Ako sme už vás už informovali, parnter nášho portálu Natankuj.sk - Slovenský autoturist klub sa od roku 2005 podieľa na celoeurópskom programe EuroRAP (European Road Assessment Programme), ktorý hodnotí bezpečnosť ciest vo viac ako 20 európskych krajinách.
Základným kritériom, ktoré metodika EuroRAPu pri hodnotení používa je, do akej miery dokáže - pri zlyhaní vodiča - cesta ochrániť posádku vozidla pred smrťou alebo ťažkým zranením.
Je zrejmé, že zlyhanie ľudského faktoru je pri momentálnej (alebo mentálnej ?) úrovni slovenských vodičov veľmi pravdepodobné. Práve preto má program EuroRAP na Slovensku svoje nesporné opodstatnenie. SATC v roku 2007 dosiahol pri realizácii programu EuroRAP významné pokroky. Podarilo sa nám v spolupráci s Odborom dopravnej polície PZ SR (zdroj dát) a spoločnosťou Geomatika s r.o. (technická podpora) vypracovať prvú mapu, ktorá zobrazuje stupeň rizikovosti vybraných ciest na Slovensku.
Mapa zatiaľ zahŕňa štyri kraje (BA,TT,TN,NR) a cca 1550 km ciest v tejto oblasti. Na základe veľmi jednoduchej farebnej škály rozdeľuje cesty do 5 bezpečnostných úrovní podľa toho aké riziko predstavujú vo vzťahu k smrteľným nehodám a nehodám s následkami ťažkých zranení. Zohľadnená je pritom aj hustota premávky na jednotlivých úsekoch. Z predbežnej analýzy vyplýva, že pomerne bezpečné sú oba mapované diaľničné úseky D1 a D2 a niekoľko úsekov ciest I/2, I/51, I/61, I/50 a I/75. Naopak, až 38% mapovanej cestnej siete vykazuje najhoršie možné hodnotenie (čierne sekcie). Celoslovenská mapa rizikovosti slovenských ciest by mala byť zverejnená začiatkom roku 2008, a mala by v konečnej podobe mapovať všetky transeurópske koridory, prechádzajúce územím SR, ako aj vybranú sieť ciest I. triedy - celkom cca 3.500 km ciest.
Stupeň rizikovosti vybraných ciest na Slovensku Na základe poznatkov z mapy a z nehodových štatistík , SATC v spolupráci s nemeckým autoklubom ADAC a Národnou diaľničnou spoločnosťou vypracoval pilotný projekt fyzickej inšpekcie cestného úseku Bratislava - Banská Bystrica a späť
Stupeň rizikovosti vybraných ciest na Slovenskuna základe metodiky protokolu RPS (Road Protection Score), ktorý je súčasťou programu EuroRAP. RPS známkuje cesty na základe prepracovaného systému hodnotiacich kritérií hviezdičkami (1-5), podľa princípu programu EuroNCAP. Inšpektori si všímajú najmä to, do akej miery je cesta schopná ochrániť človeka pri štyroch život najviac ohrozujúcich druhoch nehôd: čelných zrážkach, nárazoch do pevných prekážok pri ceste, nárazoch na križovatkách a kolíziách vozidla s chodcom, resp. cyklistom. Inšpekcia prebehla v dňoch 10.-11. októbra 2007 za pozornosti médií i predstaviteľov štátnych organizácii zaoberajúcich sa problematikou bezpečnosti cestnej premávky. Jednu časť mapovanej trasy tvoril aj mimoriadne nebezpečný úsek cesty I/65 medzi Nitrou a Zlatými Moravcami.
Podľa predbežných zistení inšpektorov z ADAC slovenské cesty dosahujú priemernú úroveň v rámci krajín EÚ, zaostávame najmä v kvalite povrchu vozovky, zrozumiteľnosti a úrovni dopravného značenia, v designe križovatiek a ochrane vozidla v prípade ak opustí vozovku (absencia zvodidiel, nadmerný počet nechránených pevných objektov v bezprostrednej blízkosti krajníc). Podrobné výsledky inšpekcie budú uverejnené spolu s celoslovenskou mapou rizikovosti ciest v januári 2008. Bližšie detaily o fungovaní programu v SR sa dozviete v profile Slovenska, uverejnenom v 2. Paneurópskej správe o programe EuroRAP. Podrobnejšie informácie nájdete na www.eurorap.org
Autor: Natankuj.sk / SATC