SME
Pondelok, 1. marec, 2021 | Meniny má AlbínKrížovkyKrížovky

Tunel Sitina detailne

Po 50-tich mesiacoch od začiatku výstavby v apríli 2003 je tunel Sitina oficiálne spustený do prevádzky. Stavebne i technologicky atraktívny objekt je kľúčovou súčasťou 3,3 km dlhého úseku diaľnice D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, ktorý dotvára

súvislé diaľničné prepojenie Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska. Predpokladá sa, že tunelom Sitina vybudovaným spoločnosťami Taisei - Skanska, denne prejde 20 tisíc vozidiel, čím sa do značnej miery odľahčí doprava na frekventovanej križovatke Patrónka. Sprejazdnenie tunela tak prinesie veľkú úľavu ako miestnym obyvateľom, prechádzajúcim motoristom, tak i životnému prostrediu, ktoré doplácalo najmä na hromadenie výfukových plynov v ovzduší z áut čakajúcich v kolónach.

Tunel Sitina v číslach
Tunel má 2 rúry, jednu pre každý smer, pričom východná rúra meria 1 415 m a západná 1 440 m. Na prerazenie oboch tunelových rúr potrebovali raziči 17 mesiacov. Vedie plytko pod povrchom, priemerná hrúbka nadložia je 18 metrov. Dĺžka razených úsekov je1159 m a 1189 m, dĺžka hĺbených úsekov je 256 m a 251 m. Priečny profil tunela je 79 – 94 m², pozdĺžny sklon trasy predstavuje 2,34 %. V tuneli je päť únikových ciest, v každej rúre tri núdzové zálivy. Na každých 180 m je výklenok SOS, každých 80 m hydrant, vetranie je pozdĺžne.

Geologické podmienky a odporová metóda
Pred a po začatí razenia tunela sa využila geoelektrická odporová metóda, ktorá presne zachytávala zlomové a poruchové pásma a horninové anomálie v okolí tunela, a teda bolo možné dopredu celkom presne určiť poruchové zóny, anomálie a pripraviť sa na ne. Pred začatím razenia bola totiž vypracovaná inžiniersko-geologická správa z prieskumu predmetného územia a na jej základe sa vypracovala projektová dokumentácia, navrhli sa vystrojovacie triedy. Geologické podmienky v uvedenej správe bohužiaľ nezodpovedali aktuálnemu stavu v čelbe. Na základe geologickej správy nebolo možné ani predpokladať charakter a správanie sa hornín v ďalších záberoch a krokoch. Vyvrcholením boli závaly v oboch tunelových rúrach, po ktorých sa pristúpilo k prehodnoteniu projektu a k doplnkovému prieskumu daného územia práve spomínanou odporovou metódou. "Museli sme nasadiť oveľa viac techniky i ľudí, pretože sa ukázalo, že mnohé veci vychádzajúce z projektovej dokumentácie sú v skutočnosti nepomerne zložitejšie. Všetko sme však zvládli a čo je hlavné – bez vážnych úrazov", dodal generálny riaditeľ Skanska BS Miroslav Beka.

Rakúske razenie
Obe tunelové rúry boli kompletne prerazené za 17 mesiacov. Rozmanitosť hornín v kopci Sitina s nízkym nadložím s hrúbkou 10 až 32 metrov si vyžadovala použitie Novej rakúskej tunelovacej metódy, vďaka ktorej sa na rozpojovanie horninového masívu mohla využiť mechanizácia a vrtno-trhacie práce. Rakúska metóda zabezpečuje dočasnú stabilitu vyrúbanej časti až do doby zabudovania trvalého ostenia (definitívneho betónového povrchu tunela). V najhoršom horninovom prostredí sa stabilita zabezpečovala ochranným dáždnikom z mikropilót (oceľové pažiace potrubie s dierami, ktoré sa naplní injektážnou cementovou zmesou s pretlakom. Pretlak zabezpečí rozopnutie pažnice a preinjektovanie okolia pažnice, čo umožní stabilizáciu stropu v predpolí tunela) priemeru 114 mm na dĺžku 12 m. Inde sa na tento účel použili štvor- až šesťmetrové oceľové ihly a v miestach náchylných na zavaľovanie stropu osemmetrové svorníky. Na povrch horniny v odstrelenom priestore budúceho tunela sa aplikoval striekaný betón ako primárne ostenie, sekundárne ostenie tvorí špeciálny betón a železobetón. Táto metóda výrazne uľahčila prácu tunelárom použitím vysokého objemu mechanizovanej práce, zvýšila bezpečnosť a zlepšila hygienu a pracovné podmienky.

Cementobetónová vozovka podľa špeciálnej receptúry
V tuneli je vozovka s cementobetónovým povrchom. Vďaka materiálu krytu vozovky, nebudú na nej vyjazdené koľaje od preťažených kamiónov, pri osvetlení vozidiel sa svetlo od povrchu dobre odráža, a tým zvyšuje viditeľnosť. Cementobetónový povrch veľmi rýchlo odvádza povrchovú vodu a je trvalo drsný, čo pozitívne ovplyvňuje brzdnú dráhu. Navyše, takéto vozovky sú oproti tým asfaltovým o niekoľko decibelov tichšie. Cementobetónový kryt vozovky v tuneli Sitina pozostáva z dvojvrstvového betónu CB I s celkovou hrúbkou 250 mm. Vzhľadom ku konštrukčnému riešeniu projektu sa pokladanie betónu realizovalo špeciálnym – vysoko výkonným a automaticky riadeným – finišerom Wirtgen SP 1600, pričom bolo potrebné pripraviť pre tento stroj betón podľa špeciálnej receptúry. Cementobetónové vozovky sú naviac hospodárne, a to vzhľadom na ich dlhú životnosť (v porovnaní s asfaltovými je približne trikrát vyššia) a minimálne náklady na údržbu. Ich kryt pozostáva z prírodných materiálov, ktoré je možné opätovne – po recyklácií, použiť.

Technologické zaujímavosti
Tunel Sitina je po stavebnej i technologickej stránke zhotovený pomocou moderných technológií, často použitých na Slovensku po prvý raz. Vzhľadom na jeho umiestenie v najfrekventovanejšej časti mesta je navrhnutý a zrealizovaný tak, aby mohol slúžiť svojim užívateľom po uvedení do prevádzky aj v prípade najnepriaznivejších okolností.

Uzavretý televízny okruh je systém 55 statických a dvoch otočných farebných CCD kamier FAC 848 I, ktoré zabezpečujú sledovanie dopravy pred tunelom, v tuneli i v spájacích chodbách. Videosignál sa prenáša optickými káblami na dispečerský pult (12 ks LCD TFT monitorov) na SSÚD na Domkárskej ulici, resp. na servisné monitory na severnom i južnom SPO. Televízny signál sa bude tiež prenášať na riadiaci pult Hasičského a záchranného zboru do Petržalky a na SSÚD Polianky. Kamerový systém je rozmiestnený tak, aby sa zabezpečilo monitorovanie celej dĺžky tunelových rúr (za predpokladu, že záber nebude rušený prekážkami).

Rádiový systém v tuneli umožní pomocou vyžarovacích káblov komunikáciu v tuneli záchranným i policajným jednotkám pomocou vysielačiek, ale i príjem rozhlasového signálu. Do vysielania rozhlasovej stanice Slovensko 1 pritom bude môcť v prípade potreby vstupovať operátor tunela.

Meranie fyzikálnych veličín prebieha v tuneli i v časti predpolia pomocou siete snímačov a senzorov. Ide o veličiny, ktoré majú vplyv na bezpečnosť a plynulosť premávky v tuneli. Pred severným i južným portálom budú meteostanice s aktívnym senzorom, ktoré budú zaznamenávať meteorologické údaje mimo tunela (teplota povrchu vozovky, stav povrchu vozovky - suchá, mokrá -, hrúbka vodného filmu, faktor soli, alarm pri vzniku námrazy, intenzita zrážok, vlhkosť, rýchlosť a smer vetra). Vnútri tunela budú na piatich miestach snímače na meranie intenzity a smeru vetra, opacity a CO.

Detekciu vozidiel v tuneli bude vykonávať systém na rozpoznávanie EČV a systém klasifikácie vozidiel. Systém na rozpoznávanie EČV tvorí infračervená kamera, ktorej výstupom je rozpoznaná EČV s časovou značkou. Klasifikácia vozidiel sa vykonáva pomocou laserových detektorov, na základe ktorých sa vytvorí 3D model. 3D rekonštrukciou príslušného vozidla sa určí, o aký typ vozidla ide (motocykel, osobný automobil, dodávka atď.). Riadiaci systém vyhodnocuje skutočný počet vozidiel v tuneli, čo je v prípade napríklad požiaru v tuneli podstatná informácia.

Elektropožiarna signalizácia (EPS) tvorí dôležitú časť protipožiarnych opatrení v tuneli. Lineárny tepelný hlásič FibroLaser II je senzorový kábel, ktorý kontinuálne sníma teplotu pozdĺž celej tunelovej rúry. Pomocou riadiacej jednotky meraných údajov možno určiť miesto požiaru, jeho veľkosť a smer šírenia. Súčasťou EPS sú aj opticko-dymové hlásiče, tlačidlové hlásiče, poplachová siréna a špeciálne odsávacie systémy, ktoré vyhodnocujú prítomnosť dymových aerosolí.

Osvetlenie v tuneli možno z horizontálneho hľadiska rozdeliť na adaptačné vjazdové, prejazdové a adaptačné výjazdové. Počas denných hodín sa stropné osvetlenie tunela (vo výške 6,5 m) využije v prejazdovej časti bez redukcie výkonu a počas nočných hodín sa bude výkon redukovať na 50 %. Osvetlenie sa bude ovládať pomocou jasomerov, ktoré sa umiestnia pred tunelovými rúrami.

Aj my sme boli v tuneli Sitina a nafotili sme tam niekoľko záberov. Ak si ich budete chcieť pozrieť, nájdete ich v článku Boli sme v tuneli Sitina v magazíne portálu Natankuj.sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. FIIT – vedomosti, ktoré majú zmysel
  4. Štúdium, ktoré sadne
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  8. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. 26 years of providing you with essential information
  2. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  3. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  4. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  5. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  6. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  9. Dáma s pávím pierkom
  10. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 23 132
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 034
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 10 508
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 10 009
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 326
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 634
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 152
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 035
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 537
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 081
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Futbalisti FC DAC Dunajská Streda na ilustračnej fotografii.

Na Slovensko tečú z Maďarska milióny eur.

26. feb
Opatrenia v boji s koronavírusom sa opäť sprísnia.

Bude sa dať chodiť do prírody? Kde bude nutný respirátor?

12 h
Alena Zsuzsová počas hlavného pojednávania vo veci vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej na Špecializovanom trestnom súde v Pezinku. (14.1.2020)

Tep srdca merajú veľmi presne.

10 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris

Kategória SUV má historicky najväčší podiel.

1 h
BMW 545e xDrive

Pohon v tomto aute dokáže zaujať aj zarytých odporcov.

25. feb
McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

25. feb
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

25. feb