SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Kontroly originality vozidiel

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií informovalo, že od 1. 9. 2007 sa na území Slovenskej republiky začnú vykonávať kontroly originality vozidiel, ktoré by mali eliminovať manipuláciu a neoprávnené zásahy do identity vozidla. V praxi to

znamená, že pri dovoze motorových vozidiel zo zahraničia bude možné požiadať o kontrolu originality na približne dvadsiatich pracoviskách. V počiatočnej fáze bude táto služba na báze dobrovoľnosti. Od 1.1. 2008, po rozšírení siete pracovísk, plánuje ministerstvo zaviesť plošnú povinnosť kontroly originality vozidiel pri každom dovoze vozidla zo zahraničia. Maximálna cena za kontrolu originality pri osobných autách do 1300 centimetrov kubických je stanovená na 1500 Sk.

Kontrolou originality sa rozumie kontrola originality a zhodnosti vozidla vykonávaná v stacionárnom alebo v mobilnom pracovisku meraním a nedeštruktívnym skúmaním, zameraná na zisťovanie stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do konštrukcie vozidla alebo do dokladov vozidla v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov a vyhláškou č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach uvedeného zákona. Kontrolou originality sa kontrolujú identifikátory vozidla, ktorými sú výrobcom pridelené identifikačné číslo vozidla VIN a iné označenia vozidla a jeho komponentov určujúce identitu vozidla s dokladmi vozidla, ich originalita a pravosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Výsledok kontroly originality bude zaznamenaný do Odborného posudku o kontrole originality vozidla, do informačného systému kontroly originality. Vozidlo s výsledkom „spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách" bude označené kontrolnou nálepkou kontroly originality. Odborný posudok má 30-dňovú administratívnu platnosť. Ak na vozidle s výsledkom „dočasne spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách" budú odstránené dôvody dočasnej spôsobilosti, bude na vozidle do 30 dní od poslednej kontroly originality vykonaná kontrola zameraná na odstránenie nedostatkov. Po tejto lehote bude vozidlo podrobené kompletnej kontrole originality.

Manipuláciou s vozidlami dochádza k neoprávneným zásahom nielen do identity vozidla, ale často aj do konštrukcie vozidla. Používaná je celá škála postupov, od jednoduchej zmeny VIN, cez výmenu dôležitých dielov, až po poskladanie z rôznych nezriedka havarovaných vozidiel. Vznikajú vozidlá, ktoré sú nielen nespôsobilé na premávku z pohľadu neoprávnených zmien, ale aj nebezpečné z pohľadu konštrukčných zmien.

SkryťVypnúť reklamu

Výraznou pridanou hodnotou pri kontrole originality je oproti všetkým doterajším zisťovaniam pôvodu vozidla absolútna spolupráca s Prezídiom policajného zboru. Pri každej kontrole originality sa vozidlo overuje v policajnej evidencii vozidiel a evidencii vozidiel po ktorých sa pátra v rámci SR a pátracej databáze vozidiel Interpolu.

Veľmi dobré skúsenosti s kontrolou originality majú napríklad v susednom Maďarsku. Po jej zavedení zaznamenali až 40-percentný pokles trestnej činnosti v oblasti krádeží a inej neoprávnenej manipulácie s motorovými vozidlami.

A čo kontrola bude pre občanov SR znamenať?

  • istotu pri zakúpení vozidla, že nie je dotyčné vozidlo z nelegálnej činnosti a v budúcnosti mu nehrozí postih
  • pri registrácií na okresnom dopravnom inšpektoráte policajti takéto vozidlá nebudú znova kontrolovať a zisťovať identitu vozidla s dokladmi vozidla
  • výhodu bonusov pri poistení vozidiel
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 219
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 449
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 365
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 136
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 015
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 767
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  2. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  3. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  4. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  5. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  7. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  8. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 651
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 161
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 562
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 366
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 005
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 643
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 637
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 224
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu