SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Ropovod Schwechat-Bratislava: bude mať význam?

V poslednom čase sa čoraz intenzívnejšie hovorí o vybudovaní reverzného ropovodu medzi Schwechatom a Bratislavou. Zaujímavá myšlienka, najmä ako potenciálna dopravná cesta ropy pre Slovensko. Momentálne k nám ropa tečie cez ropovod Družba, ako

alternatívna trasa prichádza do úvahy aj ropovod Adria, ktorý je napojený pri Šahách na Družbu. Umožní však tretí prístup k rope cez ropovod medzi Bratislavou a Viedňou dopravovať dostatočné množstvo ropy tak, aby sa naplnila myšlienka diverzifikácie zdrojov?

Ropovod Družba, ktorý vedie cez Slovensko, má prepravnú kapacitu 20 mil. ton ropy ročne. Momentálne sa využíva približne na 70% - časť z toho čerpá Slovensko, zvyšok tečie ďalej do Česka. Ropovod Adria, ktorý takisto môže naša krajina priamo využiť, má kapacitu 15 mil. ton ropy ročne. Ak od toho odpočítame maximálnu možnú spotrebu ropy chorvátskych a maďarských rafinérií, pre Slovensko zostane voľná kapacita približne 3.5 mil. ton ropy ročne, čo by v súčasnosti pokrylo výrobu palív pre slovenský trh, nie však exportné kontrakty Slovnaftu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Plánovaný ropovod zo Schwechatu do Bratislavy sa má vybudovať ako obojsmerný. Rakúsku má umožniť prístup k ropovodu Družba. Slovensko zas bude mať prostredníctvom ropovodu AWP (Adria-Wien Pipeline) s kapacitou 10 mil. ton ročne prístup k ropovodu TAL, ktorý pramení v Taliansku (v Terste). Rafinéria OMV vo Schwechate využíva ropovod AWP v súčasnosti približne na 80%. Ropu pre spracovateľskú kapacitu cca 9.5 mil. ton ropy ročne dopĺňa vlastnou ťažbou v Rakúsku. To znamená, že v súčasnosti by Slovensko mohlo využiť zvyšných max. 20%, teda cca 2 mil. ton ročne.

V celej Európe však spotreba pohonných látok stúpa, domáce zdroje ropy vysychajú, spoliehať sa teda dá len na dovezenú ropu. Tá však, po ceste na Slovensko, tečie viacerými krajinami. Môžeme teda očakávať, že aj Rakúsko bude potrebovať, z dôvodu zvyšujúceho sa dopytu po ropných produktoch, dovážať viac ropy. Potom bude jednoducho potrebovať plnú kapacitu ropovodu AWP, čo znamená, že na Slovensko cez reverzný chod plánovaného ropovodu Schwechat-Bratislava pravdepodobne veľa ropy nepotečie.. Je to pochopiteľné, ak zoberieme do úvahy, že OMV je priamy konkurent Slovnaftu. Podobnú situáciu pri Adrii čakať nemôžeme, pretože Slovnaft je dcérskou spoločnosťou Skupiny MOL a je pravdepodobné, že by "matka asi dcéru nenechala o smäde". Okrem toho z Adrie môže Slovensko využívať tak či tak minimálne 3.5 mil. ton ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Má teda ropovod medzi Schwechatom a Bratislavou význam? Pre Rakúsko určite, keďže sa takto dostane k ruskej rope z Družby. Naopak, Slovensko sa v budúcnosti, z pohľadu potenciálneho množstva pritečenej ropy, pravdepodobne nebude môcť na Rakúsko-Slovenské prepojenie spoliehať.

Mimochodom, objem ropy rovnajúci sa súčasnej maximálnej voľnej kapacite rakúskeho ropovodu AWP, teda 2 mil. ton ropy ročne, sa dá v prípade problémov s ropovodom Družba doviesť na Slovensko aj riečnymi tankermi, z niektorého z riečnych prístavov. Nie je to nereálne, keďže 1 mil. ton ropy ročne dokážu prepraviť dva až tri riečne tankery denne alebo aj približne rovnaký počet vlakov. Určite však ani toto nie je riešenie diverzifikácie zdrojov ropy pre Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 219
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 364
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 062
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 5 852
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 114
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 766
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  2. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  3. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  4. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  5. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  7. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  8. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 812
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 055
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 746
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 575
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 003
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 636
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 357
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 224
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu