SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Ropovod Schwechat-Bratislava: bude mať význam?

V poslednom čase sa čoraz intenzívnejšie hovorí o vybudovaní reverzného ropovodu medzi Schwechatom a Bratislavou. Zaujímavá myšlienka, najmä ako potenciálna dopravná cesta ropy pre Slovensko. Momentálne k nám ropa tečie cez ropovod Družba, ako

alternatívna trasa prichádza do úvahy aj ropovod Adria, ktorý je napojený pri Šahách na Družbu. Umožní však tretí prístup k rope cez ropovod medzi Bratislavou a Viedňou dopravovať dostatočné množstvo ropy tak, aby sa naplnila myšlienka diverzifikácie zdrojov?

Ropovod Družba, ktorý vedie cez Slovensko, má prepravnú kapacitu 20 mil. ton ropy ročne. Momentálne sa využíva približne na 70% - časť z toho čerpá Slovensko, zvyšok tečie ďalej do Česka. Ropovod Adria, ktorý takisto môže naša krajina priamo využiť, má kapacitu 15 mil. ton ropy ročne. Ak od toho odpočítame maximálnu možnú spotrebu ropy chorvátskych a maďarských rafinérií, pre Slovensko zostane voľná kapacita približne 3.5 mil. ton ropy ročne, čo by v súčasnosti pokrylo výrobu palív pre slovenský trh, nie však exportné kontrakty Slovnaftu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Plánovaný ropovod zo Schwechatu do Bratislavy sa má vybudovať ako obojsmerný. Rakúsku má umožniť prístup k ropovodu Družba. Slovensko zas bude mať prostredníctvom ropovodu AWP (Adria-Wien Pipeline) s kapacitou 10 mil. ton ročne prístup k ropovodu TAL, ktorý pramení v Taliansku (v Terste). Rafinéria OMV vo Schwechate využíva ropovod AWP v súčasnosti približne na 80%. Ropu pre spracovateľskú kapacitu cca 9.5 mil. ton ropy ročne dopĺňa vlastnou ťažbou v Rakúsku. To znamená, že v súčasnosti by Slovensko mohlo využiť zvyšných max. 20%, teda cca 2 mil. ton ročne.

V celej Európe však spotreba pohonných látok stúpa, domáce zdroje ropy vysychajú, spoliehať sa teda dá len na dovezenú ropu. Tá však, po ceste na Slovensko, tečie viacerými krajinami. Môžeme teda očakávať, že aj Rakúsko bude potrebovať, z dôvodu zvyšujúceho sa dopytu po ropných produktoch, dovážať viac ropy. Potom bude jednoducho potrebovať plnú kapacitu ropovodu AWP, čo znamená, že na Slovensko cez reverzný chod plánovaného ropovodu Schwechat-Bratislava pravdepodobne veľa ropy nepotečie.. Je to pochopiteľné, ak zoberieme do úvahy, že OMV je priamy konkurent Slovnaftu. Podobnú situáciu pri Adrii čakať nemôžeme, pretože Slovnaft je dcérskou spoločnosťou Skupiny MOL a je pravdepodobné, že by "matka asi dcéru nenechala o smäde". Okrem toho z Adrie môže Slovensko využívať tak či tak minimálne 3.5 mil. ton ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Má teda ropovod medzi Schwechatom a Bratislavou význam? Pre Rakúsko určite, keďže sa takto dostane k ruskej rope z Družby. Naopak, Slovensko sa v budúcnosti, z pohľadu potenciálneho množstva pritečenej ropy, pravdepodobne nebude môcť na Rakúsko-Slovenské prepojenie spoliehať.

Mimochodom, objem ropy rovnajúci sa súčasnej maximálnej voľnej kapacite rakúskeho ropovodu AWP, teda 2 mil. ton ropy ročne, sa dá v prípade problémov s ropovodom Družba doviesť na Slovensko aj riečnymi tankermi, z niektorého z riečnych prístavov. Nie je to nereálne, keďže 1 mil. ton ropy ročne dokážu prepraviť dva až tri riečne tankery denne alebo aj približne rovnaký počet vlakov. Určite však ani toto nie je riešenie diverzifikácie zdrojov ropy pre Slovensko.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 319
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 009
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 457
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 447
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 827
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 169
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 976
  8. Po Slovensku na motorke 3 921
  9. Crème de la crème po slovensky 3 240
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: Beata Balogová, Arpád Soltész, Zoltán Szalay a Márk Finta.

Podľa IPI existuje v Maďarsku koordinovaný systém cenzúry.


a 2 ďalší 22 h

Záchvat svedomia predstieral už pred dvoma týždňami, ale reálne chcel byť potichu poslancom do konca júna.


Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


1 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


8 h
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún