spoplatnenie okolo 2 400 kilometrov diaľnic, rýchlociest a ciest prvej triedy v SR. "Môže sa však rozširovať a upravovať podľa potreby Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a štátu," uviedol počas prezentácie Majoroš. Združenie Satways vytvorili Slovak Telekom, a.s., T-Systems Enterprise Services GmbH v zastúpení ich dcérskou spoločnosťou Sattelic Traffic Management GmbH, Siemens, s.r.o. a ABN Amro Bank N.V., Czech Republic & Slovakia, ktorá vlastní 100 % akcií ABN Amro ETC B.V.
Satways navrhuje satelitný systém, ktorý je otvorený aj pre ďalšie služby, ako napríklad dopravné spravodajstvo, monitorovanie nebezpečných a nadrozmerných nákladov alebo možnosť vytvorenia zelenej zóny. Jeho súčasťou bude aj satelitná palubná jednotka druhej generácie OBU s jednoduchou inštaláciou a používaním, s najnovším GPS modulom a možnou interoperabilitou s mikrovlnným systémom. Konzorcium navrhuje použitie kombinácie pevných, prenosných a mobilných technológií pre vymožiteľnosť poplatkov za používanie spoplatnených úsekov ciest podľa ich typu a s veľmi dôslednou ochranou osobných údajov vrátane jednotky OBU. Prezident ST ďalej systém označil za technicky interoperabilný s inými druhmi mýtnych systémov a podporujúci variabilnú tarifikáciu. Satelitný systém by pritom podľa Majoroša nemal mať výrazný dopad na cenu prepravovaného tovaru vzhľadom na to, že používanie vybraných pozemných komunikácií je už teraz spoplatnené cez diaľničné nálepky.
Technologické know-how konzorcia má zabezpečiť firma Siemens a je sústredné v jeho kompetenčnom centre vo Viedni s vyše 200 odborníkmi. Podľa technického riaditeľa Siemensu, s.r.o. Vladimíra Slezáka v tomto centre bola vyvinutá aj satelitná palubná jednotka pre slovenský systém. Generálny riaditeľ spoločnosti Sattelic Traffic Management GmbH Thomas Pferr informoval, že pre SR dokážu poskytnúť riešenie perspektívne z hľadiska použiteľnosti aj v budúcnosti. Zdôvodnil to vyše sedemročnými skúsenosťami v oblasti satelitného riešenia výberu mýtneho a predovšetkým z úspešnej implementácie systému výberu mýtneho v Nemecku, prvého na svete fungujúceho na základe satelitu. Slovak Telekom poskytne skupine Satways pevnú a mobilnú komunikačnú infraštruktúru, komplexné dátové služby, ako aj služby call centier a dátových centier. Siemens bude mať za úlohu primárny výber dát a vymáhanie poplatkov za používanie spoplatnenej infraštruktúry. Sattelic Traffic Management vybuduje centrálny systém a fakturačný systém a ABN Amro Bank bude financovať celý projekt.
Podanie žiadosti o účasť v súťaži na dodávku systému elektronického mýta zatiaľ okrem Satways potvrdili talianska Autostrade Group, rakúsky Kapsch TrafficCom AG, francúzsky Sanef a slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk. Konzorcium ToSy.sk je zložené zo slovenských firiem Elektrovod Holding, a.s., Asseco Slovakia, a.s., TESLA Stropkov, a.s. a zo švajčiarskych spoločností Fela Management AG a Ascom AG. Okrem nich sa do súťaže prihlásili ešte ďalšie štyri firmy. Národná diaľničná spoločnosť by mala vyzvať podľa predpokladu osem vybraných uchádzačov na predloženie ponúk 23. novembra tohto roka. So zavedením mýta sa počíta od roku 2009 pre vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.