alternatívna trasa prichádza do úvahy aj ropovod Adria, ktorý je napojený pri Šahách na Družbu. Umožní však tretí prístup k rope cez ropovod medzi Bratislavou a Viedňou dopravovať dostatočné množstvo ropy tak, aby sa naplnila myšlienka diverzifikácie zdrojov?
Ropovod Družba, ktorý vedie cez Slovensko, má prepravnú kapacitu 20 mil. ton ropy ročne. Momentálne sa využíva približne na 70% - časť z toho čerpá Slovensko, zvyšok tečie ďalej do Česka. Ropovod Adria, ktorý takisto môže naša krajina priamo využiť, má kapacitu 15 mil. ton ropy ročne. Ak od toho odpočítame maximálnu možnú spotrebu ropy chorvátskych a maďarských rafinérií, pre Slovensko zostane voľná kapacita približne 3.5 mil. ton ropy ročne, čo by v súčasnosti pokrylo výrobu palív pre slovenský trh, nie však exportné kontrakty Slovnaftu.
Plánovaný ropovod zo Schwechatu do Bratislavy sa má vybudovať ako obojsmerný. Rakúsku má umožniť prístup k ropovodu Družba. Slovensko zas bude mať prostredníctvom ropovodu AWP (Adria-Wien Pipeline) s kapacitou 10 mil. ton ročne prístup k ropovodu TAL, ktorý pramení v Taliansku (v Terste). Rafinéria OMV vo Schwechate využíva ropovod AWP v súčasnosti približne na 80%. Ropu pre spracovateľskú kapacitu cca 9.5 mil. ton ropy ročne dopĺňa vlastnou ťažbou v Rakúsku. To znamená, že v súčasnosti by Slovensko mohlo využiť zvyšných max. 20%, teda cca 2 mil. ton ročne.
V celej Európe však spotreba pohonných látok stúpa, domáce zdroje ropy vysychajú, spoliehať sa teda dá len na dovezenú ropu. Tá však, po ceste na Slovensko, tečie viacerými krajinami. Môžeme teda očakávať, že aj Rakúsko bude potrebovať, z dôvodu zvyšujúceho sa dopytu po ropných produktoch, dovážať viac ropy. Potom bude jednoducho potrebovať plnú kapacitu ropovodu AWP, čo znamená, že na Slovensko cez reverzný chod plánovaného ropovodu Schwechat-Bratislava pravdepodobne veľa ropy nepotečie.. Je to pochopiteľné, ak zoberieme do úvahy, že OMV je priamy konkurent Slovnaftu. Podobnú situáciu pri Adrii čakať nemôžeme, pretože Slovnaft je dcérskou spoločnosťou Skupiny MOL a je pravdepodobné, že by "matka asi dcéru nenechala o smäde". Okrem toho z Adrie môže Slovensko využívať tak či tak minimálne 3.5 mil. ton ročne.
Má teda ropovod medzi Schwechatom a Bratislavou význam? Pre Rakúsko určite, keďže sa takto dostane k ruskej rope z Družby. Naopak, Slovensko sa v budúcnosti, z pohľadu potenciálneho množstva pritečenej ropy, pravdepodobne nebude môcť na Rakúsko-Slovenské prepojenie spoliehať.
Mimochodom, objem ropy rovnajúci sa súčasnej maximálnej voľnej kapacite rakúskeho ropovodu AWP, teda 2 mil. ton ropy ročne, sa dá v prípade problémov s ropovodom Družba doviesť na Slovensko aj riečnymi tankermi, z niektorého z riečnych prístavov. Nie je to nereálne, keďže 1 mil. ton ropy ročne dokážu prepraviť dva až tri riečne tankery denne alebo aj približne rovnaký počet vlakov. Určite však ani toto nie je riešenie diverzifikácie zdrojov ropy pre Slovensko.