SME
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Aké bezpečné sú naše cesty ?

Ako sme už vás už informovali, parnter nášho portálu Natankuj.sk - Slovenský autoturist klub sa od roku 2005 podieľa na celoeurópskom programe EuroRAP (European Road Assessment Programme), ktorý hodnotí bezpečnosť ciest vo viac ako 20 európskych

Ako sme už vás už informovali, parnter nášho portálu Natankuj.sk - Slovenský autoturist klub sa od roku 2005 podieľa na celoeurópskom programe EuroRAP (European Road Assessment Programme), ktorý hodnotí bezpečnosť ciest vo viac ako 20 európskych krajinách.

Základným kritériom, ktoré metodika EuroRAPu pri hodnotení používa je, do akej miery dokáže - pri zlyhaní vodiča - cesta ochrániť posádku vozidla pred smrťou alebo ťažkým zranením.

Je zrejmé, že zlyhanie ľudského faktoru je pri momentálnej (alebo mentálnej ?) úrovni slovenských vodičov veľmi pravdepodobné. Práve preto má program EuroRAP na Slovensku svoje nesporné opodstatnenie. SATC v roku 2007 dosiahol pri realizácii programu EuroRAP významné pokroky. Podarilo sa nám v spolupráci s Odborom dopravnej polície PZ SR (zdroj dát) a spoločnosťou Geomatika s r.o. (technická podpora) vypracovať prvú mapu, ktorá zobrazuje stupeň rizikovosti vybraných ciest na Slovensku.

Mapa zatiaľ zahŕňa štyri kraje (BA,TT,TN,NR) a cca 1550 km ciest v tejto oblasti. Na základe veľmi jednoduchej farebnej škály rozdeľuje cesty do 5 bezpečnostných úrovní podľa toho aké riziko predstavujú vo vzťahu k smrteľným nehodám a nehodám s následkami ťažkých zranení. Zohľadnená je pritom aj hustota premávky na jednotlivých úsekoch. Z predbežnej analýzy vyplýva, že pomerne bezpečné sú oba mapované diaľničné úseky D1 a D2 a niekoľko úsekov ciest I/2, I/51, I/61, I/50 a I/75. Naopak, až 38% mapovanej cestnej siete vykazuje najhoršie možné hodnotenie (čierne sekcie). Celoslovenská mapa rizikovosti slovenských ciest by mala byť zverejnená začiatkom roku 2008, a mala by v konečnej podobe mapovať všetky transeurópske koridory, prechádzajúce územím SR, ako aj vybranú sieť ciest I. triedy - celkom cca 3.500 km ciest.

Stupeň rizikovosti vybraných ciest na Slovensku Na základe poznatkov z mapy a z nehodových štatistík , SATC v spolupráci s nemeckým autoklubom ADAC a Národnou diaľničnou spoločnosťou vypracoval pilotný projekt fyzickej inšpekcie cestného úseku Bratislava - Banská Bystrica a späť

Stupeň rizikovosti vybraných ciest na Slovenskuna základe metodiky protokolu RPS (Road Protection Score), ktorý je súčasťou programu EuroRAP. RPS známkuje cesty na základe prepracovaného systému hodnotiacich kritérií hviezdičkami (1-5), podľa princípu programu EuroNCAP. Inšpektori si všímajú najmä to, do akej miery je cesta schopná ochrániť človeka pri štyroch život najviac ohrozujúcich druhoch nehôd: čelných zrážkach, nárazoch do pevných prekážok pri ceste, nárazoch na križovatkách a kolíziách vozidla s chodcom, resp. cyklistom. Inšpekcia prebehla v dňoch 10.-11. októbra 2007 za pozornosti médií i predstaviteľov štátnych organizácii zaoberajúcich sa problematikou bezpečnosti cestnej premávky. Jednu časť mapovanej trasy tvoril aj mimoriadne nebezpečný úsek cesty I/65 medzi Nitrou a Zlatými Moravcami.

Podľa predbežných zistení inšpektorov z ADAC slovenské cesty dosahujú priemernú úroveň v rámci krajín EÚ, zaostávame najmä v kvalite povrchu vozovky, zrozumiteľnosti a úrovni dopravného značenia, v designe križovatiek a ochrane vozidla v prípade ak opustí vozovku (absencia zvodidiel, nadmerný počet nechránených pevných objektov v bezprostrednej blízkosti krajníc). Podrobné výsledky inšpekcie budú uverejnené spolu s celoslovenskou mapou rizikovosti ciest v januári 2008. Bližšie detaily o fungovaní programu v SR sa dozviete v profile Slovenska, uverejnenom v 2. Paneurópskej správe o programe EuroRAP. Podrobnejšie informácie nájdete na www.eurorap.org

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 070
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 815
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 207
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 482
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 422
  6. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 756
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 564
  8. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 384
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 279
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 6 965
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mesto Svidník.

Bytovú krízu berú na východe do vlastných rúk.

19 h
Vakcína proti covidu od AstraZeneca.

Úmrtie už u nás spôsobil aj Pfizer.

4 h
Ministerka Kolíková

Ministerka má podporu SaS aj Sme rodina.

4 h
Čínska raketa Dlhý pochod 5B vo štvrtok 29. apríla vypustila do vesmíru prvý modul budúcej orbitálnej staniceTchien-che 1. Raketa sa teraz neriadene vracia do zemskej atmosféry.

Dlhý pochod sa vracia na Zem neriadene.

4. máj

Neprehliadnite tiež

Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

5 h
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj
Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

5. máj
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj