SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Deň bez áut v Bratislave!

Kampaň Európsky týždeň mobility (v tomto roku sa koná od 16. - 22. septembra 2007 ) od roku 2002 každoročne vyhlasuje Európska komisia (DG Environment). Tohtoročnou nosnou témou kampane je téma „Ulice pre ľudí", ktorej cieľom je dosiahnuť, aby

Kampaň Európsky týždeň mobility (v tomto roku sa koná od 16. - 22. septembra 2007 ) od roku 2002 každoročne vyhlasuje Európska komisia (DG Environment). Tohtoročnou nosnou témou kampane je téma „Ulice pre ľudí", ktorej cieľom je dosiahnuť, aby v uliciach miest vznikalo viac priestoru pre chodcov a cyklistov s využitím verejnej osobnej dopravy namiesto individuálnej automobilovej dopravy. Dôraz sa kladie aj na nevyhnutnosť zlepšiť kvalitu ovzdušia v mestách.

V sobotu 22. septembra 2007 - „Deň bez áut" budú pripravené viaceré podujatia, ktoré upozornia na túto problematiku. Patrí medzi ne uzavretie Starého mosta pre automobilovú dopravu, cyklojazda, jazda korčuliarov, kultúrne vystúpenia v priestore parkoviska na Gondovej ulici pri Starom moste. Bude vytvorený priestor na diskusie občanov s organizátormi a spoluorganizátormi Dňa bez áut. V tento deň bude premávať mestská hromadná doprava zadarmo, čo je príspevok Dopravného podniku Bratislavy k podujatiu.

Spoluorganizátormi sú Dopravný podnik Bratislavy, a.s., Bratislavská integrovaná doprava, BicyBa, mhd.sk. V rámci akcie Deň bez áut budú mať aj poslanci mestského zastupiteľstva možnosť komunikovať a diskutovať s občanmi Bratislavy.

Bratislava sa do tejto kampane prvýkrát zapojila vlani 22. septembra 2006 s akciou: Dnes do mesta bez môjho auta. Spolu s Dopravným podnikom Bratislava, a.s. pripravila akciu - „Odstav svoje auto na parkovisku TESCO Zlaté piesky a choď do centra mesta električkou zadarmo". Cestujúci mali možnosť vyskúšať si výhodu cesty električkou - nielen v súvislosti s časovou úsporou ale aj s odstránením problému hľadania parkoviska.

Rozvoj dopravných systémov na území Bratislavy je navrhovaný v súlade s požiadavkami dobudovať už založené dopravné systémy s cieľom: optimalizovať dopravné vzťahy, humanizovať dopravu v celomestskom centre a minimalizovať negatívne dopady dopravy, zachovať väčšinový podiel hromadnej dopravy v preprave osôb, zachovať nevyhnutné rezervy územia pre cieľové riešenie nosného systému MHD, navrhnúť a chrániť trasy pre nemotoristickú dopravu.

Problémom priamo súvisiacim s dopravou v každom väčšom meste je kvalita dopravného systému a z toho vyplývajúca kvalita života. Zmena spoločenského systému spôsobila podstatné zmeny v prospech individuálnej automobilovej dopravy, zvýšila sa intenzita dopravy, zmiernili sa rozdiely v dopravnej intenzite v priebehu dňa. Preto je rozhodujúcou dopravno-inžinierskou úlohou udržanie rovnováhy medzi narastajúcou požiadavkou dopravy a kapacitou komunikačného systému v kontexte s udržateľným rozvojom mesta. Civilizované spoločnosti považujú za prvoradé minimalizovať priestorové nároky na infraštruktúru v záujme ich estetického začlenenia do prostredia. Z hľadiska dopravy je preto potrebné z dôvodu udržateľného rozvoja a ochrany životného prostredia optimalizovať možnosti využitia jednotlivých dopravných systémov.

Dôležitým faktorom pri voľbe dopravného prostriedku je ponuka bezpečnej dopravnej cesty. Podiel cyklistickej dopravy je nepriamo závislý od veľkosti mesta. Hlavné mesto má záujem na budovaní cyklotrás tak, ako sú zadefinované v územnom pláne. Hlavné mesto SR Bratislava zaradilo budovanie cyklotrás do svojho programu priorít a rozvoja na roky 2004 - 2006. V rámci realizácie priority č. 21 bolo na cyklotrasy vyčlenených 16,2 mil. korún. Cyklistická doprava tvorí 1,6% objemu dopravy na území hlavného mesta SR Bratislavy. V Bratislave je v súčasnosti 92,2 km cyklistických trás, kým v roku 2003 to bolo 32 km hlavných cyklistických trás a 20 km vedľajších.

Bratislavská integrovaná doprava

Na zlepšenie verejnej dopravy v Hlavnom meste SR Bratislave ako aj v celom bratislavskom regióne pripravujú Hlavné mesto SR Bratislava spolu s Bratislavským samosprávnym krajom od marca 2008 projekt Bratislavskej integrovanej dopravy.

Tak ako v každom európskom meste, budú môcť onedlho aj Bratislavčania a návštevníci Bratislavy využívať výhody použitia jedného cestovného lístka pri cestovaní vlakmi, regionálnymi autobusmi a prostriedkami MHD. A to pri vzájomne zladených a skoordinovaných cestovných poriadkoch. Pôjde vlastne o istú obdobu zimných skipassov.

Príprava projektu sa v týchto dňoch dostáva do záverečného štádia, keď dopravcovia zúčastnení na celom procese - Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko spolu so Železnicami Slovenskej republiky pripravujú základné prevádzkové, technické a organizačné kroky na spustenie I. etapy Bratislavskej integrovanej dopravy - skrátene BID. Konkrétne sa v tomto období spracováva spoločný prepravný poriadok, ktorý stanoví rovnaké prepravné podmienky pre všetkých dopravcov, spoločné a prehľadné označovanie zastávok a jednotlivých liniek. Zároveň sa v tomto období spracováva tzv. plán dopravnej obsluhy regiónu, ktorý stanoví v Bratislave a v celom bratislavskom regióne optimálne rozloženie jednotlivých spojov - vlakov a autobusov v čase a priestore pri ich vzájomnej nadväznosti.

Tento základný dokument, ktorý bude mať podporu aj vo výsledkoch v práve skončenom marketingovo-sociologickom prieskume bude predložený na októbrové zastupiteľstvo hlavného mesta SR Bratislavy a Bratislavského samosprávneho kraja. Následne po schválení optimálneho dopravného riešenia územia , predloží Bratislavská integrovaná doprava, s.r.o. do decembrového zasadnutia obidvoch zastupiteľstiev druhý nemenej dôležitý základný materiál, ktorým bude návrh jednotnej tarify, tarifných podmienok a tarifného usporiadania. Teda cenu, za akú budú môcť občania používať verejnú dopravu v Bratislave a v celom regióne. Po schválení týchto dvoch základných dokumentov - dopravného a tarifného riešenia územia môžeme pristúpiť v mesiaci januári k informačnej kampani, kde chceme dostatočne zrozumiteľnou a priateľskou formou osloviť cestujúcu verejnosť s našou alternatívnou ponukou na využívanie verejnej dopravy.

Bratislavská integrovaná doprava, s.r.o., ako koordinátor celého procesu si od zavedenia projektu BID sľubuje zatraktívnenie verejnej dopravy v porovnaní s enormne rastúcim rozvojom individuálnej automobilovej dopravy. Iba pre porovnanie uvádzame, že v susednom Juhomoravskom kraji, ktorého základné prvky systému aplikujeme aj u nás, sa za tri roky fungovania systému zvýšil počet osôb využívajúcich verejnú dopravu medziročne o 6-12 %. Projekt sa bude postupne rozvíjať v rámci možností, ktoré zo sebou prináša rozvoj informačných systémov a dopravných technológií, ako aj rozvoja nosného koľajového systému verejnej dopravy v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 124
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 461
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 860
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 618
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 312
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 942
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 448
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 359
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 276
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Britský variant už u nás zrejme dominuje. Nemusí to byť nevyhnutne zlá správa

Britskú mutáciu odhalili vo väčšine vzoriek Trenčanov z decembra.

Ilustračné foto
Očkovanie v UNLP.

Koronavírus na Slovensku: Vláda rozhodla. Zákaz vychádzania bude aj v pondelok a utorok (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).
Prehliadku Scandi v pondelok 25. januára otvorí dokument o kontroverznej aktivistke Grete Thunbergovej – Greta.

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon