Rakúsky auto-moto klub ÖAMTC vypracoval zaujímavú štúdiu o legálnosti, resp. nelegálnosti takzvaných „antiradarov" na európskych cestách. Táto téma v poslednej dobe vyvoláva zvýšený záujem motoristov, nakoľko v predaji sa objavili navigačné systémy s funkciou POI (Points of Interest). Táto funkcia umožňuje vodičovi lokalizovať na ceste - aj v zahraničí - dôležité body, okrem obchádzok a čerpacích staníc však signalizuje aj stacionárne radary
Môžete za používanie GPS-Navi-systému s funkciou POI dostať v Európe pokutu?
Slovenská legislatíva momentálne zakazuje len tzv. „aktívne" antiradary, to znamená také, ktoré fungujú ako vysielač a tým rušia účinnosť policajných zariadení na meranie rýchlosti. Používanie „pasívnych" antiradarov a teda aj GPS navigačných systémov s funkciou POI zatiaľ nie je legislatívne postihnuteľné, aj keď polícia môže túto skutočnosť zobrať do úvahy v prípade, ak vodič v dôsledku neprimeranej rýchlosti spôsobil dopravnú nehodu. V súčasnosti sa údajne pripravuje novela zákona, ktorá by mala zakázať aj používanie „pasívnych" antiradarov. Rovnaká situácia je momentálne aj v Rakúsku (kde však za preukázané použitie „aktívneho" antiradaru môžete zaplatiť pokutu až 4000 €), Maďarsku, Slovinsku, Španielsku, Francúzsku, Veľkej Británii, Holandsku a Fínsku. To isté platí aj pre Taliansko, kde dopravná polícia dokonca pravidelne na svojej webstránke www.poliziadistato.it pravidelne uverejňuje aktuálne polohy stacionárnych radarov.
Nejasná je situácia v Česku, kde existujú rôzne právne výklady pojmu „antiradar" ako aj nejednotné stanovisko pri posudzovaní zakázaných a povolených prístrojov. Väčšinou sa jednotlivé prípady riešia až súdnym rozhodnutím. V každom prípade je v prípade preukázaného porušenia zákona nutné počítať s vysokými pokutami (až do 100.000,- CZK), podobná situácia hrozí aj v Nórsku i Bosne a Hercegovine. Preto v týchto krajinách neodporúčame používať ani GPS navigačné systémy s POI funkciou.
Absolútny zákaz používania signalizačných zariadení, upozorňujúcich na policajné radary (a teda aj GPS-Navi) platí v Nemecku, Belgicku a Švajčiarsku. Minimálna pokuta predstavuje najmenej 75 €, pričom „antiradar" je okamžite zabavený políciou bez nároku na náhradu škody. V krajných prípadoch môže prísť aj k zabaveniu vozidla na expertízne účely.
Autor: Natankuj.sk / SATC