SME

Predpokladaná cena mýtneho systému je 20 mld. Sk

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v utorok vyhlásila tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v utorok vyhlásila tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných komunikáciách v dĺžke približne 2 400 kilometrov. NDS určila predpokladanú hodnotu zákazky na 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná dĺžka trvania zmluvy s víťazom je stanovená na 14 rokov, z toho rok na vybudovanie systému a 13 rokov na jeho následnú prevádzku od začiatku roka 2009. Opcia navyše poskytuje možnosť predĺžiť zmluvný vzťah s budúcim víťazom súťaže o ďalších päť rokov. NDS zvolila ako metódu verejného obstarávania užšiu súťaž pre maximálne 5 záujemcov, ktorí budú môcť predložiť ponuku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do 27. júla, kvalifikačné doklady potom do 30. augusta. Obálky s ponukami sa budú otvárať 7. decembra tohto roku. Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce NDS vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (max. 200 bodov, každá referencia je za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov). Na predloženie ponuky potom vyzve záujemcov, ktorí dosiahli najvyšší počet bodov. V prípade rovnosti počtu bodov rozhodne o poradí vyšší počet bodov v týchto kritériách zostupne, pričom najdôležitejšie sú referencie, nasleduje vlastné imanie, obrat a bežná likvidita.

Pri konečnom výbere uchádzača bude obstarávateľ zvažovať ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a mýtnej transakcie. Záujemcovia musia pritom zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 mil. Sk, evidovať ročný obrat minimálne 3 mld. Sk, vlastné imanie vo výške najmenej 800 mil. Sk a bežnú likviditu na úrovni aspoň 1,1. Zákazka sa bude podľa obstarávateľa realizovať ako služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom NDS ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že obstarávateľ začne uhrádzať platby za službu až v jej príjmovej fáze, keď bude reálne spustená a mýto sa začne vyberať.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda schválila 4. júla tohto roku nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku. Minister dodal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má byť pre mýtny systém vymedzených celkovo 2 435 kilometrov úsekov diaľnic a ciest, vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Spoplatnená sieť má pozostávať z 346 kilometrov diaľnic, 207 kilometrov ciest pre motorové vozidlá a 1 882 kilometrov ciest I. triedy. Prejazdné úseky v mestách a obciach v dĺžke 565 kilometrov sú však navrhnuté na spoplatnenie nulovou sadzbou mýta, aby v nich nezvyšovali ceny tovarov a služieb pri uskutočnení miestnej prepravy. Vyhláška by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2009.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predbežný záujem o účasť v súťaži na zriadenie elektronického výberu mýta prejavili napríklad Siemens Electronic Tolling spolu s firmou Siemens, s.r.o., Bratislava, ako aj dcérske spoločnosti Deutsche Telekom - Slovak Telekom a Satellic Traffic Management, ďalej rakúska firma Kapsch a tiež francúzsky SANEF.

Po náročnom a niekoľkokrát opakovanom, vyhodnocovanom a napadnutom tendri, už má čerstvé skúsenosti so zavedením a prevádzkovaním mýtneho systému Česká republika. Ako 12. júla informovala spoločnosť Kapsch, ktorá systém prevádzkuje, príjmy z výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách v Českej republike dosiahli výšku nákladov na dodávku systému po viac ako šiestich mesiacoch jeho prevádzky. Po 191 dňoch fungovania elektronického výberu mýtneho v ČR od začiatku tohto roka predstavovali príjmy z poplatkov za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest sumu 2,853 mld. CZK. "Je to presne zmluvná cena dodávky mýtneho systému, ktorý v súčasnosti funguje približne na 1 000 kilometroch českých diaľnic a rýchlostných ciest," informoval generálny riaditeľ spoločnosti Kapsch Karel Feix. ČR bude tak platiť iba za zmluvné služby spojené s prevádzkou mýtneho systému, čo predstavuje sumu okolo 900 mil. CZK. Každoročne tak štátu zostane z príjmov z výberu mýta pri súčasných sadzbách najmenej 4 až 4,5 mld. CZK.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 828
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 517
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 124
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 255
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 753
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 327
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 278
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 939
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 559
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 355
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 052
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 042
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 545
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 460
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu