SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Na svete je návrh nových pravidiel cest. premávky

Ministerstvo vnútra s políciou dnes na tlačovej besede predstavili návrh nového zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Minister vnútra Robert Kaliňák a prezident policajného zboru Ján Packa na nej predstavili niekoľko nových pravidiel, ktoré

by podľa ministrových slov mali prispieť k zvýšeniu plynulosti premávky a zníženiu množstva dopravných nehôd.

Podľa návrhu zákona, ktorý ešte prejde pripomienkovými konaniami, by sa mala premávka na cestách mala obmedziť dosť výrazne pre veľké nákladné vozidlá (nad 7.5 ton) a netradičné motorové vozidlá (traktor, kombajn). Počas dopravných špičiek nebudú môcť jazdiť na diaľniciach a cestách 1. triedy - napríklad v piatok a v nedeľu popoludní, ranné špičky, večerné špičky a pod.

Nový návrh zákona počíta so zvýšením minimálnej rýchlosti na diaľniciach na 80 km/h mimo obce. Rýchlosť v obci by mala byť znížená na 50-tku. Návrh však umožňuje dopravnými značkami zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na miestach, kde to bude bezpečné a pomôže to zvýšiť plynulosť premávky. Napríklad na diaľniciach, ktoré budú oplotené, aby sa na cestu nedostala zver.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pripravená je aj povinnosť svietiť celý deň a zákaz parkovať na chodníkoch tam, kde to nie je povolené dopravným značením. Podľa návrhu zákona by sa mali povinne používať zimné pneumatiky vtedy, keď sa na ceste nachádza sneh alebo ľad. Inak povedané, auto nebude môcť jazdiť na cestách, ktoré budú pokryté súvislou vrstvou snehu alebo ľadu.

Cyklisti budú musieť nosiť prilby mimo obce, detskí aj v obci.

Medzi úplné novinky patrí aj odhlásenie auta z domu cez internet, vydávanie duplikátu evidenčného čísla (v prípade poškodenia), povinné zaplachtovanie nákladných áut prevážajúcich sypký materiál a podobne. Novinkou je aj možnosť dopravného inšpektorátu vstupovať do rozhodovania o umiestňovaní reklamných tabúľ a pútačov pri ceste a ich odstraňovaní z miest pri ceste, kde nepatria.

SkryťVypnúť reklamu

Návrh zákona počíta s definíciou dopravnej nehody. Tá bude vtedy, ak sa nehodou spôsobí škoda väčšia ako 165 000 Sk alebo ak sa poškodí verejné zariadenie alebo ak sa niekto zraní. Všetko ostatné nehodou nebude a nebude sa ani postihovať políciou. Ak sa však stane definovaná dopravná nehoda, jeho pôvodca dostane "menší trest" a skúšobnú dobu. Ak v rámci nej spôsobí ďalšiu nehodu (definovanú), kratšiu dobu nebude môcť šoférovať. Po tretej nehode nebude môcť šoférovať dlhšiu dobu.

Na systéme pokút sa veľa nezmenilo, podľa slov ministra, pretože 90% všetkých priestupkov sa bude riešiť súčasnými pokutami, ktoré sú v rozmedzí 500 Sk až 2000 Sk. Naďalej sa budú udeľovať za nedbanlivostné priestupky. Medzi ne bude patriť aj prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti o 20 km/h. Ako sa však bude zväčšovať rozdiel medzi nameranou rýchlosťou a povolenou rýchlosťou, bude rásť aj pokuta. Úmyselné priestupky, napríklad jazda na červenú, sa budú pokutovať sumou do 5000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Ak polícia zistí vysoko prekročenú rýchlosť alebo alkohol v krvi, pokuta sa môže vyšplhať k hranici 20 000 Sk, vo výnimočných prípadoch 30 000 Sk. Takúto pokutu môžu policajti dať aj po nehode. Mimochodom, alkohol v krvi počas jazdy za volantom môže, tak ako dnes, znamenať aj stratu vodičáku. Keďže sú však spomínané finančné tresty vysoké, pripravila sa aj alternatíva verejnoprospešných prác.Minister vnútra tiež povedal, že "Slušný vodič sa nemusí obávať pokút."

Na záver treba dodať, že všetky spomínané informácie sú z prvého návrhu, ktorý bude musieť prejsť pripomienkovými konaniami a mnohé veci v ňom sa môžu ešte zmeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 367
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 453
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 841
  4. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 4 914
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 839
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 763
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 057
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf rodinnej firmy Unipas Maroš Kara

Rodinná firma Unipas z Hornej Nitry má tridsaťročnú tradíciu a klientov od protinožcov.


23. jún
Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún
Igor Matovič na tlačovej konferencii.

Ani Heger si nemyslí, že sa Matovič zmení, vraví politológ Baboš.


6 h
Ilustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 21 h

Neprehliadnite tiež

Ford Focus Kombi Active

Posledný kus zíde z linky v roku 2025.


23. jún
Podcast Klik.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.


a 2 ďalší 23. jún
BMW M1 Group 4 Andy Warhol

Na dielo minul šesť kíl farby.


22. jún
Peugeot 408

Naftový motor sa v ponuke neobjaví.


22. jún

Blogy SME

  1. Robert Puk: Keď sa poskok Šípoš pletie do Bratislavy
  2. Lubomir Zahora: Reforma zdravotníctva po rakúsky
  3. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu
  4. Jozef Černek: Deň prvý, hotel
  5. Věra Tepličková: Já jsem duhová víla,
  6. Věra Tepličková: My pracujeme i v sobotě, soudružko
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Dobré spravovanie na Slovensku – nový projekt ÚVP v spolupráci s Radou Európy
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 205
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 154
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 752
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 846
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 790
  6. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 5 516
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 5 372
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 2 178
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu