optimalizáciu rafinérskej výroby Skupiny MOL a jej štruktúry v rafinérii Százhalombatta, čo otvára nové trhové príležitosti aj pre Slovnaft. Skupina MOL tak reaguje na významné zmeny v dopyte po rafinérskych výrobkoch - na rastúci dopyt po motorovej nafte a klesajúcu spotrebu benzínu a vykurovacích olejov. Efektívnosť rafinérie Slovnaft je už v súčasnosti na vysokej úrovni.
Cez ropovod Adria bude Skupina MOL dovážať ropu s nižším obsahom síry, ktorá bude z technologického hľadiska dobre dopĺňať ruskú ropu. To umožní zvýšenie výroby produktov s vysokou pridanou hodnotou, hlavne nafty, v rámci Skupiny MOL.
V takmer 500 km dlhom ropovode Adria sa v súčasnosti nachádza cca. 170 tisíc ton ropy pochádzajúcej predovšetkým z Ruska. Aby ropa z oblasti Stredozemného mora mohla doraziť do rafinérie Skupiny MOL v Százhalombatte je potrebné ropovod naplniť surovinou v objeme takmer 2 tankerov.
„Skupina MOL plánuje v nasledujúcom pol roku dovážať cez ropovod Adria ropu v objeme 1-2 tankerov mesačne, presný harmonogram bude pritom závisieť od trhových možností a výsledkov plánovanej optimalizácie", povedal pri príležitosti zahájenia plnenia ropovodu Adria z prvého tankera Ferenc Horváth, viceprezident Skupiny MOL pre Rafinériu a marketing.
Ropovod Adria bol vybudovaný v rokoch 1976-1979. Cieľom výstavby bolo dodávať do rafinérií bývalej Juhoslávie, Československa a Maďarska ropu inej kvality akú mala ruská (Russian Export Blend). Po vybudovaní sa však dodávky nezahájili.
Morský prístav Omišalj disponuje dvomi plniacimi stanicami a je schopný prijímať aj tankery kategórie VLCC (Very Large Crout Cargo, nad 150 tisíc ton), nakoľko hĺbka vody v zátoke dosahuje až 35 metrov. Nominálna kapacita pobrežných skladovacích kapacít dosahuje 760 tisíc m3 ropy a 60 tisíc m3 ropných produktov. Na konci 80-tych rokov bol terminál spojený s rafinériou v Rijeke.
Autor: Slovnaft