SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Firemné autoparky sa zelenajú

Výrobcovia automobilov musia ponúkať ekologickejšie vozidlá, pokiaľ chcú v budúcnosti vyhovieť požiadavkám veľmi výnosného trhu podnikových áut. Zmeny v zdaňovaní firemných automobilov v európskych krajinách budú pre podniky s vysokoemisnými

vozidlami vo vlastnom autoparku znamenať väčšie výdavky. To by malo povzbudiť dopyt po dopravných prostriedkoch šetrných k životnému prostrediu.

Na čele boja proti firemným autoparkom, ktoré nadmerne znečisťujú životné prostredie, stojí Veľká Británia. Od apríla 2008 sa úľavy na dani za firemné autá začnú stanovovať podľa objemu emisií CO2 s kľúčovými hodnotami limitov oxidu uhličitého 120 g/km a 165 g/km. V súčasnosti produkuje firemné auto vo Veľkej Británii priemerne 170 - 180 g CO2 na 1 km. Vzhľadom na to, že zmluvy medzi podnikmi a ich zamestnancami na súkromné používanie firemných áut sa zvyčajne uzatvárajú na tri roky, mohli by zamestnanci pri výbere auta v budúcom roku ako seba, tak aj svojho zamestnávateľa zaťažiť zvýšenou daňou, v prípade používania neekologického vozidla. Okrem Veľkej Británie v súčasnosti zvažujú podobné zmeny vo svojej legislatíve aj iné európske krajiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"V roku 2002 prešiel systém zdaňovania zamestnaneckých výhod v podobe služobných vozidiel na systém zvýhodnených sadzieb podľa emisií a predaj áut na naftový pohon vzrástol z 20 na vyše 60 %. Očakávame, že navrhnuté zmeny daňových úľav týkajúcich sa firemných áut budú mať podobný účinok a že významne vzrastie dopyt po vozidlách s emisiami pod 165 g CO2 na kilometer. Výrobcovia musia reagovať na nastávajúce daňové zmeny, aby ich automobily zodpovedali novým požiadavkám správcov firemných autoparkov," uviedol Mike Woodward, partner firmy Deloitte pre poradenstvo v automobilovom priemysle vo Veľkej Británii.

"V širšom časovom horizonte zareagujú výrobcovia na situáciu produkciou ekologickejších motorov na alternatívne palivá," ďalej predpokladá Mike Woodward. „V najbližšej dobe však očakávame zmeny v zložení väčších vozových parkov, v ktorých sa objaví viac nízkoemisných áut. To môže mať značný dopad na ponuku predávaných vozidiel."

SkryťVypnúť reklamu

V Českej republike je v súčasnosti motivácia na obnovu parku služobných vozidiel za autá s nízkymi emisiami slabá. Vo väčšej miere sa prakticky uplatňuje len pri firemných úžitkových vozidlách, pre ktoré platí zníženie cestnej dane o 40 až 48 % v závislosti od toho, či vozidlo spĺňa emisné normy Euro 2, resp. Euro 3. Toto zvýhodnenie však týmto rokom končí; v platnosti zostane len daňové znevýhodnenie v podobe 15-percentnej prirážky pre vozidlá registrované pred rokom 1990.

Britská vláda už nastavila štandard zavedením určitých daňových opatrení, keď zvýšila spotrebnú daň na vozidlá s vysokými emisiami CO2. Podniky, ktoré budú mať vo svojich autoparkoch vysokoemisné autá, môžu prísť o významnú časť príjmov z ďalšieho predaja takýchto áut, pretože daňové znevýhodnenie zníži trhovú cenu pri predaji jazdených vozidiel. Zároveň je pravdepodobné, že vláda zavedie opatrenia, ktoré znevýhodnia program vlastníctva áut zamestnancami, čo spôsobí návrat k systému firemných áut.

SkryťVypnúť reklamu

Ak tieto zmeny nastanú, spoločnosť Deloitte predpokladá, že trh so služobnými autami sa vo Veľkej Británii začne meniť:

  • firmy pri výpočte celoživotných nákladov na autá zohľadnia dane, a tak doložia rastúcu nákladovosť vysokoemisných áut,
  • obmedzí sa možnosť užívateľov vyberať si autá, pretože z autoparkov sa vyradia autá s veľmi vysokými emisiami,
  • firmy upustia od programov vlastníctva áut zamestnancami.

Christopher Macgowan, riaditeľ Spoločnosti výrobcov a predajcov automobilov vo Veľkej Británii uviedol: "Výrobcovia áut už niekoľko rokov vyrábajú čoraz ekologickejšie vozidlá. Celé odvetvie reaguje na nové potreby pozitívne - stačí sa len pozrieť na nové technológie, ktoré prichádzajú na trh, a pokrok jasne vidieť. Výrobcovia budú musieť v krátkej dobe vyhovieť dopytu po ekologickejších vozidlách a prispieť aj k znižovaniu emisií CO2. Správcovia autoparkov podnikov v automobilovom odvetví budú pravdepodobne prví čeliť tlaku dopytu po autách s nízkou produkciou CO2, aby zabezpečili súlad s vlastnými firemnými zámermi v ochrane ovzdušia."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 193
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 143
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 802
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 804
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 438
  6. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 090
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 048
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Byť členom vlády je pre Matoviča dôležitejšie ako to, aby tá vláda fungovala.

Ak niekto chce, aby sa to skončilo, nemôžete sa mu čudovať.


14. aug
Peter Tkačenko

Keď bude chcieť, vybaví aj predčasné voľby.


3 h
Vodič Rudolf mal všetko v poriadku. Z policajných kontrol traumu nemá.

Opitých vodičov na cestách nájdeme takmer denne, hovoria prievidzskí policajti.


1 h
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  2. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  3. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  6. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Erik Kriššák: Terra incognita – dobre prebádané územie genitívnych metafor
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 24 407
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 034
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 309
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 874
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 758
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 531
  7. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 403
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 308
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu