SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Deň bez áut v Bratislave!

Kampaň Európsky týždeň mobility (v tomto roku sa koná od 16. - 22. septembra 2007 ) od roku 2002 každoročne vyhlasuje Európska komisia (DG Environment). Tohtoročnou nosnou témou kampane je téma „Ulice pre ľudí", ktorej cieľom je dosiahnuť, aby

Kampaň Európsky týždeň mobility (v tomto roku sa koná od 16. - 22. septembra 2007 ) od roku 2002 každoročne vyhlasuje Európska komisia (DG Environment). Tohtoročnou nosnou témou kampane je téma „Ulice pre ľudí", ktorej cieľom je dosiahnuť, aby v uliciach miest vznikalo viac priestoru pre chodcov a cyklistov s využitím verejnej osobnej dopravy namiesto individuálnej automobilovej dopravy. Dôraz sa kladie aj na nevyhnutnosť zlepšiť kvalitu ovzdušia v mestách.

V sobotu 22. septembra 2007 - „Deň bez áut" budú pripravené viaceré podujatia, ktoré upozornia na túto problematiku. Patrí medzi ne uzavretie Starého mosta pre automobilovú dopravu, cyklojazda, jazda korčuliarov, kultúrne vystúpenia v priestore parkoviska na Gondovej ulici pri Starom moste. Bude vytvorený priestor na diskusie občanov s organizátormi a spoluorganizátormi Dňa bez áut. V tento deň bude premávať mestská hromadná doprava zadarmo, čo je príspevok Dopravného podniku Bratislavy k podujatiu.

Spoluorganizátormi sú Dopravný podnik Bratislavy, a.s., Bratislavská integrovaná doprava, BicyBa, mhd.sk. V rámci akcie Deň bez áut budú mať aj poslanci mestského zastupiteľstva možnosť komunikovať a diskutovať s občanmi Bratislavy.

Bratislava sa do tejto kampane prvýkrát zapojila vlani 22. septembra 2006 s akciou: Dnes do mesta bez môjho auta. Spolu s Dopravným podnikom Bratislava, a.s. pripravila akciu - „Odstav svoje auto na parkovisku TESCO Zlaté piesky a choď do centra mesta električkou zadarmo". Cestujúci mali možnosť vyskúšať si výhodu cesty električkou - nielen v súvislosti s časovou úsporou ale aj s odstránením problému hľadania parkoviska.

Rozvoj dopravných systémov na území Bratislavy je navrhovaný v súlade s požiadavkami dobudovať už založené dopravné systémy s cieľom: optimalizovať dopravné vzťahy, humanizovať dopravu v celomestskom centre a minimalizovať negatívne dopady dopravy, zachovať väčšinový podiel hromadnej dopravy v preprave osôb, zachovať nevyhnutné rezervy územia pre cieľové riešenie nosného systému MHD, navrhnúť a chrániť trasy pre nemotoristickú dopravu.

Problémom priamo súvisiacim s dopravou v každom väčšom meste je kvalita dopravného systému a z toho vyplývajúca kvalita života. Zmena spoločenského systému spôsobila podstatné zmeny v prospech individuálnej automobilovej dopravy, zvýšila sa intenzita dopravy, zmiernili sa rozdiely v dopravnej intenzite v priebehu dňa. Preto je rozhodujúcou dopravno-inžinierskou úlohou udržanie rovnováhy medzi narastajúcou požiadavkou dopravy a kapacitou komunikačného systému v kontexte s udržateľným rozvojom mesta. Civilizované spoločnosti považujú za prvoradé minimalizovať priestorové nároky na infraštruktúru v záujme ich estetického začlenenia do prostredia. Z hľadiska dopravy je preto potrebné z dôvodu udržateľného rozvoja a ochrany životného prostredia optimalizovať možnosti využitia jednotlivých dopravných systémov.

Dôležitým faktorom pri voľbe dopravného prostriedku je ponuka bezpečnej dopravnej cesty. Podiel cyklistickej dopravy je nepriamo závislý od veľkosti mesta. Hlavné mesto má záujem na budovaní cyklotrás tak, ako sú zadefinované v územnom pláne. Hlavné mesto SR Bratislava zaradilo budovanie cyklotrás do svojho programu priorít a rozvoja na roky 2004 - 2006. V rámci realizácie priority č. 21 bolo na cyklotrasy vyčlenených 16,2 mil. korún. Cyklistická doprava tvorí 1,6% objemu dopravy na území hlavného mesta SR Bratislavy. V Bratislave je v súčasnosti 92,2 km cyklistických trás, kým v roku 2003 to bolo 32 km hlavných cyklistických trás a 20 km vedľajších.

Bratislavská integrovaná doprava

Na zlepšenie verejnej dopravy v Hlavnom meste SR Bratislave ako aj v celom bratislavskom regióne pripravujú Hlavné mesto SR Bratislava spolu s Bratislavským samosprávnym krajom od marca 2008 projekt Bratislavskej integrovanej dopravy.

Tak ako v každom európskom meste, budú môcť onedlho aj Bratislavčania a návštevníci Bratislavy využívať výhody použitia jedného cestovného lístka pri cestovaní vlakmi, regionálnymi autobusmi a prostriedkami MHD. A to pri vzájomne zladených a skoordinovaných cestovných poriadkoch. Pôjde vlastne o istú obdobu zimných skipassov.

Príprava projektu sa v týchto dňoch dostáva do záverečného štádia, keď dopravcovia zúčastnení na celom procese - Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko spolu so Železnicami Slovenskej republiky pripravujú základné prevádzkové, technické a organizačné kroky na spustenie I. etapy Bratislavskej integrovanej dopravy - skrátene BID. Konkrétne sa v tomto období spracováva spoločný prepravný poriadok, ktorý stanoví rovnaké prepravné podmienky pre všetkých dopravcov, spoločné a prehľadné označovanie zastávok a jednotlivých liniek. Zároveň sa v tomto období spracováva tzv. plán dopravnej obsluhy regiónu, ktorý stanoví v Bratislave a v celom bratislavskom regióne optimálne rozloženie jednotlivých spojov - vlakov a autobusov v čase a priestore pri ich vzájomnej nadväznosti.

Tento základný dokument, ktorý bude mať podporu aj vo výsledkoch v práve skončenom marketingovo-sociologickom prieskume bude predložený na októbrové zastupiteľstvo hlavného mesta SR Bratislavy a Bratislavského samosprávneho kraja. Následne po schválení optimálneho dopravného riešenia územia , predloží Bratislavská integrovaná doprava, s.r.o. do decembrového zasadnutia obidvoch zastupiteľstiev druhý nemenej dôležitý základný materiál, ktorým bude návrh jednotnej tarify, tarifných podmienok a tarifného usporiadania. Teda cenu, za akú budú môcť občania používať verejnú dopravu v Bratislave a v celom regióne. Po schválení týchto dvoch základných dokumentov - dopravného a tarifného riešenia územia môžeme pristúpiť v mesiaci januári k informačnej kampani, kde chceme dostatočne zrozumiteľnou a priateľskou formou osloviť cestujúcu verejnosť s našou alternatívnou ponukou na využívanie verejnej dopravy.

Bratislavská integrovaná doprava, s.r.o., ako koordinátor celého procesu si od zavedenia projektu BID sľubuje zatraktívnenie verejnej dopravy v porovnaní s enormne rastúcim rozvojom individuálnej automobilovej dopravy. Iba pre porovnanie uvádzame, že v susednom Juhomoravskom kraji, ktorého základné prvky systému aplikujeme aj u nás, sa za tri roky fungovania systému zvýšil počet osôb využívajúcich verejnú dopravu medziročne o 6-12 %. Projekt sa bude postupne rozvíjať v rámci možností, ktoré zo sebou prináša rozvoj informačných systémov a dopravných technológií, ako aj rozvoja nosného koľajového systému verejnej dopravy v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Od Česka až po Jadran
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 774
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 760
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 117
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 346
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 286
  6. Od Česka až po Jadran 3 959
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 118
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 751
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 192
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


4 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


8 h
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


4 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


9 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl