SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Firemné autoparky sa zelenajú

Výrobcovia automobilov musia ponúkať ekologickejšie vozidlá, pokiaľ chcú v budúcnosti vyhovieť požiadavkám veľmi výnosného trhu podnikových áut. Zmeny v zdaňovaní firemných automobilov v európskych krajinách budú pre podniky s vysokoemisnými

vozidlami vo vlastnom autoparku znamenať väčšie výdavky. To by malo povzbudiť dopyt po dopravných prostriedkoch šetrných k životnému prostrediu.

Na čele boja proti firemným autoparkom, ktoré nadmerne znečisťujú životné prostredie, stojí Veľká Británia. Od apríla 2008 sa úľavy na dani za firemné autá začnú stanovovať podľa objemu emisií CO2 s kľúčovými hodnotami limitov oxidu uhličitého 120 g/km a 165 g/km. V súčasnosti produkuje firemné auto vo Veľkej Británii priemerne 170 - 180 g CO2 na 1 km. Vzhľadom na to, že zmluvy medzi podnikmi a ich zamestnancami na súkromné používanie firemných áut sa zvyčajne uzatvárajú na tri roky, mohli by zamestnanci pri výbere auta v budúcom roku ako seba, tak aj svojho zamestnávateľa zaťažiť zvýšenou daňou, v prípade používania neekologického vozidla. Okrem Veľkej Británie v súčasnosti zvažujú podobné zmeny vo svojej legislatíve aj iné európske krajiny.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

"V roku 2002 prešiel systém zdaňovania zamestnaneckých výhod v podobe služobných vozidiel na systém zvýhodnených sadzieb podľa emisií a predaj áut na naftový pohon vzrástol z 20 na vyše 60 %. Očakávame, že navrhnuté zmeny daňových úľav týkajúcich sa firemných áut budú mať podobný účinok a že významne vzrastie dopyt po vozidlách s emisiami pod 165 g CO2 na kilometer. Výrobcovia musia reagovať na nastávajúce daňové zmeny, aby ich automobily zodpovedali novým požiadavkám správcov firemných autoparkov," uviedol Mike Woodward, partner firmy Deloitte pre poradenstvo v automobilovom priemysle vo Veľkej Británii.

"V širšom časovom horizonte zareagujú výrobcovia na situáciu produkciou ekologickejších motorov na alternatívne palivá," ďalej predpokladá Mike Woodward. „V najbližšej dobe však očakávame zmeny v zložení väčších vozových parkov, v ktorých sa objaví viac nízkoemisných áut. To môže mať značný dopad na ponuku predávaných vozidiel."

Skryť Vypnúť reklamu

V Českej republike je v súčasnosti motivácia na obnovu parku služobných vozidiel za autá s nízkymi emisiami slabá. Vo väčšej miere sa prakticky uplatňuje len pri firemných úžitkových vozidlách, pre ktoré platí zníženie cestnej dane o 40 až 48 % v závislosti od toho, či vozidlo spĺňa emisné normy Euro 2, resp. Euro 3. Toto zvýhodnenie však týmto rokom končí; v platnosti zostane len daňové znevýhodnenie v podobe 15-percentnej prirážky pre vozidlá registrované pred rokom 1990.

Britská vláda už nastavila štandard zavedením určitých daňových opatrení, keď zvýšila spotrebnú daň na vozidlá s vysokými emisiami CO2. Podniky, ktoré budú mať vo svojich autoparkoch vysokoemisné autá, môžu prísť o významnú časť príjmov z ďalšieho predaja takýchto áut, pretože daňové znevýhodnenie zníži trhovú cenu pri predaji jazdených vozidiel. Zároveň je pravdepodobné, že vláda zavedie opatrenia, ktoré znevýhodnia program vlastníctva áut zamestnancami, čo spôsobí návrat k systému firemných áut.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak tieto zmeny nastanú, spoločnosť Deloitte predpokladá, že trh so služobnými autami sa vo Veľkej Británii začne meniť:

  • firmy pri výpočte celoživotných nákladov na autá zohľadnia dane, a tak doložia rastúcu nákladovosť vysokoemisných áut,
  • obmedzí sa možnosť užívateľov vyberať si autá, pretože z autoparkov sa vyradia autá s veľmi vysokými emisiami,
  • firmy upustia od programov vlastníctva áut zamestnancami.

Christopher Macgowan, riaditeľ Spoločnosti výrobcov a predajcov automobilov vo Veľkej Británii uviedol: "Výrobcovia áut už niekoľko rokov vyrábajú čoraz ekologickejšie vozidlá. Celé odvetvie reaguje na nové potreby pozitívne - stačí sa len pozrieť na nové technológie, ktoré prichádzajú na trh, a pokrok jasne vidieť. Výrobcovia budú musieť v krátkej dobe vyhovieť dopytu po ekologickejších vozidlách a prispieť aj k znižovaniu emisií CO2. Správcovia autoparkov podnikov v automobilovom odvetví budú pravdepodobne prví čeliť tlaku dopytu po autách s nízkou produkciou CO2, aby zabezpečili súlad s vlastnými firemnými zámermi v ochrane ovzdušia."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 518
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 328
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 964
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 278
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 366
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 052
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 645
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 803
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 493
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 900
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon