SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Predpokladaná cena mýtneho systému je 20 mld. Sk

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v utorok vyhlásila tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v utorok vyhlásila tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných komunikáciách v dĺžke približne 2 400 kilometrov. NDS určila predpokladanú hodnotu zákazky na 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná dĺžka trvania zmluvy s víťazom je stanovená na 14 rokov, z toho rok na vybudovanie systému a 13 rokov na jeho následnú prevádzku od začiatku roka 2009. Opcia navyše poskytuje možnosť predĺžiť zmluvný vzťah s budúcim víťazom súťaže o ďalších päť rokov. NDS zvolila ako metódu verejného obstarávania užšiu súťaž pre maximálne 5 záujemcov, ktorí budú môcť predložiť ponuku.

Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do 27. júla, kvalifikačné doklady potom do 30. augusta. Obálky s ponukami sa budú otvárať 7. decembra tohto roku. Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce NDS vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (max. 200 bodov, každá referencia je za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov). Na predloženie ponuky potom vyzve záujemcov, ktorí dosiahli najvyšší počet bodov. V prípade rovnosti počtu bodov rozhodne o poradí vyšší počet bodov v týchto kritériách zostupne, pričom najdôležitejšie sú referencie, nasleduje vlastné imanie, obrat a bežná likvidita.

Pri konečnom výbere uchádzača bude obstarávateľ zvažovať ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a mýtnej transakcie. Záujemcovia musia pritom zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 mil. Sk, evidovať ročný obrat minimálne 3 mld. Sk, vlastné imanie vo výške najmenej 800 mil. Sk a bežnú likviditu na úrovni aspoň 1,1. Zákazka sa bude podľa obstarávateľa realizovať ako služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom NDS ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že obstarávateľ začne uhrádzať platby za službu až v jej príjmovej fáze, keď bude reálne spustená a mýto sa začne vyberať.

Vláda schválila 4. júla tohto roku nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku. Minister dodal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.

Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má byť pre mýtny systém vymedzených celkovo 2 435 kilometrov úsekov diaľnic a ciest, vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Spoplatnená sieť má pozostávať z 346 kilometrov diaľnic, 207 kilometrov ciest pre motorové vozidlá a 1 882 kilometrov ciest I. triedy. Prejazdné úseky v mestách a obciach v dĺžke 565 kilometrov sú však navrhnuté na spoplatnenie nulovou sadzbou mýta, aby v nich nezvyšovali ceny tovarov a služieb pri uskutočnení miestnej prepravy. Vyhláška by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2009.

Predbežný záujem o účasť v súťaži na zriadenie elektronického výberu mýta prejavili napríklad Siemens Electronic Tolling spolu s firmou Siemens, s.r.o., Bratislava, ako aj dcérske spoločnosti Deutsche Telekom - Slovak Telekom a Satellic Traffic Management, ďalej rakúska firma Kapsch a tiež francúzsky SANEF.

Po náročnom a niekoľkokrát opakovanom, vyhodnocovanom a napadnutom tendri, už má čerstvé skúsenosti so zavedením a prevádzkovaním mýtneho systému Česká republika. Ako 12. júla informovala spoločnosť Kapsch, ktorá systém prevádzkuje, príjmy z výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách v Českej republike dosiahli výšku nákladov na dodávku systému po viac ako šiestich mesiacoch jeho prevádzky. Po 191 dňoch fungovania elektronického výberu mýtneho v ČR od začiatku tohto roka predstavovali príjmy z poplatkov za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest sumu 2,853 mld. CZK. "Je to presne zmluvná cena dodávky mýtneho systému, ktorý v súčasnosti funguje približne na 1 000 kilometroch českých diaľnic a rýchlostných ciest," informoval generálny riaditeľ spoločnosti Kapsch Karel Feix. ČR bude tak platiť iba za zmluvné služby spojené s prevádzkou mýtneho systému, čo predstavuje sumu okolo 900 mil. CZK. Každoročne tak štátu zostane z príjmov z výberu mýta pri súčasných sadzbách najmenej 4 až 4,5 mld. CZK.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  7. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 364
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 444
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 812
  4. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 4 952
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 837
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 763
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 085
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 599
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf rodinnej firmy Unipas Maroš Kara

Rodinná firma Unipas z Hornej Nitry má tridsaťročnú tradíciu a klientov od protinožcov.


23. jún
Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún
Igor Matovič na tlačovej konferencii.

Ani Heger si nemyslí, že sa Matovič zmení, vraví politológ Baboš.


6 h
Ilustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 21 h

Neprehliadnite tiež

Ford Focus Kombi Active

Posledný kus zíde z linky v roku 2025.


23. jún
Podcast Klik.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.


a 2 ďalší 23. jún
BMW M1 Group 4 Andy Warhol

Na dielo minul šesť kíl farby.


22. jún
Peugeot 408

Naftový motor sa v ponuke neobjaví.


22. jún

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: Reforma zdravotníctva po rakúsky
  2. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu
  3. Jozef Černek: Deň prvý, hotel
  4. Robert Puk: Keď sa poskok Šípoš pletie do Bratislavy
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam
  6. Věra Tepličková: Já jsem duhová víla,
  7. Věra Tepličková: My pracujeme i v sobotě, soudružko
  8. Erik Kriššák: Aj žraloky sú tu od prvohôr - zbierka
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 194
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 151
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 752
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 846
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 790
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 727
  7. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 5 515
  8. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 5 372
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu