SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Ako nafta strieda benzín na ČS Shell

Dieselové motory lákajú vodičov nielen svojou nízkou spotrebou. Nedávny nárast ich popularity možno pripísať najmä konštrukčným vylepšeniam motora a výkonnejším pohonným látkam. Napríklad Shell, okrem bežnej motorovej nafty (Diesel Extra), predáva

na svojich čerpacích staniciach aj prémiový V-Power Diesel. Táto vylepšená nafta obsahuje syntetickú zložku GTL, ktorá počas jazdy prečisťuje ventily vstrekovania a obsahuje tiež prísady zamedzujúce korózii.

Do konca tohto roka bude V-Power Diesel na 55 čerpacích staniciach z celkového počtu 68. Predposledné miesto, kde bolo palivo "inštalované", bola čerpacia stanica v Červeníku. Vystriedalo tam jeden z benzínov. Za štandardných okolností trvá výmena počas bežnej prevádzky stanice tri až sedem dní.

  • V priebehu prvého dňa sa na čerpacej stanici vykonávajú stavebné činnosti. Ich súčasťou sú najmä výkopové práce v oblasti úložiska palivových nádrží, vrátane odkrývania systému rozvodov od nádrží až k výdajným stojanom (v prípade čerpacej stanice Shell Červeník je úložisko nádrže situované mimo vozovky, preto tu väčšie stavebné práce, ako napr. odkrývanie vozovky, rezanie asfaltu alebo iných plôch, netreba vykonávať).
  • Druhou fázou sú práce technologické. Vykonávajú sa na základe technologickej schémy čerpacej stanice, ktorá je pre každú čerpaciu stanicu Shell špecifická. Znázorňuje rozmiestnenie nádrží, výdajných stojanov a potrubných rozvodov od nádrží k stojanom.
  • Vlastné technologické práce začínajú odčerpaním benzínu z nádrže. Veľmi dôležitú úlohu pri nich hrá koordinácia s automatickým systémom inštalácie pohonných látok na čerpacej stanici, ktorý je riadený v rámci globálneho systému.
  • Benzín je z palivovej nádrže odčerpaný pomocou zavážacej cisterny.
  • V prípade inštalácie produktu V-Power Diesel je potrebné celú nádrž najskôr vyčerpať a potom mechanicky vyčistiť. Zmiešaním benzínu s naftou by totiž mohlo prísť k zhoršeniu fyzikálno chemických vlastností nafty, najmä k zníženiu bodu vzplanutia, ktorý je pri nafte prísne sledovaný.
  • Po odčerpaní pohonných hmôt z palivovej nádrže sa demontujú všetky potrubné rozvody a následne sa otvorí veko nádrže. Po otvorení veka sa nádrž odvetrá na prípustnú koncentráciu (5mg na liter). Z hľadiska bezpečnosti práce ide o najrizikovejšiu časť procesu obmeny palív na čerpacej stanici. Počas neho dochádza k procesu odsávania benzínových pár z prostredia nádrže za použitia špeciálnych ventilátorov a overenej techniky (tzv. rekuperácie).
  • Po odvetraní pár na prípustnú koncentráciu, vykoná pracovník s kyslíkovým prístrojom ich mechanické vyčistenie. Následne sú odstránené zvyšky ropných látok, vrátane kalov, vody a ďalších nečistôt.
    Počas nasledujúcej vizuálnej kontroly priestoru nádrže odborne vyškolení pracovníci zisťujú prípadné nezrovnalosti na povrchu plášťa. Nasleduje ultrazvuková defektoskopia, pomocou ktorej sa kontroluje hrúbka plášťa a miera korózie v presne stanovených bodoch plášťa nádrže. V prípade poškodenia plášťa z viac než 50 % hrúbky steny, nesmie byť nádrž prevádzkovaná ako dvojplášťová a spadá pod zvýšený dozor štátnych orgánov. V praxi sa takéto poškodenie rieši inštaláciou novej výstelky, ktorá v nádrži vytvorí nový vnútorný plášť a nádrž je v podstate trojplášťová. Ďalej sa prepoja rekuperačné a odvetrávacie potrubia tak, aby nedochádzalo k znehodnoteniu produktu.
  • Zváracie práce, pokiaľ sú na čerpacej stanici potrebné, sa vykonávajú za zvýšených bezpečnostných požiadaviek a za požiarneho dozoru hasičov s príslušnou hasiacou technikou.
  • Ak je nádrž vyčistená, skontrolovaná a uzatvorená, nastáva čas na tlakovú skúšku. Tá overí tesnosť veka nádrže a všetkých prírubových spojov na veku nádrže. Potom sa môže do priestoru nádrže zaviesť nový produkt - a to po predchádzajúcich preznačeniach produktu v stáčacej šachte, v šachte vlastnej nádrže a na výdajných stojanoch, vrátane úprav výdajných pištolí a pod.
  • V okamihu inštalácie nového dieselového paliva začínajú sprievodné práce na čerpacej stanici. Ich neoddeliteľnou súčasťou je preprogramovanie riadiaceho systému čerpacej stanice podľa nového usporiadania produktov na výdajných stojanoch. Preprogramovanie sa vykonáva diaľkovým dátovým prístupom s následnou kontrolou na čerpacej stanici.
  • Po systéme riadenia čerpacej stanice prichádza na rad preprogramovanie meracieho systému obsahu nádrže. Ten meria elektronickou sondou obsah produktu v nádrži a slúži na monitorovanie stavu pohonných látok a ich efektívneho dovozu na čerpaciu stanicu.
  • Poslednou fázou je úprava komunikácie a terénu pri úložisku nádrží do pôvodného stavu.

Už od roku 1994, kedy bola otvorená prvá čerpacia stanica Shell v Prievidzi, sú všetky palivové nádrže tejto spoločnosti v Slovenskej republike dvojplášťové. Priestor medzi plášťami je plnený a neustále dopĺňaný stlačeným a vysušeným vzduchom, ktorý zabraňuje zrážaniu vody medzi plášťami a pôsobí tak proti korózii. Pomocou hadíc a medených trubičiek je v priestore neustále monitorovaná hladina tlaku. V indikačnom prístroji je membránové čerpadlo, ktoré nasáva vzduch z okolia cez filter a priehľadný zásobník so sušiacimi granulami. Takto vysušený vzduch sa cez PVC hadičky dopraví do medzipriestoru nádrže a vytvorí tak prevádzkový tlak. Pri vzniku netesnosti medziplášta a poklese tlaku pod stanovenú hodnotu sa zapne optická a zvuková signalizácia. Následne sú kontaktované zodpovedné osoby za bezpečný chod čerpacej stanice.

Potrubné rozvody k výdajným stojanom sú rovnako dvojplášťové a monitorujú sa pomocou indikačného systému, ktorý kontroluje tlak plynu (Dusíku) v medzipriestore. Objem kontrolovaného priestoru dvojpláštového potrubia sa vyplní plynom (Dusíkom) na prevádzkový tlak. Pri vzniku netesnosti medziplášta a poklese tlaku pod stanovenú hodnotu sa zapne optická a zvuková signalizácia. Pretože rozvodné potrubie funguje pod tlakom, pri kontakte stlačeného vzduchu s benzínom alebo dieselovým palivom by mohlo dôjsť k rozpínaniu a možnému výbuchu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 480
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 125
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 834
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 107
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 948
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 895
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 136
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 601
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 506
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 354
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.
Premiér Igor Matovič.

Koronavírus: Slovensko má ďalších 19 úmrtí, Oravu a Bardejov čaká plošné testovanie(minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 117 obetí.

Ilustračné foto
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson