu s plynom SPP, Ing. Dušan Randuška MBA. „Technický problém vozidla neznamená, že problematické je palivo. Popri neodškriepiteľných ekologických a ekonomických výhodách, ktoré má stlačený zemný plyn, považujú odborníci CNG zároveň za palivo, ktoré je dokonca bezpečnejšie ako benzín či nafta. Stlačený zemný plyn je ťažšie zápalný a pri úniku stúpa hore," povedal Dušan Randuška.
SPP v minulom roku predal 4,5 milióna kg stlačeného zemného plynu, čo znamená medziročný nárast o viac ako jeden milión kg. Na Slovensku sú v súčasnosti v prevádzke plniace stanice okrem Bratislavy aj v Nitre, Zvolene, Košiciach a Michalovciach. Na základe stúpajúceho záujmu o ekologickejšiu a efektívnejšiu prevádzku motorových vozidiel s pohonom na CNG rokuje SPP o budovaní nových plniacich staníc v ďalších mestách.

„SPP vysoko oceňuje svoje dlhoročné partnerstvo s Dopravným podnikom Bratislava a. s. (DPB) a jeho zodpovednosť za snahu o ekologickú dopravu v hlavnom meste Slovenskej republiky, ktorá je zdrojom inšpirácií pre ďalších dopravcov na Slovensku. Veríme, že partnerstvo medzi SPP a DPB bude aj naďalej úspešne pokračovať a budeme sa tak môcť podieľať na splnení cieľa, ktorým je v roku 2010 až 300 autobusov s pohonom CNG v bratislavskej mestskej doprave. To znamená dvojnásobné úspory nákladov a dvojnásobne menej škodlivín v ovzduší ako v roku 2006," povedal Dušan Randuška. Výsledkom dlhodobého partnerstva medzi SPP a DPB sú dve plniace stanice a 162 mestských autobusov s pohonom CNG. Okrem nových vozidiel značky Solaris používa DPB vozidlá značky Karosa, ktoré sú prerobené na plynový pohon. V roku 2006 ušetrili autobusy s pohonom CNG náklady DPB vo výške 34,5 miliónov korún a vypustili o 1,4 miliónov kilogramov škodlivých výfukových plynov a sadzí menej v prorovnaní s tým, ako keby rovnaké výkony robili naftové autobusy.

Udalosť zo soboty 26. mája 2007 nesúvisí s použitím alternatívneho paliva. CNG je moderné, ekologické a mimoriadne bezpečné palivo, ktoré dnes poháňa viac ako šesť miliónov vozidiel na svete. Vozidlá s pohonom CNG vyrábajú spoločnosti prestížnych automobiliek ako Mercedes, Volvo, Opel, Iveco, Citroen, Fiat a mnohé ďalšie. Za použité technológie a komponenty vo vozidle nesie zodpovednosť jeho výrobca, a to bez ohľadu na použitý pohon.

Využitie CNG vo vybraných krajinách
Krajina Plniace stanice CNG Počet vozidiel CNG
Slovensko 6 337
Česká republika 24 615
Rakúsko 92 873
Nemecko 720 55000
Francúzsko 125 10050
Ukrajina 200 100000
USA 1600 146876
Taliansko 588 412550
Argentína 1614 1422106
India 325 334820
Bangladéš 129 80000

zdroj: SPP - tabuľka - Gas Vehicles Report 04/2007

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 236
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 925
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 8 182
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 408
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 270
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 108
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 501
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 693
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 033
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 669
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 521
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu