SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Problematika dovozu ojazdených vozidiel do SR

Trh s jazdenými vozidlami predstavuje finančne veľmi zujímavý obchod. Na druhej strane, jazdené vozidlá predstavujú ekologickú záťaž, či už svojou prevádzkou, alebo nákladmi na recykláciu. V súčasnosti EK vytvára veľký tlak na nové členské krajiny

Trh s jazdenými vozidlami predstavuje finančne veľmi zujímavý obchod. Na druhej strane, jazdené vozidlá predstavujú ekologickú záťaž, či už svojou prevádzkou, alebo nákladmi na recykláciu.

V súčasnosti EK vytvára veľký tlak na nové členské krajiny EU na uvoľnenie trhu s ojazdenými vozidlami, aj napriek nejasným podmienkam preregistrácie a nejednotnosti technických požiadaviek v jednotlivých členských krajinách.

Vplyvom tejto skutočnosti a snahou o zmenu legislatívy v oblasti jednotlivého dovozu ojazdených vozidiel hrozí aj v SR nadmerný nárast dovozu starých vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na prvý pohľad by to mala byť výhoda pre zákazníkov. Skutočnosť je však omnoho zložitejšia.

Kľúčové v tejto problematike sú nasledovné skutočnosti:

  • neexistuje smernica pre dovoz ojazdených vozidiel medzi členskými krajinami,
  • neexistuje centrálny register vozidiel medzi členskými krajinami,
  • registračné doklady medzi členskými krajinami sú nejednotné,
  • neexistuje jednotné typové schválenie kategórii ako M1, L, T,
  • požiadavky na kontrolu technického stavu vozidiel sú nejednotné.

Členské krajiny, ktoré pristúpili na uvoľnenie dovozu jazdených vozidiel, ako napr. ČR a Poľsko zaznamenali prudký nárast prihlásení automobilov starších ako 10 rokov. V ČR došlo napríklad v roku 2007 len za 6 mesiacov k 35 násobnemu rastu dovozu jazdeniek (775 ku 27.132) vo veku cca 15 rokov. Ak takýto trend bude pokračovať ďalej, dôjde k výraznému zvýšeniu priemerného veku vozidiel, čo značne zhorší celkový dopad na životné prostredie, bezpečnosť a likvidáciu vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre porovnanie, je napríklad trh v Nemecku, alebo v Rakúsku jednoznačne chránený proti voľnému dovozu staršich vozidiel, nemožnosťou prihlásiť vozidlá bez COC dokumentu (dokument o splnení zakladnych ekologicko-legislatívnych požiadaviek). Vozidlá bez COC dokumentu musia absolvovať náročné legislatívne, ako aj skúšobnícke obštrukcie.

Z pohľadu uvedených skutočností je potrebné dôsledne zvážiť akou cestou sa Slovensko vyberie. Dôsledky globálneho otepľovania a aj jeho príčiny sú všetkým dobre známe. Máme ešte stále možnosť ochrániť životné prostredie okolo nás a zachovať ho aj pre nasledujúce generácie. Vidina ekonomickej výhodnosti, či pomoci zákazníkom v tomto prípade nemusí byť prínosná.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 554
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 725
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 464
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 403
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 874
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 925
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 451
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 444
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 265
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast
Testovanie v Dolnom Kubíne.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N