SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Predpokladaná cena mýtneho systému je 20 mld. Sk

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v utorok vyhlásila tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v utorok vyhlásila tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných komunikáciách v dĺžke približne 2 400 kilometrov. NDS určila predpokladanú hodnotu zákazky na 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná dĺžka trvania zmluvy s víťazom je stanovená na 14 rokov, z toho rok na vybudovanie systému a 13 rokov na jeho následnú prevádzku od začiatku roka 2009. Opcia navyše poskytuje možnosť predĺžiť zmluvný vzťah s budúcim víťazom súťaže o ďalších päť rokov. NDS zvolila ako metódu verejného obstarávania užšiu súťaž pre maximálne 5 záujemcov, ktorí budú môcť predložiť ponuku.

Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do 27. júla, kvalifikačné doklady potom do 30. augusta. Obálky s ponukami sa budú otvárať 7. decembra tohto roku. Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce NDS vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (max. 200 bodov, každá referencia je za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov). Na predloženie ponuky potom vyzve záujemcov, ktorí dosiahli najvyšší počet bodov. V prípade rovnosti počtu bodov rozhodne o poradí vyšší počet bodov v týchto kritériách zostupne, pričom najdôležitejšie sú referencie, nasleduje vlastné imanie, obrat a bežná likvidita.

Pri konečnom výbere uchádzača bude obstarávateľ zvažovať ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a mýtnej transakcie. Záujemcovia musia pritom zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 mil. Sk, evidovať ročný obrat minimálne 3 mld. Sk, vlastné imanie vo výške najmenej 800 mil. Sk a bežnú likviditu na úrovni aspoň 1,1. Zákazka sa bude podľa obstarávateľa realizovať ako služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom NDS ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že obstarávateľ začne uhrádzať platby za službu až v jej príjmovej fáze, keď bude reálne spustená a mýto sa začne vyberať.

Vláda schválila 4. júla tohto roku nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku. Minister dodal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.

Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má byť pre mýtny systém vymedzených celkovo 2 435 kilometrov úsekov diaľnic a ciest, vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Spoplatnená sieť má pozostávať z 346 kilometrov diaľnic, 207 kilometrov ciest pre motorové vozidlá a 1 882 kilometrov ciest I. triedy. Prejazdné úseky v mestách a obciach v dĺžke 565 kilometrov sú však navrhnuté na spoplatnenie nulovou sadzbou mýta, aby v nich nezvyšovali ceny tovarov a služieb pri uskutočnení miestnej prepravy. Vyhláška by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2009.

Predbežný záujem o účasť v súťaži na zriadenie elektronického výberu mýta prejavili napríklad Siemens Electronic Tolling spolu s firmou Siemens, s.r.o., Bratislava, ako aj dcérske spoločnosti Deutsche Telekom - Slovak Telekom a Satellic Traffic Management, ďalej rakúska firma Kapsch a tiež francúzsky SANEF.

Po náročnom a niekoľkokrát opakovanom, vyhodnocovanom a napadnutom tendri, už má čerstvé skúsenosti so zavedením a prevádzkovaním mýtneho systému Česká republika. Ako 12. júla informovala spoločnosť Kapsch, ktorá systém prevádzkuje, príjmy z výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách v Českej republike dosiahli výšku nákladov na dodávku systému po viac ako šiestich mesiacoch jeho prevádzky. Po 191 dňoch fungovania elektronického výberu mýtneho v ČR od začiatku tohto roka predstavovali príjmy z poplatkov za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest sumu 2,853 mld. CZK. "Je to presne zmluvná cena dodávky mýtneho systému, ktorý v súčasnosti funguje približne na 1 000 kilometroch českých diaľnic a rýchlostných ciest," informoval generálny riaditeľ spoločnosti Kapsch Karel Feix. ČR bude tak platiť iba za zmluvné služby spojené s prevádzkou mýtneho systému, čo predstavuje sumu okolo 900 mil. CZK. Každoročne tak štátu zostane z príjmov z výberu mýta pri súčasných sadzbách najmenej 4 až 4,5 mld. CZK.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 10 951
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 804
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 816
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 779
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 487
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 244
  7. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 983
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 879
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 232
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 422
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na oblečenie do mrazov aj pod mínus 50 stupňov Celzia využívajú miestni sobie výrobky.

Rozhovor o najchladnejších miestach sveta.


11. jún
Summit už tradične sprevádzali protesty.

Biden chce byť tvrdší k Číne, Európa je opatrnejšia.


3 h

Voľby by vyhral Hlas.


9 h

Máj bol mesiac, keď viac ako pandémiu bolo vidno všetky ostatné veci. A konečne vieme, ako to tu vlastne vyzerá.


Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Čisto na elektrinu prejde vyše 80 kilometrov.


5 h
Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún