SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

ESP - má ho Vaše auto?

Elektronická kontrola stability (ESC) - najväčšia inovácia v oblasti cestnej bezpečnosti od vynálezu pásov. Šmyk je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd, ktoré sa končia smrťou alebo ťažkým zranením účastníkov nehody. Pri pohľade na

Elektronická kontrola stability (ESC) - najväčšia inovácia v oblasti cestnej bezpečnosti od vynálezu pásov.

Šmyk je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd, ktoré sa končia smrťou alebo ťažkým zranením účastníkov nehody. Pri pohľade na alarmujúce čísla na európskych cestách:

  • 1,4 milióna dopravných nehôd ročne
  • 40.000 mŕtvych ročne
  • 115 mŕtvych denne

Je jasné, že treba využiť všetky dostupné prostriedky na záchranu ľudských životov v cestnej premávke. Jednou z ciest je aj využívanie tzv. „inteligentných" technológií v oblasti aktívnej bezpečnosti, pomocou ktorých automobil koriguje chyby vodiča (ABS, ESP, atď.). Medzi tieto technológie patrí aj tzv. electronic stability control (ESC), ktorý stimuluje brzdový systém vozidla tak, aby zabránil potenciálnemu šmyku a udržal automobil pod kontrolou vodiča.

Výskumy prebiehajúce paralelne v Európe, Japonsku a USA ukázali prekvapujúce výsledky: ak by všetky vozidlá boli vybavené systémom ESC, celkový počet dopravných nehôd by klesol až o 30-40%, čo by znamenalo záchranu cca 5-10 tisíc ľudských životov za rok na európskych cestách. Pritom náklady na vybavenie jedného vozidla systémom ESC sú relatívne nízke a podľa amerických výskumov predstavujú len 111 USD na jedného spotrebiteľa.

Podľa prieskumu v jednotlivých európskych krajinách sa však ukázalo, že len približne 50% obyvateľov EU vie o existencii systému ESC. Oveľa lepšia informovanosť je v USA, kde sa zavádzaniu ESC venujú veľmi intenzívne a momentálne už predbehli Európu v celkovom podiele vozidiel vybavených ESC na vozovom parku (47% v USA oproti 45% v Európe). Prognóza ukazuje, že v roku 2010 (cieľový rok plánu EU na zníženie úmrtí na cestách o 50%) bude v USA vybavených ESC až 82% vozového parku, kým v Európe len 61%. Rozhodujúci krok pri podpore systému ESC urobil Spojené štáty v roku 2006, keď Americká národná diaľničná spoločnosť vydala federálne nariadenie č. 126, ktoré stanovuje povinnosť výrobcov zahrnúť ESC do štandardnej výbavy všetkých novovyrobených automobilov počnúc rokom 2012.

Prezident FIA Max Mosley: „Veľmi sme uvítali toto rozhodnutie USA. Dúfame teraz, že v spolupráci s OSN a WHO sa nám podarí presadiť ESC v Európe ako globálny štandard v nových vozidlách v tom istom časovom horizonte. Treba si položiť nepríjemnú otázku: Prečo Európa v zavádzaní bezpečnostných štandardov zaostáva za USA? Môžeme si dovoliť vyčkávať, ak denne zomierajú na európskych cestách ľudia? Systém ESC je významným prínosom k zníženiu počtu úmrtí v cestnej doprave. Od roku 1995, kedy bol systém prvý raz zavedený do praxe došlo len k veľmi slabému prieniku ESC v rámci európskeho automobilovéhu trhu. Treba si uvedomiť, že aj systému ABS trvalo 20 rokov, kým sa presadil na trhu. Musíme preto vyvinúť čo najväčšie úsilie - tak v oblasti oživenia trhu ako aj vo vedomí ľudí - s cieľom presadiť ESC ihneď a nečakať do roku 2012, keď sa stane povinnosťou!"

FIA sa teda rozhodla začať širokú podporu systému ESC na dvoch frontoch.

  • prostredníctvom špeciálnej komunikačnej platformy eSafety Aware! a v spolupráci s Európskou úniou, a programom EuroNCAP, odštartovala dňa 8. mája na testovacej dráhe v Aprilii (Taliansko) široká kampaň „Choose ESC!", ktorá je zameraná na celú motoristickú obec. Jej cieľom je vysvetliť prospešnosť ESC ako technológie, ktorá zachraňuje život. Konečným efektom by mal byť tlak spotrebiteľov na výrobcov automobilov v zmysle „nekúpim si auto, ktoré nemá vo výbave ESC", a to najmä u lacnejších a menších áut, ktoré majú v súčasnosti veľmi nízku vybavenosť ESC, ba niektoré modely neponúkajú túto možnosť vôbec. V rámci veľkého podujatia, ktoré kampaň odštartovalo boli zverejnené výsledky posledných výskumov, ktoré jasne dokumentovali prínos ESC pri záchrane života i ochrane majetku občanov EÚ. Kampaň podporili svojou prítomnosťou na jej zahájení i mnohí významní politickí predstavitelia, ako aj známe osobnosti zo sveta motorizmu: už spomínaný prezident FIA Max Mosley, Viviane Redingová (Európska komisárka pre informácie a médiá), Claes Tingvall (riaditeľ EuroNCAP), Ivan Hodač (generálny sekretár ACEA), David Ward (riaditeľ FIA Foundation), Michael Schumacher a mnohí ďalší. SATC zabezpečil aj účasť slovenských médií na tomto podujatí, materiál sa momentálne spracováva a bude odvysielaný na televíznej stanici TA3.
  • prostredníctvom autoklubov jednotlivých členských krajín FIA (na Slovensku SATC) informovať nielen národné členské základne, ale aj širokú verejnosť o podstate a význame systému ESC. K tejto aktivite sa aj touto cestou pripájame a apelujeme na slovenských motoristov aby pri kúpe nového vozidla žiadali systém ESC vo výbave automobilu. Pre lepšiu informovanosť pripájame niekoľko informácií a najčastejších otázok a odpovedí:

Elektronická kontrola stability (ESC) je bezpečnostná technológia vo výbave vozidla, ktorá môže zabrániť dopravnej nehode ak vaše vozidlo dostane šmyk.

Denne sa na ceste môžete stretnúť s množstvom situácií, ktoré predstavujú potenciálne riziko šmyku: náhle vbehnutie dieťaťa do dráhy vozidla nečakané otvorenie dverí parkujúceho auta do vašej jazdnej dráhy nepredpokladaná zmena jazdného pruhu pred vami idúceho automobilu .... a mnoho iných Môžete byť akokoľvek dobrý vodič, neubránite sa náhlej reakcii - trhnutiu volantom, pri ktorom môže dôjsť ku strate kontroly nad vozidlom....a dostanete sa do šmyku. V takejto chvíli vám práve ESC môže zachrániť život. ESC dokáže identifikovať riziko takmer okamžite a elektronickým impulzom rozloží brzdné sily tak, aby vodič opäť mohol nadobudnúť kontrolu nad vozidlom a aby došlo k minimálnemu vychýleniu z pôvodnej jazdnej dráhy.

Prečo potrebujem ESC?

  • Šmyk je príčinou až 40% smrteľných dopravných nehôd. Výskum ukázal, že ESC dokáže zabrániť až 80% šmykov.

Ako ESC pracuje?

ESC používa systém inteligentných senzorov, ktoré signalizujú stratu kontroly nad vozidlom hneď na jej počiatku. 25x sa sekundu kontrolujú senzory správanie sa vozidla na ceste. Ak poloha riadenia ne je synchrónna so smerom jazdy vozidla a vozidlo sa začne dostávať do šmyku, ESC vyšle signál do brzdového systému a ten rozdelí brzdnú silu na príslušné koleso. ESC úzko spolupracuje so systémom ABS a dokáže rozpoznať aj to, či ku šmyku došlo na prednej alebo zadnej náprave.

Existujú aj iné názvy ESC?

Áno. ESC je na trhu pod rôznymi obchodnými názvami: ESP, DSC, VSA alebo VSC. Musím ESC aktivovať po naštartovaní motora? Nie. ESC sa aktivuje po naštartovaní automaticky. Niektorí výrobcovia montujú do vozidiel spínač, ktorým môžete ESC vypnúť. Vo väčšine prípadov sa súčasne vypne aj TCS (Traction Control System) a informácia sa objaví na palubnej doske. Deaktivácia je niekedy vhodná, ak stav vozovky vyžaduje mierne prešmykovanie (napr. na snehu).

Je možné dodatočne vybaviť auto systémom ESC?

Nie. Preto treba pri kúpe nového automobilu urobiť správne rozhodnutie a kúpiť nové vozidlo, ktoré je systémom vybavené od výrobcu. Musím prispôsobiť vedenie vozidla systému ESC? Nie. ESC sa aktivuje len v extrémnych prípadoch, inak nijako jazdu neovplyvňuje, ani spôsob vedenia vozidla sa nijako nemení oproti vášmu obvyklému.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 214
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 499
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 491
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 14 872
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 092
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 756
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 367
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 237
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 099
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič na stredajšej tlačovej konferencii.

Otázny je semafor aj školy.

60m

Pretestovali takmer tri milióny ľudí.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

3 h
Nemecko chce zastaviť lety, Belgicko a Fínsko sa už zatvorili.

Európske štáty obmedzujú cestovanie.

4 h

Neprehliadnite tiež

Proti ľadu neodporúčame horúcu vodu ani stierače.

16m
Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

8 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

26. jan
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan