SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Tunel Sitina detailne

Po 50-tich mesiacoch od začiatku výstavby v apríli 2003 je tunel Sitina oficiálne spustený do prevádzky. Stavebne i technologicky atraktívny objekt je kľúčovou súčasťou 3,3 km dlhého úseku diaľnice D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, ktorý dotvára

súvislé diaľničné prepojenie Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska. Predpokladá sa, že tunelom Sitina vybudovaným spoločnosťami Taisei - Skanska, denne prejde 20 tisíc vozidiel, čím sa do značnej miery odľahčí doprava na frekventovanej križovatke Patrónka. Sprejazdnenie tunela tak prinesie veľkú úľavu ako miestnym obyvateľom, prechádzajúcim motoristom, tak i životnému prostrediu, ktoré doplácalo najmä na hromadenie výfukových plynov v ovzduší z áut čakajúcich v kolónach.

Tunel Sitina v číslach
Tunel má 2 rúry, jednu pre každý smer, pričom východná rúra meria 1 415 m a západná 1 440 m. Na prerazenie oboch tunelových rúr potrebovali raziči 17 mesiacov. Vedie plytko pod povrchom, priemerná hrúbka nadložia je 18 metrov. Dĺžka razených úsekov je1159 m a 1189 m, dĺžka hĺbených úsekov je 256 m a 251 m. Priečny profil tunela je 79 – 94 m², pozdĺžny sklon trasy predstavuje 2,34 %. V tuneli je päť únikových ciest, v každej rúre tri núdzové zálivy. Na každých 180 m je výklenok SOS, každých 80 m hydrant, vetranie je pozdĺžne.

Geologické podmienky a odporová metóda
Pred a po začatí razenia tunela sa využila geoelektrická odporová metóda, ktorá presne zachytávala zlomové a poruchové pásma a horninové anomálie v okolí tunela, a teda bolo možné dopredu celkom presne určiť poruchové zóny, anomálie a pripraviť sa na ne. Pred začatím razenia bola totiž vypracovaná inžiniersko-geologická správa z prieskumu predmetného územia a na jej základe sa vypracovala projektová dokumentácia, navrhli sa vystrojovacie triedy. Geologické podmienky v uvedenej správe bohužiaľ nezodpovedali aktuálnemu stavu v čelbe. Na základe geologickej správy nebolo možné ani predpokladať charakter a správanie sa hornín v ďalších záberoch a krokoch. Vyvrcholením boli závaly v oboch tunelových rúrach, po ktorých sa pristúpilo k prehodnoteniu projektu a k doplnkovému prieskumu daného územia práve spomínanou odporovou metódou. "Museli sme nasadiť oveľa viac techniky i ľudí, pretože sa ukázalo, že mnohé veci vychádzajúce z projektovej dokumentácie sú v skutočnosti nepomerne zložitejšie. Všetko sme však zvládli a čo je hlavné – bez vážnych úrazov", dodal generálny riaditeľ Skanska BS Miroslav Beka.

Rakúske razenie
Obe tunelové rúry boli kompletne prerazené za 17 mesiacov. Rozmanitosť hornín v kopci Sitina s nízkym nadložím s hrúbkou 10 až 32 metrov si vyžadovala použitie Novej rakúskej tunelovacej metódy, vďaka ktorej sa na rozpojovanie horninového masívu mohla využiť mechanizácia a vrtno-trhacie práce. Rakúska metóda zabezpečuje dočasnú stabilitu vyrúbanej časti až do doby zabudovania trvalého ostenia (definitívneho betónového povrchu tunela). V najhoršom horninovom prostredí sa stabilita zabezpečovala ochranným dáždnikom z mikropilót (oceľové pažiace potrubie s dierami, ktoré sa naplní injektážnou cementovou zmesou s pretlakom. Pretlak zabezpečí rozopnutie pažnice a preinjektovanie okolia pažnice, čo umožní stabilizáciu stropu v predpolí tunela) priemeru 114 mm na dĺžku 12 m. Inde sa na tento účel použili štvor- až šesťmetrové oceľové ihly a v miestach náchylných na zavaľovanie stropu osemmetrové svorníky. Na povrch horniny v odstrelenom priestore budúceho tunela sa aplikoval striekaný betón ako primárne ostenie, sekundárne ostenie tvorí špeciálny betón a železobetón. Táto metóda výrazne uľahčila prácu tunelárom použitím vysokého objemu mechanizovanej práce, zvýšila bezpečnosť a zlepšila hygienu a pracovné podmienky.

Cementobetónová vozovka podľa špeciálnej receptúry
V tuneli je vozovka s cementobetónovým povrchom. Vďaka materiálu krytu vozovky, nebudú na nej vyjazdené koľaje od preťažených kamiónov, pri osvetlení vozidiel sa svetlo od povrchu dobre odráža, a tým zvyšuje viditeľnosť. Cementobetónový povrch veľmi rýchlo odvádza povrchovú vodu a je trvalo drsný, čo pozitívne ovplyvňuje brzdnú dráhu. Navyše, takéto vozovky sú oproti tým asfaltovým o niekoľko decibelov tichšie. Cementobetónový kryt vozovky v tuneli Sitina pozostáva z dvojvrstvového betónu CB I s celkovou hrúbkou 250 mm. Vzhľadom ku konštrukčnému riešeniu projektu sa pokladanie betónu realizovalo špeciálnym – vysoko výkonným a automaticky riadeným – finišerom Wirtgen SP 1600, pričom bolo potrebné pripraviť pre tento stroj betón podľa špeciálnej receptúry. Cementobetónové vozovky sú naviac hospodárne, a to vzhľadom na ich dlhú životnosť (v porovnaní s asfaltovými je približne trikrát vyššia) a minimálne náklady na údržbu. Ich kryt pozostáva z prírodných materiálov, ktoré je možné opätovne – po recyklácií, použiť.

Technologické zaujímavosti
Tunel Sitina je po stavebnej i technologickej stránke zhotovený pomocou moderných technológií, často použitých na Slovensku po prvý raz. Vzhľadom na jeho umiestenie v najfrekventovanejšej časti mesta je navrhnutý a zrealizovaný tak, aby mohol slúžiť svojim užívateľom po uvedení do prevádzky aj v prípade najnepriaznivejších okolností.

Uzavretý televízny okruh je systém 55 statických a dvoch otočných farebných CCD kamier FAC 848 I, ktoré zabezpečujú sledovanie dopravy pred tunelom, v tuneli i v spájacích chodbách. Videosignál sa prenáša optickými káblami na dispečerský pult (12 ks LCD TFT monitorov) na SSÚD na Domkárskej ulici, resp. na servisné monitory na severnom i južnom SPO. Televízny signál sa bude tiež prenášať na riadiaci pult Hasičského a záchranného zboru do Petržalky a na SSÚD Polianky. Kamerový systém je rozmiestnený tak, aby sa zabezpečilo monitorovanie celej dĺžky tunelových rúr (za predpokladu, že záber nebude rušený prekážkami).

Rádiový systém v tuneli umožní pomocou vyžarovacích káblov komunikáciu v tuneli záchranným i policajným jednotkám pomocou vysielačiek, ale i príjem rozhlasového signálu. Do vysielania rozhlasovej stanice Slovensko 1 pritom bude môcť v prípade potreby vstupovať operátor tunela.

Meranie fyzikálnych veličín prebieha v tuneli i v časti predpolia pomocou siete snímačov a senzorov. Ide o veličiny, ktoré majú vplyv na bezpečnosť a plynulosť premávky v tuneli. Pred severným i južným portálom budú meteostanice s aktívnym senzorom, ktoré budú zaznamenávať meteorologické údaje mimo tunela (teplota povrchu vozovky, stav povrchu vozovky - suchá, mokrá -, hrúbka vodného filmu, faktor soli, alarm pri vzniku námrazy, intenzita zrážok, vlhkosť, rýchlosť a smer vetra). Vnútri tunela budú na piatich miestach snímače na meranie intenzity a smeru vetra, opacity a CO.

Detekciu vozidiel v tuneli bude vykonávať systém na rozpoznávanie EČV a systém klasifikácie vozidiel. Systém na rozpoznávanie EČV tvorí infračervená kamera, ktorej výstupom je rozpoznaná EČV s časovou značkou. Klasifikácia vozidiel sa vykonáva pomocou laserových detektorov, na základe ktorých sa vytvorí 3D model. 3D rekonštrukciou príslušného vozidla sa určí, o aký typ vozidla ide (motocykel, osobný automobil, dodávka atď.). Riadiaci systém vyhodnocuje skutočný počet vozidiel v tuneli, čo je v prípade napríklad požiaru v tuneli podstatná informácia.

Elektropožiarna signalizácia (EPS) tvorí dôležitú časť protipožiarnych opatrení v tuneli. Lineárny tepelný hlásič FibroLaser II je senzorový kábel, ktorý kontinuálne sníma teplotu pozdĺž celej tunelovej rúry. Pomocou riadiacej jednotky meraných údajov možno určiť miesto požiaru, jeho veľkosť a smer šírenia. Súčasťou EPS sú aj opticko-dymové hlásiče, tlačidlové hlásiče, poplachová siréna a špeciálne odsávacie systémy, ktoré vyhodnocujú prítomnosť dymových aerosolí.

Osvetlenie v tuneli možno z horizontálneho hľadiska rozdeliť na adaptačné vjazdové, prejazdové a adaptačné výjazdové. Počas denných hodín sa stropné osvetlenie tunela (vo výške 6,5 m) využije v prejazdovej časti bez redukcie výkonu a počas nočných hodín sa bude výkon redukovať na 50 %. Osvetlenie sa bude ovládať pomocou jasomerov, ktoré sa umiestnia pred tunelovými rúrami.

Aj my sme boli v tuneli Sitina a nafotili sme tam niekoľko záberov. Ak si ich budete chcieť pozrieť, nájdete ich v článku Boli sme v tuneli Sitina v magazíne portálu Natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 647
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 8 813
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 539
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 820
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 553
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 326
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 251
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 739
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ako by Viktor Orbán obliekol snehuliaka
  2. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  4. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  5. Ľubomír Maretta: Melódia
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  7. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  8. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 250
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 507
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 971
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 742
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 922
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 629
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 354
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 232
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu