SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

ESP - má ho Vaše auto?

Elektronická kontrola stability (ESC) - najväčšia inovácia v oblasti cestnej bezpečnosti od vynálezu pásov. Šmyk je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd, ktoré sa končia smrťou alebo ťažkým zranením účastníkov nehody. Pri pohľade na

Elektronická kontrola stability (ESC) - najväčšia inovácia v oblasti cestnej bezpečnosti od vynálezu pásov.

Šmyk je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd, ktoré sa končia smrťou alebo ťažkým zranením účastníkov nehody. Pri pohľade na alarmujúce čísla na európskych cestách:

  • 1,4 milióna dopravných nehôd ročne
  • 40.000 mŕtvych ročne
  • 115 mŕtvych denne

Je jasné, že treba využiť všetky dostupné prostriedky na záchranu ľudských životov v cestnej premávke. Jednou z ciest je aj využívanie tzv. „inteligentných" technológií v oblasti aktívnej bezpečnosti, pomocou ktorých automobil koriguje chyby vodiča (ABS, ESP, atď.). Medzi tieto technológie patrí aj tzv. electronic stability control (ESC), ktorý stimuluje brzdový systém vozidla tak, aby zabránil potenciálnemu šmyku a udržal automobil pod kontrolou vodiča.

Výskumy prebiehajúce paralelne v Európe, Japonsku a USA ukázali prekvapujúce výsledky: ak by všetky vozidlá boli vybavené systémom ESC, celkový počet dopravných nehôd by klesol až o 30-40%, čo by znamenalo záchranu cca 5-10 tisíc ľudských životov za rok na európskych cestách. Pritom náklady na vybavenie jedného vozidla systémom ESC sú relatívne nízke a podľa amerických výskumov predstavujú len 111 USD na jedného spotrebiteľa.

Podľa prieskumu v jednotlivých európskych krajinách sa však ukázalo, že len približne 50% obyvateľov EU vie o existencii systému ESC. Oveľa lepšia informovanosť je v USA, kde sa zavádzaniu ESC venujú veľmi intenzívne a momentálne už predbehli Európu v celkovom podiele vozidiel vybavených ESC na vozovom parku (47% v USA oproti 45% v Európe). Prognóza ukazuje, že v roku 2010 (cieľový rok plánu EU na zníženie úmrtí na cestách o 50%) bude v USA vybavených ESC až 82% vozového parku, kým v Európe len 61%. Rozhodujúci krok pri podpore systému ESC urobil Spojené štáty v roku 2006, keď Americká národná diaľničná spoločnosť vydala federálne nariadenie č. 126, ktoré stanovuje povinnosť výrobcov zahrnúť ESC do štandardnej výbavy všetkých novovyrobených automobilov počnúc rokom 2012.

Prezident FIA Max Mosley: „Veľmi sme uvítali toto rozhodnutie USA. Dúfame teraz, že v spolupráci s OSN a WHO sa nám podarí presadiť ESC v Európe ako globálny štandard v nových vozidlách v tom istom časovom horizonte. Treba si položiť nepríjemnú otázku: Prečo Európa v zavádzaní bezpečnostných štandardov zaostáva za USA? Môžeme si dovoliť vyčkávať, ak denne zomierajú na európskych cestách ľudia? Systém ESC je významným prínosom k zníženiu počtu úmrtí v cestnej doprave. Od roku 1995, kedy bol systém prvý raz zavedený do praxe došlo len k veľmi slabému prieniku ESC v rámci európskeho automobilovéhu trhu. Treba si uvedomiť, že aj systému ABS trvalo 20 rokov, kým sa presadil na trhu. Musíme preto vyvinúť čo najväčšie úsilie - tak v oblasti oživenia trhu ako aj vo vedomí ľudí - s cieľom presadiť ESC ihneď a nečakať do roku 2012, keď sa stane povinnosťou!"

FIA sa teda rozhodla začať širokú podporu systému ESC na dvoch frontoch.

  • prostredníctvom špeciálnej komunikačnej platformy eSafety Aware! a v spolupráci s Európskou úniou, a programom EuroNCAP, odštartovala dňa 8. mája na testovacej dráhe v Aprilii (Taliansko) široká kampaň „Choose ESC!", ktorá je zameraná na celú motoristickú obec. Jej cieľom je vysvetliť prospešnosť ESC ako technológie, ktorá zachraňuje život. Konečným efektom by mal byť tlak spotrebiteľov na výrobcov automobilov v zmysle „nekúpim si auto, ktoré nemá vo výbave ESC", a to najmä u lacnejších a menších áut, ktoré majú v súčasnosti veľmi nízku vybavenosť ESC, ba niektoré modely neponúkajú túto možnosť vôbec. V rámci veľkého podujatia, ktoré kampaň odštartovalo boli zverejnené výsledky posledných výskumov, ktoré jasne dokumentovali prínos ESC pri záchrane života i ochrane majetku občanov EÚ. Kampaň podporili svojou prítomnosťou na jej zahájení i mnohí významní politickí predstavitelia, ako aj známe osobnosti zo sveta motorizmu: už spomínaný prezident FIA Max Mosley, Viviane Redingová (Európska komisárka pre informácie a médiá), Claes Tingvall (riaditeľ EuroNCAP), Ivan Hodač (generálny sekretár ACEA), David Ward (riaditeľ FIA Foundation), Michael Schumacher a mnohí ďalší. SATC zabezpečil aj účasť slovenských médií na tomto podujatí, materiál sa momentálne spracováva a bude odvysielaný na televíznej stanici TA3.
  • prostredníctvom autoklubov jednotlivých členských krajín FIA (na Slovensku SATC) informovať nielen národné členské základne, ale aj širokú verejnosť o podstate a význame systému ESC. K tejto aktivite sa aj touto cestou pripájame a apelujeme na slovenských motoristov aby pri kúpe nového vozidla žiadali systém ESC vo výbave automobilu. Pre lepšiu informovanosť pripájame niekoľko informácií a najčastejších otázok a odpovedí:

Elektronická kontrola stability (ESC) je bezpečnostná technológia vo výbave vozidla, ktorá môže zabrániť dopravnej nehode ak vaše vozidlo dostane šmyk.

Denne sa na ceste môžete stretnúť s množstvom situácií, ktoré predstavujú potenciálne riziko šmyku: náhle vbehnutie dieťaťa do dráhy vozidla nečakané otvorenie dverí parkujúceho auta do vašej jazdnej dráhy nepredpokladaná zmena jazdného pruhu pred vami idúceho automobilu .... a mnoho iných Môžete byť akokoľvek dobrý vodič, neubránite sa náhlej reakcii - trhnutiu volantom, pri ktorom môže dôjsť ku strate kontroly nad vozidlom....a dostanete sa do šmyku. V takejto chvíli vám práve ESC môže zachrániť život. ESC dokáže identifikovať riziko takmer okamžite a elektronickým impulzom rozloží brzdné sily tak, aby vodič opäť mohol nadobudnúť kontrolu nad vozidlom a aby došlo k minimálnemu vychýleniu z pôvodnej jazdnej dráhy.

Prečo potrebujem ESC?

  • Šmyk je príčinou až 40% smrteľných dopravných nehôd. Výskum ukázal, že ESC dokáže zabrániť až 80% šmykov.

Ako ESC pracuje?

ESC používa systém inteligentných senzorov, ktoré signalizujú stratu kontroly nad vozidlom hneď na jej počiatku. 25x sa sekundu kontrolujú senzory správanie sa vozidla na ceste. Ak poloha riadenia ne je synchrónna so smerom jazdy vozidla a vozidlo sa začne dostávať do šmyku, ESC vyšle signál do brzdového systému a ten rozdelí brzdnú silu na príslušné koleso. ESC úzko spolupracuje so systémom ABS a dokáže rozpoznať aj to, či ku šmyku došlo na prednej alebo zadnej náprave.

Existujú aj iné názvy ESC?

Áno. ESC je na trhu pod rôznymi obchodnými názvami: ESP, DSC, VSA alebo VSC. Musím ESC aktivovať po naštartovaní motora? Nie. ESC sa aktivuje po naštartovaní automaticky. Niektorí výrobcovia montujú do vozidiel spínač, ktorým môžete ESC vypnúť. Vo väčšine prípadov sa súčasne vypne aj TCS (Traction Control System) a informácia sa objaví na palubnej doske. Deaktivácia je niekedy vhodná, ak stav vozovky vyžaduje mierne prešmykovanie (napr. na snehu).

Je možné dodatočne vybaviť auto systémom ESC?

Nie. Preto treba pri kúpe nového automobilu urobiť správne rozhodnutie a kúpiť nové vozidlo, ktoré je systémom vybavené od výrobcu. Musím prispôsobiť vedenie vozidla systému ESC? Nie. ESC sa aktivuje len v extrémnych prípadoch, inak nijako jazdu neovplyvňuje, ani spôsob vedenia vozidla sa nijako nemení oproti vášmu obvyklému.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 110
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 708
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 233
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 343
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 017
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 591
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 523
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  2. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  3. Irena Šimuneková: Bralce
  4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  5. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  7. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  8. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 994
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 490
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 387
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 818
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 566
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 341
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 299
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 074
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu